Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk, 1e post lezen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:40

JoyCiej007 schreef:
Toch vind ik jouw redenatie dus niet kloppen Knipoog

niet l*llig bedoeld, maar het lijkt me nogal moeilijk als je er niet geweest ben, en ook de eerste keer het paard niet geschoten hebt zien worden, om te beoordelen dat het beestje niet dood is.
tuurlijk word er op die hallal filmpjes ook gesparteld; dat zijn nog half levende dieren, die zullen zéker wel spartelen.

Maar ook het geluid dat het maakte; een van de lammeren, daar gingen die stuiptrekkingen zo hard, dat je de spieren in de benen hoorden 'klapperen'. Het ging echt heel snel, en je hoorde een soort ratelend geluid.

Je hoeft het ook niet met mij eens te zijn hoor, dat verwacht ik niet en vraag ik ook niet. Ik gaf alleen mijn mening Knipoog

De 1e x heb ik het schieten niet gezien maar heb het paard daarna wel gezien, toen het ook nog stuiptrekkingen had enzo.
Ik heb dus alleen het schieten niet gezien. Mijn beeld is vrij duidelijk geweest en hier heb ik gewoon mijn twijfels over...

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:40

Heb in het vorige topic niet gereageerd, maar kan het dit keer niet laten. Super verslag! Mooi zo met die filmpjes erbij!
Lijkt me een erg aparte ervaring! Ja

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:42

JoyCiej007 schreef:
En vooral bij een paard, met zulke grote, mooie ogen: het paard komt de schietruimte binnen, word gerustgesteld, en poef bang, weg paard, paard dood en ligt op de grond.

Kijk dán maar eens het beestje in zijn ogen: meteen als het op de grond ligt, is het oog helemaal 'weggetrokken'. Niet dat je het wit van het oog ziet, maar je kan jezelf niet meer in hun ogen zien. (let maar eens op; paardenogen werken altijd spiegelend) alle glans en spiegeligheid uit het paardenoog is dírect weg. Het is dan ook gelijk een 'dood oog', je kunt gewoon aan het oog zien dat het beestje dood is.

(tenminste; paardenkenners weten hoe 'levende paarden' normaal gesproken uit hun ogen kijken). Knipoog

Een ongelukkig paard heeft ook geen leven meer in haar ogen zitten. Heb het bewijs op stal hier... Nu trouwens niet meer hoor
Maar toen ze in de opfok stond, diepongelukkig!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:43

je snapt wel wat ze bedoeld neem ik aan?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:44

lotteke schreef:
griebels schreef:
Ik weet ook niet zo zeer of ik dit geloof eigenlijk...
Ik vond zijn bewegingen er namelijk behoorlijk gecontroleerd uitzien. Alsof hij weg wilde of van zich af wilde stampen ipv wat stuiptrekkingen...

griebels schreef:
Weet ik, maar er is ook geen studie naar gedaan. En toch vind ik het geen spartelen maar gecontroleerde bewegingen tussen de spartelingen door. Kijk nog maar eens goed.
Dit is ook alleen mijn mening maar, vind het er gewoon zo uitzien en geloof het daarom ook niet zo. Niet dat jullie liegen maar dat jullie ook niet beter weten ofzo Schijnheilig
Ik geloof dat pas als ik iemand hoor die er studie naar gedaan heeft... Ik ben een moeilijk persoon hihi... ik weet het Nagelbijten / Gniffelen

Bij deze dan de studie: zijn keel is meteen doorgesneden, het bloed is na een sec of 3 to 5 uit zn hersens pleite..dead as a nice piece of meat dus.
Degene die trouwens op de achtergrond staat in t blauwe pakkie dat ben ik.. en geloof me ik stond er dus met mn neus bovenop..
het schaap was dood..finito, out of this world brain dead en noem maar op.
Mocht ie nog geleefd hebben had ik ook oogactie, mondactie en ooractie verwacht..en niet alleen ongelofelijk veel getrap van alleen poten..die actie was er dus niet, er was geen activiteit behalve de benen.
Ten tweede, er was zo ver doorgesneden dat de ruggenwervels ook los lagen = zenuwen dood. Mocht ie nog geleefd hadden (wat dus niet zo is ) had ie zelf nooit zn poten kunnen bewegen.
Ten derde, was ie niet dood...waarom zakt ie dan eerst helemaal in..en begint dan te spartelen? Was ie niet dood had ie eerst niet die paar seconden stil gelegen, ingezakt en ontspand en daarna gaan spartelen.
Verder heeft het waarschijnlijk met spiersamenstelling en zenuwsamenstelling te maknen waardoor een schaap het wel doet en een paard bijv niet. Misschien grootte van het dier? (komt zo bij me op, paarden en koeien niet, kippen en schapen wel?)
Maar kortom: het schaap was dood

Paniek treedt niet direct in maar enkele seconden later.

