Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Re: Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:54

Fijn dat we zo veel mensen met ons verslag, de foto's en filmpjes zo'n goed gevoel hebben kunnen geven van het idee van het slachten, of hun keuze nog eens bevestigd die ze in het verleden hebben gemaakt. Lachen Ik kan je wel vertellen; zo'n omvangrijk topic met nu al 51 pagina's en later overwegend positieve en dankbare reacties had ik niet verwacht Lachen Blij dat we zo veel hebben kunnen betekenen voor deze mensen; had niet verwacht dan onze excursie + het verslag daarna zo'n impact zou hebben Knipoog

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:57

ik had het ook inderdaad niet verwacht dat er zo veel positieve reacties zouden ontstaan. ik was er min of meer al vanuit gegaan dat er een hoop 'sjieluughhh' reacties tussendoor zouden floepen, maar gelukkig zijn daar dan de modjes.
ben blij dat er een hoop mensen een bevestiging krijgen van een goede keuze die zij ooit hebben gemaakt.

Wilma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 23:00

Ik weet dat dit misschien wel de beste manier is voor het paard, maar bij het zien van de foto's (filmpjes durfde ik niet aan) werd ik werkelijk waar kots misselijk bij de gedachte dat dit ook gebeurt is met paarden die ik gekend heb.

ook snap ik niet dat iemand er doodleuk naast het hoofd van het paard bij gaat staan gekke bekken trekken. je zou de eigenaar maar zijn geweest van dit paard en dit zien.. vreselijk

Nogmaals: ik ben niet tegen het slachten van het paard, en zielig is het voor het paard ook niet, maar toch draait mijn maag een paar keer om bij het zien van deze werkwijze

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 23:03

Wilma schreef:
Ik weet dat dit misschien wel de beste manier is voor het paard, maar bij het zien van de foto's (filmpjes durfde ik niet aan) werd ik werkelijk waar kots misselijk bij de gedachte dat dit ook gebeurt is met paarden die ik gekend heb.

ook snap ik niet dat iemand er doodleuk naast het hoofd van het paard bij gaat staan gekke bekken trekken. je zou de eigenaar maar zijn geweest van dit paard en dit zien.. vreselijk

"t was een koe..... en ik ben het er ook niet helemaal mee eens, maargoed, dat waren denk ik ook de zenuwen, spanning e.d. En net als eerder gezegd in het topic (minstens 10x) het beest is dood, het was een half ontlede koeienkop, en ach ja, als zij het leuk vind om even bij die kop van die koe te gaan staan en haar tong uit te steken, wat maken mensen daar dan een groot probleem van? Ik bedoel, in de kantine van de slachterij hing bijvoorbeeld ook een foto van één van de slagers met een uitgebeende kop van een koe op zijn hoofd.... Zoals eerder gezegd; moesten we daar dan allemaal gaan staan janken van 'oh wat zielig voor dat beest, oh wat vreselijk???', daar schiet je niets mee op, en bovendien hadden de slagers en van veen zelf dat waarschijnlijk ook niet echt fijn gevonden Knipoog

Wilma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 23:05

Oei, groooote blunder, koe voor paard aanzien haha, het spijt me zeer, was te misselijk om op details te letten Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 23:09

Wilma schreef:
Oei, groooote blunder, koe voor paard aanzien haha, het spijt me zeer, was te misselijk om op details te letten Knipoog

Hahaha, maakt niet uit hoor; laatste keer dat ik dat had was ik 6, en zag ik een zwartbont paard voor een koe aan Tong uitsteken Kan gebeuren Clown

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 23:12

JoyCiej007 schreef:
Wilma schreef:

Hahaha, maakt niet uit hoor; laatste keer dat ik dat had was ik 6, en zag ik een zwartbont paard voor een koe aan Tong uitsteken Kan gebeuren Clown

Nagelbijten / Gniffelen

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 23:50

Heel erg leerzaam dames!
ik had het al eerder gezien omdat mij neef slachter /uitbeender is geweest
ik moet zeggen dat het best humaan is Ja

vind het heel knap dat jullie zo'n duidelijk en goed verslag hebben kunnen geven!
Gelukkig is iedere paardeneigenaar zo vrij genoeg om zelf te bepalen hoe hij/zij het leven van z'n paard eindigt
en ik vind dat je die keuze moet respecteren.

