Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Re: Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 15:28

ellepel schreef:
ik heb het filmpje ook bekeken, gaat er in elk geval wel heel goed aan toe vind ik, na 1x schieten is het dier gewoon ook echt dood.
ik heb een link van een filmpje van een slachthuis in amerika, ik weet niet of daar belang bij is?

is geen schokkend filmpje hoor, alleen gaat het daar achter elkaar door en worden de paarden meestal 3x geraakt,denk ook voor de zekerheid dat het dier dan echt dood is

Weet niet, volgens mij mag je hem gewoon plaatsen, en als je wilt mag je de link ook wel mij via pb sturen, ik heb wel interesse Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 15:39

ik zet hem hier wel neer,als iemand dan kijken wil dan kan het.
ik zal even een kleine toelichting geven zodat mensen weten wat ze verwachten kunnen: Knipoog

de paarden worden op dit filmpje aangevoerd in een soort lange gang, deurtje open en ze staan in een soort bak.
er staat iemand naast met een schietpistool( of hoe je dat ook maar noemen mag) degene die dat doet probeerd het paard natuurlijk met het hoofd goed te krijgen zodat het schieten goed gaat....
doordat deze dieren vrij staan met het hoofd bewegen ze natuurlijk meer zodat de man met het "pistool" echt duidelijk zijn best doet om goed raak te schieten wat niet altijd in 1x goed lukt..

ik vond het erg indrukwekkend om te zien.......en ben van mening dat het filmpje op de 1e pagina in dit topic toch een heels tuk makkelijker is om te zien

http://www.youtube.com/watch?v=017p3ePe ... ed&search=

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 16:08

hmm; hier had van Veen het ook over; van die 'massa-slachterijen' waar ze zowat aan de lopende band schieten.... En dat er dan een keer misgeschoten word, maakt ze dan niet veel uit.

Edit: filmpje nog niet gezien, kijk ik straks, moet nu zo even weg Knipoog

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 16:17

filmpje heeft vaker in dit topic gestaan.

Dit is dus echt een walgelijk iets, van veen is echt een super vent en bij hem zal je zoiets ook nooit zien!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 09:49

Ik heb net het amerikaanse filmpje zitten bekijken en moet zeggen dat het er voor een lopendeband slachterij nog redelijk rustig aan toe gaat.Wel is mijn mening versterkt dat als het ooit zover moet gaan komen mijn paard naar een kleine slachterij gaat.
Ik vind de persoonlijke aandacht voor het dier erg belangrijk en vind niet dat een paard in de rij moet wachten op zijn dood.
Gewoon alles in rust,klopje op de hals en een vriendelijk woordt om ze gerust te stellen...dat zijn voor mij hele belangrijke zaken en dat het ook in 1x goed gebeurd.

Nu denk ik wel dat een groot deel van de paarden die je in het filmpje ziet weinig met mensen ophebben omdat ze wild of half wild zijn.Maar ondanks alles vind ik de slachtprocedure in de massa slachterij redelijk rustig verlopen.Er wordt rustig gemikt op het hoofd en alleen omdat het hoofd alle kanten op kan is de kans dat er niet in 1x geschoten wordt groter dan wanneer het hoofd stil is...logisch.
Je ziet nu natuurlijk alleen het gedeelte van vlak voor de laatste stap...ben eigenlijk ook wel benieuwd hier het traject hiervoor is....want dat is voor deze paarden ook enorm van belang.

FRIESELIEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 17:04

Ik heb niet al je filmpjes gekeken, zulke dingen blijven namelijk levenslang op mijn netvlies gebrand staan.
Ik heb het filmpje gekeken dat de 'schieter' het paard dood schoot, en de onthoofding.
Meer kan ik echt niet zien.

Het gaat wel vredig moet ik zeggen, dat schieten.
Gewoon rustig, man geeft het paard een klopje, paf en het paard is ook in één keer weg.

