Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk, 1e post lezen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

L_ola

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 23:52

Ik zou het ook wel eens in het echt willen zien. Jammer dat ik nog zo jong ben.. en dus waarschijnlijk nooit mee ga kunnen.Ik vind dat het er eigelijk fijner uitzien dat het inslapen, veel rare gedachten nu? Bij inslapen zie je dat paard verkwijnen, en bij slachten is het meteen verlost uit zijn lijden. Het ziet er misschien wel minder respectvol uit maar ik vind het toch een betere manier. En.. het vlees word nog gebruikt.. dat vind ik ook beter dan dat het weg gegooit word. Lachen

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 23:55

Van Veen vindt dit ook de meest humane manier om een paard uit zijn lijden te verlossen.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 23:56

Ik persoonlijk ook, omdat ik weet dat ie dood is.
Ben toch wel heel erg benieuwd. Het heeft wel met spiersamenstelling te maken (zie rood en wit vlees bijv)
Misschien iets met de vezels ofzo.
T zal vast een of andere logische verklaring hebben.

palo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 23:56

L_ola schreef:
Ik zou het ook wel eens in het echt willen zien. Jammer dat ik nog zo jong ben.. en dus waarschijnlijk nooit mee ga kunnen.Ik vind dat het er eigelijk fijner uitzien dat het inslapen, veel rare gedachten nu? Bij inslapen zie je dat paard verkwijnen, en bij slachten is het meteen verlost uit zijn lijden. Het ziet er misschien wel minder respectvol uit maar ik vind het toch een betere manier. En.. het vlees word nog gebruikt.. dat vind ik ook beter dan dat het weg gegooit word. Lachen

Alleen denk ik als het om je eigen paard gaat de situatie wel anders is, ik zou het niet prettig vinden als mijn paard straks bij iemand anders op zijn bord ligt!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 23:58

Lola: wat is je leeftijd dan, als ik vragen mag? En hoezo zou je dan niet mee kunnen? Wijzelf (tenminste, dat is wat ik vind) raden het meestal jonge mensen wel af om mee te gaan... mijn bijrijdster bijv. (tevens buurmeisje) is 12, zit net in de eerste van de middelbare, maareh, ik moet er niet aan denken dat ze mee zou gaan, ik weet zeker dat ze daar écht niet tegen zou kunnen. Wel vertel ik wat ik allemaal heb gezien, hoe het grotendeels gebeurd, en ze weet ook wel dat ik er voor de 2e keer geweest ben.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 23:59

Bij de Rendac word je paardje ook verwerkt, wat is het verschil?

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 00:00

JoyCiej007 schreef:
Lola: wat is je leeftijd dan, als ik vragen mag? En hoezo zou je dan niet mee kunnen? Wijzelf (tenminste, dat is wat ik vind) raden het meestal jonge mensen wel af om mee te gaan... mijn bijrijdster bijv. (tevens buurmeisje) is 12, zit net in de eerste van de middelbare, maareh, ik moet er niet aan denken dat ze mee zou gaan, ik weet zeker dat ze daar écht niet tegen zou kunnen. Wel vertel ik wat ik allemaal heb gezien, hoe het grotendeels gebeurd, en ze weet ook wel dat ik er voor de 2e keer geweest ben.

Ik ben 14. Ik doe het 3e jaar van de middelbare school. Ik denk persoonlijk wel dat ik er tegen zou kunnen. Het lijkt me heel intressant en ik denk dat je er dan ook anders tegen aan ga kijken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 00:01

palo2 schreef:
L_ola schreef:

Alleen denk ik als het om je eigen paard gaat de situatie wel anders is, ik zou het niet prettig vinden als mijn paard straks bij iemand anders op zijn bord ligt!

Sommige mensen hebben er een 'fijn' gevoel bij als ze bijv. zelf hun eigen konijn kunnen opeten.

Ik denk (maarja, dat moet je in de hele situatie ook maar bekijken) dat ik misschien wel júist zelf een biefstukje van mijn eigen paard mee naar huis zou willen hebben, en dan met een soort van 'ceremonie' dat zelf op eten.

