[verslag] slachthuis excursie 5 maart!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jilletje

Re: [verslag] slachthuis excursie 5 maart!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 14:26

punt voor jou!!! ik heb je zóóóó met je eens! :j

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:45

Sandra, wat ben ik het met je eens!
Ik heb eerder 2 excursies naar van Veen mogen meemaken en ik kan niet anders zeggen dat ik dit een erg mooie manier is...
Niet voor alle paarden weggelegd, mijn paard wat nauwelijks te laden is, zou ik die rit niet aan doen, maar thuis... waar jij jouw paardje hebt laten inslapen, vind ik een ontzettend mooie manier.

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:45

Op youtube had ik ook keertje filmpje gezien hoe een paard werd neergeschoten! en zou zelf toch echt kiezen voor een spuitje in plaats van de slachte never no!
Misschien is het voor jullie leerzaam :j maar toch zou ik er niet voor kiezen om mijn excursie naar het slachthuis te doen. Dan ga ik toch liever bij de DA kijken hoe het gaat als je ze een spuitje geeft ipv dat ze neer geschoten worden. Maarja dat is mijn mening!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:47

@ melissa: is net zo leerzaam en interessant idd!
Maar ik denk dat niemand wijzer wordt van je kop in het zand steken en conclusies trekken als je dingen niet met eigen ogen gezien hebt. Denk dat je niet kan oordelen over het één en het ander als je beiden niet hebt meegemaakt/gezien

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:50

@ Rosita: Nee okee, maar toch zou ik mijn paarden niet naar de slacht doen ;) dat gun ik ze zoiezo niet! ik heb liever dat ze verbrand worden en dat ze dan een spuitje hebben gehad. Dan dat ze gerust gesteld worden, neergeschoten worden, gevilt worden, schoongemaakt worden, en vervolgens in de winkel liggen! nee daar moet ik niet aan denken ;) dat is mijn mening, dus wat een ander daar van denkt maakt me niet uit :j

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:59

veel respect voor de mensen die geweest zijn, maar ik zou het niet kunnen. Ik vind het wel goed dat ik de foto's gezien heb, ik weet wel zeker dat ik mijn paard niet kan laten slachten. Hoewel meneer van Veen het op een respectvolle manier doet, ik zou het idee van mijn paard aan zo'n haak niet kunnen slikken.

Ik zou zeggen, iedereen zijn keuze, en ik ben er misschien nogal naief over, maar ik zou het niet kunnen... Ik heb al 2 paarden laten inslapen op de wei, en die heb ik netjes op het vuilblik laten schuiven, niet laten grijpen en vallen.

Het gedacht alleen al, brr :D

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:01

Hoewel ik toch met tranen in mijn ogen heb gelezen.. en de foto's niet wilde bekijken, vind ik het heel goed dat jullie dit plaatsen.
Voor mij was het slachthuis een groot raadsel.
Verder kun je er volgens mij ook voor kiezen om je paard niet voor consumptie door te laten gaan maar enkel te laten slachten?
Hebben jullie daar iets over gehoord tijdens jullie dag???

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 15:02

ik snap niet zo goed dat je hier om huilen moet hoor!

er is idd een keuze of je het paard ter consumptie aan bied of niet maar als je kiest om het niet te doen zal het slachtgeld ook minder zijn want de slachter kan tenslotte niks met het kadaver

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 16:04

Spuitje heb ik ook gezien, vaker dan eens... Heb een tijd bij de da gewerkt. Maar persoonlijk kies ik voor het slachtpistool. Het gaat veel sneller. Het paard beseft totaal niet wat er gebeurd.
Bij een spuitje valt het langzaam in slaap, maar de drang om te gaan liggen, is iets waar sommige paarden zich erg tegen verzetten. Logisch... het is een prooidier en als het beseft dat het niet meer tot iets in staat is, kan dat soms moeilijk zijn.

Daarmee veroordeel ik een spuitje absoluut niet. Ik begrijp dat het zeker in nederland de meest gangbare manier is en in feite ook heel diervriendelijk. Maar niet diervriendelijker dan een slachtpistool. Beide wijze zijn gebaseerd op humaan inslapen.
De keuze is ieder voor zich,
Begrip voor elkaars keuze in deze en respekt daarvoor, lijkt me in een dergelijke, altijd erg moeilijke en pijnlijke situatie, altijd van grootste belang.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:41

Jilletje schreef:
een oog :Y)

Ja daar was ik al bang voor :=

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 19:56

achja....elk beroep heeft zn eigen humor :j

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:00

@liljebo: Mooi verwoord! Echt iets om bij stil te staan!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:20

melissaxx94 schreef:
@ Rosita: Nee okee, maar toch zou ik mijn paarden niet naar de slacht doen ;) dat gun ik ze zoiezo niet! ik heb liever dat ze verbrand worden en dat ze dan een spuitje hebben gehad. Dan dat ze gerust gesteld worden, neergeschoten worden, gevilt worden, schoongemaakt worden, en vervolgens in de winkel liggen! nee daar moet ik niet aan denken ;) dat is mijn mening, dus wat een ander daar van denkt maakt me niet uit :j

