To Belg or not to Belg meeting 12/03/05

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vicky_82

Re: To Belg or not to Belg meeting 12/03/05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:50

En hoe gaat de rit zijn, is dat al verder besproken? Gaan we een rustig galopje wagen of wil de rest het liever bij stappen en draven houden? 'k Ben ni curieus zene Clown

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:51

Hoe het kwa tempo gaat gaan, zal afhangen van hoe de paarden zijn zeker Tong uitsteken. Voor mij mag daar gerust een galopje enzo tussen zitten (zolang ik maar op kop mag met Montana, want anders ga je een kwade merrie zien Clown ).

Met hoeveel gaan we ongeveer zijn voor de wandeling?

Vicky_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:53

Leen en ik gaan mee met Iris en Billy.
Onze paarden zijn overal braaf in galop: aan kop, achteraan, in de groep... Iris durft haar gat wel eens omhoog heffen maar niet slaan. Billy doet niks, die zijn achterste is Iris haar rem indien die weer es niet wil werken. Haha!

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:57

Euhm een korte schets van montana (jaja, best dit op voorhand te vertellen he):

Montana is een best braaf paard, maar ze is heel energiek en kan er niet goed tegen als ze niet op kop is Tong uitsteken . Dan gaat ze een beetje dom doen. Tegenover andere paarden niet altijd even sociaal Clown , maar echt schoppen om te raken gaat ze zeker niet doen, enkel extreem vies kijken Tong uitsteken

Haar tempo ligt wel best hoog maar ik kan ze wel houden ze Tong uitsteken

Vicky_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 22:04

Ik zal u weten te zeggen of Montana echt een héél hoog tempo heeft. De groep waar ik op zondag mee meega die rijden extreem snel.

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 22:25

ah geweldig, misschien dat jij dan nog tips hebt om Montana kalm te krijgen Clown

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 23:10

Denk niet dat ik de wandeling achteraf ga meedoen, aangezien Heros al twee uur achter elkaar moet rijden. Denk dat ik hem direct na dat Bijke ermee gereden heeft hem ga wegdoen, maar ik kom wel direct terug met de wagen ofzo hoor Knipoog

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 23:31

Ik wil ook mee met wandeling! Modder is geen probleem. Galopje is ook geen probleem, maar ik wil graag achteraan. Vooraan kan ik ze niet goed houden... Bloos

Cirano

Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 23:43

Ik ga ook meedoen met de wandeling. Hitway is nen helen braven dus achteraan blijven is zal normaal niet zo'n probleem zijn.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 11:36

Bij mij hangt het van mijn vervoer af of die nog zo lang willen wachten. Waarschijnlijk ga ik niet mee Knipoog

craz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 12:37

Ik ga ook meedoen aan de wandeling als ik tenminste nog meedoe aan de clinic. Lord was gisteren aan het manken Verdrietig dus we zullen wel zien hoe het deze week verder verloopt.
Voor de wandeling maakt het mij ook allemaal niet uit. Lord is heel rustig en als er onrustige paarden bij zijn of zo dat doet hem allemaal niks. Knipoog

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 17:49

Mensen, ik heb gisteren eens subtiel aan mn mama gevraagd of ik zaterdagvoormiddag misschien mocht gaan rijden, want dan kon ik toch nog heel de namiddag + zondag leren en ze zei: "ja, als ge deze week al wa op voorhand leert mag da wel". Duuuuuuuus, waarschijnlijk kan ik komen. Haha! Ik weet wel nog niet hoe laat, maar waarschijnlijk zal ik in de 2de groep meerijden. Ik heb Sarah haar gsm-nummer dus ik ga de dag zelf sms'en of ik kom en hoe laat. Haha! Whiiiiiii, ik ben super blij. Haha! Vind het wel spijtig dat ik de rest dan niet ga kunnen zien rijden, en ook een paar mensen die pas 's middags komen niet ga kunnen zien, maar het is toch al beter als niets. Lachen

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 18:16

Super nieuws Anja!

Hopelijk is lord zaterdag beter...

craz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 18:19

Bedankt Angelke!
En ja Lord is weer beter! Wat de hoefsmid toch kan doen he!
Ben superblij want het is toch wel ff schrikken als u paard begint te manken. Zeker met zo een oudje... Tong uitsteken

craz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 18:20

Super Anja dat je kan komen! Ben benieuwd om mooie Ushi in real life is te zien! Ben eigenlijk naar alle paardjes wel benieuwd *LOL*

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 19:27

Ik neem trouwens zoiezo mijn fototoestel mee. Ik weet alleen niet hoe die in een binnenpiste foto's maakt, dus als ze niet zouden lukken en iemand wil zijn fototoestel terwijl ze rijden even uitlenen ofzo? Alhoewel ik ervan overtuigd ben dat er betere fotografen tussen de toeschouwers zijn dan ik Knipoog.