alleen 2 dingen die mij een beetje tegen de borst stuiten in dit topic:
het dramatiseren van het inslapen: mijn paard is snel rustig vredig ingeslapen in een kliniek
totaal geen tegensparteling of wat ook,hij voelde zich totaal op zijn gemak en vond alles prima en ging ook eerst de narcose in voordat de "dodenspuit" kwam.
Nogmaals zoals hierboven: ieder zijn eigen keuze -respect all!

en de enigzins wat respectloze foto's van het omhelsen van het dode dier (groepsfoto) en de tong foto's
ik had ze niet op bokt laten zien,dit is vragen om negatief commentaar.
had ze gwoon voor jezelf bewaart en de mensen die er wel tegen kunnen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 00:03

@ naadje24; wat betreft deze foto's; sommigen van ons vonden het op dat moment wel 'grappig', en net als de post die ik hiervoor heb geplaatst (graag even lezen ipv zomaar te reageren, het staat voor je neus Tong uitsteken) Knipoog Maargoed; misschien heeft degene uit onze excursie die er voor koos om deze foto's wél op bokt te plaatsen gedacht dat we juist ook moesten laten zien dat het helemaal geen verdrietige of treurige excursie was, ik bedoel, komop, bij ieder beroep en ieder werk worden weleens humoristische benaderingen gebruikt of kleine grapjes gemaakt! Ik heb er bewust voor gekozen om níet op die manier met sommige anderen met het paard op de foto te gaan, maar dat anderen dit wel deden SO WHAT? paard is dood, en het was volgens mij ook helemaal niet onrespectvol bedoeld Knipoog

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 00:24

ik heb alles gelezen maar verkondig gewoon een mening die ieder ander mag geven
ik zeg ook niet dat je serieus moet blijven en snap best dat er grapjes gemaakt worden
maar vind het gewoon niet geplaatst om ze zo op bokt te zetten...(de grapjes dan he)
dat is vragen om commentaar,dat je ze dan voor jezelf maakt...oke
het voorbeeld dat het niet droevig was was al duidelijk met de filmpjes en daar hoor je mij ook niet over
je kent bokt inmiddels toch wel? Knipoog

en ik zeg ook dat het heel leerzaam was..........alleen vind ik bepaalde foto's niet gepast en dus ook niet leerzaam....
en meerdere zijn dat met mij eens.....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 00:45

naadje24 schreef:
ik heb alles gelezen maar verkondig gewoon een mening die ieder ander mag geven
ik zeg ook niet dat je serieus moet blijven en snap best dat er grapjes gemaakt worden
maar vind het gewoon niet geplaatst om ze zo op bokt te zetten...(de grapjes dan he)
dat is vragen om commentaar,dat je ze dan voor jezelf maakt...oke
het voorbeeld dat het niet droevig was was al duidelijk met de filmpjes en daar hoor je mij ook niet over
je kent bokt inmiddels toch wel? Knipoog

en ik zeg ook dat het heel leerzaam was..........alleen vind ik bepaalde foto's niet gepast en dus ook niet leerzaam....
en meerdere zijn dat met mij eens.....

Dat is waar, ik respecteer ook ieders mening, en ook ík ben het er niet helemaal mee eens, althans, dat deze foto's op bokt verschijnen....

Maargoed, ik begrijp je mening ook wel, maar het is best wel vervelend als dan zoiets 100x wordt gezegd, want waar je ook kijkt, op iedere pagina in dit topic kom je wel zo'n reactie tegen. en dan denk ik van joh, het is al zó vaak gezegd, nu weten we het wel Knipoog

Maarja, inderdaad, dat is bokt, en niet alleen een probleem van dit specifieke topic, maar een probleem van heel bokt volgens mij Knipoog Maar, toch bedankt voor je reactie, en fijn dat je het toch, ondanks deze minder serieuze foto's als leerzaam hebt ervaren Lachen

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 01:39

Ik heb gister de overige filmpjes een paar keer bekeken, en het gaat zo ongelovelijk snel als ze het paard schieten daar was ik wel verbaasd over net als sommige die in dat filmpje hoorde dat ze er een foto van wou maken.
Ik wist ook niet dat er zoveel bloed in een paard zat.
Eigenlijks zijn al mijn vragen die ik had van wat er in een paard zit beantwoord met deze filmpjes, want hier leer je heel veel van is mijn mening, al deed het wel even pijn dat ze het hoofd eraf haalden en later in de schedel gingen hakken.
Ik ben ook blij dat ik nou weet hoe groot de hersens van een paard zijn, ik had ze eerlijk gezegt groter verwacht.

