Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lotte29

Re: Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:59

Dat laatste filmpje ging echt mijn pet te boven, leef ik op dezelfde planeet als waar dit voor komt? Dat vraag ik me dagelijks bij bepaalde gebeurtenissen af. Zo ook nu! Ongelofelijk!!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:01

BarbaLala schreef:
heb alle foto's en filmpjes bekeken, super dat jullie dit aan bokt laten zien!

Voor mijzelf besef ik des te meer dat ik ondanks de fijne manier van schieten voor het paard zelf, nooit en never mn paard laat slachten.
Ook de reden dat ik vega ben Lachen

voor mij hoeft een beest niet dood, en niet op deze manier.
het kan wellicht deels niet anders, maar daarom eet ik dan ook geen vlees.
laat het beest eerst besterven, voor je het ophangt, of leeg laat bloeden.

lief belsje Ach gut

Blij dat ik het gezien, en nu weet hoe het gaat! Lachen

Hoi Barbalala
Zoals eerder in het topic was dit paard (filmpjes op de 1e pagina, daar gaat dit nl over) meteen na het schot dood. Wel heeft het even stuiptrekkingen gehad, het kip zonderkop verhaal, want die rent ook nog even door.

Voor het leegbloeden was dit paard dus echt al hersendood, het hart klopte nog wel (doet het nog een paar minuten) maar dat komt omdat het hart uit onwillekeurig dwargestreept spierweefsel bestaat (als ik eht goed heb onthouden van school).
Door het steken liep het paard dus alleen leeg.
Dit beest was dus al gestorven voordat ze werd opgehangen en leeg bloedde.

En als je het over het laatste filmpje hebt, die heb ik niet gezien en wil ik niet zien. Dit gaat over een islamitische (of koosjere) slagerij, waar een slachting dus op een hele andere wijze gebeurd

Groetjes Ma_rie_tje

Edit: en dit lieve belsje zoals jij zegt, heel lief beestje, maar met waarschijnlijk verdomd veel pijn. Kijk voor de lol is naar het filmpje van het been. Dan zie je behoorlijk duidelijk hoe ernstig de aandoening was!
Weet je wat pas zielig was geweest?
dit paard nog een halfjaar laten leven!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:18

Mensen...omdat er teveel off topic word gegaan over het ritueel slachten heb ik een apart topic gestart voor degene die hier hun woordje over kwijt willen.Op deze manier kan er in dit topic weer rustig gesproken worden over de excursie....

viewtopic.php?f=135&t=735744

liesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:20

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 09:55

Enchidar schreef:
zie niks aan de filmpjes en ik zou er niet trots op zijn om dit in het echt te zien Verward

http://www.mijnalbum.nl/Foto=NQRYJOO7

uit jou post kan ik 1 ding opmaken, en dat is dat je het topic niet heb gelezen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 10:00

Ach, deze reacties krijgen we nu eenmaal altijd...
Mensen die zien het op het Bokt Bulletin en gaan "even" kijken bij het topic van de maand. Jammer dat er niet de moeite genomen wordt om zich erin te verdiepen voordat er commentaar gegeven wordt...

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 10:02

dat vind ik dus ook EC.
Reageer je op een topic, weet dan ook wat er in staat!

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 10:32

het is wel 60 pagina's lang he!! Niet iedereen kan dat zo maar even lezen.
En ik vind dat ze gelijk heeft ondanks wat er over gezegd is. Maakt mij niet uit of je lol wilt hebben omdat je niet de hele dag kunt huilen, oid. Zenuwlachjes ja daar kan ik inkomen, dat hebben we allemaal wel eens en kun je niks aan doen. Maar dit soort foto's gebeuren WEL bewust.
En daar kun je dus wel iets aan doen. Gewoon niet netjes en respectloos voor het dier.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 10:38

Natuurlijk gebeurt deze foto bewust! duh!
Feit is dat je er zelf niet bij was en niet weet hoe het is.
We zijn nuchter genoeg om te weten hoe het werkt, houden allemaal van onze paarden en gaan daar met een reden heen.

Als het dier geschoten is en als je daar een paar uur rondloopt met een paar nuchtere slachters ( die wel serieus met hun vak bezig zijn en ook van paarden houden) ben je nu eenmaal niet een dag lang aan het jammeren over dat paard.