Anja, moet ik trouwens nog iets specifieks meenemen? (toque, chaps, rijbroek, nog iets?)

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 21:14

wat is eigenlijk de volgende vraag anja Schijnheilig

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 21:17

Biepje schreef:
wat is eigenlijk de volgende vraag anja Schijnheilig

Ja, ik weet het, ben een beetje stil gevallen maar het is zo super druk op dit moment, zaterdag eetfestijn gehad, morgennamiddag weeral bijscholing Boos!
Ik heb op een ander forum wel een heel stuk gezet over oa voorwaarts-neerwaarts, zal dat hier ook zetten.

Angelke, chaps of laarzen maakt me niet echt uit maar liefst wel een toque Haha!
Eigenlijk hoop ik dat iedereen die uit zichzelf gaat opzetten ...

Anjatjeuh, super!

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 21:20

Citaat:
Je moet je paardje veelvuldig laag en diep rijden om de spieren goed te ontwikkelen.
Je moet je paard achteraan onder rijden met als gevolg dat je oprichting vooraan krijgt. Je paard mag niet op de voorhand lopen.
Maar is het ene niet in tegenstelling tot het andere?

dit was de vraag van de topicstarter

en dit heb ik geschreven

Na zorgvuldige lectuur op de website van dressage for the third millenium, heb ik veel twijfels over het nut van het voorwaarts neerwaarts rijden.
Misschien beginnen bij het begin. Het paard loopt van nature op de voorhand en gebruikt de achterhand om zich vooruit te stuwen. Ik vergelijk dat altijd met een zwemmer die zich met beide benen afduwt tegen de kant van het zwembad en zo vooruit schiet.
De achterhand van het paard is uitgerust met buigbare gewrichten daar waar de voorbenen eerder strak rechtop staan om het vereenvoudigd te zeggen. Het vermogen om het gewicht van de ruiter en de beweging op te vangen, is niet aanwezig in de voorbenen. De achterbenen daarentegen kunnen doordat ze kunnen buigen in oa de spronggewrichten, op een verende manier dat gewicht wel opvangen.
Streefdoel van de dressuur is dus de stuwende werking van de achterbenen omzetten in een dragende werking.
Om de achterhand dragend te gebruiken moet het paard zijn bekken kantelen en zijn buikspieren aanspannen. Ik zou zeggen, ga zelf eens op de grond zitten op handen en voeten en kantel je bekken, je zal voelen dat je rug omhoog komt.
Blijf nu op de grond zitten en buig je hoofd in voorwaarts-neerwaartse beweging, je al voelen dat het opbollen van de rug niet verder geraakt dan je eigen hals en het begin van je schouders.
Zo is dat ook bij het paard, de halswervels lopen niet verder dan de schoft dus de rug gaat niet omhoog gebracht worden door het voorwaarts neerwaarts buigen van de hals.
Als het paard enkel voorwaarts neerwaarts loopt in de hals, loopt iet sowieso op de voorhand en ontwikkelen de achterbenen geen enkele draagkracht. Achterhand, hals en ruggenwervel moeten als één geheel gezien worden, als een lijn die loopt van de staart tot tussen de oren van het paard. Willen we nu de rug van het paard omhoog laten komen opdat de beweging ontspannen zou doorkomen, het paard de ruiter beter zou kunnen dragen en de achterhand meer gebruikt zou worden dan moet bij het voorwaarts neerwaarts rijden, de achterhand evenveel meedalen als de hals daalt.
Hoe sterker de achterhand wordt en hoe meer ze gaat dragen, hoe meer het paard tot zitten komt. De hals functioneert als balanceerstok en zet die meer zittende houding automatisch om in oprichting.
Je mag echter nooit het paard achter de kar spannen. Als je in het zadel zit, is alles wat er voor je zit "onbelangrijk". Je moet niet eerst die hals in een bepaalde positie gaan brengen om dan de achterhand er achteraan te laten komen. Enkel wat achter je zit, is belangrijk en alles wat de achterhand doet, zal zich automatisch weerspiegelen in de hals en in de aanleuning en in de mate van oprichting.

http://www.kahlin.net/noir/dressyr/inde ... ection.pdf

hier vind je er een heel uitleg over met heel duidelijke foto's, er staat er ook een erg interessante bij van een voorwaarts neerwaarts lopend paard dat de achterhand correct gebruikt.

en nog een interessante toevoeging

Door wat Gwendolyn schrijft denk ik er weer aan, op diezelfde website staat ook en eigenlijk klinkt het ook heel logisch: een paard zijn hals is niet gewend om constant in een bepaalde positie te staan tenzij dan om te grazen of te rusten. Om spierverzuring of krampen te voorkomen zou je bij het rijden om de vijf minuten van halshouding moeten wisselen. Dus een stukje rijden, even laten ontspannen. Zeker bij jonge paarden. Veel ruiters maken de fout te lang te willen doorgaan. Het jonge paard loopt goed en met een goeie aanleuning en de ruiter blijft maar verder rijden. Na vijf minuten krijgt het paard krampt en begint eens met zijn hoofd te schudden. Ruiter wordt boos en dwingt het paard om verder te lopen. Indien de ruiter na vijf minuten goed lopen, het paard eventjes de hals had laten strekken, was dit probleem niet voorgevallen.