Daarbij vind ik het schaap niet meteen inzakken, levenloos etc na het schot.
Maar nogmaals, mijn mening en je hoeft me niet te overtuigen Haha!

Verder no hard feelings hoor...
Ik geloof het alleen niet als ik het schaap zo zie

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:45

geloof me , paniek bij een schaap slaat direct aan...
heb er genoeg ervaring mee... echt!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:46

ma_rie_tje schreef:
@ tienus63: ik weet wel dat er iemand naar aanleiding van onze 1e excursie (in feb) bewust gekozen heeft voor de slacht, en dat haar paard door dat topic ook bij van Veen terecht is gekomen.

Klopt, ik ben 1 van die mensen, die bewust heeft gekozen, nav het topic om mijn paard naar nijkerk te brengen..
en zonder spijt, want wat ik heb gezien,ging allemaal zo snel. super.

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:46

Even mijn mening over de meeting zonder op voorgaande reacties in te gaan:

Toen ik op stond was ik eigenlijk niet eens zenuwwachtig, ik had er best 'zin' in. Niet in de zin van oh leuk ik ga kijken hoe een paard dood wordt geschoten, maar meer van leerzaam.

Toen ik eenmaal ter plaatste was en een paard in de trailer zag staan begonnen de zenuwen wel echt te komen: Wil ik dit echt zien? Kan ik dit aan? Hoe ga ik reageren? etc. Boven even voorgesteld aan elkaar, pakjes aangetrokken en naar beneden want het 'eerste' paard werd geslacht.

Ik natuurlijk mooi om het hoekje staan en ik heb niet gezien dat hij geschoten werd maar wel dat hij er lag. Het enige wat ik kon doen was met open mond staren: Dat ging snel, dat ging echt snel, wow wat snel...Ik kon het niet echt bevatten.

Daarna wordt het paard dus opgetakeld en naar het "slacht" gedeelte getakeld. Eenmaal daar werd voor mij al snel duidelijk dat het niet echt meer heel emotioneel was. Ik verbaasde me over de hoeveelheid bloed, maar ik begon niet te kokhalzen...wat ik wel had verwacht.Oke ik kan niet zeggen dat het een prettig gezicht was als het hoofd er af werd gehaald, maar toen eenmaal het vel er ook af was was het meer een stuk vlees voor me.

Daarna nog 4 paarden gezien, ik had al snel voor mezelf besloten dat ik het schieten niet meer wilde zien. Ik vind het te moeilijk om een paard naar binnen te zien wandelen/strompelen om daarna het dood geschoten zien worden. Eenmaal geschoten vond ik het op een gegeven moment niet meer 'eng'.

Op een gegeven moment bood van Veen ons een stukje paarden worst aan en voor de mensen die dat echt niet wilden eten "gewoon" rundergehaktballetjes. Daarna kregen we ook nog biefstuk aangeboden, eerst dacht ik dat het me te ver ging maar: Ik eet toch ook koeien, weet ik wat voor een leven die gehad hebben? Hoe ze geslacht zijn? Nee. Maar ik weet zeker dat het hier goed is gebeurd en dat de meeste paarden een stuk beter leven hebben gehad als koeien. Dus ja ik heb 2 biefstukjes meegenomen.

Heel lief was dat 'de slagers' ook nog tompoezen hadden gekocht voor ons en geloof me het was de lekkerste tompoes die ik ooit heb gegeten. Misschien door de spanning, maar misschien waren ze ook echt goed.

Ik snap best als je sommige humor uit deze meeting niet snapt, maar geloof me je moet er bij zijn geweest om het kunnen te snappen. Natuurlijk is het heftig, maar voor de slagers is het ook hun werk en daar horen grapjes bij. En van al dat bloed komen weer 'horror foto ideeen'.

Daarna waren de lammetjes aan de beurt. Voor mij was dat heftiger dan de paarden, vooral ook om de stuiptrekkingen. En zonder hoofd ziet een lam er best nog wel levendig uit.

Om 1 uur zijn we met z'n 6én gaan eten, was een heel leuk barretje en we hebben leuke gesprekken gehad. Daarna nog even de ruitershop in, zeer veel mooie spullen gezien maar natuurlijk niet genoeg geld.