Je hebt altijd van je paard kunnen genieten, en je paard van jou. Nou, da's het állerlaatste moment van genieten. Je weet wat hij altijd te eten heeft gehad en een prettig leven heeft gehad. Ik vind het geen raar idee, anderen misschien wel.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 00:02

Jeej, lola: mag ik je dan een compliment geven? De manier waarop je overkomt, waarop je typt, je komt echt ouder over Lachen Zat bokkers van die leeftijd die in onze topics alleen maar rellen lopen te schoppen en met het welbefaamde 'sielugghh!' gaan gooien.

Ik denk dat je het beste in dat geval zelf kan bepalen of jij er tegen zou kunnen.

palo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 00:03

Miryamk schreef:
Bij de Rendac word je paardje ook verwerkt, wat is het verschil?

Als een paard door de diernarts afgemaakt wordt mag het niet meer voor de consumptie weg, het zal dan nog wel voor dierenvoeders gebruikt worden maar iig niet meer als stukje vlees op het bord. Denk dat het vooral een psychische gedachte is! Haha!

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 00:04

Ik heb net als de vorige keer alle foto's en filmpjes weer bekeken.
Ik zou zelf niet heen durven maar vind jullie verslag erg intressant.

Maar ach dat schimmeltje. inderdaad die is echt beter af zo. arm dier.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 00:04

ook niet echt voor diervoeder. Maar wel natuurlijk voor het gebruikelijke leer, en in de lijm etc.

ook word het dan verwerkt in bepaalde voedingsstoffen.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 00:04

Oh btw, helemaal vergeten te reageren.
Ik ga morgenmiddag eens aan een wiki artikel werken dan.
Helemaal niet over na gedacht dat ik m ook kon schrijven (of patsur)

Zal eens zien hoe ver ik kom als ik objectief blijf Tong uitsteken

En 14, tzja het kan weet je. Ligt er aan. Op mijn 14e ging mijn eerste kip dr aan. Ligt aan je houding vind ik.

En@ joyce, vind ik ook..toch een eigen stukkie paard eten..t zal nooit meer helemaal uit je lichaam verdwijenen, dat vind ik dan weer t mooie eraan.
altijd een stukje van je eigen paard bij.
(al heb ik t dan liever via een as-tattoo ofzo Tong uitsteken )

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 00:06

Ass tatoo?

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 00:06

JoyCiej007 schreef:
Jeej, lola: mag ik je dan een compliment geven? De manier waarop je overkomt, waarop je typt, je komt echt ouder over Lachen Zat bokkers van die leeftijd die in onze topics alleen maar rellen lopen te schoppen en met het welbefaamde 'sielugghh!' gaan gooien.

Ik denk dat je het beste in dat geval zelf kan bepalen of jij er tegen zou kunnen.

Ik zou het in ieder geval wel heel intressant vinden. Ik zou er denk ik geen nachtmerrie's aan over houden, wel er bij stil staan dat het paard zo echt beter af is.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 00:06

* ja maar ik ben niet zo van de tattoo's.... * Clown

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 00:09

L_ola schreef:
JoyCiej007 schreef:

Ik zou het in ieder geval wel heel intressant vinden. Ik zou er denk ik geen nachtmerrie's aan over houden, wel er bij stil staan dat het paard zo echt beter af is.

Ik moet zeggen dat het voor veel mensen dat ook nog eens éxtra helpt als het een paard als dit schimmeltje betreft.

Wat mij vooral opviel (in mijn eigen beleving dan) dat ik vorige keer pertinent níet het paard wilde aaien voordat het geschoten ging worden.
Dat lag mij veels te gevoelig.

Nu heb ik alle paardjes (nouja, alleen de particuliere dan niet, maar dat waren ook héle knappe paardjes) wel eventjes ge-aaid. Iedereen was nog binnen, ik liep naar buiten (was benieuwd 'wat er nog meer voor die dag stond' en schrok me vervolgens wild van de schimmel. Heel even kreeg ik wel wat traantjes in de ogen ja... en dan echt, als instinct begon ik hem te aaien. Hij vond het heerlijk, liet het allemaal toe, hij was echt op.

palo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 00:10

JoyCiej007 schreef:
* ja maar ik ben niet zo van de tattoo's.... * Clown

Ik zou zoiets wel mooier vinden! Cool

Heb een eerder paard verloren na een koliekoperatie, 6 jaar gehad en op hoog niveau gereden, het voelde als een familielid en ook het verdriet erna. Als ik er dan aan denk daar een stukje van op te eten....?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 00:10

We hebben zelfs de dode paardjes geaaid...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 00:13

Tsja, zoals ik al zei; het is natuurlijk erg persoonlijk Lachen kan me goed voorstellen dat het heel moeilijk kan zijn hoor.

