3e Excursie paardenslachterij van der Veen, Nijkerk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Angeltjuhhhh

Re: 3e Excursie paardenslachterij van der Veen, Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:48

Ik vind het op zich wel goed dat hier een topic over gemaakt word...Daarvoor bedankt, jullie hebben het duidelijk met beeld uit kunnen leggen. Ik weet alleen zelf niet of ik er zo naar zou kunnen kijken irl...Ben nogal emotioneel met dit soort dingen Bloos Moet er niet aan denken dat de dag voor mijn paardje aanbreekt. Ze is pas 15 dus ze kan hopelijk nog een tijdje mee....Voor mezelf heb ik wel zoiets van ik zou haar nie snel naar de slacht doen geen idee waarom is gewoon een gevoel. Al moet ik zeggen dat ik in 2006 een pony van mijn werk in heb moeten laten slapen...Hij was 34 en 12 jaar eerder juist weer van het slachthuis opgekocht. Maar dat was ook zeker geen fijn gezicht word er nu nog akelig van als ik eraan denk. Veearts had iets niet helemaal goed gedaan waardoor het ten eerste heel lang duurde en ten 2de de pony ineens kei hard achterover klapte met zijn rug tegen een balk en nog kei lang heeft zitten trappen met zijn voorbenen. Ze hebben me toen de stal uitgesleept omdat ik zo gek werd toen ik dat zag Bloos Dus op zich is het schieten wel veel sneller en rustiger....Maar toch neig ik meer naar toch maar gewoon een spuitje als het dan zover zou zijn...Weet echt niet waarom. Maar goed kort samengevat: Het is natuurlijk een heel gevoelig onderwerp voor veel mensen, maar toch bedankt dat jullie dit allemaal zo uitleggen!

Oh ennu even voor de mensen die zeggen dat het allemaal zo luguber is en niet kan...De titel van het topic zou genoeg moeten zeggen, het is je eigen keuze kijken of niet....

ChirooHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 21:50

Laura24 schreef:
Sorry voor mijn nieuwsgierigheid Bloos maar mag ik vragen wat je paardje heeft, dat je het al zo lang weet?
Ja mag je weten: kijk maar in mijn profiel bij Palma

Carin79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:17

FF een vraagje: een paard dat thuis geschoten wordt, waarom moet er dan alsnog gestoken worden, als de gassen via een klein sneetje bij de tepel ook kunnen ontsnappen..?

Ik vind het knap van jullie dat je erbij hebt kunnen zijn. Ik ge loof dat ik tegen de vlakte zou gaan! Ben niet zo'n held:P
Het schieten zelf ziet er 'vriendelijk' uit, maar dat steken vind ik wel schokkend. Dat gekletter van dat bloed op de grond...brrr..

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:21

Daar hebben wij verder niet naar gevraagd. Ik dacht zelf dat het was omdat het "vlees" anders onbruikbaar wordt omdat het bloed dan niet snel genoeg er uit is.
Maar dit weet ik dus neit zeker.

Misschien dat anderen die meewaren naar de excursie dit wel weten

Carin79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:35

Bedankt voor je reactie, het klinkt wel logisch.....
Ben benieuwd of de anderen het antwoord weten...?

Ik vraag me nog iets af; in het interview wordt gevraagd hoe lang het duurt voordat het paard overlijdt als er niet gestoken wordt. Als antwoord staat er dat het hart langzamer gaat kloppen en uiteindelijk stil gaat staan door afkoeling.
Mijn vraag: waardoor ontstaat die afkoeling? De circulatie blijft in stand omdat er niet gestoken is, dus waarom koelt het paard dan af? Heeft dat te maken met de hersenbeschadiging door het schieten?

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 23:12

Carin79 schreef:
FF een vraagje: een paard dat thuis geschoten wordt, waarom moet er dan alsnog gestoken worden, als de gassen via een klein sneetje bij de tepel ook kunnen ontsnappen..?