Dat filmpje van die massa slachterij in Amerika vind ik niets,
Paarden die in de rij staan op hun dood te wachten, ik moet zeggen dat ik na het bekijken van deze filmpjes mijn paard nooit naar de slager zou brengen!
Moet er niet aan denken.

Ook die foto's dat dat meisje staat te poseren bij dat gefilde paardenhoofd staat Verdrietig ja, voor julie misschien 'leuk'
Maar moet er niet aan denken dat het hoofd van mijn paard er hangt, waarvan ik met pijn in mijn hart afscheid van moet nemen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 17:35

@FRIESELIEN: als je een beetje een paarden liefhebber bent.. dan moet je iets beter kijken Lachen Het was namelijk een koeiehoofd Tong uitsteken

FRIESELIEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 20:36

Clown Oepsie

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 21:04

... en dan is het voor veel mensen die het 'zielugh' of erg vinden toch ineens véél minder erg.... Clown

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 22:52

Tinky12 schreef:
Ik heb net het amerikaanse filmpje zitten bekijken en moet zeggen dat het er voor een lopendeband slachterij nog redelijk rustig aan toe gaat.Wel is mijn mening versterkt dat als het ooit zover moet gaan komen mijn paard naar een kleine slachterij gaat.
Ik vind de persoonlijke aandacht voor het dier erg belangrijk en vind niet dat een paard in de rij moet wachten op zijn dood.
Gewoon alles in rust,klopje op de hals en een vriendelijk woordt om ze gerust te stellen...dat zijn voor mij hele belangrijke zaken en dat het ook in 1x goed gebeurd.

Nu denk ik wel dat een groot deel van de paarden die je in het filmpje ziet weinig met mensen ophebben omdat ze wild of half wild zijn.Maar ondanks alles vind ik de slachtprocedure in de massa slachterij redelijk rustig verlopen.Er wordt rustig gemikt op het hoofd en alleen omdat het hoofd alle kanten op kan is de kans dat er niet in 1x geschoten wordt groter dan wanneer het hoofd stil is...logisch.
Je ziet nu natuurlijk alleen het gedeelte van vlak voor de laatste stap...ben eigenlijk ook wel benieuwd hier het traject hiervoor is....want dat is voor deze paarden ook enorm van belang.

Bij van Veen is dat stukje aandacht er wel, ze hebben echt alle tijd voor het dier dat "aan de beurt" is.
Wat ik bij van Veen heb gezien van het traject er voor is door vele van de excursie al eerder beschreven.
Het paard werd rustig uit de trailer gehaald, nog even buiten staan knuffelen met een paar meiden, nog even alleen daar gestaan, even aaien, naar binnen, aaien en weg.

Mocht mijn paard niet overlijden in zijn slaap (wat ik natuurlijk wel hoop, gewoon uit ouderdom) en ik een keuze heb (die heb je natuurlijk soms ook neit) dan gaat hij lekker naar de slacht. Het liefste zelfs naar van Veen.
Ik vind de slacht zoals ik die heb gezien en meegemaakt bij van Veen een zeer paardwaardig einde.
Hoop dat mijn dood ook zo onverwacht en snel is

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 23:03

Marie; helemaal mee eens Lachen

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 09:21

wel goed om eens te laten zien hoe dat nou allemaal gaat.
het gebeurd wel netjes.
al moet ik niet zeggen dat ik met PLEZIER kijk,

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 09:44

Ik ben ook écht niet met 'plezier' er naar toe gegaan, al hebben we het achteraf gezien met de hele groep wél gezellig gehad Knipoog En iedereen ontdooide ook een beetje toen we daar eenmaal waren... Knipoog

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:48

JoyCiej007 schreef:
Ik ben ook écht niet met 'plezier' er naar toe gegaan, al hebben we het achteraf gezien met de hele groep wél gezellig gehad Knipoog En iedereen ontdooide ook een beetje toen we daar eenmaal waren... Knipoog

ja begrijp wat je bedoelt.
zou je nu je het gezien hebt je eigen paard ook naar de slacht brengen
of dat niet?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:02

ik zat er laatst aan te denken(ja ja,),we halen hier nl vlees bij een slager,die zelf ook slacht,ik denk dat hij een slachterijtje heeft achter zijn huis,maar als ik die filmpjes zie wat een werk het eigenlijk is eer zo'n dier ontleed is...

