[Verslag] Excursie paardenslachthuis 12 November

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: [Verslag] Excursie paardenslachthuis 12 November

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 00:14

Ik heb al een TEM geplaatst. Zullen we de discussie verder maar niet hier voeren.
Als hier wel behoefte aan is ; open een topic zou ik zeggen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 00:16

Marigold schreef:
paarden zijn sowieso niet halal net als varkens bijvoorbeeld
dus de vergelijking met halal methode is hier niet op zijn plek
en het leidt ook af van het onderwerp.

Ze mogen wel paarden eten, alleen dat is niet gebruikelijk binnen hun cultuur.

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:30

Wow, ik heb net maar even het verslag doorgelezen en allereerst goed dat jullie die excursies organiseren. Ik denk dat op zo'n manier heel wat taboes over het slachthuis worden doorbroken. Ten tweede vind ik het verslag duidelijk geschreven en is het een hoop interessante informatie!

Zelf zal ik nooit meegaan de meeste filmpjes en foto's heb ik ook niet bekeken. Daarvoor heb ik toch een iets te zwakke maag. Wel heb ik de foto's van het schieten bekeken. Ik had verwacht dat het veel langer zou duren, gelukkig is dat niet het geval. Wow ben nog steeds een beetje onder de indruk.

Nogmaals goed dat jullie op zo'n manier het slachten in beeld brengen. Het word dan zoveel duidelijker.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:54

jeetje dat ik deze filmpjes heb durven kijken, het ziet er pijnvrij uit, maar ik vind het echt een vreselijk naar gezicht dat je paard in 1 klap zo tegen de grond valt en vooral alles wat daarna gebeurd blegh
Ik heb opzich niets tegen slachten, maar het idee dat mijn lieve zachte ponytje daarna zo uit elkaar gehaald word, ik weet niet of ik dat kan.
Cremeren heb ik ook al van gehoord dat dat minder netjes gaat als je denkt, ze gaan je paard volgens mij echt niet heel voorzichtig in die oven leggen..
Maar wat gebeurd er eigenlijk met je paard als je hem inslaapt en op laat halen?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 12:17

Ik denk niet dat je dat wilt weten....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 12:19

Naar dezelfde plek waar ook de honden/katten/konijnen heen gaan als je ze bij de DA hebt achtergelaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 12:20

diesel_ schreef:
Maar wat gebeurd er eigenlijk met je paard als je hem inslaapt en op laat halen?

Die gaat bij rendac door een hele grote vermaler/schredder. Het is geen konijntje wat je in de tuin kan begraven. Die illusie moet je als eigenaar gewoon los kunnen laten. Ik vind het heel apart dat mensen zonder problemen hun ingeslapen huisdier achter laten bij de dierenarts maar een paard laten slachten te confronterend vinden. Wat denk je dat rendac doet met de dode huisdieren die ze ophalen bij de dierenarts.........

Misschien is het voor heel veel mensen het niet willen weten.

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 12:48

Nou mijn katten begraaf ik zelf als ze ingeslapen moeten worden. Die gaan niet met de rendac mee en mijn paard ook niet.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 13:01

interessant om te lezen! helaas zit ik op school en kan ik de fotos niet zien, dus dat doe ik vanavond even thuis :P

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 13:31

Rebel_Gloe schreef:
Nou mijn katten begraaf ik zelf als ze ingeslapen moeten worden. Die gaan niet met de rendac mee en mijn paard ook niet.

Dan wordt het dus of cremeren of consumptie.
Of wil je je paard ook begraven in je tuin?

________

Ik heb heel slecht nieuws gehad. Mijn pony Sjiek moet vrijdag naar Nijkerk. We laten haar daar slachten.
Mijn arme poppetje! <3 :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 13:42

Ik heb ergens nog wel een filmpje volgens mij waar je het ziet hoe het gebeurt bij de Rendac.
Dan kies ik toch liever voor slachten.

Zal even opzoek gaan na dat filmpje.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 13:53

Denk niet dat men wil dat dat filmpje hier gepost wordt!!!!

En ik denk eigenlijk dat het weinig uitmaakt. Dood is dood. Dus of ze dan vermalen worden of in stukken gesneden maakt IMO niet zo veel uit. Behalve als ik het zou zien.'.. Het nadeel van de Rendac vind ik dat ze met die gore, stinkende wagens de beesten bij je thuis komen halen. No thanx.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 21:59

Ook filmpjes van de rendac horen hier NIET thuis.
Open dan zelf even een topic.

Dood is dood. En wat er dan mee gebeurt is aan de eigenaar.

Dit verslag gaat over het slachten, en het verwerken tot comsumptie.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 19:24

Half april nieuwe excursies!
Hou in april mijn onderschrift in de gaten. :)

hollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 09:20

Wat een positief stukje zeg!!

Ik ben niet tegen op slachten, maar dit geeft wel een extra positief stukje op t slachten.
Woon zelf op een boerderij, en ook daar gaat wel eens wat naar het slachthuis.

Jullie hebben er als team een super mooi verslag van gemaakt, en dit schept voor heel veel mensen duidelijkheid.