Ik vind het knap van jullie dat je erbij hebt kunnen zijn. Ik ge loof dat ik tegen de vlakte zou gaan! Ben niet zo'n held:P
Het schieten zelf ziet er 'vriendelijk' uit, maar dat steken vind ik wel schokkend. Dat gekletter van dat bloed op de grond...brrr..

Wanneer een paard dood is, moet er onmiddelijk gestoken worden om al het bloed eruit te latebn lopen. Afsterven heet dit. Doe je dit niet snel genoeg, dan gaat dit ten koste van de smaak en kwaliteit van het vlees en mag het niet gebruikt worden voor de slacht. Gelukkig is het dier al dood en voelt deze het niet als er gestoken wordt. Ik kan me voorstellen dat het voor de eerste keer best heftig is om te zien.

Als je een paard thuis laat schieten, kun je er voor kiezen om hem niet te laten afsterven. Maar dan mag dit paard ook niet geslacht worden en komt dus ook niet in het slachthuis terecht. Dan wordt deze opgehaald door het destructiebedrijf. De kadaverdienst dus.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 23:19

Carin79 schreef:

Ik vraag me nog iets af; in het interview wordt gevraagd hoe lang het duurt voordat het paard overlijdt als er niet gestoken wordt. Als antwoord staat er dat het hart langzamer gaat kloppen en uiteindelijk stil gaat staan door afkoeling.
Mijn vraag: waardoor ontstaat die afkoeling? De circulatie blijft in stand omdat er niet gestoken is, dus waarom koelt het paard dan af? Heeft dat te maken met de hersenbeschadiging door het schieten?

Omdat het paard hersendood is, worden er geen signalen meer vanuit de hersenen naar de organen gestuurd. (alleen het hart klopt door op zichzelf, even simpel gezegd) Dus ook geen signaal naar de longen. Het paard ademt dus niet meer op het moment dat hij geschoten is. Omdat er hierdoor geen zuurstof in het lichaam komt, kan er geen verbranding in de cellen plaats vinden. Zuurstof en energie = verbranding. Verbranding is nodig om het lichaam warm te houden. het lichaam koelt dus af door de koudere omgevingstemperatuur. Het hart gaat dan door afkoeling steeds langzamer kloppen, tot het zo koud is dat het stil zal staan.
Dus niet de circulatie van het bloed, maar de verbranding van energie zorgt voor het warm houden van het lichaam.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 23:31

Ik kan me nog herinneren dat Van der Veen zei dat het bloed goed is voor de rozen, toen iemand vroeg of je het bloed moest opvangen bij thuis schieten.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 23:38

Carin79 schreef:

Het paard is na het schieten,hersendood, Het hartje klopt dus bij wijze van spreken nog.
Als jij neergeschoten word,blijft je hartje ook nog even kloppen,tot hij geen signaal krijgt.

Het steken is,omdat het hartje rondpompt,en als het hartje niets meer toegevoerd(bloed) krijgt,ook stil gaat staan.

Je paard zou bij wijze van in een coma liggen.voor die gestoken word.

Carin79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 23:51

Bedankt voor jullie antwoorden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 00:18

linchen schreef:
Erg mooi om te zien. Ik zag de foto's van het paardje, en betrapte me erop, dat ik het zielig vond voor het paardje.

Ik had het ook wel een beetje hoor. Het is toch iemands maatje geweest. Als je m dan ziet staan, weggehaald van zn vertrouwde plekje, zonder zn baasje of zn vriendjes en waarschijnlijk nog geen flauw benul wat m te wachten staat, vond ik het toch wel een beetje rot. Dat gevoel verdween bij mij pas na het schieten.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 00:47

Mij lijkt het een leerrijke ervaring om bij te zijn geweest. Je weet hoe een paardje wordt afgeschoten en je krijgt er ineens ook een biologie les bij. Het is ook leerrijk om de foto's te zien zonder er bij te zijn geweest.

Ondanks dat ik het interesant vind heb ik wel een bedenking, ik zeg dit niet om te stoken of zo en ik hoop dat het ook niet op dergelijke wijze geïnterpreteert word.

