Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Re: Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 01:05

sherwood schreef:
ik ben geen voorstander van slacht, maar dat is persoonlijk. Ik vind het goed dat er nu eens een filmpje is geplaatst dat niet sensatie gericht is, zo krijg je een eerlijk beeld van hoe het gaat. Na het zien van de filmpjes ben ik des te meer overtuigd van het feit dat mijn paarden niet worden geslacht. Toch goed dat mensen de ogen open houden en kijken naar een andere optie als het om paard welzijn gaat.
Maar waar ik me heel erg aan het zitten ergeren, en ik weet niet of het hier al geschreven is, is dat onophoudelijke gelach van mensen tijdens het schieten, steken, onthoofden en villen.
Is dat een zenuwlachje, of wat het echt zo grappig om te zien? Ik vind het smakeloos, en wellicht even voor de gene die zo moest lachen, zou de eigenaar ook zo hebben gelachen?

Het is al meerdere malen gezegt hoor...dat lachen zijn de zenuwen die door de meiden gieren.Gewoon stoom afblazen dus.Niet omdat het zo grappig was...

Groetjes,Tinky

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 01:41

Weet je wat ik denk als ik een koe zie of de huid van een koe, dat dat een western zadel moet worden, want er is een koeie huid nodig om 1 western zadel te maken.

En dat dit topic van de maand is geworden vind ik heel erg leuk voor de mensen die bij die slager zijn geweest, want zonder hun was dit topic er niet geweest.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 01:42

silverbrumby schreef:
en hoe weeet je of je iets van leer hebt van van paardenhuid is dan? gewoon benieuwd...
ik vond net nog ergens een stukje over wat er o.a mee gedaan wordt: Paardenhuid is de enige leersoort waar praktisch geen rek op zit. Dit werd dan ook veelal gebruikt voor orthopedisch leer. Op die manier werd voorkomen dat er overal kunstledematen plotseling bleven staan of liggen doordat er te veel rek op de leren riempjes stond. In Japan en de USA werden veel paardenhuiden verwerkt tot honkballen omdat alleen dit leer ervoor zorgde dat de ballen rond bleven na elke home-run.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee; ik weet niet of tasjes, leren jassen en schoenen, riemen e.d (dat soort dingen, alles van 'leer' zeg maar) of dat van gemengd leer is, dus zowel koe als paard, of van een enkel soort dier. Denk dat dit ook per model verschilt. Ik zou zeggen; vraag het eens na bij een wat duurdere lerenspeciaalzaak, die weten het vast wel.

het enige wat ik erover kan vertellen is dat je aan schoenen e.d prima kunt zien of iets van 100% echt leer gemaakt is, omdat er dan zo'n ruitje op de sticker of het kaartje staat, maar dat weet iedereen denk ik wel. Hier wordt dan ook nooit bij vermeldt of het van paard of koe afkomstig is Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 01:48

Tinky12 schreef:
sherwood schreef:
ik ben geen voorstander van slacht, maar dat is persoonlijk. Ik vind het goed dat er nu eens een filmpje is geplaatst dat niet sensatie gericht is, zo krijg je een eerlijk beeld van hoe het gaat. Na het zien van de filmpjes ben ik des te meer overtuigd van het feit dat mijn paarden niet worden geslacht. Toch goed dat mensen de ogen open houden en kijken naar een andere optie als het om paard welzijn gaat.
Maar waar ik me heel erg aan het zitten ergeren, en ik weet niet of het hier al geschreven is, is dat onophoudelijke gelach van mensen tijdens het schieten, steken, onthoofden en villen.
Is dat een zenuwlachje, of wat het echt zo grappig om te zien? Ik vind het smakeloos, en wellicht even voor de gene die zo moest lachen, zou de eigenaar ook zo hebben gelachen?

Het is al meerdere malen gezegt hoor...dat lachen zijn de zenuwen die door de meiden gieren.Gewoon stoom afblazen dus.Niet omdat het zo grappig was...
Groetjes,Tinky

Inderdaad, en daarbij was het ook nog eens zo dat sommigen van ons bijvoorbeeld even buiten (deuren waren open, dus die/we waren ook in de ruimte te horen) even een sigaretje stonden te roken, en dan hadden we het soms helemaal totaal niet over wat er gebeurde daar. We hadden ook zat gesprekken over onze eigen paardjes, er werden leuke dingen verteld *ja die van mij die deed gister dit en dat en dat*..... Bovendien was het ook nog eens zo dat verschillende van ons ondertussen ook met Van Veen zelf of die andere meneer stonden te praten, of met de slager (wat overigens een érg aparte man was) en die hadden ook wel wat hilarische verhalen (niet altijd over het slachten zelf) dus dat bracht af en toe ook wat gelach te weeg. Zowiezo; die ene slager met zijn kale hoofd en mutsje op, en bierbuikje, dat was echt een proto-type slager met zijn grote 'bijl', die man was gewoon grappig, iedere keer als ik hem hoorde praten moest ik mijn lachen onderdrukken, ik vond hem gewoon erg grappig.

