Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amaryllis

Re: Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 13:47

Ik wilde de filmpjes bekijken.. Maar toen ik bij het eerste filmpje dat paard die stal binnen zag komen, ben ik al gekapt..

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 13:55

timilon schreef:
slachten of inslapen...er zijn voor beiden voordelen.ik heb voor mezelf wel besloten nooit meer een paard te laten slachten.heb er nog spijt van:(
inslapen laat ik dus wel doen,onze dierenarts bereidde ons altijd heel goed voor(heb er 2 in laten slapen,1 bewuste keus de ander had koliek)
bij beide paarden ging het heel rustig,werd het paard goed begeleid(dus niet wankelen,vallen hoofd stoten etc) en beide paarden vochten er ook niet tegen.
wat ik wel raar vind is dat je bij een paard onder narcose vrijwel nooit hoort dat het niet goed ging,dat hij bleef vechten etc en bij het inslapen wel.het is hetzelfde principe.
ik ben wel blij dat de keus tussen slachten/inslapen er nu is en ieder voor zich de beste keus kan maken.

Daarom mag je bij de meeste dierenartsen er ook niet bij zijn als ze onder narcose gaan denk ik.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 13:57

LisetCharlot schreef:
Ik wilde de filmpjes bekijken.. Maar toen ik bij het eerste filmpje dat paard die stal binnen zag komen, ben ik al gekapt..

Dat is ook het moeilijkste/raarste moment. Hoe je een paard met de ene hand aait en met de ander doodt.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 17:45

Misschien off-topic. Is dit topic niet iets voor in een sticky of als algemene info in een verzameltopic? En aangezien je je paard zo min mogelijk wil belasten met een trailerrit, kan het uitgebreid worden met slachterijen door het hele land heen waar je je paard kunt heen brengen.

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 17:48

Lenn schreef:
LisetCharlot schreef:

Dat is ook het moeilijkste/raarste moment. Hoe je een paard met de ene hand aait en met de ander doodt.

Dat is inderdaad raar.

Klinkt stom maar een dood paard is qua omhulsel nog wel een paard, maar het is niet hetzelfde.
Ik weet niet maar de ziel is eruit en dan het een leeg iets.

Ik had dit al gevoel al eerder meegemaakt toen mijn paard op de operatie tafel lag. Van een afstandje kon ik meekijken. Ik durfde eerst niet. In 1e instantie schrik je om het jouw lieveling is die daar ligt, maar als je naar hem goed kijkt, lijkt het een leeg paard. Ik heb toen heel de operatie staan te bekijken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 17:54

opala schreef:
Misschien off-topic. Is dit topic niet iets voor in een sticky of als algemene info in een verzameltopic? En aangezien je je paard zo min mogelijk wil belasten met een trailerrit, kan het uitgebreid worden met slachterijen door het hele land heen waar je je paard kunt heen brengen.

Daar zit wel wat in; vooral omdat er zoveel vooroordelen over zowel inslapen als slachten bestaan.... Misschien kunnen we de mod dit eens voorleggen om zo een sticky bijvoorbeeld bij In Memoriam of iets anders passends te plaatsen?

Dan maken we een soort selectie en samenvatting van ons verslag, nuttige reacties en aanvullingen hierop, adressen, en ook evt. filmpjes en foto's.

Mummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 17:56

Mag ik vragen wat een sticky is?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 18:02

Mummie schreef:
Mag ik vragen wat een sticky is?