Er is al zoveel over die foto gezegd en gesproken.
We hebben tenminste hem er gewoon op gezet.We hadden ook de "gecensureerde" versie kunnen plaatsen met alleen serieuze foto's.Dat had ook niet een eerlijk beeld gegeven over hoe we de dag meegemaakt hebben.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 12:56

EC; ben het helemaal met je eens. Ik vind eerlijk gezegd dat dat gezeur over die foto nou eens afgelopen moet zijn hoor. Wij moeten hier maar iedere keer hetzelfde riedeltje blaten voor de mensen die te lui zijn om in ieder geval een páár van de eerste pagina's te lezen.....

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:59

Hellemaal Gelijk. Als ze niet de moeite doen om even de eerste oaar pagina's te bekijken, ga er dan ook niet in schrijven. Sommige mensen nemen het wel serieus. Nagelbijten / Gniffelen

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:02

Ik heb mijn paard zelf naar de slager gebracht (3 jarige en acute maandblindheid tot 2x toe, en totaal blind. Ondanks behandeling in Utrecht) en ben er bij gebleven totdat hij dood was. Het schieten gaat snel als het gelijk goed gebeurt.

Maar ik heb toen wel geregeld dat mijn paard als eerste kon ivm bloed enzo.
Maar hij rook 'de dood' volgens mij.
Want ik zou hem buiten afgeven maar hij liep met niemand mee. Hij was normaal superbraaf ondanks dat hij weinig zag. En drukte mij in de gang klem toen ik een stukje meeliep en toen weer terug wilde lopen.
Hij vertrouwde mij en liep uiteindelijk met mij mee tot de plek waar hij de pin in zijn hoofd kreeg. Dit was wel erg akelig. Hij vertrouwd mij en wat doe ik......Ik heb het toen ook zien gebeuren aangezien ik er vlakbij stond en nog niet weg was (moest weer een lang pad door). Dat natrappen is akelig hoor met ijzers onder als ze die pin hebben gehad.

Voor de rest had ik er geen problemen mee. Alleen dat wegbrengen tot de dood.

Interessant stuk en videos.

Met inslapen heb ik ook ervaring (extreme koliek die niet meer te opereren was) en dan vecht een paard ook nog wel even hoor totdat hij echt dood is. Alleen was de omgeving vertrouwd voor het paard.

Het is allemaal niet leuk maar als je het even heel nuchter bekijkt:
Slachten levert nog iets op qua geld en inslapen levert een hoge rekening.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:05

mytens1 schreef:
Ik heb mijn paard zelf naar de slager gebracht (3 jarige en acute maandblindheid tot 2x toe, en totaal blind. Ondanks behandeling in Utrecht) en ben er bij gebleven totdat hij dood was. Het schieten gaat snel als het gelijk goed gebeurt.

Maar ik heb toen wel geregeld dat mijn paard als eerste kon ivm bloed enzo.
Maar hij rook 'de dood' volgens mij.
Want ik zou hem buiten afgeven maar hij liep met niemand mee. Hij was normaal superbraaf ondanks dat hij weinig zag. En drukte mij in de gang klem toen ik een stukje meeliep en toen weer terug wilde lopen.
Hij vertrouwde mij en liep uiteindelijk met mij mee tot de plek waar hij de pin in zijn hoofd kreeg. Dit was wel erg akelig. Hij vertrouwd mij en wat doe ik......Ik heb het toen ook zien gebeuren aangezien ik er vlakbij stond en nog niet weg was (moest weer een lang pad door). Dat natrappen is akelig hoor met ijzers onder als ze die pin hebben gehad.

Voor de rest had ik er geen problemen mee. Alleen dat wegbrengen tot de dood.

Interessant stuk en videos.

Met inslapen heb ik ook ervaring (extreme koliek die niet meer te opereren was) en dan vecht een paard ook nog wel even hoor totdat hij echt dood is. Alleen was de omgeving vertrouwd voor het paard.

Het is allemaal niet leuk maar als je het even heel nuchter bekijkt:
Slachten levert nog iets op qua geld en inslapen levert een hoge rekening.