En dat wij het zó grappig vonden dat dat paard werd geschoten en gevild e.d. dat is natuurlijk totaal niet waar. Komop zeg, dat vonden wij toch ook niet leuk? En dat filmpje van het schieten, dat gelach was inderdaad vooral zenuwen van sommigen....

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 02:19

JoyCiej007 schreef:
[Inderdaad, en daarbij was het ook nog eens zo dat sommigen van ons bijvoorbeeld even buiten (deuren waren open, dus die/we waren ook in de ruimte te horen) even een sigaretje stonden te roken, en dan hadden we het soms helemaal totaal niet over wat er gebeurde daar. We hadden ook zat gesprekken over onze eigen paardjes, er werden leuke dingen verteld *ja die van mij die deed gister dit en dat en dat*..... Bovendien was het ook nog eens zo dat verschillende van ons ondertussen ook met Van Veen zelf of die andere meneer stonden te praten, of met de slager (wat overigens een érg aparte man was) en die hadden ook wel wat hilarische verhalen (niet altijd over het slachten zelf) dus dat bracht af en toe ook wat gelach te weeg. Zowiezo; die ene slager met zijn kale hoofd en mutsje op, en bierbuikje, dat was echt een proto-type slager met zijn grote 'bijl', die man was gewoon grappig, iedere keer als ik hem hoorde praten moest ik mijn lachen onderdrukken, ik vond hem gewoon erg grappig.

En dat wij het zó grappig vonden dat dat paard werd geschoten en gevild e.d. dat is natuurlijk totaal niet waar. Komop zeg, dat vonden wij toch ook niet leuk? En dat filmpje van het schieten, dat gelach was inderdaad vooral zenuwen van sommigen....

Dank je wel voor deze aanvulling Knipoog (overigens wel jammer dat er zo hard gegiebeld werd...zo kon je de verhalen bijna niet verstaan Tong uitsteken ...maar das weer een ander verhaal...ondertiteling...is dat wat voor de volgende keer?? Pling Nagelbijten / Gniffelen )

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 03:06

Tinky12 schreef:
JoyCiej007 schreef:
[Inderdaad, en daarbij was het ook nog eens zo dat sommigen van ons bijvoorbeeld even buiten (deuren waren open, dus die/we waren ook in de ruimte te horen) even een sigaretje stonden te roken, en dan hadden we het soms helemaal totaal niet over wat er gebeurde daar. We hadden ook zat gesprekken over onze eigen paardjes, er werden leuke dingen verteld *ja die van mij die deed gister dit en dat en dat*..... Bovendien was het ook nog eens zo dat verschillende van ons ondertussen ook met Van Veen zelf of die andere meneer stonden te praten, of met de slager (wat overigens een érg aparte man was) en die hadden ook wel wat hilarische verhalen (niet altijd over het slachten zelf) dus dat bracht af en toe ook wat gelach te weeg. Zowiezo; die ene slager met zijn kale hoofd en mutsje op, en bierbuikje, dat was echt een proto-type slager met zijn grote 'bijl', die man was gewoon grappig, iedere keer als ik hem hoorde praten moest ik mijn lachen onderdrukken, ik vond hem gewoon erg grappig.

Dank je wel voor deze aanvulling Knipoog (overigens wel jammer dat er zo hard gegiebeld werd...zo kon je de verhalen bijna niet verstaan Tong uitsteken ...maar das weer een ander verhaal...ondertiteling...is dat wat voor de volgende keer?? Pling Nagelbijten / Gniffelen )

Hahaha, dat was wel een idee geweest; maar vooral onze reacite na het schieten is volgens mij wel aardig duidelijk te horen: je hoort iemand er bovenuit 'F*ck joh, dá ging snel!!!'; we waren volgens mij allemaal zó overdonderd en verbaasd dat ze toen al omlag, dat ging écht snel....

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 07:09

Het was idd een kippenhok daar! Maarre, nee mijn paarden gaan niet naar de slager (tenzij het een noodgeval is en de enige oplossing). Mij is altijd geleerd (vanuit de slagerij) dat paarden niet direct dood zijn, maar heel ver in coma raken door de kogel die in de hersenen wordt geschoten. Het idee dat er nog iets van het paard aanwezig, terwijl alles wordt afgehandeld... Nee, dat wil ik niet.