JoyCiej007 jou verhaal over je opa komt over een met die van mijn oma en ook weer niet, want mijn oma heeft echt eutanasie gehad en was ook 100% bij bewust zijn, en het klinkt jou misschien raar in de oren maar ik ben trots op mijn oma dat ze dit heeft gedaan, ik zelf zou het niet kunnen denk ik.
Mijn oma had trouwens de spierziekte A.L.S. dat is een broertje of zusje van MS, alleen A.L.S. is vele malen erger vandaar dat mijn oma heeft gekozen voor eutanasie omdat zei niet verder wou lijden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 02:18

MSQuincyTE schreef:
Ik heb gister de overige filmpjes een paar keer bekeken, en het gaat zo ongelovelijk snel als ze het paard schieten daar was ik wel verbaasd over net als sommige die in dat filmpje hoorde dat ze er een foto van wou maken.
Ik wist ook niet dat er zoveel bloed in een paard zat.
Eigenlijks zijn al mijn vragen die ik had van wat er in een paard zit beantwoord met deze filmpjes, want hier leer je heel veel van is mijn mening, al deed het wel even pijn dat ze het hoofd eraf haalden en later in de schedel gingen hakken.
Ik ben ook blij dat ik nou weet hoe groot de hersens van een paard zijn, ik had ze eerlijk gezegt groter verwacht.

JoyCiej007 jou verhaal over je opa komt over een met die van mijn oma en ook weer niet, want mijn oma heeft echt eutanasie gehad en was ook 100% bij bewust zijn, en het klinkt jou misschien raar in de oren maar ik ben trots op mijn oma dat ze dit heeft gedaan, ik zelf zou het niet kunnen denk ik.
Mijn oma had trouwens de spierziekte A.L.S. dat is een broertje of zusje van MS, alleen A.L.S. is vele malen erger vandaar dat mijn oma heeft gekozen voor eutanasie omdat zei niet verder wou lijden.

Ik vind het niet raar overkomen; ik vind het ook knap van o.a mijn opa om zo'n moeilijk besluit te nemen, maar ik denk (moeilijk voor te stellen als je niets hebt, maar toch) en heb altijd gezegd naar aanleiding hiervan dat mócht ik iets ergs krijgen, op jongere of oudere leeftijd, ik ben niet meer te genezen en een leven als kasplantje als vooruitzicht, dan mogen ze bij mij ook de spreekwoordelijke stekker eruit trekken om het maar zo te noemen; ze hebben mijn opa veel meer aftakeling, pijn en leed bespaard. Het afscheid zelf was gewoon heel dubbel, ik kan er nog steeds niet zomaar in real life over praten zonder wat tranen. Aan de ene kant was het mooi dat we tenminste de kans hebben gehad om afscheid te nemen, en hem te bedanken voor alles wat hij voor ons heeft betekent in ons leven. aan de andere kant was het werkelijk hartverscheurend, ik had van te voren mezelf voorgenomen om mezelf (als 15 jarig meisje) sterk te houden voor mijn opa, maar natuurlijk lukt dit niet; ik kon haast geen woord uitbrengen, was lijk wit, bijna flauwgevallen en huilde onophoudelijk aan één stuk door. Hij vroeg mij om goed op mijn broertjes te passen en iets moois van mijn leven te maken. Ik wist niet wat ik moest zeggen, volgens mij zei ik iets in de trant van 'tot ziens, opa.. bedankt!', en daarna ben ik weggelopen, ik kon het niet....

Beetje offtopic, maargoed, wilde het wel even kwijt, ook naar aanleiding van de eerder gestelde vraag hoe het nu precies met mensen gaat.

