Foto meeting honden L&DD 11 maart

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ivonka

Re: Foto meeting honden L&DD 11 maart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 11:28

Ik heb mijn WB altijd op auto staan en pas dan eventueel later aan. Maar bij de zonnige foto's is dat absoluut niet nodig... alleen soms als het zonnetje weg is.
Kleur instelling staat op sRGB, kan niks anders vinden daarover.
Ik voeg altijd contrast toe... belichting bekijk ik per foto.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 11:34

@Vero, jou foto's geven kruisjes aan op het forum. Misschien is het straks weer goed maar ze zijn dus niet te zien.

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:35

Als jullie nog een keer gaan dan zou ik dolgraag meewillen. Of als fotograaf of met mijn hond. Ik lees hier mee en ik vind de foto's geweldig mooi en de sfeer is ook super. Dat zou ik graag eens meemaken.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:43

Hahaha Richard, Sint Salarius geniaal :') Mijn scherm is vorige week maandag gekalibreerd met een Spider van een vriend. Scheelt geld :j
Ennem inderdaad vast mijn eisen bijgesteld, alhoewel dat natuurlijk wel een beetje valt onder 'honden leuk vinden' :P.

20 honden was inderdaad erg veel, dan liever een wat kleinere groep en wat meer tijd. Ik had meestal al 10min nodig om het model überhaupt te vinden haha. :o?

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 11:45

Jaha.. ze waren op een gegeven moment wel erg verspreid :')

Misschien volgende x 12 of 14 modellen en dan 15 min ofzo. Moeten we even kijken.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 11:45

Leuk Daisyree.. hou het topic in de gaten zou ik zeggen :)

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:48

Inderdaad, en volgende x kan ik eventueel gewoon zelf met de auto natuurlijk want ik ga 28 maart mijn rijbewijs halen *kuch kuch*
Heb echt totaaaal geen goede moed dat ik het ga halen haha, maar goed positive minding hè..

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 11:48

Pillekes!!! :D

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:49

:j ffies langs de dokter :Y)

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 11:52

Kasmir schreef:
:j ffies langs de dokter :Y)

:+ Oh en het is een duitse StaandE en niet staander ;)

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:54

_-:( Mag in het lijstje hardnekkige fouten die ik wel weet maar áltijd maak naast de Duitse Dog die ik altijd een Deense noem :')
Ik ga mij in mijn Plusoutfitje steken en hersencel dodend werk doen *Sigh*
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 15-03-12 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 11:55

The great Deen... veelgemaakte fout ja alsook de staande :j

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 11:57

Hond van een vriendin komt NU op koffietijd voorbij :D
Pincher in een modeshow. Otje

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:00

Zijn echt van die hardnekkige foutjes, ik weet hoe het moet maar blijf het fout doen :')
Koffietijd? Klinkt als iets dat ik nooit kijk, nog nooit gekeken heb en wrsl nooit ga kijken ook :P
Maar wel gaaf dat 't hondje voorbij komt :D

Ik ben hond uitlaten & werken :evaw:

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:01

Ivonka schreef:
Ik heb mijn WB altijd op auto staan en pas dan eventueel later aan. Maar bij de zonnige foto's is dat absoluut niet nodig... alleen soms als het zonnetje weg is.
Kleur instelling staat op sRGB, kan niks anders vinden daarover.
Ik voeg altijd contrast toe... belichting bekijk ik per foto.

Mijn werkwijze is exact hetzelfde. Denk dat het grootste euvel in deze dus de weergave op mijn scherm is en dat ik toch aan de calibratie moet.
Ik heb mijn kleurstelling wel op Adobe RGB staan, maar ik schiet toch niet in jpg. (hier meer info: http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... otorgb.asp)

dvfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:14

Citaat:
@Bagheera_206: Je hebt je al zitten verdiepen in het calibreren zie ik. Ben bang dat ik er ook aan moet geloven. Mijn foto's zien er op mijn Mac echt goed uit van kleur en helderheid, maar ik heb al gezien op de monitor op het werk dat het verschil met andere foto's wel groot is en mijn foto's 'vlakker' zijn. Nou was ik wel vergeten de WB aan te passen voor het uploaden, dus dat scheelt al een boel. Sommigen heb ik aangepast. Ik ben ook niet zo van het 'verzadigde' maar meer van het zachte, natuurlijke zeg maar. Ik vraag me alleen af of ik het scherm van mijn Mac laptop net zo goed kan calibreren als een desktop-scherm? Daar zijn de meningen nogal over verdeeld geloof ik.