Bovendien hebben mijn paardjes een leven lang hard voor mij gewerkt, en mogen ze gaan daar waar zij zich happy gevoeld hebben...

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 08:19

Wilma schreef:
Ik weet dat dit misschien wel de beste manier is voor het paard, maar bij het zien van de foto's (filmpjes durfde ik niet aan) werd ik werkelijk waar kots misselijk bij de gedachte dat dit ook gebeurt is met paarden die ik gekend heb.

ook snap ik niet dat iemand er doodleuk naast het hoofd van het paard bij gaat staan gekke bekken trekken. je zou de eigenaar maar zijn geweest van dit paard en dit zien.. vreselijk

Nogmaals: ik ben niet tegen het slachten van het paard, en zielig is het voor het paard ook niet, maar toch draait mijn maag een paar keer om bij het zien van deze werkwijze

Mwah, dat ben ik niet met je eens.. Al eigenaar zijnde zal je natuurlijk geen gekke bekken bij jou paard trekken. Je kent het paard en je bent verdrietig. Wij hadden geen emotionele band met het paard. We zagen alleen een doodziek paard binnen komen die beter vandaag dood kon dan morgen.
En sja, wat moet je dan? Hele tijd huilen of al die tijd bloed serieus blijven? Toen we eenmaal door hadden dat die paarden daar waren omdat ze erg veel pijn hadden en dat het snel en goed ging.. Waren de zenuwen een beetje weg. Een ontleedde koeiehoofd, zag ik ook niet meer als een koe.. Maar als een stuk vlees. Ik heb een foto van mijzelf uit Spanje. Daar verkopen ze ook schapenkoppen bij de slager. Die zijn wel "bloedvrij" zeg maar. Ik ging daar toen bij staan en mijn vader maakte een foto.. Omdat we het zo apart vonden dat mensen dat serieus kochten om te eten. Dat is in principe precies het zelfde.. Zelfde eigelijk weer als je met een broodje hotdog in je hand gekke bekken loopt te trekken.. Dat is ook een paard ( koe of whatever) geweest.. Maar omdat dat al "echt" vlees is en je niet meer ziet dat het een beest is mag dat wel? Ach, als dit mijn paard was.. Sja, ik zou er niet mee zitten.. Want ik zie een dood paard niet meer als mijn paard maar als het omhulsel van mijn paard.. De ziel is er allang uit..
Daarnaast ging alles gepaard met zenuwen.. Dat mensen serieus vragen of we het grappig vonden dat dat paard doodgeschoten werd.. Sja, daar neem ik niet de moeite voor om dat uit te leggen!
Want was het zo dat we het super grappig vonden, zaten we waarschijnlijk niet op Bokt Knipoog

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:42

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar wel alle filmpjes bekeken.
Ik vind het heel knap dat jullie daarbij zijn geweest, maar ik moet zeggen dat ik met de filmpjes ook geen moeite heb, het gebeurd idd op een hele rustige manier.
Dank jullie wel voor het plaatsen, ik vind het zelf heel leerzaam en ik denk dat je op deze manier heel wat vooroordelen uit de weg kan ruimen.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:55

ik heb alleen t afschieten gekeken, de rest heeft voor mij geen meerwaarde... ik zie t dan maar als een verpakking van de ziel...
Jemig wat gaat dat afschieten snel zeg, voordat je t door hebt is t weg...

deze paarden, waren die voor de consupmtie? (begreep dat die belg verwaarloods was) weet niet in hoeverre je kan aangeven dat je dat niet wilt...

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 14:15

Dit paard was voor consumptie, de belg was niet verwaarloosd, de wond (ontsteking) was verwaarloosd.

Zelf kan je gewoon aangeven of je paard voor consumptie gebruikt mag worden of niet. Dat is je eigen keuze

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 15:00

Hmmm ik heb de filmpjes bekeken en kan normaal wel een heleboel hebben maar hier word ik toch lichtelijk naar van... Bloos
Had het allemaal toch wat minder bloederig in gedachten. Naief ook, waarschijnlijk.
Maar elk paard dat naar de slager gaat wordt zo in 'hapklare' brokken verdeeld he?
Als je het praktisch gezien bekijkt denk ik ja, ach ja, dat doen ze netjes. Maar emotioneel gezien...als je bedenkt dat jouw maatje daar hangt...dan wordt het toch wel even anders.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 16:26

ma_rie_tje schreef:
Zelf kan je gewoon aangeven of je paard voor consumptie gebruikt mag worden of niet. Dat is je eigen keuze

Maar als het nou niet voor consumptie gebruikt wordt wat doen ze er dan mee? En dan moet je er geld bij leggen neem ik aan?

