Oh ennu even voor de mensen die zeggen dat het allemaal zo luguber is en niet kan...De titel van het topic zou genoeg moeten zeggen, het is je eigen keuze kijken of niet....
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Laura24 schreef:Ja mag je weten: kijk maar in mijn profiel bij PalmaSorry voor mijn nieuwsgierigheidmaar mag ik vragen wat je paardje heeft, dat je het al zo lang weet?
Carin79 schreef:FF een vraagje: een paard dat thuis geschoten wordt, waarom moet er dan alsnog gestoken worden, als de gassen via een klein sneetje bij de tepel ook kunnen ontsnappen..?
Ik vind het knap van jullie dat je erbij hebt kunnen zijn. Ik ge loof dat ik tegen de vlakte zou gaan! Ben niet zo'n held:P
Het schieten zelf ziet er 'vriendelijk' uit, maar dat steken vind ik wel schokkend. Dat gekletter van dat bloed op de grond...brrr..
Carin79 schreef:Bedankt voor je reactie, het klinkt wel logisch.....
Ben benieuwd of de anderen het antwoord weten...?
Ik vraag me nog iets af; in het interview wordt gevraagd hoe lang het duurt voordat het paard overlijdt als er niet gestoken wordt. Als antwoord staat er dat het hart langzamer gaat kloppen en uiteindelijk stil gaat staan door afkoeling.
Mijn vraag: waardoor ontstaat die afkoeling? De circulatie blijft in stand omdat er niet gestoken is, dus waarom koelt het paard dan af? Heeft dat te maken met de hersenbeschadiging door het schieten?
Carin79 schreef:FF een vraagje: een paard dat thuis geschoten wordt, waarom moet er dan alsnog gestoken worden, als de gassen via een klein sneetje bij de tepel ook kunnen ontsnappen..?
Ik vind het knap van jullie dat je erbij hebt kunnen zijn. Ik ge loof dat ik tegen de vlakte zou gaan! Ben niet zo'n held:P
Het schieten zelf ziet er 'vriendelijk' uit, maar dat steken vind ik wel schokkend. Dat gekletter van dat bloed op de grond...brrr..
linchen schreef:Erg mooi om te zien. Ik zag de foto's van het paardje, en betrapte me erop, dat ik het zielig vond voor het paardje.
lindake schreef:Jep, hier is aan gedacht. Voordat dit paard geschoten werd, hingen er al een hoofd (zonder huid) en organen, maar daar mochten we geen foto's van maken (althans, niet publiceren op internet of zelfs in verslag voor school o.i.d.), omdat de eigenaar dit niet wilde. Er waren nog meer paarden die dag, waar wij niet eens bij mochten zijn, omdat de eigenaren van tevoren hadden aangegeven dat ze dat niet wilden (ze waren er dus over ingelicht dat we zouden komen). De eigenaar is (als het goed is) ingelicht over dat wij zouden komen, en als we vd Veen mogen geloven, hebben we dus ook toestemming van de eigenaar om de foto's te plaatsen.Mij lijkt het een leerrijke ervaring om bij te zijn geweest. Je weet hoe een paardje wordt afgeschoten en je krijgt er ineens ook een biologie les bij. Het is ook leerrijk om de foto's te zien zonder er bij te zijn geweest.
Ondanks dat ik het interesant vind heb ik wel een bedenking, ik zeg dit niet om te stoken of zo en ik hoop dat het ook niet op dergelijke wijze geïnterpreteert word.
Stel dat de eigenaar of een ander maatje van dit paard eens op bokt komt en deze foto's per ongeluk te zien krijgt. Volgens mij zou het echt een schok moeten zijn voor deze persoon. Dat de eigenaar het niet erg vindt dat er een groep mee komt kijken kan ik ergens begrijpen. Maar dat er een heel verslag ergens op komt met allerlei foto's zou ik als eigenaar niet fijn vinden. Als buitenstaander begrijp ik dat dit niet zo erg is en dat je zich er gemakkelijk kunt overzetten en het paard als een karkas kan zien maar als echte eigenaar of maatje van dit paard...
Is hier aan gedacht geweest?
Chann schreef:lindake schreef:Jep, hier is aan gedacht. Voordat dit paard geschoten werd, hingen er al een hoofd (zonder huid) en organen, maar daar mochten we geen foto's van maken (althans, niet publiceren op internet of zelfs in verslag voor school o.i.d.), omdat de eigenaar dit niet wilde. Er waren nog meer paarden die dag, waar wij niet eens bij mochten zijn, omdat de eigenaren van tevoren hadden aangegeven dat ze dat niet wilden (ze waren er dus over ingelicht dat we zouden komen). De eigenaar is (als het goed is) ingelicht over dat wij zouden komen, en als we vd Veen mogen geloven, hebben we dus ook toestemming van de eigenaar om de foto's te plaatsen.Mij lijkt het een leerrijke ervaring om bij te zijn geweest. Je weet hoe een paardje wordt afgeschoten en je krijgt er ineens ook een biologie les bij. Het is ook leerrijk om de foto's te zien zonder er bij te zijn geweest.
Ondanks dat ik het interesant vind heb ik wel een bedenking, ik zeg dit niet om te stoken of zo en ik hoop dat het ook niet op dergelijke wijze geïnterpreteert word.
Stel dat de eigenaar of een ander maatje van dit paard eens op bokt komt en deze foto's per ongeluk te zien krijgt. Volgens mij zou het echt een schok moeten zijn voor deze persoon. Dat de eigenaar het niet erg vindt dat er een groep mee komt kijken kan ik ergens begrijpen. Maar dat er een heel verslag ergens op komt met allerlei foto's zou ik als eigenaar niet fijn vinden. Als buitenstaander begrijp ik dat dit niet zo erg is en dat je zich er gemakkelijk kunt overzetten en het paard als een karkas kan zien maar als echte eigenaar of maatje van dit paard...
Is hier aan gedacht geweest?
Dus dit is geen 'probleem', alles is met toestemming van de eigenaar.
Jolliegirl schreef:Haha ja, ik ken het, zo reageerden ook al mijn vriendinnen.hahaha heb de halve klas over me heen
alles is zielug, en dierenmishandeling enzo
jeetje ze weten niet beter hier geloof ik....
Trennie schreef:Carin79 schreef:Bedankt voor je reactie, het klinkt wel logisch.....
Ben benieuwd of de anderen het antwoord weten...?
Ik vraag me nog iets af; in het interview wordt gevraagd hoe lang het duurt voordat het paard overlijdt als er niet gestoken wordt. Als antwoord staat er dat het hart langzamer gaat kloppen en uiteindelijk stil gaat staan door afkoeling.
Mijn vraag: waardoor ontstaat die afkoeling? De circulatie blijft in stand omdat er niet gestoken is, dus waarom koelt het paard dan af? Heeft dat te maken met de hersenbeschadiging door het schieten?
Omdat het paard hersendood is, worden er geen signalen meer vanuit de hersenen naar de organen gestuurd. (alleen het hart klopt door op zichzelf, even simpel gezegd) Dus ook geen signaal naar de longen. Het paard ademt dus niet meer op het moment dat hij geschoten is. Omdat er hierdoor geen zuurstof in het lichaam komt, kan er geen verbranding in de cellen plaats vinden. Zuurstof en energie = verbranding. Verbranding is nodig om het lichaam warm te houden. het lichaam koelt dus af door de koudere omgevingstemperatuur. Het hart gaat dan door afkoeling steeds langzamer kloppen, tot het zo koud is dat het stil zal staan.
Dus niet de circulatie van het bloed, maar de verbranding van energie zorgt voor het warm houden van het lichaam.