Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re: Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 18:31

wat jammer dat het filmpje van het schieten het niet meer doet, dat vond ik de meest interessante, wilde hem aan iemand tonen namelijk

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 20:14

sommige mensen zeggen dat slachten beter is dan inslapen.
Nou nu weet ik dus zeker, dat inslapen altijd beter is.
zie jij je paard daar al zo hangen?.
zie jij je paard daar al zo open gesneden worden?
nou ik dus niet, vind dit niet normaal.
Ik hoef hier geen discussie over, ben zeker van mijn zaak.
Mijn paard gaan nevernooit naar de slacht.
Zo zielig. Verdrietig

edit:
Ojaa, je hoeft me nou niet uit te gaan maken voor penny of etc.
Ik heb gewoon mijn mening, en ik vind dit zielig.
Jij niet, klaar der mee.
jij je mening ik me mening.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 20:24

adem in................pfffffffffffffffffff en adem weer uit........

goed zo, probeer het nu nog eens, maar dan op normale toon

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 20:36

x_tico schreef:
Zo zielig. Verdrietig

edit:
Jij niet, klaar der mee.

zie jij je paard daar al hangen in de grijper van rendac,om vervolgens te worden gebruikt voor bv knutsellijm?
je zegt dat je je mening hebt,prima geen probleem,maar respecteer dan ook even de mening van een ander.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 20:45

x_tico schreef:
Zo zielig. Verdrietig

edit:
Jij niet, klaar der mee.

paard in gevecht tegen de spuit wat kán, liggend langs de weg als hij in't weekend afgemaakt word (of wacht je dan tot zondagavond met inslapen?) grijper dr in, donderend in die bak, broem broem naar rendac, en vervolgens in Lijm en andere zooi terecht komen. Weet je zeker dat je je paard nog ergens voor gebruikt.

als jij zo gaat roepen doe ik dat ook Haha!

Ach wij zien wel wat er met het oudje gebeurt als het zover is.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:04

Ben nog even moed aan t verzamelen om de filmpjes te kijken (als ze t nog doen?!), maar weet nog niet wat k met mijn paard, als ie er ooit komt en hij zou moeten worden afgemaakt duurt nog even dus, zou doen. Ben t dr wel mee eens dat t vooral tussen de oren van de eigenaar zit wat fijner voor een paard is en dat inslapen echt niet altijd beter is..Iemand die ik ken heeft bijvoorbeeld bij 2 paarden van haar op de nek moeten zitten omdat ze bleven strijden tegen de spuitjes en dat lijkt me dan toch veel verschrikkelijker dan 1 pin door je paard zn hoofd zien gaan!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:22

het schietfilmpje doet het nu niet meer.
Ikheb iefke een pm gestuurd met het verzoek de link in de begin post te veranderen.

Voor ieder die het filmpje wil zien, en de link op de begin pagina niet werkt, kan mij pm-en voor de juiste link.

Vergeet je niet in te loggen, zonder inloggen kan je niet de filmpjes bekijken!
wachtwoorden en inlognamen staan ook in de beginpost!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:42

dankjewel voor je Pm marie !!

die doet het idd wel gewoon Lachen

dit topic moet natuurlijk wel wakker blijven, en de filmpjes moeten natuurlijk wel zichtbaar zijn, dit is een memorabel topic Haha!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 21:56

inderdaad Knipoog
het 2e en 3e filmpje heb ik dan weer niet (maar die waren ook niet zo super interessant, de 1e wel..)
de rest van de filmpjes laat ik gewoon op tou tube staan zodat iedereen er van kan "genieten" Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 08:28

x_tico jij verwacht dat anderen jouw mening respecteren maar zelf doe je dat ook niet.

dus ja ik noem jou een jankende penny als je het niet normaal kan zeggen

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 08:46

Ach..... steeds weer krijg je deze reacties in dit topic... wordt er een beetje moe van.
Blijf erbij dat het een topic is wat veel duidelijkheid verschaft mbt het slachten van paarden op een eerlijke en juiste manier.
Ieder die het niet wil prima, maar hou die kinderachtige opmerkingen voor je....

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 08:48

idd

er moeten altijd van die zielige reacties geplaatst worden(boehoe het is zo zielig)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:38

x_tico schreef:
Zo zielig. Verdrietig

edit:
Ojaa, je hoeft me nou niet uit te gaan maken voor penny of etc.Ik heb gewoon mijn mening, en ik vind dit zielig.
Jij niet, klaar der mee.

Oke, dan vind ik je een über-penny!

Als je jezelf eens wat beter zou verdiepen in dit topic, en over het afmaken van paarden in het algemeen zou je wel anders praten. Oke, je vindt in laten slapen een betere oplossing, maar je noemt geen echt reden voor het paard opzich. Alleen dat je het sielugh vindt als ze hangen en open gesneden worden..
Maar vind je het dan wel diervriendelijk dat een paard eerst tevergeeft ligt te vechten voor zijn leven terwijl zijn lichaam het begeeft? En vind je het een diervriendelijk gezicht als de Rendac je paard in een vrachtwagen flikkerd en wegrijdt? En weet je wat jou kat eet in zn overheerlijke vleesbrokjes? Juist, ook dierlijke resten zoals paarden!