Bedankt hiervoor!!

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:23

bedankt voor dit topic!
in september heb ik zelf mijn paard bij Jan gebracht en ben er tot het schieten bij geweest en wist dus al dat dit ECHT enorm snel ging en dat ze er niets van merken. En nu weet ik ook wat er daarna met haar is gebeurd.
Die spierstuipingen zijn inderdaad heel vreemd om te zien, en ook wel naar bij je eigen beesje...
foto's en beelden zijn echt heel duidelijk
bedankt!

Als ik ooit weer de beslissing moet nemen voor een volgend paard breng ik hem weer naar Nijkerk, wat wordt je daar keurig behandeld als eigenaar. Jan is zelf nog naar mij toegekomen dat ik wel lol moest houden in de paardensport en of ik nog een nieuw beestje ging kopen. Ook kreeg ik nog een compliment van die oude kleine man dat ze er nog zo goed uitzag. Echt niets dan lof, wat een vriendelijke mensen. Je kan merken dat het voor hun gewoon dagelijkse kost is, daardoor wordt je enorm gerust gesteld.

en natuurlijk vond ik ook het raar als je beseft dat je paard wordt opgegeten maar daar ik heb gewoon zo overgdacht:
"Er kan maar beter iemand nog van genieten dan dat ie in een container met rottende kadavers wordt gegooid bij de rendac"
(dit is uiteraard mijn gedachten en ik respecteer het als iemand hem liever wel naar de rendac brengt)

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 21:04

oh wat erg.. Ik ben zelf slager maar ik durf de schietfilmpjes niet te bekijken :+ Vind de verslagen toch wel heel boeiend om te lezen! :j

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 21:20

HRE, slager of slachter?
Zit namelijk een groot verschil in.

Er staan ook foto's van het schieten, 2 pages terug, of je zoekt even in mijn berichten.Ik heb van ht filmpjes foto's gemaakt.

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 21:22

Slager, en ja ik weet het een héél groot verschil!
Het lukt me gewoon écht niet om een dier dood te schieten.. Zodra het dier dood is heb ik er geen problemen meer mee en dan kan ik m'n gang ook wel gaan qua uitbenen. Zal even kijken naar de foto's!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 21:35

Hmm.. dat is een punt waar je doorheen moet ;) Het schieten.
Het lijkt heel eng, en is ook erg spannend, maar het is een knop die je moet kunnen omzetten.

Maar ach, uitbenen is ook 'n mooi beroep toch!? :) Mag je ook trots op zijn.
Doe je ook paarden?

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 21:41

Nee geen paarden, verkopen we niet in de winkel is geen vraag na. Alleen Rund (ben ik nog aan het leren op school) en Varken. En af en toe een kippetje :+

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 23:00

Ik heb de filmpjes bekeken, vind het echt vreselijk om dit te zien. Het schieten gaat heel snel, maar die klap van het paard op de grond vind ik zo een naar gezicht. En wat er daarna allemaal gebeurd al helemaal... Liever weet ik dit eigenlijk niet.

Wat ik wel weet nadat ik dit gezien heb, is dat ik nooit mijn paard naar de slacht breng. Dit doe ik mijn lieve paardje echt niet aan.

Misschien vind ik het ook een beetje snel gaan allemaal, ook dat ik las over het hart dat nog pompt en het leegbloeden, vind het naar dat het hart nog doorblijft kloppen/pompen na het schieten.

Ik zou echt niet bij een slacht kunnen zijn, en al helemaal niet van mijn eigen paard. Maar ook alleen afleveren zou ik al niet kunnen.

Nee dan echt liever een spuitje van de dierenarts, waar je bij kan zijn en je paard op zijn eigen vertrouwde adresje kan inslapen. Ik ben me ervan bewust dat dit ook niet altijd goedgaat en fijn is om te zien.

En ja dan de rendac, de meeste mensen weten niet wat daar allemaal gebeurt (ik ook niet) en dat zal ook vast erg naar zijn om te zien, waarschijnlijk naarder dan slachten.

Maar dan nog zou ik kiezen voor inslapen in vertrouwde omgeving en vertrouwde mensen. En dan blijft het lichaam ook nog wat langer intact, totdat rendac komt natuurlijk. Maar die staan niet met 10 min op de stoep. Dan is voor mijn gevoel het paard meer (langer) dood.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 23:15

Zo heeft ieder zijn/haar keus :)

Dit is en blijft de snelste manier, die nooit overtroffen zal worden.

Gelukkig is niet iedereen hetzelfde. Keuzes zijn er om gemaakt te worden.
bedankt voor je nette en fijne reactie :j

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:18

Ik ben n.a.v. dit mooie topic wel eens benieuwd naar een filmpje van een paard dat een spuitje krijgt (om een compleet beeld te vormen). Mag ook pr pb.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:25

Eydis schreef:
Ik ben n.a.v. dit mooie topic wel eens benieuwd naar een filmpje van een paard dat een spuitje krijgt (om een compleet beeld te vormen). Mag ook pr pb.

Iets van deze aard dan?
Buiten in de weide, bijvoorbeeld,