Soort uitleg in een vast topic, bovenaan een subforum

Veloz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:07

Ik vond het filmpje ook niet prettig om te zien Verdrietig , maar het blijkt maar weer hoe snel en netjes het allemaal in zijn werk gaat. Vind het ontzettend knap van jullie om daar naartoe te gaan! Bloos Weet ik in ieder geval wat me hopelijk over hele lange tijd te wachten staat... Ik ben ook niet zo weg van een spuitje, dat kan zoooo lang duren. Dan is slachten voor mensen misschien een onprettig gezicht, maar voor het paard een heel stuk beter Knipoog En wat is er dan belangrijker?? JUIST! Bloos

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:24

Ik ben ook na slachthuis van VION gegaan in Meppel, hele process gezien... van levend varken uit de wagen tot been en schouderham... mochten trouwens helaas geen foto's maken enzo

Niet zielig vind ik het, maar was wel ondersteboven en ben zeker niet kleinzerig aangelegd ofzo want slacht zelf kippen,duiven en knaagdieren voor roofvogels. Maar het hele process vond ik heel onwerkelijk... ik bedoel dat plakje ham kwam uit de winkel uit een pakje plastic en nu zie je dus echt dat het van een varken komt. Het was een heel groot en lang process en het stonk soms heel erg en de aanblik was niet altijd even prettig maar er ging ook heel veel machinaal en in Nijkerk ben ik ook met excursie van school geweest en daar gaat het meeste handmatig en dat slachthuis is veel kleiner, Meppel verwerkt per week duizenden varkens.

Opzich wel leuk om het hier te plaatsen. Een minpuntje vind ik wel dat, dat meisje naast die kop van de koe zo de tong uit steekt enzo, hoezo praten we dan de hele tijd over respect voor het dier..? Koe Snap best dat het een geintje is, maar als er zoveel over respectvolle slachting word gepraat vind ik ook dat je er achter moet staan...

Of draaf ik nu weer door... Clown

Vast wel..

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:06

Poe, heb net ook het filmpje gekeken en, maar vond het wel even raar.. Het ene moment staat die en aait die man hem over zijn hoofd en het andere moment ligt die al, ging zo ongelovelijk snel. dat wist ik echt niet!
Weet nu eigenlijk ook nog steeds niet precies wat ik ervan moet vinden, het gaat wel snel enzo, maar om mijn eigen paard ook daar hen te brengen, hoop dat ik die keuze nog lang niet hoef te maken!
Wel goed van jullie dat jullie er een topic over hebben geopend, zo haal je idd weer vooroordelen weg en geef je iedereen een goed beeld van hoe zoiets in zn werk gaat!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:19

@ LesleyLady; voor ons was het ook niet echt bepaald normaal en prettig om te zien hoor Knipoog maar als je het even op je in laat werken en er achteraf over nadenkt, dan ben je eigenlijk zó ontzettend onder de indruk van de snelheid van het hele gebeuren Knipoog

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:32

maar de darmen dan wat gebeurd daarmee? ik hoorde dat paardendarmen ook wordt gebruikt voor soorten knakworsten en dergelijke.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:39

deze gingen gewoon in een container en naar de rendac

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:55

silverbrumby schreef:
maar de darmen dan wat gebeurd daarmee? ik hoorde dat paardendarmen ook wordt gebruikt voor soorten knakworsten en dergelijke.

De darmen? Ewww dan hoop ik wer dat ze ze goed schoonspoelen Knipoog

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:27

Laura24 schreef:
silverbrumby schreef:

ja wordt geschoond en gezouten!
om een saucijsje of verse worst zit immers ook varkensdarm Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:27

Laura24 schreef:
silverbrumby schreef:

Deze darmen werden in een container gekwakt bij het andere slachtafval en gingen naar de rendac, waarschijnlijk dus ook om verbrand te worden; dat gebeurd volgens mij met alles wat naar de rendac gaat...

