Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Selket

Re: Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 21:15

ik heb niet het hele topic gelezen, alleen alle foto's gezien. De filmpjes durf ik niet te bekijken, misschien later.
Toen jullie deze meeting aan het voorbereiden waren zat ik er nog aan te denken mee te gaan, maar ben blij dat ik dat niet gedaan heb.
Vind het knap dat jullie het toch gedaan hebben (al geeft die ene foto waar al zoveel over gezeurd is mij ook geen fijn gevoel, maargoed), misschien is deze vraag al eerder gesteld; als jullie van tevoren hadden geweten wat jullie te zien zouden krijgen zouden jullie er dan ook heen gegaan zijn?

(sorry dat ik de 60 pagina's niet heb doorgelezen en misschien in de herhaling val, maar heb er de tijd niet voor Schijnheilig )

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 21:21

@fem... als ik het van te voren had geweten wat ik te zien zou krijgen, zou ik de nacht ervoor veel beter slapen en zou ik de dag zelf geen buik-en hoofdpijn hebben gehad. het is me echt zó meegevallen, was hartstikke interessant en totaal niet eng ofzo

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 21:31

idd, ik zou zo weer gaan, niet omdat ik het nu zo leuk vind, maar wel zeer interessant, vooral om eventueel te leren hoe een dier er vanbinnen uitziet, en dan met name een ziek dier, of arthrose

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 21:51

Interresant hoor! Knipoog

Ik vind het erg ''fijn'' om te zien hoe dat ernou aan toe gaat. Gewoon erg leerzaam, dan weet je hoe dat in elkaar zit.

Bij zo'n afgehakt hangend hoofd vond ik het wel soms even moeilijk om te kijken maargoed Knipoog

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 22:23

ma_rie_tje schreef:
mytens1: je hebt het beide meegemaakt van dichtbij (inslapen en slachten)
Nou vraag ik me af, welke keuze zou je nu maken?
(er van uitgaande dat het paard nog wel op transport kan)

Ben ik erg benieuwd naar.

Moeilijk maar gezien de stress zou ik kiezen voor inslapen. Je eigen paard zelf naar de slager brengen is niet leuk. Een paard vertrouwt je en je brengt hem naar de slacht. En ik had het idee dat hij het aanvoelde maar op vertrouwen met mij meeliep....lekker hè vertrouwen hebben in je baas. Vork
Ook al was hij de eerste, je rook die rare (bloed?) lucht daar duidelijk en dat rook mijn paard ook.
En dat neervallen is cru (dat getrap met die ijzers klinkt heel akelig), het kunnen stuiptrekkingen zijn.
Van verbijstering bleek ik nog even staan en toen kreeg ik mijn halster aangereikt....met bloed (want hij hing ondertussen). Of ik die nog terugwilde....nee.
Maar als de pin niet helemaal goed in het hoofd gaat (door beweging) duurt het iets langer voordat het paard echt dood is.

Met inslapen (dat gebeurde in de buitenbak) had ik er een beter gevoel bij. Hij ging eerst rustig liggen en sliep daarna in. Alleen achteraf is het niet fijn, paard moet weggesleept worden en een zeil erover. Dit gebeurde op kerstavond, en door de kerst bleef hij langer liggen dan gepland. Dan zie je dus je paard (onder het zeil) steeds dikker worden. Ik heb er ook nog even ondergekeken en die dode blik in zijn ogen was niet fijn. Ik ben 26 (toen 23/24) en vrij nuchter maar ik had het gevoel dat als ik zou kijken dat hij misschien toch weer op zou staan. Ik was er gelukkig niet bij toen hij met de grijper van de grond werd gepakt en in de wagen werd gegooid.

Als je een vertrouwensband hebt met je paard zou ik voor inslapen kiezen. Over het inslapen heb ik een goed gevoel maar de slacht geeft mij nog een gevoel van 'liegen' tegenover een 'vriend'.
Maarja misschien moet je zoiets door iemand anders laten doen als je ervoor kiest.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 22:36

MarvinSgatJ schreef:
Dat lijkt me zo moeilijk hé, om erbij te blijven tot je paard dood is. Vind ik echt knap van je!
Zou ik echt moeilijk vinden!
xxLoveyou Lovers