Duidelijk! Had het wat anders opgevat geloof ik, excuses.. :)
En idd helemaal ieders eigen keuze
Ik heb op de excursie paarden geslacht zien worden, mijn pony heb ik laten inslapen.
Beide manieren vond ik fijn gaan, al hou ik wel voor ogen dat mijn pony op was en niet meer kon staan. Er was totaal geen verzet. Een paard in de bloei van zijn leven, maar met iets waardoor het einde toch moet komen, reageerd ws heel anders...
Voor mijn paarden nu weet ik wel dat ik ze niet wegbreng, de trailerrit zorgt bij de 1 voor teveel stress. Ook staan ze in het kuddetje van 3 (alle 3 van mij) en wil ik ze afscheid laten nemen van elkaar als het moment daar is.
De situatie wanneer ik afscheid zal moeten nemen, hangt samen met de manier. Als het acuut is, krijgen ze een spuitje, anders ws schieten op locatie.. Hoop dat de keuze nog héél ver weg is!

Wat betreft het schieten, maar niet laten verwerken.
Van Veen doet dat niet. Hij zit midden in een woonwijk en sommige wijkbewoners komen er pas jaren later achter dat er een slachthuis zit. Hij gat heel discreet met alles om, benen gaan in speciale bakken, huid wordt voor de looier goed aan de knat gelegd zodat het niet zichtbaar is, de paarden die staan te wachten staan niet in het oog. Een heel paard af laten voeren door de Rendac( of meerdere als mensen daarvoor zouden kiezen) zou betekenen dat er paarden buiten moeten liggen tot de Rendac afvoert en daarmee dus behoorlijk opvallen en het lugubere beeld weer versterkt wordt.
Wel is er in overleg met Van Veen en dierenarts etc mogelijk dat er thuis geschoten wordt, dit gebeurd sporadisch omdat het niet acuut kan. Er moet dan een verklaring of rapport of iets zijn van de Da en die moet aanwezig zijn enzo..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:34

Amen rosita!

volgende excursie komt eraan, heb al een datum.
Open binnekort een topic!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:36

@Rosita: Wat ik begreep was dat van Veen wel slachte maar niet verwerkte.
Die dieren worden in de ochtend gedaan (en volgens mij wel door Rendac afgevoerd) daarna doen ze de paarden die ze wel verwerken.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:43

Dan is dat waarschijnlij veranderd... 2 jaar geleden deed hij dat niet, om bovenstaande redenen én dat het gewoon een hoop gedoe is. Af laten voeren, kosten betalen etc

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:46

@Rosita: Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat zo begrepen heb.
Een paard van een kennis is daar geslacht maar hij was niet voor consumptie.
Misschien een goede vraag voor iemand om volgende keer even na te vragen? :o

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:47

Van veen doet zowel voor consumptie, als niet voor consumptie.

wel : eigenaar krijgt slachtprijs
niet : eigenaar betaald voor het schieten en het verwerken(rendac)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:48

Is idd een interessante vragen, dusse.... Jollie!!!!! :D

moet trouwens even zeggen dat jij op een geweldige manier met je veulen omgaat Saccubi :D

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:49

Ah, daar was Jollie al! :P

Oké, dan is dat idd veranderd

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:50

hahaha Ik zal het nog eens navragen de volgende keer ;)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:52

@Rosita: Eeh dank je :o. Het is ook wel een heel speciaal veulen haha.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:52

Dank je.
Nee, in dit geval neem ik aan dat je voor zijn 'diensten' zou betalen ipv dat je geld krijgt.
Dit maakt het echter wel mogelijk om tussen inslapen en slachten te kiezen, terwijl je niet wil dat je paard de slager in gaat zegmaar..

En dat janken.. tja.. sta zelf over niet zo lang voor deze keuze dus was wel een erg confronterend verhaal ;( .

Jilletje schreef:
ik snap niet zo goed dat je hier om huilen moet hoor!

er is idd een keuze of je het paard ter consumptie aan bied of niet maar als je kiest om het niet te doen zal het slachtgeld ook minder zijn want de slachter kan tenslotte niks met het kadaver

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:53

Duidelijk.. dank je..

Jolliegirl schreef:
Van veen doet zowel voor consumptie, als niet voor consumptie.

wel : eigenaar krijgt slachtprijs
niet : eigenaar betaald voor het schieten en het verwerken(rendac)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:54

@Amsterdam: Dan is het idd erg confronterend.
Maar zo ver ik weet word het paard niet gevilt etc als hij niet voor consumptie is :)