Stel dat de eigenaar of een ander maatje van dit paard eens op bokt komt en deze foto's per ongeluk te zien krijgt. Volgens mij zou het echt een schok moeten zijn voor deze persoon. Dat de eigenaar het niet erg vindt dat er een groep mee komt kijken kan ik ergens begrijpen. Maar dat er een heel verslag ergens op komt met allerlei foto's zou ik als eigenaar niet fijn vinden. Als buitenstaander begrijp ik dat dit niet zo erg is en dat je zich er gemakkelijk kunt overzetten en het paard als een karkas kan zien maar als echte eigenaar of maatje van dit paard...
Is hier aan gedacht geweest?

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 01:16

lindake schreef:
Mij lijkt het een leerrijke ervaring om bij te zijn geweest. Je weet hoe een paardje wordt afgeschoten en je krijgt er ineens ook een biologie les bij. Het is ook leerrijk om de foto's te zien zonder er bij te zijn geweest.

Ondanks dat ik het interesant vind heb ik wel een bedenking, ik zeg dit niet om te stoken of zo en ik hoop dat het ook niet op dergelijke wijze geïnterpreteert word.

Stel dat de eigenaar of een ander maatje van dit paard eens op bokt komt en deze foto's per ongeluk te zien krijgt. Volgens mij zou het echt een schok moeten zijn voor deze persoon. Dat de eigenaar het niet erg vindt dat er een groep mee komt kijken kan ik ergens begrijpen. Maar dat er een heel verslag ergens op komt met allerlei foto's zou ik als eigenaar niet fijn vinden. Als buitenstaander begrijp ik dat dit niet zo erg is en dat je zich er gemakkelijk kunt overzetten en het paard als een karkas kan zien maar als echte eigenaar of maatje van dit paard...
Jep, hier is aan gedacht. Voordat dit paard geschoten werd, hingen er al een hoofd (zonder huid) en organen, maar daar mochten we geen foto's van maken (althans, niet publiceren op internet of zelfs in verslag voor school o.i.d.), omdat de eigenaar dit niet wilde. Er waren nog meer paarden die dag, waar wij niet eens bij mochten zijn, omdat de eigenaren van tevoren hadden aangegeven dat ze dat niet wilden (ze waren er dus over ingelicht dat we zouden komen). De eigenaar is (als het goed is) ingelicht over dat wij zouden komen, en als we vd Veen mogen geloven, hebben we dus ook toestemming van de eigenaar om de foto's te plaatsen. Knipoog

Dus dit is geen 'probleem', alles is met toestemming van de eigenaar. Lachen

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 01:26

heel leerzaam...
maar dan kijk je naar de foto's en denk je;dat paard had ik willen hebben...

arm beesje,maar het zal wel een goede reden hebben dat hij geslacht word!
nogmaal,leerzaam!!!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 01:30

Chann schreef:
lindake schreef:

Jep, hier is aan gedacht. Voordat dit paard geschoten werd, hingen er al een hoofd (zonder huid) en organen, maar daar mochten we geen foto's van maken (althans, niet publiceren op internet of zelfs in verslag voor school o.i.d.), omdat de eigenaar dit niet wilde. Er waren nog meer paarden die dag, waar wij niet eens bij mochten zijn, omdat de eigenaren van tevoren hadden aangegeven dat ze dat niet wilden (ze waren er dus over ingelicht dat we zouden komen). De eigenaar is (als het goed is) ingelicht over dat wij zouden komen, en als we vd Veen mogen geloven, hebben we dus ook toestemming van de eigenaar om de foto's te plaatsen. Knipoog

Dus dit is geen 'probleem', alles is met toestemming van de eigenaar. Lachen

OK dan! Dan neem ik bij deze mijn bedenking terug Lachen.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 01:38

Ik wil jullie en meneer vd Veen en medewerkers (en eigenlijk ook degene van wie het paardje was) ontzettend bedanken voor dit interview en de foto's. Ik heb al eerder topics (plannen maken) van jullie voorbij zien komen. Maar nee ik heb de moed niet om zelf te gaan kijken, zou dat niet voldoende kunnen relativeren. Evenmin heb ik de moed om de filmpjes te bekijken, omdat dit toch 'levendiger' (wat een cru woord als je het over slachten hebt) overkomt.
Maar omdat ik toch nieuwsgierig ben, ben ik ontzettend blij met de foto's. Deze heb ik allemaal bekeken en waren voor mij beter te relativeren.