Ik heb tot nu toe 3 dode paarden gezien. Waarvan 2 paarden zelf heb meegemaakt hoe ze werden ingeslapen. De eerste verliep heel netjes, ze was meteen dood. Ze had acute koliek en was al aardig op leeftijd. De tweede (vorige week) probeerde weg te lopen en kwam met zn hoofd keihard tegen een hek aan tijdens de val. Was verschrikkelijk om te zien, gelukkig weet de eigenaar hier niks meer van. Beide keren ben ik gebleven, niet alleen voor het paard, maar ook voor de eigenaar. De eerste keer werd mn medewerking door de da erg op prijs gesteld. De tweede keer heb ik niet hoeven te helpen, maar ben gebleven door mn gevoel.
Ik heb wel nachtenlang nachtmerries gehad van die klap die het paard maaakte toen hij viel.
Klinkt heel raar maar ik werk in de gezondheidszorg en heb al zat overleden mensen gezien, tuurlijk doet het me wat maar elke situatie (persoon/paard etc) is anders.

leonie_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 22:52

Met welke username en wachtwoord moet ik ookal weer inloggen voor de filmpjes op youtube? Kan het niet meer terug vinden

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 23:22

_rosita_ schreef:
@fem... als ik het van te voren had geweten wat ik te zien zou krijgen, zou ik de nacht ervoor veel beter slapen en zou ik de dag zelf geen buik-en hoofdpijn hebben gehad. het is me echt zó meegevallen, was hartstikke interessant en totaal niet eng ofzo

Daar ben ik het mee eens, het viel écht mee, ik had me van te voren niet zo druk hoeven te maken als dat ik had gedaan. Oké, ik liep daar wel lijkbleek en trillend als een blaadje door de slachterij die ochtend, maargoed, da's gewoon spanning e.d. Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 23:22

laquintatje schreef:
Met welke username en wachtwoord moet ik ookal weer inloggen voor de filmpjes op youtube? Kan het niet meer terug vinden

excursie, wachtwoord: nijkerk

óf

boktlogin, wachtwoord: wachtwoord

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 23:24

Mytens(1 Knipoog ) ik voelde me ook zo'n verrader toen ik mijn 3jarige wegbracht, tot iemand tegen me zei dat mijn paard ook reden had om me te vertrouwen, het was nl ook de enige keuze Verdrietig

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 23:57

Met mijn hart in mijn keel heb ik het filmpje van het schieten bekeken. Ik had zoiets nog nooit gezien, maar vind het toch fijn het nu wel gezien te hebben. Ondanks dat ik het ''mee vond vallen'' (het gaat snel) weet ik nu zeker dat ik mijn maatje nooit naar de slager zal brengen. Ik vind het zo oneerbiedig, kan er niets aan doen... Als ik zie hoe snel mijn trouwe viervoeter al onder zeil is van een kalmeringsmiddel (zowel op stal als in de kliniek), maak ik me geen zorgen over de definitieve spuit. Ik hoop natuurlijk alleen dat het nog láng niet nodig is...

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 07:39

hmm ik durf echt niet te kijken... ik kan me wel voorstellen hoe het zal gebeuren mja dat in daadwerkelijke te zien...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 12:04

[quote="femkjuh] al geeft die ene foto waar al zoveel over gezeurd is mij ook geen fijn gevoel, maargoed[/quote],
Mij ook niet daarom wou ik ook niet op die foto Knipoog

Citaat:
misschien is deze vraag al eerder gesteld; als jullie van tevoren hadden geweten wat jullie te zien zouden krijgen zouden jullie er dan ook heen gegaan zijn?

Ja ik wel, de meeste denk ik wel,
We kregen 'meer' te zien dan dat ik had gedacht eigenlijk in het begin dacht ik even 'oh nee he dat menen ze niet'maar ben wel blij dat ik alles gezien heb.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:38

Ik vond die foto waar over zoveel gezeurd is, hellemaal niet erg ofso. Je moet toch zelf weten hoe je op de foto gaat en dat is je eigen mening en daar hoeven anderen zich niet mee te bemoeien vind ik. Nagelbijten / Gniffelen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:45

MarvinSgatJ schreef:
Ik vond die foto waar over zoveel gezeurd is, hellemaal niet erg ofso. Je moet toch zelf weten hoe je op de foto gaat en dat is je eigen mening en daar hoeven anderen zich niet mee te bemoeien vind ik. Nagelbijten / Gniffelen

Daarbij is dat beest allang dood; het is een ontlede en gevilde koeienhoofd, kom op zeg, is dit nu zo erg? volgens mij kun je beter ter plekke een beetje een lolletje hebben, dan dat je daar met zijn allen hysterisch loopt te janken 'omdat het allemaal zo siiiielugh is'.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:55

JoyCiej007 schreef:
MarvinSgatJ schreef:

Daarbij is dat beest allang dood; het is een ontlede en gevilde koeienhoofd, kom op zeg, is dit nu zo erg? volgens mij kun je beter ter plekke een beetje een lolletje hebben, dan dat je daar met zijn allen hysterisch loopt te janken 'omdat het allemaal zo siiiielugh is'.

