[verslag] slachthuis excursie 5 maart!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-10 22:04

welnee!! dat mag helemaal niet

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:07

wie die onzin ooit de wereld in heeft geholpen 8)7
en dat mensen dat nog geloven ook :Y)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:17

Ragdollcat schreef:
Nou als je paard bij de slacht gedood wordt en niet geschikt is voor de consumptie, wordt het ook door de rendac meegenomen hoor. Volgens mij worden de kadavers niet verbrand bij de rendac maar vermalen tot een soort soep om daar weer dierenvoer van te maken en snoep bijv. winegums.

Dat is onzin.
Paarden die niet voro consumptie mogen worden gebruikt... Word ook niet voor consumptie gebruikt (lijkt mij logisch, aangezien er niet voor niets wél en niét voor consumptie vee bestaat, anders maakt het geen reet uit wat je in je paard stopt)
Als ik het goed heb begrepen worden de paarden die niet voor consumptie worden geslacht wel gevilt en idd met de Rendac meegegeven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:03

Ragdollcat schreef:
Nou als je paard bij de slacht gedood wordt en niet geschikt is voor de consumptie, wordt het ook door de rendac meegenomen hoor. Volgens mij worden de kadavers niet verbrand bij de rendac maar vermalen tot een soort soep om daar weer dierenvoer van te maken en snoep bijv. winegums.

Nee, joh. Winegums worden gemaakt van gelatine (botten). De rendac verbrandt gewoon.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:08

KiWiKo schreef:
Een verwegge kennis van mij fokt paarden.......... voor de slacht, de meeste gaan met 4 maanden naar het slachthuis....... VEULENVLEES :)

dus absoluut gebeurd wel :)

vraag me echt af of dat wel uitkan, of veulenvlees moet zoooooveel duurder zijn, voor mijn twenter kreeg ik 220,-

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:28

*foute post* :o
Laatst bijgewerkt door Succubi op 14-03-10 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:28

_San87_ schreef:
Nee, joh. Winegums worden gemaakt van gelatine (botten). De rendac verbrandt gewoon.

Van Veen geeft de paarden die niet voor consumptie zijn mee aan de Rendac.
Winegums zijn gemaakt van paarden/dieren die wel goedgekeurd zijn voor consumptie :).

Succubi

Re: [verslag] slachthuis excursie 5 maart!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 01:18

Oeps, ik wou de "niet" en "wel" schuingedrukt hebben, niet dik gedrukt :o.
Ach, zo is het ook duidelijk :=

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:18

Veulenvlees is inderdaad veel duurder, maar ook veel gewilder.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:20

eline_di schreef:

terwijl er op de excursie verteld werd dat dat juist taaier is, en je beter vlees kan hebben van een 20 jarig paard omdat dat lekkerder smaakt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:38

maar dan nog een veulen weegt ook veel minder, laat het 3 x zo duur zijn, kan het nog noooit uit!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 10:44

ikdoemaarwat schreef:
eline_di schreef:

terwijl er op de excursie verteld werd dat dat juist taaier is, en je beter vlees kan hebben van een 20 jarig paard omdat dat lekkerder smaakt

Volgens mij ging dat over een al wat ouder veulen, meer richting jaarling. Maar ik ben er niet zeker meer van.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:25

Sosha schreef:
Volgens mij ging dat over een al wat ouder veulen, meer richting jaarling. Maar ik ben er niet zeker meer van.

ik sprak met de man 1 op 1 en hij heeft mij dus verteld dat "ouder" vlees beter smaakt...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:26

Succubi schreef:
_San87_ schreef:

Van Veen geeft de paarden die niet voor consumptie zijn mee aan de Rendac.
Winegums zijn gemaakt van paarden/dieren die wel goedgekeurd zijn voor consumptie :).

Dat weet ik. Misschien moet je de tekst waar ik op reageerde even lezen... Want het ging specifiek om wat er bij de rendac gebeurt :P

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:34

san87: heb je mn pb ontvangen?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:40

@San87: Ik had het goed gelezen maar wou het toch nog even duidelijk neerzetten (aangezien niet iedereen goed leest ;) )

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 00:48

Phoe,w at lijkt me dit interessant.

Als ik zo de foto's kijk, denk ik jeetje wat interresant! Absoluut niet schokkend eigenlijk. Maar ik ben bang dat als ikdaar dan sta dat ik dan er niet tegen kan.

En die man met dat oog, joh overal word wel eens een grapje ophet werk gemaakt. Of het nou bij begrafenissen, slachten of bij verzekeringen is, altijd komt er wel een gruwlijk, gemeen grapje. Niks van aantrekken, iedereen doet daar aan mee.

En die man vind het alleen maar leuk om vrouwen bang te maken. Na een ellenlange rij van slachtdieren is het toch wel weer erg leuk als er ook nog vrouwen komen die giegelen, gillen en grapjes maken. Dan doe je als slachter gauw mee.