Misselijk ben ik er niet van geworden, pas later lezend in dit topic als jullie het hebben over eigen paarden, toen kwam er een brok in mijn keel en kneep mijn maag samen. Je beeld je automatisch toch in hoe het zou zijn als je je eigen paardje weg zou brengen. En dat kan ik geloof ik nog niet zo best relativeren Bloos

Wel ben ik al tijden voorstander van slachten tov in laten slapen, en dit wordt hierdoor alleen maar versterkt Ja Iedereen die dit voor ons als lezer/kijker mogelijk maakt, top mensen! OK dan!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:35

hahaha heb de halve klas over me heen Nagelbijten / Gniffelen
alles is zielug, en dierenmishandeling enzo Tong uitsteken
jeetje ze weten niet beter hier geloof ik....

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:38

Jolliegirl schreef:
hahaha heb de halve klas over me heen Nagelbijten / Gniffelen
alles is zielug, en dierenmishandeling enzo Tong uitsteken
jeetje ze weten niet beter hier geloof ik....
Haha ja, ik ken het, zo reageerden ook al mijn vriendinnen. Tong uitsteken Ach joh, 't was leerzaam toch? Haha!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:44

ja idd...!
Ze roepen allemaal dat ze hem zouden laten leven en opereren enzo..
Volgens mij weten ze niet wat artrose is, en hoe erg dit paard dat had...
maargoed IK vond het leerzaam, en daar blijf ik bij Lachen

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:31

Trennie schreef:
Carin79 schreef:

Omdat het paard hersendood is, worden er geen signalen meer vanuit de hersenen naar de organen gestuurd. (alleen het hart klopt door op zichzelf, even simpel gezegd) Dus ook geen signaal naar de longen. Het paard ademt dus niet meer op het moment dat hij geschoten is. Omdat er hierdoor geen zuurstof in het lichaam komt, kan er geen verbranding in de cellen plaats vinden. Zuurstof en energie = verbranding. Verbranding is nodig om het lichaam warm te houden. het lichaam koelt dus af door de koudere omgevingstemperatuur. Het hart gaat dan door afkoeling steeds langzamer kloppen, tot het zo koud is dat het stil zal staan.
Dus niet de circulatie van het bloed, maar de verbranding van energie zorgt voor het warm houden van het lichaam.

Het hart haat steeds langzamer idd maar toch ook omdat het bloed dikker wordt of gaat stollen? Zoiets had ik begrepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 11:52

Haha, Jollie, dat had ik ook hoor Haha! Als ik dan uit had gelegd waarom ik zo graag wilde, begrepen ze het vaak wel, maar er waren ook mensen die er nog steeds niks van snapten en het maar idioot vonden Haha!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:31

De mensen die ik ken, die begrijpen ook niet waarom ik het heb gedaan.
je wilt je paard herrinneren zoals die was, ja , natuurlijk.

Maar ik wil ook weten wat er met hem gebeurd is.
En dat heb ik nu gezien.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:45

ik heb een collega die na de 1e excursie graag het filmpje wou zien.

Dus ik laat het filmpje zien (tijdens de lunch) Het halve bedrijf kwam kijken en had spontaan geen trek meer Haha!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:14

Wahaha ROFL

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:18

kenut wel, ik heb in september de nek door moeten hakken van mijn emoe (althans ik hield het koppie vast en vriendlief hakte hem eraf) ........... Kan je niet met goed fatsoen vertellen op een verjaardag kan je ik verzekeren.........

nee, ik moet het dier laten lijden........... echnie!

onderbeen stond naast het bovenbeen........ ging niet meer goedkomen, opstaan kon het natuurlijk niet