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 21:31

Zeker een interessante uitleg weer... (en deze lijkt mij ook iets minder gecompliceerd dan die boottoestanden Haha!).

En een toque zet ik zoiezo op, zondag is er bij ons op de manege nog een ongeluk gebeurd. Een vrouw van rond de 40 was aan het rijden op een niet enorm braaf paard(of zo zag het eruit) zonder toque. Zo enorm vast zat ze niet in het zadel, en hoewel het paard blijkbaar schrik heeft van balken, probeerde ze er toch over te gaan. Alleen, ze had geen toque aan, en was juist niet genoeg aangesingeld. Ze hing er dus al half naast, waardoor het paard begon te bokken, en zij met haar hoofd tegen de dikke stenen muur eraf geknald is. Ze hebben de ambulance moeten bellen, aangezien er een gat in haar hoofd zat. Dat was wel eng om te zien, alles lag onder het bloed. Ik heb het wel maar van iets verder gezien, aangezien er al vrij veel mensen rond stonden en het paard nog losliep ben ik dat maar gaan vangen. Het beestje zelf was zich ook doodgeschrokken.
Brr, sinds mijn eigen ongeval (neus gebroken) door een slechte toque, zet ik er echt áltijd een goed passende op.
*einde van de preek Tong uitsteken*

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 21:33

Owja, zou het (als het voor Saartje gaat om om half 9 in het station te zijn) gaan als ik om kwart voor 9 pas aan de ruiterschool ben(wat je dacht ik eerst al zei?), aangezien ik anders om kwart na 5-half 6 smorgens moet vertrekken. En stiekem zou ik toch liever om kwart voor 7 pas vertrekken (en van mijn ouders ga ik denk ik ook niet zo vroeg mogen).

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 22:24

owkeej mijn antwoord op de vraag... enfin ja vraag, ik geef meer een reactie.

voorwaarts neerwaarts rijden zie ik als het stretchen van de bovenlijn (corrigeer me alsjeblief als ik ernaast zit). maar om die bovenlijn te stretchen moet de achterhand er wel bij, anders heeft het weinig zin. voorwaarts neerwaarts hoeft ook niet diep te zijn (op sommige foto's zie je ze op een paar centimeter van de grond), het gaat gewoon om de maximale stretching van die spieren, wat je ook gewoon kan bereiken door de oren van je af te rijden, waarmee ik bedoel, naar beneden, maar dan in een soort boog naar beneden.

dan wat die verzuring betreft. daar had ik nog nooit echt bij stilgestaan. maar inderdaad, als je naar paarden in de wei kijkt, ze schudden vaak hun hoofd en hals even los. op zich vind ik het dan nu bekeken wel logisch om van halshouding te wisselen, maar hoe breng je dat dan in de praktijk?

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 10:55

Citaat:
Voor elke groep neem ik dan een uur en een kwartier. Zo kunnen we een goed uur zeker doorwerken en kan er rustig uitgestapt en gewisseld worden.
Timing zou er dan als volgt kunnen uitzien

- groep I: van 9.00u tot 10.15u
- groep II: van 10.15u tot 11.30u

middag en eten

- groep III: van 12.30u tot 13.45u
- groep IV: van 13.45u tot 15.00u

onze timing

Citaat:
groep I
- Angelke met Lucky
- Kristien met Pandora
(mijn paarden moeten in een eerste groep omdat ik ze mee wil opzadelen)
- Titisa met Heros
- Elke met Montana
(zij wonen het dichtste bij de ruiterschool dus moeten in verhouding dan het minst vroeg opstaan om te vertrekken)

groep II
- Vicky en Iris
- Tessa en L'Amour
- Maja en Heros/Mieke
- Saartje en Zorah

groep III
- Tamara en Mira
- Katleen en Dylord
- Cirano en Hitway
- Vicky en Billy (of omgekeerd natuurlijk)

groep IV
- Lobke en Licor
- Kristel en Nobel
- Saartje en Kali
- Yasmine en Lucky

de groepen

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 11:15

Vraagje: rond hoelaat zijn de lesse gedaan? En is er daarna nog wat gepland voor de mensen die zonder paard daar zijn, of enkel wandeling door het bosbeestdingetje voor de paardenmensbeesten?

*neemt fototoestelletje mee* Wel enkel namiddag Clown

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 11:44

Om drie uur Haha!