:)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 08:48

fokfanaat schreef:
KiWiKo schreef:
Een verwegge kennis van mij fokt paarden.......... voor de slacht, de meeste gaan met 4 maanden naar het slachthuis....... VEULENVLEES :)

dus absoluut gebeurd wel :)

vraag me echt af of dat wel uitkan, of veulenvlees moet zoooooveel duurder zijn, voor mijn twenter kreeg ik 220,-

jahoor veulens zijn slechts een bijproduct :) en die gaan naar de slager :) zijn hoofdproduct is paardenmelk :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:13

ikdoemaarwat schreef:
san87: heb je mn pb ontvangen?

Ja, en beantwoord :D

Succubi schreef:
@San87: Ik had het goed gelezen maar wou het toch nog even duidelijk neerzetten (aangezien niet iedereen goed leest ;) )

Oke, dan heb ik niks gezegd :D

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:23

Leuk om te zien dat er nog steeds excursies georganiseerd worden naar van Veen. Die slachter wordt ook steeds gekker zeg. Wat heeft hij nou in zijn mond op die foto?

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 21:44

een oog :Y)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 12:52

Hoi!

Leuk topic! :) is mijn verslag nog nuttig of niet meer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 13:14

Jolliegirl schreef:
Hoi!

Leuk topic! :) is mijn verslag nog nuttig of niet meer?

ben wel benieuwd naar je verslag :D

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 13:28

Noui vooruit.. zal hem vanmiddag plaatsen.
Zal nu bezig voor de volgende excursie.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:23

Ik heb niet alles gelezen :o
Ik wil alleen respekt betuigen voor de mensen die ter plekke zijn gaan kijken of alle cowboyverhalen van de slacht waar zijn, en dat blijkt dus niet zo te zijn.
Ik denk dat je ook alleen dan een eerlijke discussie aan kunt gaan omtrent inslapen.

Hier in zweden zijn ook dergelijke discussies, maar ik heb het idee dat de slacht hier nog iets meer geaccepteerd is dan in nederland.
Paarden die hier worden geslacht worden op maandagmorgen aangenomen, als alles nog schoon is en de slacht meteen kan plaats vinden.
De paarden worden met respekt en rust behandeld.

Er zijn een aantal slachthuizen die liever niet hebben dat de baas het paard begeleid. De baas mag best zien wat er gebeurd, maar veel mensen zijn er op dat moment emotioneel zo beroerd aan toe dat ze zorgen voor onrust bij het paard, omdat een paard nu eenmaal emoties feilloos aanvoelt.
Vaak is een paard dan beter af met een vriendelijke, maar nuchtere begeleider, om stress te voorkomen.
Ook een slachterij zit niet op stresssituaties te wachten. Om hun werk goed te kunnen doen is een rustig paard erg belangrijk.

Bepaalde paardenliefhebbers op het zweeds forum roepen op om het paard naar de slacht te brengen als zijn tijd gekomen is. De reden is simpel...
Hoe meer paarden uit eigen land worden geslacht, des te meer paardenvlees in de markt van paarden die geen gruwelijke langdurige slachttransport hoeven te ondergaan.
En daar ben ik het feitelijk mee eens.
Als alle paardenliefhebbers hun dier aan het eind van zijn leven naar de slacht brengt, wordt er beter tegenmoet gekomen aan de vraag naar paardenvlees en wordt de markt voor de ondierwaardige transporten en slachten een stuk minder.
Bovendien kun je je afvragen wat erger is: een paard wat nog dient na zijn dood als voedsel of een paard wat op de grote hoop van rendac wordt gekeild en verbrand.
Uiteindelijk is gegeten worden na de dood natuurlijk.

Ik heb zelf mijn haflinger thuis laten inslapen. Ik wist niet hoe of wat, had spookverhalen in mijn kop over de slacht en koos dus hiervoor. Wel met een slachtpistool, want dat wordt hier aan huis ook gedaan. Je hebt de keuze tussen spuitje en pistool. Bij slachtpistool wordt je paard onmiddellijk meegenomen door een soort zweedse rendac, die dus ook het inslapen doet.
Het was voor mij de eerste keer; doodeng van te voren, maar het uiteindelijk gebeuren ging ongelooflijk snel. paard kreeg een emmer lekkere hapjes. terwijl hij stond te smullen kreeg hij een krabbeltje van de verder zeer sympathieke man die dat werk dus deed en pang, alles was in een kwarttel voorbij.
Ik ben daarna weggelopen, maar ik was toen wel overtuigd dat dit beter was dan een spuitje. Ik heb daar menig dier tegen zien vechten.
Het afvoeren was minder prettig om te zien, dus heb ik niet gekeken.
Mijn man wel. Die is van mening dat je dan beter een paard bij de slacht kunt laten gaan, omdat dat toch wat zinvoller lijkt dan zo'n paard wat opgetakeld wordt en op de grote hoop wordt gegooid.

Dus tja....