Wat sneu voor je tot 2x toe dat je een paard verliest Verdrietig Dat lijkt me vreselijk. En al hellemaal om te zien dta je paard bang is en wat je hem aandoet terwijl hij je vertrouwt. Verdrietig

xx Loveyou Lovers

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:07

mytens1: je hebt het beide meegemaakt van dichtbij (inslapen en slachten)
Nou vraag ik me af, welke keuze zou je nu maken?
(er van uitgaande dat het paard nog wel op transport kan)

Ben ik erg benieuwd naar.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:24

ma_rie_tje schreef:
mytens1: je hebt het beide meegemaakt van dichtbij (inslapen en slachten)
Nou vraag ik me af, welke keuze zou je nu maken?
(er van uitgaande dat het paard nog wel op transport kan)

Ben ik erg benieuwd naar.

Jaa dat wil ik ook wel weten Ja

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:36

lief belsje Ach gut

Blij dat ik het gezien, en nu weet hoe het gaat! Lachen
[/quote]

Edit: en dit lieve belsje zoals jij zegt, heel lief beestje, maar met waarschijnlijk verdomd veel pijn. Kijk voor de lol is naar het filmpje van het been. Dan zie je behoorlijk duidelijk hoe ernstig de aandoening was!
Weet je wat pas zielig was geweest?
dit paard nog een halfjaar laten leven![/quote]

sorry allereerst!
even heeeeeeeel off-topic,maar kon niet laten,want heel erg kort geleden is vanonze stal een belge met enorme aangetaste benen opgehaald en afgemaakt Huilen .Ik heb geen filmpjes durven kijken en heb niet hele topic gelezen,maar ben wel erg benieuwd of dit misschien het voor mij bekende belgje is. Kan iemand mij vertellen, wie, wat en waar dit is geweest????

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:37

wij weten niet van wie de bels was en waar vandaan. we weten alleen dat hij om zn benen is geslacht... een vreselijke ontsteking! beestje was rond de 9 jaar.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:39

Het is nijkerk dat weet ik en de eigenaar was Van Veen, Ik heb bijna de hele toppic gelezen. Vork

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:39

en de ontsteking zat linksachter
ze was gebrandmerkt in haar nek (hoefijzer)
en haar manen en hals waren geschoren( zomereczeem?)
de staart was geamputeerd, en was ook ingevlochten
het was een roodschimmel bels

Mallemien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:40

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:49

bedankt voor de info over de belg allemaal!!!!!!!!!..
"gelukkig" is het waarschijnlijk (had niet zo leuk gevonden als er over haar een filmpje was)niet de belg die ik ken. Zij was wel die leeftijd,ook geschoren,maar geen geamputeerde staart...en 2 supervette ontstoken/aangetaste achterbenen. Bedankt voor het meedenken met deze anti-held! Bloos

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:51

Ik weet niet of ik mijn paard naar de slager zou brengen of in laten slapen, ik heb het beide gezien en het is beide zeer snel en goed verlopen.
Het hangt denk ik af van de situatie, is er spoed en de da is er, dan meteen een spuitje, maar een ontsteking of blessure, mag het van mij ook de slager zijn. Het belangrijkste voor mij is dat ik er bij blijf tot ze dood is.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:55

roest schreef:
Ik weet niet of ik mijn paard naar de slager zou brengen of in laten slapen, ik heb het beide gezien en het is beide zeer snel en goed verlopen.
Het hangt denk ik af van de situatie, is er spoed en de da is er, dan meteen een spuitje, maar een ontsteking of blessure, mag het van mij ook de slager zijn. Het belangrijkste voor mij is dat ik er bij blijf tot ze dood is.

Dat lijkt me zo moeilijk hé, om erbij te blijven tot je paard dood is. Vind ik echt knap van je!
Zou ik echt moeilijk vinden!

xxLoveyou Lovers

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 21:08

Ik kan me niet voorstellen dat er iemand is die dat NIET moeilijk vind.
Maar ik wil erbij blijven uit respect voor het dier, net als mijn hond of kat, ze vertrouwen je. Ik heb het idee dat het veel meer stress met zich meebrengt als je buiten blijft staan. Dus als je de moed op kunt brengen, doe het dan voor je dier.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 21:12

Met me hond of kat zou ik het wel durven, maar met mijn paard niet, als het geslacht word. Dan zie je hoe ie valt enzo., nee daar kan ik niet tegen. Een spuitje voor een hond/kat maakt me niet zoveel uit dan zie je neit zoveel gebeuren maar met een paard wel als het geslacht word. Verdrietig