[Verslag] Excursie paardenslachthuis 12 November

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:45

Jammer kan op de zaak de filmpjes niet zien maar ga straks eens kijken vind dit best heel interessant.
Zou het zelf niet aankunnen om met zoiets mee te gaan maar het is nou eenmaal iets wat er bij hoort in het leven.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:53

ik vind het idd wel heel fijn dat er dus toch thuis geschoten kan worden.

maar ik moet zeggen nu ik mee ben geweest ik zoveel meer rust heb over t feit dat ik me pony zelf heb weg gebracht.
t was echt enorm confronterend om die eerste fries daar t zien hangen maar daarna was t al snel voor mij een rust moment

want ik heb me toch best wel schuldig gevoeld tegenover buster en heb me best rot gevoeld door de zinnen die stal genoten tegen me hebben gezegd zoals ik ben slecht geweest door hem naar de slager t brengen(slachten was toch ondanks dat ik wist dat t snel gegaan was toch voor mij vies en luguber en vreselijk en de slachters waren vreselijke mensen)...maar nu dankzij de excursie voel ik t niet meer zo en ben ik blij dat ik deze keuze gemaakt heb.

moet zeggen dat ik ook geen enge dromen meer heb gehad na de excursie of dat ik nog zo vreselijk emotioneel ben...
:D kan nu met een hele blije gedachten uitkijken naar me nieuwe aanwinst en heb t zo heel goed af kunnen sluiten...

Missmoonie86

Re: [Verslag] Excursie paardenslachthuis 12 November

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:00

Heel intressant om zo'n verslag te lezen en het beeldmateriaal te zien.
Mijn schimmel is nu 21jaar en hoop echt dat ie nog een hele poos bij me blijft, maar als het moment zou komen zou ik er voor kiezen om hem daar te laten schieten en daarna naar crematorium te brengen...
maar daar wil ik nog niet aan denken...

Heb wel respect voor de mensen die daar werken, want die doen het toch maar dag in dag uit

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:06

buster4ever schreef:
ik vind het idd wel heel fijn dat er dus toch thuis geschoten kan worden.

maar ik moet zeggen nu ik mee ben geweest ik zoveel meer rust heb over t feit dat ik me pony zelf heb weg gebracht.
t was echt enorm confronterend om die eerste fries daar t zien hangen maar daarna was t al snel voor mij een rust moment

want ik heb me toch best wel schuldig gevoeld tegenover buster en heb me best rot gevoeld door de zinnen die stal genoten tegen me hebben gezegd zoals ik ben slecht geweest door hem naar de slager t brengen(slachten was toch ondanks dat ik wist dat t snel gegaan was toch voor mij vies en luguber en vreselijk en de slachters waren vreselijke mensen)...maar nu dankzij de excursie voel ik t niet meer zo en ben ik blij dat ik deze keuze gemaakt heb.

moet zeggen dat ik ook geen enge dromen meer heb gehad na de excursie of dat ik nog zo vreselijk emotioneel ben...
:D kan nu met een hele blije gedachten uitkijken naar me nieuwe aanwinst en heb t zo heel goed af kunnen sluiten...

Fijn voor je buster :)

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:06

ik vraag me alleen af of deze dieren ook slachtrijp waren net als het jonge dier? ik zou daar echt niet bij kunnen zijn :( blijf t vreemd vinden

gr

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:23

Je weet nooit waarom een paard bij de slacht staat.
Meestal mankeert er echt wel wat aan.
Maar een eigenaar mag altijd beslissen of hij een gezond paard naar de slacht brengt. Dat is niet aan de slachter (of iemand anders) om daarvoor te beslissen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 16:40

Bedankt Brainless, klopt. Je gaat niet aan iedereen vragen waarom hij/zij zn paard wegbrengt.
En als de eigenaar het geslacht wilt, dan slacht Jan, Jan zal nóóit doorverkopen!

jojo23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 17:37

mooi verslag en erg duidelijk

bobolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:58

vind het heel intressant om te zien zo op de fotó´s maar
weet niet of ik er in het echt tegen zou kunnen hoor

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:09

Ik vind het op de foto's soms enger uitzien dan in het echt :j

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 20:12

De foto's zijn vaak erger.
Alleen het schieten is gewoon nooit te vergelijken met in het echt.
Niet bij een paard, niet bij een koe, niet bij een schaap.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:15

De foto's vind ik persoonlijk 10x erger en bloederiger lijken dan IRL. :))

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:17

wat betreft het aan huis slachten, ik heb dit besproken met de slachter hier in de buurt, het is hier mogelijk, word in de wei geschoten, gestoken en dan nemen ze hem mee.
cremeren vind ik te duur, sorry, ik heb echt heel veel voor mijn paarden over als ze leven, dood is voor mij dood, hoe erg ik ze ook zal missen en hoe ontzettend ik er niet aan wil denken, mijn paarden zijn me heilig, maar als ik moet kiezen tussen rendac, slacht of cremeren, dan liever slacht, dan is het dier nog nuttig, dan is de voedselketen een soort van compleet, moet zeggen dat dit een gedachte van de laatste jaren is, toen ik 20er was, dacht ik daar echt heel anders over.
Zelf eet ik ook kip, maar heb zelf ook kippen en als trainer van honden wil ik mijn vaardigheden blijven oefenen, en heb ook kippen getraind, heel erg leuk, zo zie je hoe leuk die dieren zijn, en ja, ik eet nog steeds kip.
Ik vind het heel jammer dat de paarden die bv bij jan worden geslacht, niet in nederland worden verkocht, het vlees bedoel ik dan he.
het is voor mij een prettig idee om een dier aan huis te laten sterven, dit omdat ik denk dat wanneer een dier bij mij zal gaan, hij of zij, zo ziek is, dat ik deze liever niet meer vervoer, maar goed, dat is zoals ik er nu tegenaan kijk.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:23

Ik moet nog even wachten tot ik mee mag, (3 jaar) maar zou het echt graag willen :). Omdat het gewoon interresant is, ik denk dat ik later al weet hoe ik het zou doen. Niks zielig of wat, het lijkt me humaner dan een spuitje. Maar dat is geheel offtopic.