Heb ook geen idee of, als het ooit zo ver komt, of het dan mij zou lukken. Het is slechts een idee, van wat mij wel aansprekend lijkt voor mezelf.

@ miryamk: ja, klopt. maar dáár had ik de vorige keer ook helemaal geen probleem mee.
bijna iedereen wilde de belg aaien voordat ze geschoten werd. Toen ze aan het leegbloeden was (en het meeste er al uit was, ik houd niet van spatters Clown ) ben ik er op afgestapt en aaide haar toen wél.

Waarop ik mij verwonderde over het gaatje in het hoofd, hoe klein dat was. Van veen pakte daarop nogmaals de pin, en 'schoot' dus haar eigenlijk nog een keer (waarbij er heel onsmakelijk toch een klein spattertje bloed precies in mijn gezicht schoot Clown ), om te demonstreren van dichtbij.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 10:31

Ik moet zeggen dat ik zeer te spreken ben over de reactie's in dit topic...super! Laten we het met zn allen zo houden!

Ik ben van mening dat voor mijn paard de pin de beste manier is, maar vervoeren doe ik haar niet, dus dat zou aan huis moeten. Mijn biefstuk die ik meegekregen had, was serieus de lekkerste/malste die ik sinds lange tijd gegegeten heb, maar van mijn eigen paard moet ik ( hoe hypocriet dan ook) er gewoon niet aan denken.
Ik weet heel goed wat er bij de Rendac gebeurd en dus ook dat het uiteindelijk ook in mijn snoepje of op mijn fotopapier terecht komt, maar goed...... ik weet niet...... dit is mijn gevoel en kan daar weinig aan veranderen heb ik gemerkt Knipoog

Om dan nog heel even op het schaap terug te komen, ik ben degene die gefilmd heeft en heb er echt met mijn neus bovenop gestaan. Toen dat beest zó spartelde, was zijn keel al doorgesneden, jammer dat er dan een reactie op komt als: dat geloof ik niet..... Nee ik zuig het ter plekke uit mn grote duim Clown
Dat je wel of niet geloofd dat een dier nog voelt of hoort etc als ie hersendood is oké, maar om dan te zeggen dat je niet geloofd dat op dat moment zijn nekkie al doorgesneden is en het dier dus simpelweg niet meer kan leven, vind ik een ander verhaal.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 10:34

palo2 schreef:
L_ola schreef:

dat maakte mij niet uit.
en niet dat het om het geld te doen was, maar dan heb je achteraf., toch nog iets.
Al was ik niet blij met het geld hoor, doe mij liever mijn paard maar.

Voor mij was het de gerust stelling, dat het paard binnen een dag nergenst meer te vinden was..

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 10:38

Miryamk schreef:
We hebben zelfs de dode paardjes geaaid...

Dat vind ik ook niet gek!
Toen Marlon geschoten was, ben ik ook naar hem toe gerend, en heb ik tussen zijn oren gekroeld en gekust..
het is mijn eigen paard, wat kan het je dan schelen dat ie dood is.
10 sec. daarvoor was hij nog levend.

over het stukje vlees eten van je eigen paard..
nee, ik wil ,en het klinkt misschien hypocriet, geen paardenvlees eten, bij de gedachtte draait mijn maag om.
maar kan me wel voorstellen dat mensen liever hun eigen dier opeten.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 10:40

Maar kan iemand nog vertellen hoe dat precies zit met die pin.
Blijft die erin zitten? of doet hij net als de naald van een naaimachine, erin en eruit?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 10:41

snackie, dat zal niet lekker geweest zijn, hij word toch op het hoofd geschoten?
ik zou er denk ik ook nogwel heen gaan hoor.. vóór ze hem snijden! dat hoef ik écht niét te zien!

zelfde verhaal met inslapen, daar blijf ik ook bij Lachen