----

Mijn mening na deze excursie:
- Mijn paard gaat als het moet na de slacht, inslapen gaat niet snel, schieten wel. En ik wil niet dat mijn paard naar de rendac gaat.
- Het schieten en slachten gaat allemaal rustig zonder het te forceren. De paarden zijn niet bang.
- De paarden die daar komen moeten ook echt gaan. ( het meeste medelijden had ik met de schimmel en ik ben blij dat die geschoten is).
- Als het bij mij zover is wil ik zelf mijn paard brengen, niet kijken bij het schieten, maar hem nog wel dood zien liggen en dan gaan.
- \Van veen is een topman, hij vangt eigenaren goed op, heeft geen taboes rondom zijn bedrijf en is zeer open.
- Ik heb er gewoon zeer veel van geleerd. We hebben echt gelachen, gezenuwd en gepraat.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:47

Jolliegirl schreef:

Ja, maar zoals ik al probeerde uit te leggen heeft niet alleen een dood paard dat soort ogen. Er zijn ook andere redenen. Dus dat zou voor mij niet betekenen dat het dood is geweest...

Maar laten we erover ophouden, ieder zijn eigen mening!

Jolliegirl, niet als hij eerst een snelle pin in zijn kop krijgt en niet beseft wat er gebeurd is.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:48

griebels schreef:
Jolliegirl schreef:

Ja, maar zoals ik al probeerde uit te leggen heeft niet alleen een dood paard dat soort ogen. Er zijn ook andere redenen. Dus dat zou voor mij niet betekenen dat het dood is geweest...

Maar laten we erover ophouden, ieder zijn eigen mening!

Jolliegirl, niet als hij eerst een snelle pin in zijn kop krijgt en niet beseft wat er gebeurd is.

Jij je zin Lachen ben blij dat ik mijn ervaringen heb Ja

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 22:49

griebels schreef:
JoyCiej007 schreef:
En vooral bij een paard, met zulke grote, mooie ogen: het paard komt de schietruimte binnen, word gerustgesteld, en poef bang, weg paard, paard dood en ligt op de grond.

Kijk dán maar eens het beestje in zijn ogen: meteen als het op de grond ligt, is het oog helemaal 'weggetrokken'. Niet dat je het wit van het oog ziet, maar je kan jezelf niet meer in hun ogen zien. (let maar eens op; paardenogen werken altijd spiegelend) alle glans en spiegeligheid uit het paardenoog is dírect weg. Het is dan ook gelijk een 'dood oog', je kunt gewoon aan het oog zien dat het beestje dood is.

(tenminste; paardenkenners weten hoe 'levende paarden' normaal gesproken uit hun ogen kijken). Knipoog

Een ongelukkig paard heeft ook geen leven meer in haar ogen zitten. Heb het bewijs op stal hier... Nu trouwens niet meer hoor
Maar toen ze in de opfok stond, diepongelukkig!

Allereerst; tuurlijk, van mening verschillen is helemaal niet erg Knipoog Ik wil je alleen zo veel mogelijk materiaal geven om óns standpunt te verifieeren. Eigenlijk zou je een gesprek met van veen daarover moeten aangaan, hij kan dan waarschijnlijk kort en bondig uitleggen waarom het beest wél in een keer dood is Knipoog

Wat betreft de ogen: een paard dat 'niet happy' uit zijn ogen kijkt, herkent iedereen. Ik zie het hier ook, als ze ziek zijn.

maar 'niet happy' is wat anders dan dode ogen. Dode ogen zijn dood, kil, zwart, donker, glazig...
niet te vergelijken.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:49

ik geloof het ook niet, van dat schaapje he..
de slager stond er ook zo bij van....
naja beetje alsof het eigenlijk niet helemaal zo ging zoals het had gemoeten.
kán toch, zijn mensen.
dus ja...
ik weet niet.

*is totaal niet als een verwijt bedoeld hoor!*

hebben jullie geen filmpje van het tweede schaap?
en zo niet, ging dat netzo?

misschien zit ik er naast, (mijn excuses dan) en was het wel echt dood hoor,
maar in dat geval heb ik het nog nooit zo gezien, en kheb wel het 1 en ander gezien al.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:50

Het tweede schaap ging precies hetzelfde.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:50

lotteke schreef:
Er zijn al meerdere stukjes rondom de dood van een paard.
Zie mijn onderschrift.
Staat ook een klein stukje over slachten in, maar geen uitgebreid stuk.

Om er even op terug te komen, je mag mijn foto's ook gebruiken. Als je wil kan je een aantal grote foto's per mail krijgen (wel met mijn copyright er in om evt misbruik door derden te voorkomen).