Noeki, nogmaals bedankt voor je pb, het heeft mij veel rust gegeven...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 09:01

@naadje... ik snap idd wel dat sommige 'inslaapreacties' je in dit topic tegen de borst stuiten. ik heb mijn pony laten inslapen wat perfect en zeer prettig verliep. ik heb nu de pin gezien wat zeer prettig verliep, maar ben niet persé voor of tegen de slacht of het inslapen, het ligt bij mij aan de situatie. en ik begrijp dat meerdere mensen dat hebben en heb ook respect voor de mensen die zeggen dat hun paard nooit naar de slacht gaat, dan hoeft er wat mij betreft ook niet wanhopig geprobeerd te worden deze mensen om te turnen, ook zij hebben recht op díe mening.

en die koeienkop en de foto naast het paard... tsja.... weet je, ik denk als ik die foto;s zou zien puur op internet dat ik ook zou denken: doe eens ff normáááál!!
maar als je daar bent, in de gemoedelijke sfeer daar en de ergste spanningen zijn weer wat weg, merk je dat er ook tijd moet zijn voor een geintje en niet alles zo serieus opgenomen moet worden. ik heb mijn gevoel op sommige punten echt 'uitgeschakeld' en de lol van bepaalde dingen en geintjes in gaan zien. je kan wel bij elk ding in tranen uitbarsten, maar ja.... dat schiet net zo min op.

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 11:11

_rosita_
Ben het helemaal met je eens.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 13:04

_rosita_ schreef:
@naadje...en die koeienkop en de foto naast het paard... tsja.... weet je, ik denk als ik die foto;s zou zien puur op internet dat ik ook zou denken: doe eens ff normáááál!!

idd! dat kwam dus ook bij mij op,je begrijpt het goevoel van de outsider dan toch?...

maar als je daar bent, in de gemoedelijke sfeer daar en de ergste spanningen zijn weer wat weg, merk je dat er ook tijd moet zijn voor een geintje en niet alles zo serieus opgenomen moet worden. ik heb mijn gevoel op sommige punten echt 'uitgeschakeld' en de lol van bepaalde dingen en geintjes in gaan zien. je kan wel bij elk ding in tranen uitbarsten, maar ja.... dat schiet net zo min op.

jammer dat er weer eens niet goed gelezen word!
ik mijn vorige posten zeg ik ook dat een geintje kan ,ik zeg al helemaal niet dat er om gehuild moet worden,dat zou ik zelf ook niet doen want ik kan er goed tegen en vind het zelfs intressant
alleen er zijn wel grenzen....niet voor jullie misschien(en dat is ook prima)....maar puur voor wat je op bokt laat zien..
jullie wouden iets leerzaams laten zien en dat lukt goed,alleen vind ik de "lolfoto's"dus niet leerzaam..
die hadden in mijn ogen buiten beeld moeten blijven

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:18

Ik was wel benieuwd of niemand de neiging had om dat paard te pakken en heel hard weg te lopen/rennen Knipoog !! Toen het paard (4 jaar,ocd in de knie) van mijn vriendin werd ingeslapen had ik toen de dierenarts er nog niet was echt zo iets van: ik pak dat beest en laat hem los of ren er heel hard mee weg. Het is niet jou paard en zo'n beest gaat ook niet voor niks naar de slacht of wordt ingeslapen maar pfff het is zo'n onmachtig/oneerlijk gevoel!!!!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:23

@naadje... weet niet wie er hier niet goed leest, maar goed... ik vind dat geen discussie waard;)

@messica: in eerste instantie zagen we natuurlijk, behalve dat ze mager was, verder weinig aan dit paard. het been was niet direct zichtbaar. daarom heb ik ook de keuze gemaakt het beest niet te aaien of aan te kijken of iets tot het moment dat ie geschoten werd. dat kon ik echt niet,

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:25

messica schreef:
Ik was wel benieuwd of niemand de neiging had om dat paard te pakken en heel hard weg te lopen/rennen Knipoog !! Toen het paard (4 jaar,ocd in de knie) van mijn vriendin werd ingeslapen had ik toen de dierenarts er nog niet was echt zo iets van: ik pak dat beest en laat hem los of ren er heel hard mee weg. Het is niet jou paard en zo'n beest gaat ook niet voor niks naar de slacht of wordt ingeslapen maar pfff het is zo'n onmachtig/oneerlijk gevoel!!!!