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 17:59

Lenn schreef:
ma_rie_tje schreef:

Maar als het nou niet voor consumptie gebruikt wordt wat doen ze er dan mee? En dan moet je er geld bij leggen neem ik aan?

dat staat al elders in het topic beschreven: dan kan hij wel geschoten worden bij het slachthuis, en dan laten ze m leegbloeden en dan wordt alsnog opgahaald door de rendac, en dan krijg je ook uiteraard geen geld ervoor, maar moet je betalen voor het schieten enzo. Maar ik weet niet wat ik daarvan moet denken eigenlijk, want wie zegt er dat als jij weg bent dat niet alnog je paard wordt gevild en als vlees de deur uit gaat??!

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 18:22

ma_rie_tje schreef:

Maar als het nou niet voor consumptie gebruikt wordt wat doen ze er dan mee? En dan moet je er geld bij leggen neem ik aan?[/quote]

dat staat al elders in het topic beschreven: dan kan hij wel geschoten worden bij het slachthuis, en dan laten ze m leegbloeden en dan wordt alsnog opgahaald door de rendac, en dan krijg je ook uiteraard geen geld ervoor, maar moet je betalen voor het schieten enzo. Maar ik weet niet wat ik daarvan moet denken eigenlijk, want wie zegt er dat als jij weg bent dat niet alnog je paard wordt gevild en als vlees de deur uit gaat??![/quote]

Daar heb jee gelijk in. Hoe kan je nou weten dat ie egt met de rendac mee gaat en niet alsnog voor consumptie word gebruikt. Scheve mond

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 18:36

ik ga er vanuit de wens van de eigenaar geaccepteerd wordt...

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 18:47

Tinky12 schreef:
sherwood schreef:

Groetjes,Tinky

ok duidelijk. Maar is het dan niet handig om dat even bij de links neer te zetten? Er zijn vast meer mensen zoals ik die niet de tijd hebben om 50 pagina's door te spitten, en met de zelfde geachte komen bij het zien/horen van de filmpjes.

tjielp17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 19:37

IndianLady schreef:
tjielp17 schreef:
jammer dat er weer eens niet goed gelezen word!
ik mijn vorige posten zeg ik ook dat een geintje kan ,ik zeg al helemaal niet dat er om gehuild moet worden,dat zou ik zelf ook niet doen want ik kan er goed tegen en vind het zelfs intressant
alleen er zijn wel grenzen....niet voor jullie misschien(en dat is ook prima)....maar puur voor wat je op bokt laat zien..
jullie wouden iets leerzaams laten zien en dat lukt goed,alleen vind ik de "lolfoto's"dus niet leerzaam..
die hadden in mijn ogen buiten beeld moeten blijven

ik ben het wel met je eens dat die lolfoto's niet erbij hadden moeten staan ieder zijn mening maar ik vond vooral 1 foto zeer onrespectvol

Stel je zelf in zo'n situatie voor. Weet je hoe eng zoiets is.
Gisteren heb ik voor het eerst gezien hoe een paard wordt opgehaald door Rendac. Door de wind vloog het zeil van het dier, ik ben absoluut een scheiterd in zulk soort gevallen, maar heb toch geholpen om het dier weer af te dekken. Ik wilde zien hoe het ophalen ging, de eigenaresse vond het niet leuk, maar aan de ene kant schaamde ik me dood aan de andere kant is het fascinerend. Ook ik was een beetje lacherig, oke heb geen foto's gemaakt maar toch. Heb er wel een slapeloze nacht van gehad.
Die meiden hebben zoveel spanning te verwerken en dat kwam er op zo'n moment uit. Tja, is het verkeerd om dan een foto te maken en hier te plaatsen?? Die excursie is een emotionele achtbaan geweest. Ik geloof dat ze nu wel in de gaten hebben dat het in de ogen van sommige geen goed idee was om die foto te plaatsen.[/quote]

nou ik ben er voor dat deze excursie was aantal dagen ervoor geweest vond et dus geen pretje.
En echt die lolfoto's vond ik gewoon zeer onerent.als ze dat dan tog willen doen doe et dan niet op internet zetten dat iedereen et kan zien..!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 20:39

Het zal ook nooit mijn keuze zijn om een van mijn paarden naar de slacht te doen. Niet dat ik de fimpjes zo slecht vindt, het wordt idd allemaal heel rustig gedaan. Maar ik zou er zelf gewoon geen vrede mee hebben.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 23:12

tjielp17 schreef:
nou ik ben er voor dat deze excursie was aantal dagen ervoor geweest vond et dus geen pretje.
En echt die lolfoto's vond ik gewoon zeer onerent.als ze dat dan tog willen doen doe et dan niet op internet zetten dat iedereen et kan zien..!