nu zat ik daar dus even te wachten en te denken,van waar onze slager dus zou slachten,dus mijn vragen:

hoeveel ruimte is er nu uiteindelijk nodig,zijn het grote ruimtes,waar de dieren in verwerkt worden??

en hoeveel mensen zijn nu uiteindelijk bezig met het villen van een koe/paard en hoe lang duurt dit proces??

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:39

ik dahct dat het al met al ( ze deden het rustig aan, legden alles uit en lieten alles zien) een uur toch wel bezig zijn geweest met het paard.

Het paard werd ook wel erg langzaam gedaan. De koe er na was veel sneller, maar daar stonden de meesten ook niet bij, 2 meiden maar.
Daarbij hebben zee dus niet zo heel veel uitgelegd enzo.
\
het paard is echt stap voor stap gegaan met erg veel uitleg

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:45

Dat is wel fijn dat ze het jullie goed hebben uit gelegt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:56

gaat toch sneller als dat ik dacht...dus ws zonder uitleg mss een half uurtje,om het dier helemaal te verwerken??

(dacht zelf dat ze er een uur of 2 mee bezig waren,vind het eruit zien,alsof het echt een inmense klus is..)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 18:01

als je de flimpjes bij elkaa roptelt, en nog wat tijd er bij rekent, dan weet je (ongeveer) hioe lang het duurt

Niet alles staat op de filmpjes, maar een groot deel wel

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 18:41

boaz1 schreef:
JoyCiej007 schreef:

ja begrijp wat je bedoelt.
zou je nu je het gezien hebt je eigen paard ook naar de slacht brengen
of dat niet?

Ligt natuurlijk aan de situatie; zoals de meesten hier zou ik het 'het fijnst' vinden wanneer een paard in zijn slaap heel rustig overlijd, maarja, voor vele gevallen gaat dit ideale beeld helaas niet op. Maar ik ben er zéker anders over gaan denken, en mocht het ooit zo ver komen, en zijn ze nog enigzins te vervoeren, dan zal ik waarschijnlijk wel die keuze maken. Of, mocht het paard niet te vervoeren zijn in bepaalde omstandigheden, laten schieten in zijn eigen weide/stal.

En inderdaad; ik zou hem met een 'gerust hart' aan van Veen overhandigen, ik vind het een érg sympathieke man, met verstand van zaken en zéker een hart voor paarden. Lachen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:30

JoyCiej007 schreef:
En inderdaad; ik zou hem met een 'gerust hart' aan van Veen overhandigen, ik vind het een érg sympathieke man, met verstand van zaken en zéker een hart voor paarden. Lachen

Ben het helemaal met je eens.
Als mijn paard op transport kan (als het zo ver is), dan gaat hij naar van Veen.

Die vent is echt geweldig! rustig kalm, eerlijk en zeer netjes!
ik zou hem mijn paard dan ook zo toe vertrouwen

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:31

Jan vertelde dat normaal gesproken vanaf de trailer tot de koeling zo'n 20 minuten duurt als ze gewoon doorwerken.

Sommige gaan wat langzamer, stug vel zoals een Belg en Friezen willen zeliever niet... merendeel duurt zo'n 20 minuutjes.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 01:14

20 minuten is echt snel vind ik

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 01:37

MSQuincyTE schreef:
20 minuten is echt snel vind ik

Het lijkt veel werk, maar deze mannen doen dit al wat jaartjes en weten precies hoe wat en waar enzo. Dus dan gaat dat wel snel.

knolle_krack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 18:43

Ohhh wat een vreselijk naar gezich ik kon er echt niet tegen gatverdame Verdrietig
echt zieligg Verdrietig