Fotomeeting Soesterduinen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Datum

zondag 26 februari
14 (17%)
zondag 18 maart
17 (21%)
zondag 25 maart
17 (21%)
zondag 1 april
30 (38%)

Totaal aantal stemmen: 78

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 16:01

Citaat:
Een groothoeklens is een lens met een korte brandpuntsafstand. Dit betekent dat de afstand tussen de sensor en objectief / lens erg kort is.

We spreken in de fotografie over groothoek als de lens een brandpuntsafstand van 24mm of korter heeft .

Standaard wordt bij de meeste digitale camera's een kitlens toegevoegd die bijvoorbeeld 18-55mm zoals bij de Canon 400D. Je kan in principe al van groothoek spreken als je de 18mm stand gebruikt.

Ik heb zelf een 14-42mm, dus groothoek, een 42-150mm dus groothoek + telelens geloof ik, en dan een 70-300 mm, dus telelens als ik 't goed heb. ben dr niet zo in thuis in al die maten hahaha

Edit:
Citaat:
Een teleobjectief of telelens is een objectief met een grote brandpuntsafstand en een kleine beeldhoek; hierdoor kunnen objecten op grotere afstand beeldvullend op film of sensor worden geprojecteerd

Faelivrin

Re: Fotomeeting Soesterduinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:06

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:07

Dus met een groothoek sta je dichter op het onderwerp? En wat is daar het voordeel van ten opzichte van een telelens?

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 16:09

IlonavB schreef:
Dus met een groothoek sta je dichter op het onderwerp? En wat is daar het voordeel van ten opzichte van een telelens?

Klopt, ik heb zelf altijd het gevoel dat mijn foto's scherper worden als ik een groothoek gebruik. *Bij close-ups

Maar telelens vind ik makkelijker, ik ga liever wat verder weg zitten bij paarden dan dat ik niet verder in kan zoomen :(
Laatst bijgewerkt door NinaCharlie op 26-03-12 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:11

Oh die site verduidelijkt, maar dan lijkt mij toch een telelens makkelijker voor rijdfoto's aangezien je dan makkelijk kan inzoomen en mee draaien. Maar die groothoek is dus fijner voor portret?

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 16:12

IlonavB schreef:
Oh die site verduidelijkt, maar dan lijkt mij toch een telelens makkelijker voor rijdfoto's aangezien je dan makkelijk kan inzoomen en mee draaien. Maar die groothoek is dus fijner voor portret?

Ja daarom gebruik ik ook het liefst mijn telelens. Hij ligt ook lekkerder in mijn hand, omdat ie groter is. Helaas is ie wel redelijk zwaar haha.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:12

Nee, je pakt meer mee op de foto, terwijl je er dichter op staat. Euh, kijk hier goed uitgetekend;

Afbeelding

Ik wil ze vooral gaan gebruiken voor interieur foto's van vrachtwagens, maar ook bij bruiloften bijvoorbeeld kun je er erg creatieve foto's mee maken.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:14

Ilona, nog niet helemaal, want met een groothoek vertekend het beeld redelijk snel dus dan is een telelens nog steeds fijner dan een groothoek. Het idee is dat je gewoon meer op de foto mee kunt nemen dan op een telelens.

Kijk;
http://www.digitalefotografietips.nl/fo ... groothoek/
Bij die eerste foto, met een telelens zou je alleen de mensen mee kunnen nemen, nu neem je nog een deel van het aquarium er bij. :)

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:19

Dus voor dieren fotografie is het niet echt handig, maar wel voor verkoopfoto's van je huis bijvoorbeeld?

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:21

Juist! :) Daar gebruiken ze ook altijd groothoek, daardoor lijkt het vaak zo groot, haha.

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:23

Ooh dan snap ik het! Ik heb alleen de standaard 18-55 van canon, dus denk niet dat je daar wat aan hebt..

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:02

Die heb ik zelf ook van Nikkor ja. :)

TimoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:57

Ik heb een micro, een tele-lens (70 - 300) en nog zo'n kleine (18 - 55)

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 18:00

Timo_040 schreef:
Ik heb een micro, een tele-lens (70 - 300) en nog zo'n kleine (18 - 55)

Jij hebt Nikon toch?

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:32

Wel meenemen voor de groepsfoto :)

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 19:03

Zal ik mn statief meenemen voor de groepsfoto? Of is dat niet nodig?

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:20

Neejoh, er is vast wel iemand die het even kan maken, en dat is zo'n gesleep(anders kan ik de mijne ook wel meenemen, maar in de trein is dat niet handig)

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 19:23

Okie! Ik wilde hem eigenlijk meenemen maar eigenlijk is dat wel onhandig en zwaar..

Heb je m'n PBt'je gekregen Lara? :)

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:26

Ja :j

TimoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:04

Jaa ik heb een Nikon, why?

Madieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 07:39

Is er geen huisnummer van dat restaurantje die je in de TomTom kunt invoeren, de Foekenlaannis best lang..?! :P
Als wij met de honden gaan wandelen staan we ook op de parkeerplaats van een restaurantje, weet niet of dat dezelfde is..!?

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 07:47

Ik zal het even navragen :j

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 07:54

Ik heb er zin in iig ! :) :j Hopelijk blijft dit mooie weer zo doorzetten tot aan de zondag :)

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 08:00

Citaat:
Hallo Allemaal!