Hellemaal Gelijk in. Het is inderdaad alleen maar en gevilde koeien kop, wat is daar nou zo erg aan?
Hellemaal niks! Dus jullie moeten ook niet zeuren. Doei, doei

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:57

JoyCiej007 schreef:
MarvinSgatJ schreef:

vraag me ook af hoeveel mensen nóóit een geintje hebben gemaakt bij hun stukkie vlees op hun bord. uiteindelijk komt het toch écht ook van een dier die eerst geslacht is....
Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 15:04

_rosita_ schreef:
vraag me ook af hoeveel mensen nóóit een geintje hebben gemaakt bij hun stukkie vlees op hun bord. uiteindelijk komt het toch écht ook van een dier die eerst geslacht is....
Knipoog

Inderdaad, wat dacht je van voedsel gevechten?? Is dat ook 'oneerbiedig' alleen maar omdat het ooit een dier geweest was? Komop, liever een lolletje bij het gevilde hoofd van een dode koe dan lol hebben om, of het bezigen van dierenmishandeling, niet dan? dát is pas oneerbiedig en onrespectvol... Lachen

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 16:51

er is ook een gulde middenweg te bedenken he. je hoeft niet te lopen huilen de hele dag dat het allemaal zo erg is, maar je hoeft ook weer niet het andere uiterste te doen, en zeker niet als je het hier plaatst. Dan houd je die foto's gewoon voor je zelf, en geef je er anderen geen naar gevoel bij mee.
Meer zal ik er niet over zeggen, beloofd Haha!

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 21:12

JoyCiej007 schreef:
_rosita_ schreef:
Knipoog

Inderdaad, wat dacht je van voedsel gevechten?? Is dat ook 'oneerbiedig' alleen maar omdat het ooit een dier geweest was? Komop, liever een lolletje bij het gevilde hoofd van een dode koe dan lol hebben om, of het bezigen van dierenmishandeling, niet dan? dát is pas oneerbiedig en onrespectvol... Lachen

Hellemaal gelijk in. Dierenmishandeling iis veel erger dan een rare foto bij een gevilde koeien kop. Knipoog
Ik maak zo vaak een grapje met het vlees op mijn bord. Vanavond nog. Haha!
ik maakte Grapje Zou die Nog pijn hebben en ik douwde me vork erin en zei me pa: Auww... dus iik keek dat stuk vlees aan Tong uitsteken
Duss.. dat is het zelfde als die foto alleen dat *stuk vlees* is net wat, jaa nieuwer. Dat is net geslacht. Knipoog

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 21:39

Wel fijn om te weten dat het allemaal zo snel gaat Lachen Ik heb het filmpje van het schieten gezien en het leegbloeden en de foto's. Naar andere filmpjes heb ik niet gekeken. Ik werd gewoon misselijk, kon er niks aan doen. Ik eet vlees.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 12:36

sherwood schreef:
er is ook een gulde middenweg te bedenken he. je hoeft niet te lopen huilen de hele dag dat het allemaal zo erg is, maar je hoeft ook weer niet het andere uiterste te doen, en zeker niet als je het hier plaatst. Dan houd je die foto's gewoon voor je zelf, en geef je er anderen geen naar gevoel bij mee.
Meer zal ik er niet over zeggen, beloofd Haha!

Amen Afgod

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 21:49

Interessante filmpjes wel!

Moest wel lachen bij het tweede filmpje Bloos, die van dat leegbloeden.
"Hij leeft nog?" Clown

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 01:27

stipjes zijn verboden tegenwoordig...

Wel gaaf dat dit topic hét topic van de maand in geworden Pling

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 01:38

Spirit schreef:
Interessante filmpjes wel!

Moest wel lachen bij het tweede filmpje Bloos, die van dat leegbloeden.
"Hij leeft nog?" Clown

Ja gut, dat riep ik ook half in paniek, half vragend aan van veen zelf toen het paard net lag en werd opgetakeld. ik heb het hem wel 10x gevraagd, je zou denken dattie er gek van werd, maar legde rustig kéér op keer, en niet alleen aan mij volgens mij Clown uit dat het beestje toch écht dood was, ik wist het ook wel als ik er over nadacht, maar toch ga je op dat moment, als je dat beest zo 'heftig' ziet schokken voor je ogen wel eventjes een beetje twijfelen.

Gelukkig konden ze ons daar super gerust stellen, zodat ook wíj er uiteindelijk allemaal vrede mee hadden Lachen