Tjielp, als je niets toe te voegen hebt, reageer dan ook niet, dat van die foto's hebben we inmiddels al wel vaker gehoord, een verantwoording hiervoor staat notabene nog op de zelfde pagina als waar jij op poste, dus even verder kijken dan je neus lang is.

Verder is msntaal niet toegestaan en is jouw berichtje een klein beetje te snappen met véél ontcijfer werk; gewoon abn typen dus Knipoog

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 23:39

ulinoco_maud schreef:
Madeleine16 schreef:
Wie zegt er nou weer dat mijn paard langs de weg komt te liggen? Hoe verzin je het , heb je dat ZELf ooit WEL is gezien in Nl?? Nou ik nog nooit! Mijn paard wordt op rustig ingeslapen en daarna gecremeerd waar ik er ZELF bij ben.

idd heb ik ook zo meegemaakt

ook ik heb dit zo mee gemaakt. En ik vond het juist wel prettig. Ik had haar nog heel even bij me. Ik ben er heilig van overtuigd dat mensen en dieren pas na 3 dagen hun lichaam verlaten. Pijn kun je ook met je ziel voelen. En zolang die nog in het lichaam zit voelt de ziel alles wat er met het lichaam gebeurd. Dit is MIJN overtuiging, en daar hoef ik geen nare opmerkingen over!
Vandaar dat ik het fijn vond dat mijn paard dus vrijdag overleed, in de stal is ingeslapen, en maandag werd gehaald. Ja ze lag aan de weg, met een zeil erover heen, en ik ben nog eens naar haar toe gegaan om wat tegen haar te zeggen.
We hebben haar zelf daarheen gebracht, en dat is dus op een humane manier gegaan, dat weet ik zeker.
En dat is voor mij nog een reden om niet te laten slachten.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 23:44

sherwood schreef:
Ik ben er heilig van overtuigd dat mensen en dieren pas na 3 dagen hun lichaam verlaten. Pijn kun je ook met je ziel voelen. En zolang die nog in het lichaam zit voelt de ziel alles wat er met het lichaam gebeurd.

Hmm oke interessant. Waarom denk je dat? Niet dat je je moet verantwoorden ofzo, ik ben gewoon nieuwsgierig Lachen

tjielp17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 00:15

JoyCiej007 schreef:
tjielp17 schreef:

Tjielp, als je niets toe te voegen hebt, reageer dan ook niet, dat van die foto's hebben we inmiddels al wel vaker gehoord, een verantwoording hiervoor staat notabene nog op de zelfde pagina als waar jij op poste, dus even verder kijken dan je neus lang is.

Verder is msntaal niet toegestaan en is jouw berichtje een klein beetje te snappen met weinig ontcijfer werk Knipoog

rustig maar hoor je hoeft niet zo bitchie te doen . en ja dat heb ik perongeluk over het hoofd gezien.
Ik probeer het op mijn manier snappend uit te leggen en dat is op het moment voor mij niet makkelijk dus doe niet zo banketstaaf.Ik bedoel er verder niks verkeerds mee absoluut niet!
Ik geef gewoon mijn mening en hoe ik mij voelde bij die foto's.
ik heb niet gezien dat dat al zo vaak gezegt is.......
ik heb niet al die pagina's gelezen de volgende dag!!
Laatst bijgewerkt door tjielp17 op 03-03-07 00:23, in het totaal 2 keer bewerkt

tjielp17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 00:17

Lenn schreef:
sherwood schreef:
Ik ben er heilig van overtuigd dat mensen en dieren pas na 3 dagen hun lichaam verlaten. Pijn kun je ook met je ziel voelen. En zolang die nog in het lichaam zit voelt de ziel alles wat er met het lichaam gebeurd.

Hmm oke interessant. Waarom denk je dat? Niet dat je je moet verantwoorden ofzo, ik ben gewoon nieuwsgierig Lachen

ja anders ik wel Lachen
ik hoop et niet want weet niet hoe me paardje zich dan gevoeld heeft Verdrietig

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 00:22

OMG hier schrik ik toch wel een beetje van, heb alleen het eerste deel gekeken. De rest wilde ik niet zien.
Heb zelf ook mn paardje naar de slacht gebracht, dus ben er opzich niet tegen, maar ik hoef t eigenlijk niet verder te zien.
Wel goed dat er een topic over gemaakt is