Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Inky_devil

Re: Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:59

messica schreef:
Ik was wel benieuwd of niemand de neiging had om dat paard te pakken en heel hard weg te lopen/rennen Knipoog !! Toen het paard (4 jaar,ocd in de knie) van mijn vriendin werd ingeslapen had ik toen de dierenarts er nog niet was echt zo iets van: ik pak dat beest en laat hem los of ren er heel hard mee weg. Het is niet jou paard en zo'n beest gaat ook niet voor niks naar de slacht of wordt ingeslapen maar pfff het is zo'n onmachtig/oneerlijk gevoel!!!!

Nou eerlijk gezegd had ik dat het eerste moment wel, ik dacht even een moment van , zal ik dat paard weer terug in die trailer zetten er haar mee naar huis nemen.
Maar dan klap je weer terug in de realiteit en toen dacht ik, dit paardje staat hier niet voor niets, het heeft pijn en wie ben ik om dat pijnlijke leven nog langer uit te stellen omdat ik het "zielig" vind.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:19

Ik heb de foto's nu bekeken en vind jullie dappere meiden en vind zeker het schieten niet vervelend om naar te kijken.
Ik zat in eerste instantie wel met knipperende ogen te kijken om zo weinig mogelijk te zien maar vind het paardwaardig, laat ik het zo maar zeggen.
Voor mij was het belangerijk om een keer te zien hoe het in zijn werk gaat omdat mijn vorige paard die ik destijds verkocht heb aan iemand haar naar de slacht heeft gebracht en had er toch zo mijn vragen bij.

Dus............. ik weet hoe of wat en ben blij dat jullie zo dapper waren om naar de slachterij toe te gaan, ik ben opgelucht!

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:45

Joyce schreef:
Nee, niet altijd nee, maar volgens mij hadden deze containers met slachtafval de bestemming rendac Knipoog onze hond is helemaal weg van 'gedroogde varkensoortjes'; oh mén, dát stinkt me toch! En die hond is er werkelijk waar gék van Koe :Y

daar iis mijn hond ook hellemaal gek van. Vingers aflikken Maar dat pens dat STINKT..... Misselijk
dat is egt niet te harden!

Mummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 15:55

Mijn hond is ook gek van de varkens oortjes maar omdat ze zo stinken geef ik hem tegenwoordig runder oortjes die stinken helemaal NIET en hij vindt ze net zo lekker, misschien een idee?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 16:00

Mummie schreef:
Mijn hond is ook gek van de varkens oortjes maar omdat ze zo stinken geef ik hem tegenwoordig runder oortjes die stinken helemaal NIET en hij vindt ze net zo lekker, misschien een idee?

Hmm, waarom niet, het proberen waard, scheelt weer wat minder stank in huis Lachen

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:16

We zijn topic van de maand !!!!!!

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:22

Erg interessant om te zien hoe zoiets nou echt in z'n werk gaat. Ik heb de filmpjes nog niet kunnen kijken maar dat doe ik straks.
Als die er zo uitzien als de foto's ziet het er allemaal erg netjes uit.

Even een vraagje aan de mensen die mee zijn geweest.
Is er uitgelegt wat er met de huid gebeurd nadat het paard geslacht is?
Wordt dit nog ergens voor gebruikt of gaat dat weg?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:23

ElCamino schreef:
We zijn topic van de maand !!!!!!

Jaaah? haha wist niet eens dat er daar een verkiezing voor was; waar heb je dat gezien dan, waar staat dat? Lachen

Ben nu wel érg trots op ons excursiegangers Haha!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:24

wij waren er bij toen de leerlooier de huid van het paard er voor kwam ophalen

Het gaat dus gewoon naar de looier, en worden tasjes ed vangemaakt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:24

dat is geen verkiezing, de mods kiezen er een uit en zetten dat in het bokt bulletin (op FZ).

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:25

Mistic schreef:
Erg interessant om te zien hoe zoiets nou echt in z'n werk gaat. Ik heb de filmpjes nog niet kunnen kijken maar dat doe ik straks.
Als die er zo uitzien als de foto's ziet het er allemaal erg netjes uit.

Even een vraagje aan de mensen die mee zijn geweest.
Is er uitgelegt wat er met de huid gebeurd nadat het paard geslacht is?
Wordt dit nog ergens voor gebruikt of gaat dat weg?

Jup; even korte herhaling van een aantal pagina's geleden:

Huid wordt meegenomen door leerlooierij, daar wordt het verwerkt tot leer Knipoog en dan de gebruikelijke schoenen, tasjes etc. net als met koeienhuid Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:25

Lielle schreef:
dat is geen verkiezing, de mods kiezen er een uit en zetten dat in het bokt bulletin (op FZ).

Aha, oké, i see Lachen

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:59

Ten eerste super knap dat jullie hier naartoe zijn geweest.
Heel moedig om dit te filmen. Ik denk dat het voor een ieder die hier nieuwschierig naar is ook heel fijn is dat hier nu een topic over is. Ik vind het in ieder geval heel prettig om nu te weten hoe een slachting er aan toe gaat.

Voor mezelf heb ik een tijd terug al besloten, mocht het straks zover zijn, dat ik mijn paardje wil laten inslapen. Onlangs is mijn paard geopereerd en heb ik hier ook voor moeten tekenen i.v.m. bepaalde medicatie die gebruikt is bij de operatie. Het paard mag dan niet meer geslacht worden. Dit bevestigd het voor mij nog eens extra.