Ja, dat klopt wel, een oneerlijk gevoel, maar het hielp mij toch wel dat direct duidelijk was wát het paard had, dat was volgens mij samen met de geschoren nek etc. wat wij als eerste aan van veen vroegen: 'wat heeft hij'? ik heb het vóór de pin nog van dichtbij gezien, en geloof me, als je zón ongelovelijke, dikke 'olifantenpoot' ziet met die ontsteking, dan denk je alleen maar: 'ja, zo moet het zijn, en anders niet'. Dit paard had al lang genoeg doorgelopen met deze ontsteking....

tjielp17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:41

Hallo,

Ik vind et knap van jullie dat jullie er zo durfden te zijn en daar rond te lopen enzo...
ik kon dat zeker niet...
Ben blij dat die filmpjes bij mij et niet doen Verdrietig
Echt knap van jullie!
en daar zijn ze echt super netjes. De eigenaar is echt een topvent hij was superaardig voor me!

tjielp17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:44

ik mijn vorige posten zeg ik ook dat een geintje kan ,ik zeg al helemaal niet dat er om gehuild moet worden,dat zou ik zelf ook niet doen want ik kan er goed tegen en vind het zelfs intressant
alleen er zijn wel grenzen....niet voor jullie misschien(en dat is ook prima)....maar puur voor wat je op bokt laat zien..
jullie wouden iets leerzaams laten zien en dat lukt goed,alleen vind ik de "lolfoto's"dus niet leerzaam..
die hadden in mijn ogen buiten beeld moeten blijven[/quote]

ik ben het wel met je eens dat die lolfoto's niet erbij hadden moeten staan ieder zijn mening maar ik vond vooral 1 foto zeer onrespectvol

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:44

Echt knap inderdaad dat jullie zijn geweest! Ik kan alleen de filmpjes niet zien. Zal dat thuis nog eens proberen. Maar goed dat het nu eens duidelijk voor ons paardeneigenaren is om te zien hoe een slachting er eigenlijk aan toe gaat.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:48

Ik vind het ook knap dat jullie er zijn geweest en ik krijg ook de filmpjes en niet alle foto's open.

Ik denk dat je dan niet moet kijken naar de foto's, als je hierover gaat zeuren.
Ik denk dat dat ook de zenuwen geweest zijn, denk je niet?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:51

tjielp17 schreef:
die hadden in mijn ogen buiten beeld moeten blijven

ik ben het wel met je eens dat die lolfoto's niet erbij hadden moeten staan ieder zijn mening maar ik vond vooral 1 foto zeer onrespectvol[/quote]

Stel je zelf in zo'n situatie voor. Weet je hoe eng zoiets is.
Gisteren heb ik voor het eerst gezien hoe een paard wordt opgehaald door Rendac. Door de wind vloog het zeil van het dier, ik ben absoluut een scheiterd in zulk soort gevallen, maar heb toch geholpen om het dier weer af te dekken. Ik wilde zien hoe het ophalen ging, de eigenaresse vond het niet leuk, maar aan de ene kant schaamde ik me dood aan de andere kant is het fascinerend. Ook ik was een beetje lacherig, oke heb geen foto's gemaakt maar toch. Heb er wel een slapeloze nacht van gehad.
Die meiden hebben zoveel spanning te verwerken en dat kwam er op zo'n moment uit. Tja, is het verkeerd om dan een foto te maken en hier te plaatsen?? Die excursie is een emotionele achtbaan geweest. Ik geloof dat ze nu wel in de gaten hebben dat het in de ogen van sommige geen goed idee was om die foto te plaatsen.
Laatst bijgewerkt door Onali op 01-03-07 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:51

Voor mensen die de filmpjes niet kunnen zien:
Klik op de link, klik vervolgens op 'loggin in'.

Voer dan in:

Naam: excursie
Wachtwoord: nijkerk

óf

Naam: boktlogin
Wachtwoord: wachtwoord

Klik vervolgens op 'confirm', en je kunt de filmpjes wél zien Knipoog

Succes!