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 23:05

nou jullie hebben lef hoor, ik zou hier dus echt niet tegen kunnen
op die filmpjes lijkt het ook net alsof die paarden allemaal gespannen zijn, grote ogen en een gespannen
houding. Ik zou hierdoor al prompt mijn ogen dicht doen. Tsja.. ben nu eenmaal gevoelig :o

vallyke_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 23:09

Wel interessant om te zien, maar ik schrik er ook wel een beetje van *In mijn achterhoofd dat die van mij nog in de wei loopt zegmaar*

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:02

graag wil ik jullie eens uitnodigen om naar het volgende filmpje te kijken.
let op zeer schokkend!!!
http://www.partijvoordedieren.nl

ik ben heel erg tegen het ritueel slachten en ik vind dat zoals het in nijkerk gebeurd echt keurig!

slachtritueel zou verboden moeten worden, het slachtfeest is gister van start gegaan en denk eens na over alle dieren die met onnodige pijn en stress dood gaan.

dan hebben de dieren die geschoten en getoken worden toch een 'mooie' dood?!
Laatst bijgewerkt door iefke op 20-11-10 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link verwijderd

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 19:15

Zullen we de discussie over halal slachten NIET hier gaan doen?
En zulke misselijkmakende filmpjes hoef ik niet in m'n topic. Er is geen reden om het slachten te gaan verdedigen met Halal slachten als tegenargument. Het topic is netjes, laten we dit zo houden.
Dankjewel.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:21

Jolliegirl schreef:
Zullen we de discussie over halal slachten NIET hier gaan doen?
En zulke misselijkmakende filmpjes hoef ik niet in m'n topic. Er is geen reden om het slachten te gaan verdedigen met Halal slachten als tegenargument. Het topic is netjes, laten we dit zo houden.
Dankjewel.

:j

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 19:21

Uiteraard kan hier een discussie topic over geopend worden.
Maar wil halal zéker niet als tegenargument naar Jan toe. Want dat is niet nodig in dit topic wat hartstikke netjes verloopt.

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 19:45

Wat heeft dit filmpje hier te zoeken! brrrr word er gewoon boos om! maar ik ben er ook zekers zeer tegen! allemaal mishandelaars die hun vlees zo willen eten!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:22

Complimenten weer voor dit uitgebreide verslag...

Mijn 1e paard heb ik ook naar de slager gebracht,ook een kleine slachterij waar je een tijd van te voren een afspraak moest maken.Ze deden er maar 2 op een maandag morgen omdat dan de slachterij brandschoon was.
Ook daar was de slachter vriendelijk en heel lief voor mijn paard,ik heb rustig afscheid kunnen nemen en na het uitladen het touw overgegeven aan een kennis.Hij gaf hem aan de slachter en deze stelde mijn paard gerust,gaf hem een vriendelijk klopje op de hals en leidde hem rustig naar binnen.
Het schot en de plof van het neerkomen was bijna tegelijkertijd en ik was erg blij dat ik een goede vriendin bij mij had want de tranen stroomde rijkelijk.
Dat is ook de reden dat ik niet mee naar binnen ben gegaan,ik wilde mijn emotie niet overbrengen op mijn paard.

Het was vriendelijk en snel en ik zou er zeker weer voor kiezen als de mogelijkheid er is,al hangt dat af van de omstandigheden.

Voor degene die willen weten waarom ik mijn paard wegbracht:

Hij was oud,versleten en het was tijd.Ik wilde niet dat hij van ellende in elkaar zou storten,hij had het zelf al aangegeven door zich wat af te zonderen van de kudde.
Jarenlang mijn trouwe vriend geweest en hij verdiende een waardig afscheid,een snelle pijnloze dood.Dat had ik hem beloofd toen ik hem kocht en hoewel het moeilijk was ben ik nog steeds blij dat ik het zo heb gedaan.

Nu moet ik wel zeggen dat ik mijn paard nooit mee zou geven op transport of levend achter zou laten op een slachterij.Ik blijf erbij totdat hij dood is...dat vind ik een voorwaarde.Al is ook dat persoonlijk :)

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:25

Filmpje mag van mij per direct uit dit topic.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:05

Pff wat een heftige filmpjes ze, niks voor mij eerlijk gezegd jeetje..
Ik dacht dat ik wel wat kan hebben, maar vind dit ontzettend schokkend.
Vind het wel ontzettend knap van jullie dat jullie dit gedaan hebben en informatie voor mensen blootstellen.
Ben eerlijk gezegd nog steeds blij dat ik de mijne een spuitje heb gegeven ;)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 00:04

paarden zijn sowieso niet halal net als varkens bijvoorbeeld
dus de vergelijking met halal methode is hier niet op zijn plek
en het leidt ook af van het onderwerp.