Je hebt (hoop ik) zelf de filmpjes gezien. Het paard heeft geen enkele vorm van trauma of gevecht, het is misschien alleen de omgeving bij de slager wat hem onwennig is. Het beestje wordt geaaid, rustig toegesproken en merkt praktisch niks van de laatste seconde van zijn leven.
Het is geen lekker gezicht wat er daarna gebeurd, maar dát is gewoon de realiteit. Het paard merkt daar niks meer van, en uiteindelijk zie ik het zelfs als vakmanschap wat die mannen daar uitvoeren.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 00:39

Ik heb mijn eerste pony ook in laten slapen. Ik was toen 12 jaar en nu 35 jaar. Maar het staat me nog heel helder voor de geest. Dat was een oud mak manege pony'tje geweest, maar dat was er niet meer aan terug te zien. Verzette zich enorm, kreeg nog een tweede spuit, voor ze zich eindelijk liet omvallen. Ik weet niet meer hoe lang het duurde,maar het duurde lang, heel lang. Ik vond het een behoorlijk drama, dat was niet te vergelijken met het filmpje waar dit paard word geschoten.
Je kunt je paard trouwens ook laten schieten bij de slager, en als je niet wilt dat het geslacht word, komt de rendac je paard daar halen. Mijn paard heeft geen chip dus mag niet eens geslacht worden. Maar je kunt ze evengoed wel laten "schieten". En gezien de ervaring die ik heb met "in laten slapen"..

Het eerste wat ik me inderdaad ook afvroeg na de filmpjes, of de eigenaar toestemming heeft gegeven. Ik las de reactie dat zodra de kiloprijs betaald werd, het paard niet meer van de eigenaar is ern deze er dus ook niks over te zeggen heeft. Dat vind ik wel een beetje makkelijk geredeneerd. Want je zal je paard maar op internet tegenkomen op deze manier..?

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 01:05

Mijn paard kreeg afgelopen woensdagmiddag een vreselijk ongeluk in zn stal. En moest naar de kliniek, daar aangekomen bleek het hopeloos te zijn en heb ik hem moeten laten inslapen.

Wat ik daarmee bedoel te zeggen is dat je op basis van de verhalen of filmpjes of excursies of ervaringen misschien je voorkeur voor euthansie kunt bepalen, slachten, schieten of spuitje maar dat je in noodgevallen misschien wel eens uit twee kwaden moet kiezen, namelijk niet voor je eigen gevoel maar voor je paard.

Mijne stond in de kliniek met zn achterbeen echt helemaal aan gort, denk je dat ik hem dan weer inlaad en naar de slager rij omdat het spuitje misschien wel eens wat langer zou kunnen duren ?? Wat veel langer zou duren is een paard met vreselijke pijn en shock in laden terwijl hij niet kan lopen en vervoeren omdat hij ergens anders misschien eerder dood is.
Andersom exact hetzelfde, had ik geweten dat hij echt niet meer te redden was dan had ik hem naar de dichtsbijzijnde mogelijkheid voor de slacht gebracht in plaats van naar een kliniek te brengen.

Ook ik had mn voorkeur van tevoren bepaald maar dat gaat in sommige situaties helemaal dus niet op en kun je alleen maar het beste voor je paard op dat moment kiezen, zo dichtbij mogelijk en zo snel mogelijk. Dat is het laatste goede wat je voor je paard kunt doen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 09:19

@ toverpaardje
de eigenaar van het paard had toegestemt, van veen wist ruim van te voren dat wij kwamen en heeft een paard gebruikt waarvan de eigenaar toestemming had verleent hiervoor,
nogmaals ode aan de eigenaar . wij zijn allemaal erg dankbaar dat we dit hebben mogen meemaken .

en perrokai, idd heb je gelijk, de meesten van de excursie zijn er ook over uit, indien mogelijk slager, maar zoals jij ook al zegt is er niet altijd de mogelijkheid.
daar zijn we volledig van bewust
wij zijn alleen zo dapper geweest om alle keuzes eens goed te bekijken, wie weet moet je ooit kiezen,en zo is dat een stuk makkelijker overwegen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 09:40

Jolliegirl schreef:
x_tico schreef:
Zo zielig. Verdrietig

edit:
Jij niet, klaar der mee.

paard in gevecht tegen de spuit wat kán, liggend langs de weg als hij in't weekend afgemaakt word (of wacht je dan tot zondagavond met inslapen?) grijper dr in, donderend in die bak, broem broem naar rendac, en vervolgens in Lijm en andere zooi terecht komen. Weet je zeker dat je je paard nog ergens voor gebruikt.

als jij zo gaat roepen doe ik dat ook Haha!

