Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ivonka schreef:Ik heb mijn WB altijd op auto staan en pas dan eventueel later aan. Maar bij de zonnige foto's is dat absoluut niet nodig... alleen soms als het zonnetje weg is.
Kleur instelling staat op sRGB, kan niks anders vinden daarover.
Ik voeg altijd contrast toe... belichting bekijk ik per foto.
Citaat:@Bagheera_206: Je hebt je al zitten verdiepen in het calibreren zie ik. Ben bang dat ik er ook aan moet geloven. Mijn foto's zien er op mijn Mac echt goed uit van kleur en helderheid, maar ik heb al gezien op de monitor op het werk dat het verschil met andere foto's wel groot is en mijn foto's 'vlakker' zijn. Nou was ik wel vergeten de WB aan te passen voor het uploaden, dus dat scheelt al een boel. Sommigen heb ik aangepast. Ik ben ook niet zo van het 'verzadigde' maar meer van het zachte, natuurlijke zeg maar. Ik vraag me alleen af of ik het scherm van mijn Mac laptop net zo goed kan calibreren als een desktop-scherm? Daar zijn de meningen nogal over verdeeld geloof ik.
dvfotografie schreef:Citaat:@Bagheera_206: Je hebt je al zitten verdiepen in het calibreren zie ik. Ben bang dat ik er ook aan moet geloven. Mijn foto's zien er op mijn Mac echt goed uit van kleur en helderheid, maar ik heb al gezien op de monitor op het werk dat het verschil met andere foto's wel groot is en mijn foto's 'vlakker' zijn. Nou was ik wel vergeten de WB aan te passen voor het uploaden, dus dat scheelt al een boel. Sommigen heb ik aangepast. Ik ben ook niet zo van het 'verzadigde' maar meer van het zachte, natuurlijke zeg maar. Ik vraag me alleen af of ik het scherm van mijn Mac laptop net zo goed kan calibreren als een desktop-scherm? Daar zijn de meningen nogal over verdeeld geloof ik.
Je moet wel rekening houden met een laptop dat je het beeldscherm kan veranderen kwa houding en dat dan ook de belichting er anders uit zal gaan zien.
Houd ik mijn laptopscherm een beetje meer naar achteren dan ziet er het er al heel anders uit.
Ik werk nu ook met een laptop scherm en heb pasgeleden een paar foto's laten afdrukken bij een fotovaklab en toen naast mijn laptopscherm gelegd.
En kwam bijna overeen. Maar ik heb expres niet gecalibreed omdat ik dit weekend over ga en dan een vast scherm heb.
Die had ik een half jaar geleden ook al. Alleen wegens gebrek aan ruimte moest ie ff tijdelijk weg.
Ik heb een hier een makkelijk uitgelegd artikel van het werken met belichting.
http://vinkacademy.nl/fotografieles/basiskennis/belichting-checken-check-het-histogram/
Ik let daar ook heel veel op (mijn histogram).
Citaat:Mabotje schreef:Ik wil volgende keer ook weer héééél graag mee als het mag. Heb nu een paar honden gemist, erg jammer. Iedereen zat steeds meer verspreid en voordat ik bij de hond was (als ik 'm al kon vinden), was de tijd zowat voorbij (ik probeerde me dus aan het schema te houden, wat niet meer ging). Ik vond het echt súper om te doen en ook om wat gezichten bij namen te zien, ook al was het met velen in het voorbijgaan.
Misschien idd minder hondjes en toch ietsje meer tijd, alhoewel veel honden het nu ook na een uurtje wel echt beu waren hoor
@Bagheera_206: Je hebt je al zitten verdiepen in het calibreren zie ik. Ben bang dat ik er ook aan moet geloven. Mijn foto's zien er op mijn Mac echt goed uit van kleur en helderheid, maar ik heb al gezien op de monitor op het werk dat het verschil met andere foto's wel groot is en mijn foto's 'vlakker' zijn. Nou was ik wel vergeten de WB aan te passen voor het uploaden, dus dat scheelt al een boel. Sommigen heb ik aangepast. Ik ben ook niet zo van het 'verzadigde' maar meer van het zachte, natuurlijke zeg maar. Ik vraag me alleen af of ik het scherm van mijn Mac laptop net zo goed kan calibreren als een desktop-scherm? Daar zijn de meningen nogal over verdeeld geloof ik.
@Ivonka: Nog een vraagje: Pas jij je WB later aan? Of stel je die op de camera al in? Heb jij je camera-kleurinstelling bijv. op 'normaal' staan of op 'vivid' of zo? (Neem aan dat dat bij de D300 er ook gewoon op zit). Doe je daarna nog veel aan herlderheid/contrast etc? Ik had het idee dat enkele van mijn foto's qua kleur het meeste overeen kwamen met die van jou (nadat ik de WB goed had gezet dan) en op mijn scherm in ieder geval, heb al gezien dat dat ook veel verschil kan maken dus.Citaat:Je moet wel rekening houden met een laptop dat je het beeldscherm kan veranderen kwa houding en dat dan ook de belichting er anders uit zal gaan zien.
Houd ik mijn laptopscherm een beetje meer naar achteren dan ziet er het er al heel anders uit.
Ik werk nu ook met een laptop scherm en heb pasgeleden een paar foto's laten afdrukken bij een fotovaklab en toen naast mijn laptopscherm gelegd.
En kwam bijna overeen. Maar ik heb expres niet gecalibreed omdat ik dit weekend over ga en dan een vast scherm heb.
Die had ik een half jaar geleden ook al. Alleen wegens gebrek aan ruimte moest ie ff tijdelijk weg.
Ik heb een hier een makkelijk uitgelegd artikel van het werken met belichting.
http://vinkacademy.nl/fotografieles/basiskennis/belichting-checken-check-het-histogram/
Ik let daar ook heel veel op (mijn histogram).Citaat:Ik heb geen laptop.![]()
Ik heb een vaste PC met 2 beeldschermen. Wel van het merk Medion van de Aldi.
Mabotje schreef:@dv: zit ik toevallig net allemaal te lezen via google. Blijkbaar is de enige, goede, manier om een vast scherm op je laptop aan te sluiten en dat te kalibreren en je foto's op weer te geven. Nou, dat gaat me nog wat kosten dan. Zeker met een Macbook Pro met backlight is kalibreren eigenlijk niet goed mogelijk. Het beste is dan nog de ingebouwde functie te gebruiken.
En dan zit je ook nog met je printer, die moet ook gekalibreerd worden. Én... niet iedereen heeft hetzelfde en/of gekalibreerde scherm, dus 'niemand' ziet wat ik zie. Wat een gedoe....