Algemeen:

Waar: Soesterduinen, http://maps.google.nl/maps/ms?msa=0&msi ... db59988818
Wanneer: 1 april 2012

Ochtend groep: 10:30 - 13:00 Aanwezig
Middag groep: 14:00 - 17:00 Aanwezig

Prikpaaltje en/of lint: Graag meenemen als je dat tot je beschikking hebt. Hoe meer hoe beter (en veiliger)

Wie zijn er aanwezig?

Fotografen:
- Laraax
- NinaCharlie
- Obelix
- IlonavB
- Madieke
- Astor
- Timo40
- Kaaaren
- xLoki
- Faelivrin
Reservefotografen:
- Snackie

Modellen Ochtend:
- Semmetje met BlinQ
- Margjex met Viënna
- Femkex met Koen
- __JoJo__ met Capriole
- Janneke584 met Alex

Modellen Middag:
- Riannex_ met Unique
- Nessie met Wolder
- Loonew met Faith
- Danique1990 met Witje
- Suus__ met Lucros
- Suus__' vriendin met Treesje

Informatie Modellen:

- Zorg dat jij en je paard een geheel vorm. Niet te opvallende kleuren, tenzij dat je bedoeling is of het erg goed staat. Het mooiste is wanneer je in harmonie bent met je paard, door niet al te schreeuwerige kleuren aan te trekken.
- Zorg dat je in nette kleren komt, geen gescheurd oid.
- Traditionele kleding die bij je paard past is altijd ontzetten leuk! Gewoon meenemen dus!
- Je kunt ervoor kiezen om je paard te knotten, zorg er dan wel voor dat je paard netjes geknot is! Dat is natuurlijk wel zo mooi voor de foto's. Bij paarden met lange manen is het vaak mooier om deze los te houden. Een hengsten vlecht kan ook erg mooi zijn.
- Zorg dat je tuigage goed schoon is. Het liefst ook dat je tuigage dezelfde kleuren hebben. Dus liever geen bruin zadel met een zwart hoofdstel. Leren en show/voorbreng halster kunnen vaak erg mooi op de foto zijn!
- Probeer iets mee te nemen wat de aandacht van het paard kan afleiden. Bijvoorbeeld rammelende geluidjes ect. Een tweede hand kan ook altijd van pas komen!
- Neem een borstel mee, kan altijd van pas komen.
- Het is de bedoeling dat we beginnen met portret foto's, wat inhoud zonder zadel.
- Neem zelf iets van drinken voor het paard mee, dit is er niet aanwezig.
- Lees ook nog even de informatie voor fotografen door, dan weet je wat je kan verwachten!

Informatie Fotografen:

- Er worden geen GRATIS originele bestanden weg gegeven. Dit om het voor elke fotograaf eerlijk te houden.
- Probeer ongeveer 10/15 foto's per model aan te houden.
- Er komt een site waarop iedereen zijn foto's kan plaatsen, dus overzichtelijk bij elkaar. Of ieder zijn eigen site, dat wordt nog wel even overlegd.
- Neem zelf je drinken/lunch mee. Er is waarschijnlijk geen wc aanwezig, hou hier rekening mee.

Algemene dagindeling:
De ochtendgroep is om half 11 aanwezig. Als je dus langer de tijd nodig hebt om je klaar te maken, kom dan iets eerder. Anouk (ik) zal om ongeveer 10 uur aanwezig zijn. =)
Vervolgens splitsen de fotografen zich op en gaan we gewoon op ons gemak de portret foto's en daarna de rijfoto's maken. Rond een uur of 13:00 gaat de ochtendgroep weer naar huis. In de tijd dat de middag groep arriveert + klaarmaakt kan er geluncht worden.
De middaggroep zorgen dat ze om 2 uur aanwezig zijn. Als je nog dingen moet voorbereiden, wisselen van hoofdstel ect. kom dan iets eerder, rond half 2 ongeveer. Eerst weer portret en dan rijfoto's. Jullie kunnen rond 5 uur de paarden weer opladen.

BELANGRIJK!
Aangezien niemand van ons zin heeft om loslopende paarden te hebben wil ik alle eigenaren van de modellen nu alvast op het hart drukken, laat alleen je paard tussen de prikpaaltjes als je vrijwel zeker weet dat het paard er niet doorheen rent. Als je het niet aandurft neem dan voor de zekerheid een longeer touw mee. Dan kan het paard ook gewoon vrij bewegen en de fotografen zijn in staat het longeertouw weg te werken. Dus dat hoeft verder niet heel veel problemen voor het resultaat van de foto te geven. Safety first!

De meeting is geheel op eigen risico!

Vergeet niet, er zitten kosten aan verbonden omdat je een ruiterkaart nodig hebt voor de Soesterduinen, omdat we een ochten én middag groep hebben zal het ongeveer 4.10 zijn :)

Mochten er nog vragen zijn, neem dan contact op met Nina Rootring of Lara Kramer of Timo ... via meetingsoest@hotmail.com
Lara's 06nummer is 06 - 19313506

Gelieve de modellen even bevestigen dat ze alles gelezen hebben via pb :D

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 08:52