Ach wij zien wel wat er met het oudje gebeurt als het zover is.

de mensen die samen met mij naar de rendac zijn geweest nav dit topic hadden ook erg gemengde gevoelens bij dit bedrijf. Je paard komt nadat de vrachtwagen hem heeft opgehaald het terrein oprijden. Daar wordt je paard op de hoop gegooid. Om vervolgens met koeien, kippen, varkens en andere paarden gehakseld te worden.
Nee dat geeft een fijn beeld op je netvlies.

Tuurlijk doen wij moeite om jouw mening te respecteren, respecteer jij de onze dan ook?

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 10:09

IndianLady schreef:
de mensen die samen met mij naar de rendac zijn geweest nav dit topic hadden ook erg gemengde gevoelens bij dit bedrijf. Je paard komt nadat de vrachtwagen hem heeft opgehaald het terrein oprijden. Daar wordt je paard op de hoop gegooid. Om vervolgens met koeien, kippen, varkens en andere paarden gehakseld te worden.
Nee dat geeft een fijn beeld op je netvlies.

Tuurlijk doen wij moeite om jouw mening te respecteren, respecteer jij de onze dan ook?

Ja zeker respecteer ik die van jullie ook.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 13:56

Perrokai schreef:
Mijn paard kreeg afgelopen woensdagmiddag een vreselijk ongeluk in zn stal. En moest naar de kliniek, daar aangekomen bleek het hopeloos te zijn en heb ik hem moeten laten inslapen.

Wat ik daarmee bedoel te zeggen is dat je op basis van de verhalen of filmpjes of excursies of ervaringen misschien je voorkeur voor euthansie kunt bepalen, slachten, schieten of spuitje maar dat je in noodgevallen misschien wel eens uit twee kwaden moet kiezen, namelijk niet voor je eigen gevoel maar voor je paard.

Mijne stond in de kliniek met zn achterbeen echt helemaal aan gort, denk je dat ik hem dan weer inlaad en naar de slager rij omdat het spuitje misschien wel eens wat langer zou kunnen duren ?? Wat veel langer zou duren is een paard met vreselijke pijn en shock in laden terwijl hij niet kan lopen en vervoeren omdat hij ergens anders misschien eerder dood is.
Andersom exact hetzelfde, had ik geweten dat hij echt niet meer te redden was dan had ik hem naar de dichtsbijzijnde mogelijkheid voor de slacht gebracht in plaats van naar een kliniek te brengen.

Ook ik had mn voorkeur van tevoren bepaald maar dat gaat in sommige situaties helemaal dus niet op en kun je alleen maar het beste voor je paard op dat moment kiezen, zo dichtbij mogelijk en zo snel mogelijk. Dat is het laatste goede wat je voor je paard kunt doen.

Ik snap heel goed wat je bedoeld.
De week voordat wij naar het slachthuis gingen moesten wij beslissen over hoe en wat van mijn paard.
Willen wij het nog proberen te redden (dus naar de kliniek, na ruim een week thuis behandelen) of is het niet de moeite waard.
Wij hebben het paard naar de kliniek gebracht, wil wouden al het mogelijke gedaan hebben.
In de kliniek kregen we te horen dat het erop of eronder was.
de dag voor de excursie kreeg ik te horen dat het waarschijnlijk goed zou komen (niet 100%, maar wel pijnvrij, alleen een chronisch dik been, maar als dat het ergste is!).
uit eindelijk is het ook goed gekomen, en ja ik ben niet voor inslapen.

Als ik een keuze heb gaat hij naar de slager, maar vaak heb je die keuze gewoon niet!
als mijn paard op transport kan op een normale manier, dan gaat hij naar de slager. Anders wordt hij ingeslapen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:24

ik kan nu ook niet zeggen wat ik persé zou willen als het zover is.... het ligt volledig aan de situatie.

jee zeg perrokai, das niet mis, welk paard is dit overkomen?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:31

Ik heb dit topic ook al vaak doorgebladerd, hier staat zoveel info in.
en ik vind het er danig vriendelijk aan toe gaan, dat ik zelf, mits de situatie het toe laat, mijn paard ook naar meneer van veen zou brengen.
en niet da laat komen om in te slapen.
vreselijk lijkt me het, je paard die ligt te vechtten voor zijn leven..
moet er niet aan denken...
dan liever naar de slager!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:37

De rendac cremeert toch dieren? Gaan de botten van al die dieren in de knutsellijn?!? Dat las ik hier ergens. Ik had gehoopt dat er niks met het as gedaan zou worden. Vind dat ook geen prettig idee...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:44

dan moet je even zoeken met de zoekfunctie naar het topic. Daarin staat beschreven hoe het zit met de eindproducten

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:46

_rosita_ schreef:
ik kan nu ook niet zeggen wat ik persé zou willen als het zover is.... het ligt volledig aan de situatie.

jee zeg perrokai, das niet mis, welk paard is dit overkomen?

Sam, de fries was het. Hummer staat met zn dikke kont nog lekker op de wei......maar daar heb ik die band nog niet mee die ik met Sam wel had....
Ik baal er enorm van dat ik als onervaren iemand juist hier nu wel ervaring mee heb, en zo snel al....
, en zo nutteloos....

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 18:50

bah! nare dingen. heb net even gezocht in je berichten... sterkte