Over het lam; je zag 'm echt leeglopen als een ballonnetje (volgensmij riep ik dat nogal op een enthousiaste toon Scheve mond ), en pas daarna begon het spartelen. Ik geloof nooit dat het dier nog geleefd heeft, gezien het ten tijde al bijna helemaal leeggebloed was.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:51

Ik heb ze ook... vergeet dat niet.
Ik ben voor slachten, ik kan dit alleen niet plaatsen

Edit: geloof me, mijn merrie haar ogen waren dood, zat geen leven in. Donker, glazig etc

En ik heb met Van Veen daarover gesproken, weliswaar niet over het schaap maar wel over het paard. WEet dus wat er gebeurd, maar kan dit gewoon niet plaatsen

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:53

Heel erg intressant om te zien.
Heb nog nooit een paard geslacht zien worden..
Mijn eigen pony ooit in laten slapen en ik moet toegeven dat dit er voor het oog zoiezo
vrediger uitziet..het paard is gewoon gelijk weg, met een verdoving doet het lichaam eerst iets
wat het eigenlijk niet wilt... Buiten dat intressant om te zien..Al vond ik de foto's van dat paardenhoofd half aan het lichaam en dat losse hoofd opgehangen best schokkend.
Misschien beetje off topic hoor..maar het zijn paarden die jullie niet kennen toch?
Als nou de eigenaar van de paarden op de foto's deze beelden tegenkomen hier op Bokt??
Lijkt me niet echt een leuke confrontatie of is dit uitgesloten?
Voor de rest een duidelijk en zeker intressant af en toe wat schokkend Knipoog maar realistisch verslag.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:56

Wat ik me ook afvraag, om terug te komen op de pin,
Het is een pin,blijft die er in zittne?of is dat een soort van steek idee, hij gaat erin en eruit?, of blijft dat buisje erin zitten?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:58

MiniMouse schreef:
Heel erg intressant om te zien.
Heb nog nooit een paard geslacht zien worden..
Mijn eigen pony ooit in laten slapen en ik moet toegeven dat dit er voor het oog zoiezo
vrediger uitziet..het paard is gewoon gelijk weg, met een verdoving doet het lichaam eerst iets
wat het eigenlijk niet wilt... Buiten dat intressant om te zien..Al vond ik de foto's van dat paardenhoofd half aan het lichaam en dat losse hoofd opgehangen best schokkend.
Misschien beetje off topic hoor..maar het zijn paarden die jullie niet kennen toch?
Als nou de eigenaar van de paarden op de foto's deze beelden tegenkomen hier op Bokt??
Lijkt me niet echt een leuke confrontatie of is dit uitgesloten?
Voor de rest een duidelijk en zeker intressant af en toe wat schokkend Knipoog maar realistisch verslag.

waar het verteld is weet ik niet.
maar voor deze paarden was toestemming.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 22:59

Dat dacht ik ook al..maar ik denk zeg het toch effe Haha!

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 23:00

@griebels:
lees hier dan eens niet overheen en verklaar me dat?
Citaat:
Ten tweede, er was zo ver doorgesneden dat de ruggenwervels ook los lagen = zenuwen dood. Mocht ie nog geleefd hadden (wat dus niet zo is ) had ie zelf nooit zn poten kunnen bewegen.

En verklaar me waarom zijn ogen, zijn oren, zijn neus, zijn mond, zn mondhoeken, zn lippen....zn rug niet bewegen?
Dat het puur en alleen de poten zijn en de staart?
Een schaap in paniek (ookal slaat ie dan later toe?) zal wel meer bewegen dan alleen zn poten lijkt me?
Die zal knipperen met zn ogen?, die zal zn rug bewegen? Die zal zn mond opentrekken? Sommige gaan blaten? Die zal zn tong bewegen? Zal met zn ogen draaien, en het wit ervan laten zien? Zal met een opengesneden keel verwilde pogingen dgaan doen tot ademen? Zal zn neusvleugels bewegen?
Ga me niet vertellen dat dat niet meer werkt door de pen? want als dat niet meer werkt werkt niks meer hoor..
Hij was dood..
Niet alleen uitgaan van wat je ziet...

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 23:02

Dat blijft toch een eeuwige discussie, mensen die het niet geloven, moeten de volgende keer gewoon mee gaan kijken..

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 23:02

Ik zeg niet dat hij nog 100% bij zijn positieven is geweest, ik zeg alleen dat het mij niet lijkt dat het niets meer voelt.
En je kunt er een discussie van maken, ik heb al uitgelegd dat het mijn mening is...

Ik ga nergens meer op in, aangezien daar dit topic niet over gaat

Snackie, ik was er de eerste keer bij en dat was genoeg voor mij Bloos

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 23:09

Kan ik me ook voorstellen,

Wat er hierboven beschreven werd van die tong, creepy!
wat gek dat het dan nog doorgaat! (die stuipen)

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 23:10

Die tong lag naast een ander onderdeel van het schaap (zwezerik?) en als die tong begon te bewegen begon dat andere 'flupske' ook, echt heel apart.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 23:11

Miryamk schreef:
Die tong lag naast een ander onderdeel van het schaap (zwezerik?) en als die tong begon te bewegen begon dat andere 'flupske' ook, echt heel apart.

iehieee!! Tong uitsteken

Ik had laatst een dood schaap in het land, die struipte ook nog
als k aan zn mond kwam ging die kauwen.. Nagelbijten / Gniffelen