Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

darwin

Re: Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 13:01

Ik vind het ook heel knap dat jullie daar zijn wezen kijken, zou mijn hobby niet zijn.
Heb de filmpjes wel bekeken en vond het niet echt schokkend.

Wij hebben zelf twee pony's laten slachten en ik zou het de volgende keer weer zo doen.
Mijn man heeft ze zelf weggebracht (ik kon het niet opbrengen, heb thuis afscheid genomen) en heeft ze naar binnen begeleid , dat ging allemaal heel rustig , terwijl hij zich omdraaide en wegliep was het al gebeurd, het ging zo snel.
Dit was trouwens een slachterij bij ons in de buurt.

We hadden een paar dagen van te voren gebeld , zodat we nog ruimschoots de tijd hadden om afscheid te nemen.
De slager zei : kom Maandagdag maar om 12 uur, en je komt daar aan om 12 uur , haalt je pony van de trailer, de keurmeester loopt er een keer omheen en je kan meteen naar binnen, het is dus niet zo dat je nog een tijd moet wachten daar omdat er bijvoorbeeld nog iemand voor jou is.

Als het vel er eenmaal vanaf is , heb je niet meer zo het idee van "oooh ,daar hangt een paard", ik vind het hetzelfde als ik van die enge dingen van mijn kipfiletje aan het afsnijden ben, dan denk ik ook niet "oooooh, zielig kippetje " terwijl ik er zelf twee als huisdier heb.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 13:23

darwin schreef:
Ik vind het ook heel knap dat jullie daar zijn wezen kijken, zou mijn hobby niet zijn.

Het is ook niet echt mij 'hobby' hoor, maar ik wilde als paardenmens 'graag' de andere kant van het verhaal zien; ik heb verschillende inslapingen meegemaakt, de één gebeurde vredig, dat paard was echter ook helemaal 'op' en nog versuft van de medicatie. De ander vechtte wel degelijk, geen fijn gezicht om te zien.

Ik heb voor deze excursie gekozen puur uit interesse, om te kijken of al die vooroordelen kloppen. Deze kloppen dus NIET (in iedergeval wat betreft de slagerij in Nijkerk). Ook werd ik wel heel benieuwd na een bepaald topic, wat voorafging aan het topic van de excursie. Knipoog Maar een hobby, nee. één keer is voor mij genoeg, misschien dat ik wel mee zou willen als er een nieuwe excursie naar nijkerk wordt georganiseerd voor bokkers die n.a.l.v. dit topic toch wel érg nieuwsgierig zijn geworden. Denk dat het dan 'fijn' is als er wat bokkers meegaan die dit al eens hebben meegemaakt, zodat we mensen gerust kunnen stellen etc.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 13:30

JoyCiej007 schreef:
darwin schreef:

Het is ook niet echt mij 'hobby' hoor, maar ik wilde als paardenmens 'graag' de andere kant van het verhaal zien; ik heb verschillende inslapingen meegemaakt, de één gebeurde vredig, dat paard was echter ook helemaal 'op' en nog versuft van de medicatie. De ander vechtte wel degelijk, geen fijn gezicht om te zien.

Ik heb voor deze excursie gekozen puur uit interesse, om te kijken of al die vooroordelen kloppen. Deze kloppen dus NIET (in iedergeval wat betreft de slagerij in Nijkerk). Ook werd ik wel heel benieuwd na een bepaald topic, wat voorafging aan het topic van de excursie. Knipoog Maar een hobby, nee. één keer is voor mij genoeg, misschien dat ik wel mee zou willen als er een nieuwe excursie naar nijkerk wordt georganiseerd voor bokkers die n.a.l.v. dit topic toch wel érg nieuwsgierig zijn geworden. Denk dat het dan 'fijn' is als er wat bokkers meegaan die dit al eens hebben meegemaakt, zodat we mensen gerust kunnen stellen etc.

Ik bedoel met : het zou mijn hobby niet zijn eigenlijk dat ik het zelf niet zou kunnen om daar te gaan kijken.
Ik snap natuurijk ook wel dat jullie niet als hobby hebben, het kijken naar paarden afschieten Haha!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 13:37

darwin schreef:
JoyCiej007 schreef:

Ik bedoel met : het zou mijn hobby niet zijn eigenlijk dat ik het zelf niet zou kunnen om daar te gaan kijken.
Ik snap natuurijk ook wel dat jullie niet als hobby hebben, het kijken naar paarden afschieten Haha!

