Meeting Kootwijk: Modellen en fotografen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 16:19

Hmm, dichtsbijzijnde bus die stopt bij een Rusthof, en vanaf daar moet je nog 23 min lopen

monique1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:20

ja de treek is idd ook mooi ben wel eens daar op die manege geweest voor de tinker dagen toen

zo bezig met paard 2 inmiddels ;)

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:21

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:23

LisaDijk schreef:
je vraagt nu iets raars eigenlijk ja :+ normaal gesproken vragen alle fotografen die gister op de meeting zijn geweest geld voor een fotoreportage, en jullie hebben nu in principe van heel wat fotografen gratis fotoreportages gehad :+

Ben ik het eigenlijk niet helemaal mee eens. Ik weet niet hoe het met de anderen zit: maar ik heb gereageerd op een advertentie hier op Bokt waarin een model werd gezocht; met de tekst:

Citaat:
Het is natuurlijk gratis en je krijgt waarschijnlijk een hoop foto's van verschillende fotografen!

Ik heb er gister duidelijk ten dienste van jullie gestaan (ik heb me aan alle kanten aangepast aan jullie wensen, want daar kwam ik voor; dat was volgens mij ook de bedoeling).
Ik heb ook reiskosten gehad en kosten van een penning. Ik vind het niet raar om dan een of enkele foto's in origineel formaat te krijgen.

*edit: daarbij snap ik de 'gratis fotoreportage' niet als je vervolgens de foto's niet mag hebben. Dan was het 'model staan' dus gratis :D

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 16:29

Afbeelding

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 16:32

WestBest schreef:
LisaDijk schreef:
je vraagt nu iets raars eigenlijk ja :+ normaal gesproken vragen alle fotografen die gister op de meeting zijn geweest geld voor een fotoreportage, en jullie hebben nu in principe van heel wat fotografen gratis fotoreportages gehad :+

Ben ik het eigenlijk niet helemaal mee eens. Ik weet niet hoe het met de anderen zit: maar ik heb gereageerd op een advertentie hier op Bokt waarin een model werd gezocht; met de tekst:

Citaat:
Het is natuurlijk gratis en je krijgt waarschijnlijk een hoop foto's van verschillende fotografen!

Ik heb er gister duidelijk ten dienste van jullie gestaan (ik heb me aan alle kanten aangepast aan jullie wensen, want daar kwam ik voor; dat was volgens mij ook de bedoeling).
Ik heb ook reiskosten gehad en kosten van een penning. Ik vind het niet raar om dan een of enkele foto's in origineel formaat te krijgen.

*edit: daarbij snap ik de 'gratis fotoreportage' niet als je vervolgens de foto's niet mag hebben. Dan was het 'model staan' dus gratis :D

Nou, bij een fotoreportage (van mijn kant) is het zo, dat de klant betaald voor foto's. De klant krijgt dan van mijn kant een selectie van de mooiste foto's (verkleind met ©), en een foto op origineel formaat. Maar omdat dit een gratis shoot was voor jullie (wij hebben er niets aan overgehouden), geven we dus alleen de fotos verkleind en met een logo. Dit zijn ook de foto's die Lisa bedoelde in dat topic.

En wij hebben ook reiskosten gehad natuurlijk. Als je dan bedenkt dat bijvoorbeeld Renee €50,- vraagt voor een shoot, ik vraag €20,- wat de rest vraagt weet ik niet, maar bij elkaar toch wel meer dan €100,-. Zou dit dus een "echte" shoot zijn, zou het je dus veel meer gekost hebben dan de €5,- van de penning.

Rennie89

Re: Meeting Kootwijk: Modellen en fotografen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:35

ik ben eff mijn tuig aan het schoonmaken etc en foto's maken voor verkoop en dan plaats ik weer een paar foto's

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:35

Dat begrijp ik, maar dan huur ik jou in. Ik vertel je waar je moet zijn; wat de omgeving wordt, wat voor foto's ik wil, etc. Nu was dat andersom: julie zoeken modellen en bepalen wat er gaat gebeuren. Als het mij niets oplevert (behalve kleine foto's met logo); waarom zou ik dan meedoen met zoiets?

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:37

Nog een ander punt (dat had ik zelf van te voren even moeten vragen, maar daar kom ik nu pas op :o ): gaan jullie de foto's commercieel gebruiken (toevoegen in portfolio)? Is daar nog overleg over met de modellen over welke foto's? Het merendeel van mijn foto vind ik prima, maar er zijn natuurlijk enkelen die ik ook liever niet in een portfolio zie :D

Het is trouwens niet mijn bedoeling om lastig te zijn, maar gister viel me al op dat e.e.a. bij jullie niet helemaal duidelijk is (planning, aanpak, etc), dus dan kunnen dit soort dingen maar beter benoemd worden. Ook handig voor een volgende keer als jullie afspreken; zodat iedereen even wat beter weet waar ie aan toe is.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 16:38

WestBest schreef:
Dat begrijp ik, maar dan huur ik jou in. Ik vertel je waar je moet zijn; wat de omgeving wordt, etc. Nu was dat andersom: julie zoeken modellen en bepalen wat er gaat gebeuren. Als het mij niets oplevert (behalve kleine foto's met logo); waarom zou ik dan meedoen met zoiets?

Nouja, omdat het een gezellige dag was, en omdat je er wel wat voor krijgt. Als je fotos wilt afdrukken, kun je altijd nabestellen. Ik vraag niet veel voor nabestellingen (weet ook niet hoeveel anderen vragen) maar uiteindelijk krijg je meer fotos, voor minder geld dan "normaal".