Varkensdarmen worden veel gebruikt als 'omhulsel' om worsten van te draaien. Zowel varkensdarm als schapendarm worden ook gebruikt om snaren van verschillende instrumenten te maken; zo heb ik thuis een harp met gewone nylon snaren, maar ik kon hem ook tegen 300 euro meer krijgen met darmsnaren. Als ik eens geld over heb, gaan de nylonsnaren eruit en worden vervangen door darmsnaren, om bovengenoemde reden Lachen

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:51

Darmen worden ook wel gebruikt voor hondenvoer. Maar ook de maag en de lever en dat soort spul word er ook voor gebruikt.
Mijn hond eet pens en daar zitten darmen enso in, ook hersen en maag. Dus het hoeft niet altijd verbrand te worden en word ook nog ergens voor gebruikt.
xx Welmoed Knipoog Kusje

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:53

MarvinSgatJ schreef:
Darmen worden ook wel gebruikt voor hondenvoer. Maar ook de maag en de lever en dat soort spul word er ook voor gebruikt.
Mijn hond eet pens en daar zitten darmen enso in, ook hersen en maag. Dus het hoeft niet altijd verbrand te worden en word ook nog ergens voor gebruikt.xx Welmoed Knipoog Kusje

Nee, niet altijd nee, maar volgens mij hadden deze containers met slachtafval de bestemming rendac Knipoog onze hond is helemaal weg van 'gedroogde varkensoortjes'; oh mén, dát stinkt me toch! En die hond is er werkelijk waar gék van Koe Vork

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:04

silverbrumby schreef:
Laura24 schreef:

ja wordt geschoond en gezouten!
om een saucijsje of verse worst zit immers ook varkensdarm Knipoog

Oh ja? Bloos heb me duidelijk nooit verdiept in wat voor vlees er gebruikt wordt voor dat soort zaken Knipoog

Onze hond eet ook pens (meestal diepvries, "vuile" pens soms ook, maar dat stinkt eigenlijk te erg voor in een woonwijk Clown ) en is ook GEK op varkensoren....
Ook op stront (alle soorten Cool ) trouwens, dus tsja, veel erger kan t niet stinken Vork

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:08

Laura24 schreef:
Oh ja? Bloos heb me duidelijk nooit verdiept in wat voor vlees er gebruikt wordt voor dat soort zaken Knipoog

Onze hond eet ook pens (meestal diepvries, "vuile" pens soms ook, maar dat stinkt eigenlijk te erg voor in een woonwijk Clown ) en is ook GEK op varkensoren....
Ook op stront (alle soorten Cool ) trouwens, dus tsja, veel erger kan t niet stinken Vork

volgens mij zijn honden op alles gek wat stinkt, vies is etc. Lachen Onze hond mag van mijn mams niet meer mee naar de weide; ze vind het daar érg leuk, pony's vinden het altijd erg interessant, maar óf ze gaat hun stront eten, óf ze rolt er vol ornaat door heen Vork He bah...
Doet ze trouwens ook met vogelpoep; als dat op het gras ligt gaat ze er ook op een hele typische manier doorheen rollen. Zo heb ik een vriendin met een hond, en die vind het heeeerlijk om door dooie vis heen te rollen........... en laat haar nou nét vlakbij een mooie, grote vijver/plas wonen waar nog wel eens dooie vissen op de kant liggen Clown Duivel

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:11

de honden van ons eten idd ook weleens pens, die diepvries bende .... ikvind dat echt zó'n ranzige geur. omdat ik bang ben dat het bij de rendac ook zo stinkt,twijfel ik nog steeds of ik meega,of dat ik liever wacht op een gezellig uitje met de groep;)

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:25

zou er niet een of andere afzuiging zijn, of andere oplossing tegen de stank IN het rendac gebouw dan? lijkt me niet dat die werknemers er de hele dag in kunnen staan werken Boos!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:40

Ik heb nu eindelijk een keer de kans gehad om het filpmje te kijken, en ik ben nog meer dan hiervoor overtuigd van mijn keuze voor de slacht. Het is zo snel gebeurd, onvoorstelbaar.

wenenzetor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:49

Door deze filmpjes geeft het mij het een goed gevoel dat ik toen der tijd een goede keus heb gemaakt voor mijn paard.
Het gaat snel en ze merken weinig.

Bedankt meiden voor dit verslag!!