Oh zo Knipoog Haha, nou ik scheet ook 7 kleuren in mijn broek van angst en zenuwachtigheid hoor...... heb de nacht er voor amper kunnen slapen, was ontzettend nerveus, en daar viel het allemaal wel mee, maar toch was ik lijkwit en liep er als een zombie bij... Knipoog

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 23:36

Vind het knap dat jullie het durfde. Ik zou het niet durfen, ongeacht dat ik op de vleeswaren rechts van mij de slagerij, blijf ik het geen fijn beeld vinden om dieren te slachten oid. Al heb ik het in zekere mate geaccepteerd.
Brr, ik heb kleine stukjes van de films gezien en ik blijf daar toch woedend over alhoewel ik geen uitleg kan geven Bloos

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 23:38

ik vond het best schokkend,
vooral als dat paard dood gemaakt word,
vind het wel een snellere manier als een spuitje.
gr sammy

babli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 23:52

ik vind t echt verschrikkelijk te kijken sorry maar heb echt lopen huilen.
ja ik ben soms met dat soort dingen nogal overdreven Haha!
maar zou me paard daar toch niet willen zien hangen.
het idee gewoon, ik weet dat het allemaal respectvol gaat en dat het paard dood is enzo.
maar het idee dat ik nog niet eens een kwartier nadat ik dood ben word opengesneden etc. nee. nooit

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 09:54

babli schreef:
ik vind t echt verschrikkelijk te kijken sorry maar heb echt lopen huilen.
ja ik ben soms met dat soort dingen nogal overdreven Haha!
maar zou me paard daar toch niet willen zien hangen.
het idee gewoon, ik weet dat het allemaal respectvol gaat en dat het paard dood is enzo.
maar het idee dat ik nog niet eens een kwartier nadat ik dood ben word opengesneden etc. nee. nooit

Dat is dus je eigen keuze: voor consumptie of niet.
Bekijk het vanaf de andere kant: je laat je paard inslapen, en zijn lichaam ligt nog een dag langs de weg. Zie je dat liever?

Mijn paard wordt niet voor consumptie (ivm medicatie) maar als ik de mogelijkheid heb, dan gaat hij wel naar de slacht.

Het verschil wel en geen consumtie is dus het verschil tussen na het bloeden naar buiten (en op gehaald worden door de rendac) of na het bloeden open gesneden worden.

Voor mij was het al geen paard meer op het moment dat deze belghing, op het moment dat ze gevild was, was het voor mij alleen maar vlees met botten

N00tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:39

Heb altijd geroepen dat als ik de keuze moet maken om mijn paard in te laten slapen, ze, mits ze nog vervoerd kan worden, naar de slager gaat. Na dit topic ben ik helemaal overtuigd. Het is geen prettig gezicht om te zien, maar je knippert met je ogen en het paard is weg. Heb helaas meerdere malen bij inslapen gezien dat dat niet zo was. Ik vind het ontzettend interessant om te zien en niet echt schokkend, mede omdat je weet dat het voor dit paard de enige oplossing was, en ik denk dat er door de Rendac veel minder paardvriendelijk mee omgegaan zal worden.

En wat heeft zo'n paar deen luchtpijp zeg Wow! En dat dan die slokdarm maar zo klein is! Ik vind eht super interessant om zo'n paard eigenlijk eens 'van binnen te bekijken'.

Wat een prachtige excursie en wat super dat jullie zoveel uitleg kregen zeg!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 13:56

Berdientje schreef:
Heb altijd geroepen dat als ik de keuze moet maken om mijn paard in te laten slapen, ze, mits ze nog vervoerd kan worden, naar de slager gaat. Na dit topic ben ik helemaal overtuigd. Het is geen prettig gezicht om te zien, maar je knippert met je ogen en het paard is weg. Heb helaas meerdere malen bij inslapen gezien dat dat niet zo was. Ik vind het ontzettend interessant om te zien en niet echt schokkend, mede omdat je weet dat het voor dit paard de enige oplossing was, en ik denk dat er door de Rendac veel minder paardvriendelijk mee omgegaan zal worden.

En wat heeft zo'n paar deen luchtpijp zeg Wow! En dat dan die slokdarm maar zo klein is! Ik vind eht super interessant om zo'n paard eigenlijk eens 'van binnen te bekijken'.

Wat een prachtige excursie en wat super dat jullie zoveel uitleg kregen zeg!

Bedankt voor het compliment Lachen Het was inderdaad érg interessant, en ik was met name érg verbaasd over het feit dat paarden maar zulke kleine hersenen hebben. Knipoog dat vond ik erg apart. En inderdaad, je hebt nu echt een beetje een idee hoe zo'n paard er van binnen uit ziet Lachen

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:03

Over de hersengrote: Niet boos worden. Dat komt omdat paarden minder geevolueerd zijn dan ons.
Een roofdier zit achter je, oke dan ren ik wel.
Wij denken/doen met meerdere lagen hersenen. Bij diersoorten gaat het meer om voedsel te zoeken, vluchten, overleven. Dat heeft minder ontwikkeling nodig. Waarom staan veuelns zo snel, omdat ze meteen mee met de kudde moeten. Onze baby's niet, die worden gedragen. Beetje duidelijk zo?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:21