Zelf zou ik er nooit voor kiezen mijn paard naar de slacht te brengen, maar kan me wel voorstellen dat iemand hiervoor kiest. Iedereen is natuurlijk vrij om deze beslissing te maken. Toch denk ik dat sommige bokkers de keus van een ander beter moeten respecteren. Niet iedereen is hetzelfde. Het is dan ook grappig om te zien hoe verschillend er wordt gedacht over dit onderwerp.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 18:08

Merel_Claire schreef:
Heel moedig om dit te filmen. Ik denk dat het voor een ieder die hier nieuwschierig naar is ook heel fijn is dat hier nu een topic over is. Ik vind het in ieder geval heel prettig om nu te weten hoe een slachting er aan toe gaat.

Voor mezelf heb ik een tijd terug al besloten, mocht het straks zover zijn, dat ik mijn paardje wil laten inslapen. Onlangs is mijn paard geopereerd en heb ik hier ook voor moeten tekenen i.v.m. bepaalde medicatie die gebruikt is bij de operatie. Het paard mag dan niet meer geslacht worden. Dit bevestigd het voor mij nog eens extra.

Zelf zou ik er nooit voor kiezen mijn paard naar de slacht te brengen, maar kan me wel voorstellen dat iemand hiervoor kiest. Iedereen is natuurlijk vrij om deze beslissing te maken. Toch denk ik dat sommige bokkers de keus van een ander beter moeten respecteren. Niet iedereen is hetzelfde. Het is dan ook grappig om te zien hoe verschillend er wordt gedacht over dit onderwerp.

Je hebt helemaal gelijk!!!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 18:09

Zag in het Bokt-Beheer-Bulletin dat dit topic het topic van de maand is Ja En terecht!!!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 18:16

Marcato schreef:
Merel_Claire schreef:

Je hebt helemaal gelijk!!!

Inderdaad; bedankt voor de complimenten, en vind het van veel respect getuigen dat, ondanks dat je je paard zelf níet naar de slacht zou doen, je wel veel begrip opbrengt voor mensen die dit wél zouden doen Lachen

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 18:33

Nog even ter informatie (niet om je over te halen oid, maar voor andere mensen die in hetzelfde schuitje zitten en misschien hun paard wel willen laten schieten): als je getekend hebt dat je paard niet naar de slacht gaat, teken je in feite alleen er voor dat je paard niet voor consumptie gebruikt wordt. Je mag hem dus alsnog laten slachten, alleen wordt het vlees niet gebruikt maar gaat ie in plaats naar de Rendac.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 18:37

Ellebel schreef:
Nog even ter informatie (niet om je over te halen oid, maar voor andere mensen die in hetzelfde schuitje zitten en misschien hun paard wel willen laten schieten): als je getekend hebt dat je paard niet naar de slacht gaat, teken je in feite alleen er voor dat je paard niet voor consumptie gebruikt wordt. Je mag hem dus alsnog laten slachten, alleen wordt het vlees niet gebruikt maar gaat ie in plaats naar de Rendac.

Knipoog wel handig, veel mensen wisten/weten dit niet Knipoog

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 20:18

JoyCiej007 schreef:
Ellebel schreef:

Knipoog wel handig, veel mensen wisten/weten dit niet Knipoog

Thanks!
Dit wist ik inderdaad ook niet. Niet dat ik hierdoor van gedachten verander, maar wel goed dat je het even meldt.

Wentos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 20:23

Nou, ik heb de 53 pagina's doorgespit..
Vind het heel dapper dat deze meiden (en heer als ik het goed heb begrepen) het aandurfden om de waarheid eens met eigen ogen te zien.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik nog geen enkele foto of film heb bekeken, ben nog moed aan het verzamelen.. Knipoog

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 21:06

ik heb alleen het afschieten gezien..(in het filmpje),en heb er een dubbel gevoel bij,
tuurlijk gebeurd het snel,pijnloos etc...
maar als ik dat paard zie staan denk ik gelijk aarg arm beest,dan zie ik me eigen paard voor me....ja nee moeilijk hoor

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 21:30

Ellebel schreef:

idd! ik heb een hele tijd geleden dit in het paspoort van m'n paard laten zetten. het is dan idd zo dat het een kwestie van slachten, leegbloeden en afvoeren door de rendac zou worden indien ik zou kiezen voor de slacht.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 22:41

Ik vind dit een heel goed idee van jullie om dit op bokt te zetten. Ik vind het fijn dat ik nu weet wat er bij de slager speelt en ik ben nu een heel stuk wijzer!

Bedankt voor deze informatie!

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 00:13

en hoe weeet je of je iets van leer hebt van van paardenhuid is dan? gewoon benieuwd...

ik vond net nog ergens een stukje over wat er o.a mee gedaan wordt: Paardenhuid is de enige leersoort waar praktisch geen rek op zit. Dit werd dan ook veelal gebruikt voor orthopedisch leer. Op die manier werd voorkomen dat er overal kunstledematen plotseling bleven staan of liggen doordat er te veel rek op de leren riempjes stond. In Japan en de USA werden veel paardenhuiden verwerkt tot honkballen omdat alleen dit leer ervoor zorgde dat de ballen rond bleven na elke home-run.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 00:55

ik ben geen voorstander van slacht, maar dat is persoonlijk. Ik vind het goed dat er nu eens een filmpje is geplaatst dat niet sensatie gericht is, zo krijg je een eerlijk beeld van hoe het gaat. Na het zien van de filmpjes ben ik des te meer overtuigd van het feit dat mijn paarden niet worden geslacht. Toch goed dat mensen de ogen open houden en kijken naar een andere optie als het om paard welzijn gaat.
Maar waar ik me heel erg aan het zitten ergeren, en ik weet niet of het hier al geschreven is, is dat onophoudelijke gelach van mensen tijdens het schieten, steken, onthoofden en villen.
Is dat een zenuwlachje, of wat het echt zo grappig om te zien? Ik vind het smakeloos, en wellicht even voor de gene die zo moest lachen, zou de eigenaar ook zo hebben gelachen?