Je moet wel rekening houden met een laptop dat je het beeldscherm kan veranderen kwa houding en dat dan ook de belichting er anders uit zal gaan zien.
Houd ik mijn laptopscherm een beetje meer naar achteren dan ziet er het er al heel anders uit.
Ik werk nu ook met een laptop scherm en heb pasgeleden een paar foto's laten afdrukken bij een fotovaklab en toen naast mijn laptopscherm gelegd.
En kwam bijna overeen. Maar ik heb expres niet gecalibreed omdat ik dit weekend over ga en dan een vast scherm heb.
Die had ik een half jaar geleden ook al. Alleen wegens gebrek aan ruimte moest ie ff tijdelijk weg.

Ik heb een hier een makkelijk uitgelegd artikel van het werken met belichting.
http://vinkacademy.nl/fotografieles/basiskennis/belichting-checken-check-het-histogram/

Ik let daar ook heel veel op (mijn histogram).

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:15

Mijn WB stond ook op AUTO (AWB). Ik heb achteraf het meeste aangepast naar daglicht (5500K). Behalve de foto's waar net een wolkje voorbij kwam die heb ik iets koeler gemaakt.

Ik heb eigenlijk altijd mijn WB op AWB staan en corrigeer dan pas achteraf. Alleen bij concerten binnen staat hij altijd op kunstlicht/Tungsten zodat de histogrammen beter de werkelijkheid laten zien.

Ik heb bij mijn camera als Picture Style eigenlijk altijd Standaard staan. Deze pas ik bij het importeren in Lightroom meteen aan naar "Camera Standard". De andere profielen gebruik ik eigenlijk zelden. :=

Mijn kleurendimensie staat dacht ik op sRGB en niet op Adobe RGB.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:17

dvfotografie schreef:
Citaat:
@Bagheera_206: Je hebt je al zitten verdiepen in het calibreren zie ik. Ben bang dat ik er ook aan moet geloven. Mijn foto's zien er op mijn Mac echt goed uit van kleur en helderheid, maar ik heb al gezien op de monitor op het werk dat het verschil met andere foto's wel groot is en mijn foto's 'vlakker' zijn. Nou was ik wel vergeten de WB aan te passen voor het uploaden, dus dat scheelt al een boel. Sommigen heb ik aangepast. Ik ben ook niet zo van het 'verzadigde' maar meer van het zachte, natuurlijke zeg maar. Ik vraag me alleen af of ik het scherm van mijn Mac laptop net zo goed kan calibreren als een desktop-scherm? Daar zijn de meningen nogal over verdeeld geloof ik.

Je moet wel rekening houden met een laptop dat je het beeldscherm kan veranderen kwa houding en dat dan ook de belichting er anders uit zal gaan zien.
Houd ik mijn laptopscherm een beetje meer naar achteren dan ziet er het er al heel anders uit.
Ik werk nu ook met een laptop scherm en heb pasgeleden een paar foto's laten afdrukken bij een fotovaklab en toen naast mijn laptopscherm gelegd.
En kwam bijna overeen. Maar ik heb expres niet gecalibreed omdat ik dit weekend over ga en dan een vast scherm heb.
Die had ik een half jaar geleden ook al. Alleen wegens gebrek aan ruimte moest ie ff tijdelijk weg.

http://vinkacademy.nl/fotografieles/basiskennis/belichting-checken-check-het-histogram/