Van mijn kant, zullen fotos waar het paard alleen op staat wél in mijn portfolio komen zonder overleg, als jij zelf ergens op staat en je wilt dit liever niet, doe ik dat natuurlijk niet!

Nee, het was wat rommelig aan het begin inderdaad, maar het was ook de eerste keer natuurlijk. Hier hebben we van geleerd en de volgende keer gaat het beter. 2e deel ging naar mijn idee ook georganiseerder dan het eerste deel :)

Nu moet ik werken, tot vanavond laat!
Doeidoei!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:39

Westbest, de shoot is gratis, en je krijgt dan toch ook foto's? :) maar niet op origineel formaat. Als ik een portfolioshoot doe, ofwel gratis, dan geef ik ze ook geen originele bestanden. ik geef eigenlijk nooit zomaar originele bestanden weg want dat is tegen mijn principes in. Natuurlijk snap ik dat je ook veel moeite hebt gedaan maar het doel van de meeting was volgens mij gewoon gezelligheid en daar kwam ik ook voor :D ik heb dik 2 uur heen en 2 uur terug gereisd, dus dat is ook niet niets. Ik doe eigenlijk helemaal geen portfolioshoots meer maar omdat mijn opdracht van gister niet door ging (betaald) leek me dit wel een leuke oplossing om toch nog te fotograferen :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 16:42

Ik vind het altijd wel "stoer" om fotos te hebben waar iemands copyright op staat die heel goed is :o

Nu ga ik echt!!
:*

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:46

Ok, dan is me dat duideijk. Een tip voor de volgende keer: als je een advertentie plaatst om modellen te vinden, moet je dus niet mensen werven met de tekst dat er gratis foto's zijn... Benoem gewoon dat het gaat om gezelligheid :)

*edit: en nog even voor de duidelijkheid: ik vind dat jullie prachtige foto's hebben gemaakt en ben blij met het resultaat.
Laatst bijgewerkt door WestBest op 29-12-10 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:48

oja, wat betreft portfolio foto's, meestal zeg ik het wel even, vooral als het om betaalde shoots gaat :j dan vraag ik toestemming. Maar als het portfolio shoots zijn ga ik er vanuit dat er altijd wel 1 op mijn site beland :) Maar als fotograaf zijnde kijk je natuurlijk ook naar of de foto wel "goed" is, dus geen takfout, foute halshouding of een niet zo charmante foto als je begrijpt wat ik bedoel :) dus de foto zou dan niet "schadelijk" zijn naar de eigenaar toe. Maar zo denk ik in elk geval :P ik fotografeer regelmatig dekhengsten dus dan moet je wel op dat soort dingen letten :P

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:49

Dat is precies wat ik bedoel. Goed dat je er op let dus.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:52

Als jullie een locatie zoeken waar bos, zand en water is op de veluwe kan je ook goed terecht op het Wekeromse Zand. Enig nadeel is dat er geen honden mogen komen, ook niet aangelijnd.
Tevens is Park de Hoge Veluwe erg mooi, daar hoef je je niet aan de ruiterpaden houden, nadeel daar is wellicht dat er entree moet worden betaald.
Bij de volgende meeting wil ik wel mijn paard als model naar voren schuiven, een mooie bonte van 1.80

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:07

meggiemeg schreef:
Als jullie een locatie zoeken waar bos, zand en water is op de veluwe kan je ook goed terecht op het Wekeromse Zand. Enig nadeel is dat er geen honden mogen komen, ook niet aangelijnd.
Tevens is Park de Hoge Veluwe erg mooi, daar hoef je je niet aan de ruiterpaden houden, nadeel daar is wellicht dat er entree moet worden betaald.
Bij de volgende meeting wil ik wel mijn paard als model naar voren schuiven, een mooie bonte van 1.80

Het zandgat is ook erg mooi in Lunteren en daar mogen wel honden komen en los :j

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:08

Lunteren <3 :D

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:12

Zandgat is leuk maar geen water om te zwemmen.
Wat eventueel ook een erg mooi terrein is het crossterrein met bijgelegen bos op de Valouwe.
Als je het netjes vraagt en uitlegt wat de bedoeling is krijg je vaak wel toestemming om daar het terrein op te mogen

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:13

Haha..Meggiemeg: ik wilde precies hetzelfde voorstellen. Dat is een mooi gevarieerd terrein (met bos en hei) en ze hebben leuke sprongen en waterbakken. Het vergroot de mogelijkheden een beetje.

monique1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:16

en is dat ook handig te bereiken met auto's en trailers?

ken geen foto meer zien phoeeee bijna alles af alleen hanniballetje nog ;)
maar daar heb ik de meeste foto's van

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:18

Haha mon ik ken het :P

monique1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:20

ja echt maar morgen dagje na rotjeknor ;) nieuwe lens halen helemaal happy :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:21

Je bedoelt de Valouwe Monique1983?
Ja dat is goed bereikbaar wel via een zandpad. Daar kan je buiten het terrein goed parkeren.
Aan de overkant van de Valouwe is het wekeromse zand en daar kan je ook goed parkeren met zowel auto als met paardentrailer erachter.
Hoe dichtbij er een halte is voor OV weet ik niet, weet wel dat er een buslijn langs komt/rijdt

monique1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:22

wekeromsezand ken ik ben ik vorige week geweest dat is goed te doen met de auto om daar te komen