Duidelijk ja, indian lady. Waarom zouden mensen boos worden hierom? Da's toch de waarheid? paarden kunnen, in tegenstelling dat wij mensen, niet denken inderdaad Knipoog dat dat effect had op de hersengrote, wist ik niet, maar klinkt wel aannemelijk Knipoog

ibouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 14:22

IndianLady schreef:
Over de hersengrote: Niet boos worden. Dat komt omdat paarden minder geevolueerd zijn dan ons.
Een roofdier zit achter je, oke dan ren ik wel.
Wij denken/doen met meerdere lagen hersenen. Bij diersoorten gaat het meer om voedsel te zoeken, vluchten, overleven. Dat heeft minder ontwikkeling nodig. Waarom staan veuelns zo snel, omdat ze meteen mee met de kudde moeten. Onze baby's niet, die worden gedragen. Beetje duidelijk zo?

niet iedereenheeft dezelfde overtuiging als jij INDIANlady...je naam zou anders vermoeden Tong uitsteken

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 19:36

Dat indian was alleen omdat ik western reed en het wel grappig vond.
Enne het is wetenschappelijk bewezen.

Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 20:28

heb net de filmpjes bekeken met mijn vader, durfde bij het schieten niet goed te kijken maar de rest heb ik wel gezien.. nou ik vind het knap van jullie hoor! ook van de slagers, wat een werk..

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:29

laat ik maar niet te veel reageren.
wou aleen ff zegge dat ik na het kijken van de filmpjes alleen nog maar meer VOOR het inslapen ben.
mijn paard gaat nooit naar de slager.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:44

Ik vind het wel interessant om het een keer te zien maar ik moet echt niet te vaak naar de beelden kijken waar het paard nog leefde.

Het gaat inderdaad heel snel maar toch vind ik het oneerbiedig voor het paard.
Mijn paard zal ik nooit vrijwillig naar de slacht brengen, ik ga voor het inslapen mocht het ooit nodig zijn.

Petje af voor de mensen die de slacht live hebben meegemaakt.
Is er niemand misselijk geworden ?? Haha!

Ik begrijp uit de beelden dat het paard een ontsteking bij zijn/ haar hoef had ?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:45

MissYvette4u schreef:
Petje af voor de mensen die de slacht live hebben meegemaakt.
Is er niemand misselijk geworden ?? Haha!

Ik begrijp uit de beelden dat het paard een ontsteking bij zijn/ haar hoef had ?

er is niemand écht misselijk geweest geloof ik. er waren maar 2 mensen (dacht ik) die niet alles hebben gezien, de rest heeft alles gekeken van begin tot eind.

het paard had een onwijze onsteking in haar been, wat al helemaal naar binnen geslagen was...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 14:29

ik vind dat het eigenlijk netjes wordt gedaan.
als het wordt doodgemaakt voelt het er iig weinig van.. had me het altijd veel erger voorgesteld. Nagelbijten / Gniffelen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 20:50

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 22:32

Ik vind het ook heel knap dat jullie daar zijn wezen kijken, ik zou het in ieder geval niet kunnen! reden mijn vorige paard heb ik ook laten slachten.. en als ik het dan zou zien.. zou ik mijn paard voor me zien..nou nee bedankt!

Ik zou niet weten wat ik met de paarden zou doen, die ik nu heb.. gelukkig hoef ik daar nu nog niet aan te denken..maar als ik dat wel zou moeten.. zou de keuze best lastig zijn! het heeft zijn voor en nadelen..

Woplala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:10

Zo, paar pagina's gehad, morgen lees ik verder Tong uitsteken

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 17:15

Wat fijn dat er zo'n verslag van is!
Zelf heb ik eigenlijk nooit vooroordelen over het slachten gehad. Heb ook geen eigen paard, maar als ik voor de keuze zou staan, zou die afhankelijk zijn van de situatie. Een paard dat niet helemaal 'op' is, zou ik denk ik naar de slager brengen.

Vond de beelden niet erg schokkend eigenlijk. Kan me goed voorstellen dat anderen dat wel vinden, maar ergens vond ik het wel interessant, en ik ben blij dat ik nu precies weet hoe het allemaal gaat daar. Heeft toch weer wat onzekerheid enzo over slachten weggenomen, en dus duidelijker de voordelen (en nadelen) naar voren gebracht waar je eigenlijk niet zo van op de hoogte bent als je het niet meegemaakt hebt. Lachen

Brittol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 17:29

Ik vind het interessant om naar te kijken, niet leuk, maar wel interessant. Het wordt heel rustig gedaan, je ziet ook dat degene die het paard vasthoud, hem ook nog even aait, om hem gerust te stellen Ja

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 15:26

ik heb het filmpje ook bekeken, gaat er in elk geval wel heel goed aan toe vind ik, na 1x schieten is het dier gewoon ook echt dood.
ik heb een link van een filmpje van een slachthuis in amerika, ik weet niet of daar belang bij is?

is geen schokkend filmpje hoor, alleen gaat het daar achter elkaar door en worden de paarden meestal 3x geraakt,denk ook voor de zekerheid dat het dier dan echt dood is