Ik heb geen laptop. -O-

Ik heb een vaste PC met 2 beeldschermen. Wel van het merk Medion van de Aldi. :=

dvfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:23

Citaat:
Mabotje schreef:
Ik wil volgende keer ook weer héééél graag mee als het mag. Heb nu een paar honden gemist, erg jammer. Iedereen zat steeds meer verspreid en voordat ik bij de hond was (als ik 'm al kon vinden), was de tijd zowat voorbij (ik probeerde me dus aan het schema te houden, wat niet meer ging). Ik vond het echt súper om te doen en ook om wat gezichten bij namen te zien, ook al was het met velen in het voorbijgaan.
Misschien idd minder hondjes en toch ietsje meer tijd, alhoewel veel honden het nu ook na een uurtje wel echt beu waren hoor

@Ivonka: Nog een vraagje: Pas jij je WB later aan? Of stel je die op de camera al in? Heb jij je camera-kleurinstelling bijv. op 'normaal' staan of op 'vivid' of zo? (Neem aan dat dat bij de D300 er ook gewoon op zit). Doe je daarna nog veel aan herlderheid/contrast etc? Ik had het idee dat enkele van mijn foto's qua kleur het meeste overeen kwamen met die van jou (nadat ik de WB goed had gezet dan) en op mijn scherm in ieder geval, heb al gezien dat dat ook veel verschil kan maken dus.

Citaat:

Citaat:
Ik heb geen laptop. -O-

Ik heb een vaste PC met 2 beeldschermen. Wel van het merk Medion van de Aldi. :=

Whaha ik bedoelde die eigenlijk naar @Mabotje toe :D
Oepsie foutje :o

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:45

@vero: je hebt de foto's van blue bij Chevy gezet...

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 13:17

lekker dom. Ik ga het aanpassen.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 14:00

@dv: zit ik toevallig net allemaal te lezen via google. Blijkbaar is de enige, goede, manier om een vast scherm op je laptop aan te sluiten en dat te kalibreren en je foto's op weer te geven. Nou, dat gaat me nog wat kosten dan ;( . Zeker met een Macbook Pro met backlight is kalibreren eigenlijk niet goed mogelijk. Het beste is dan nog de ingebouwde functie te gebruiken.
En dan zit je ook nog met je printer, die moet ook gekalibreerd worden. Én... niet iedereen heeft hetzelfde en/of gekalibreerde scherm, dus 'niemand' ziet wat ik zie. Wat een gedoe....

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 15:30

Mabotje schreef:
@dv: zit ik toevallig net allemaal te lezen via google. Blijkbaar is de enige, goede, manier om een vast scherm op je laptop aan te sluiten en dat te kalibreren en je foto's op weer te geven. Nou, dat gaat me nog wat kosten dan ;( . Zeker met een Macbook Pro met backlight is kalibreren eigenlijk niet goed mogelijk. Het beste is dan nog de ingebouwde functie te gebruiken.
En dan zit je ook nog met je printer, die moet ook gekalibreerd worden. Én... niet iedereen heeft hetzelfde en/of gekalibreerde scherm, dus 'niemand' ziet wat ik zie. Wat een gedoe....

Dat is ook de reden waarom ik eigenlijk nog nooit mijn scherm gekalibreerd heb (buiten het feit dat ik er echt geen geld voor over heb, het is toch best duur). Heb wel enkele testafdrukken ooit gemaakt en ik weet wat de 'zwakke' punten van mijn beeldscherm zijn. Verder werk ik zo veel mogelijk op histogram.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 17:32

Ik vond het super maar inderdaad moeten de fotograven wel volgende keer andere modellen ;) Richard zie ik 5 mei weer :D in oosterhout. mochten er nog mensen interesse hebben in een fotomeeting nabij Den/Bosch / Helvoirt het zit in de planning daar nog een keer een te doen.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 17:39

Ik wil mijn hond voor een volgende keer graag opgeven als model hoor als jullie nog eens gaan haha. Had het topic nog even in de gaten gehouden, ik kon de 11e niet, maar ik was wel benieuwd. Echt supergave foto's zeg!