To Belg or not to Belg meeting 12/03/05

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

angelke

Re: To Belg or not to Belg meeting 12/03/05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 19:08

Die motorboot, hoe moet ik dat dan juist op het paard zien?

En wat dan als je paard naar buiten valt Anja?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 19:44

bijke, ik ook Ja

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 10:35

angelke schreef:

De motorboot op het paard...
Stel dat een paard maar één achterbeen had dat net onder het midden van zijn achterhand stond. Dan zou de kracht die vanuit die motor vertrekt, altijd gelijk zijn en zou je boot in theorie netjes rechtdoor varen. Als de passagiers te veel van voor in de boot gaan zitten, gaat de boot met zijn neus in het water komen te liggen en dus niet meer vlot door kunnen varen. Stel dat het een rubberen boot is dan kunnen er twee dingen gebeuren, ofwel komt de neus in het water en komt al de rest omhoog, in paardentaal, op de voorhand lopen. Maar, en nu wordt het interessant, stel dat er een aantal passagiers vanachter zouden gaan zitten terwijl er een aantal van voor blijven zitten, dan zou de boot in het midden omhoog komen, achteraan in het water blijven liggen maar ook vooraan. Eigenlijk een situatie waarin de ruiter zou kunnen denken dat het paard zijn rug gebruikt omdat die omhoog komt maar waarin dit eigenlijk niet echt het geval is aangezien het paard nog steeds op de voorhand blijft lopen.
Maar, een paard heeft echter twee motoren, dus twee achterbenen die elk aan één zijde onder de achterhand staan. Als één van beide minder hard werkt, gaat het paard scheef lopen. Natuurlijk niet in die mate dat het paard naar rechts gaat draaien als de rechtermotor sputtert maar wel in die mate dat het niet rechtgericht is om het met een dressuurterm te zeggen en dat je dus aanleuningsproblemen krijgt, waarschijnlijk ook tactfouten, buigingsfouten enzovoort.
Om nu terug te komen op de neus die in het water ligt, doordat er hier twee motoren in werking zijn, gaat die neus niet per se in het midden van het paard in het water komen te liggen, maar kan die ofwel links of rechts meer in het water gaan liggen.
Stel dat onze rechtermotor sputtert, dan vaart onze boot naar rechts en gaat onze rechtervoorkant in het water komen te liggen, lees we krijgen druk op de rechterteugel.

In de praktijk is dat niet altijd even zo simpel uit te leggen en gaat het niet altijd zo zijn dat je druk krijgt in de rechterteugel wanneer het rechterachterbeen niet voldoende werkt, meestal echter wel.

Kan je de vraag over het naar buiten vallen specifiëren? Gebeurt dit op de cirkel, op de rechte lijnen en hoe valt het paard naar buiten, door zich tegen je buitenbeen te laten vallen of door zich hol te maken voor je binnenbeen en met de bolle kant naar buiten te vallen?

Marengo_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 12:13

Pff met die motorboot heb ik wel wat moeite... Ik geraak er wel uit.

Nobel is dus zo een geval waar je je theorie gaat mogen aanpassen. Hij heeft een probleem rechtsvanachter maar gaat vooral op links hangen.

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 13:51

Teigetje schreef:
angelke schreef:

De motorboot op het paard...
Stel dat een paard maar één achterbeen had dat net onder het midden van zijn achterhand stond. Dan zou de kracht die vanuit die motor vertrekt, altijd gelijk zijn en zou je boot in theorie netjes rechtdoor varen. Als de passagiers te veel van voor in de boot gaan zitten, gaat de boot met zijn neus in het water komen te liggen en dus niet meer vlot door kunnen varen. Stel dat het een rubberen boot is dan kunnen er twee dingen gebeuren, ofwel komt de neus in het water en komt al de rest omhoog, in paardentaal, op de voorhand lopen. Maar, en nu wordt het interessant, stel dat er een aantal passagiers vanachter zouden gaan zitten terwijl er een aantal van voor blijven zitten, dan zou de boot in het midden omhoog komen, achteraan in het water blijven liggen maar ook vooraan. Eigenlijk een situatie waarin de ruiter zou kunnen denken dat het paard zijn rug gebruikt omdat die omhoog komt maar waarin dit eigenlijk niet echt het geval is aangezien het paard nog steeds op de voorhand blijft lopen.
Maar, een paard heeft echter twee motoren, dus twee achterbenen die elk aan één zijde onder de achterhand staan. Als één van beide minder hard werkt, gaat het paard scheef lopen. Natuurlijk niet in die mate dat het paard naar rechts gaat draaien als de rechtermotor sputtert maar wel in die mate dat het niet rechtgericht is om het met een dressuurterm te zeggen en dat je dus aanleuningsproblemen krijgt, waarschijnlijk ook tactfouten, buigingsfouten enzovoort.
Om nu terug te komen op de neus die in het water ligt, doordat er hier twee motoren in werking zijn, gaat die neus niet per se in het midden van het paard in het water komen te liggen, maar kan die ofwel links of rechts meer in het water gaan liggen.
Stel dat onze rechtermotor sputtert, dan vaart onze boot naar rechts en gaat onze rechtervoorkant in het water komen te liggen, lees we krijgen druk op de rechterteugel.

In de praktijk is dat niet altijd even zo simpel uit te leggen en gaat het niet altijd zo zijn dat je druk krijgt in de rechterteugel wanneer het rechterachterbeen niet voldoende werkt, meestal echter wel.

Kan je de vraag over het naar buiten vallen specifiëren? Gebeurt dit op de cirkel, op de rechte lijnen en hoe valt het paard naar buiten, door zich tegen je buitenbeen te laten vallen of door zich hol te maken voor je binnenbeen en met de bolle kant naar buiten te vallen?

Bedankt voor de uitleg Lachen. Nu zie ik het ook meer dan enkel bij de boot.

Het naar buiten vallen gebeurt voornamelijk op de rechterhand op de cirkel. Rechts is ze soepeler op zich, maar valt ze dus naar buiten(en soms ook naar binnen, maar minder) en is dus totaal niet in evenwicht. Links is ze iets minder soepel, maar wel meer in evenwicht. Op rechte lijnen krijg ik het min of meer gecorrigeerd.
Ze valt tegen mijn buitenbeen.

Vicky_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 00:15

Ik heb iets dat ik wil voorleggen.

Op de rechte lijn (bakrand) gaat mijn paard met de achterhand naar binnen. Hoe kan ik dit verhelpen? En wat kan ik doen om het te voorkomen?

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 10:03

Bunbun schreef:
Ik heb iets dat ik wil voorleggen.

Op de rechte lijn (bakrand) gaat mijn paard met de achterhand naar binnen. Hoe kan ik dit verhelpen? En wat kan ik doen om het te voorkomen?

Refererend aan de motorboot:
Als je paard met zijn kont (we veronderstellen: op de rechterhand) naar binnen loopt, ga je meer druk krijgen op de rechterteugel. Daar houdt je paard vast. Het porbleem ligt bij het rechter-achterbeen.

Het past niet helemaal in het straatje van Anja haar uitleg vrees ik, maar ik leg even uit hoe ik dit oplos. Biij mijn paard rijd ik dan schoudervoor tot hij lichter wordt in de hand en zijn linkerteugel wil aannemen. Geen schouderbinnenwaarts, maar gewoon lichte schoudervoor om de buiging te corrigeren. Dus eigenlijk de voorhand naar binnen brengen.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 10:57

Waarom denk je dat het niet past in het straatje van mijn uitleg?

Ik zou het nl net op dezelfde manier oplossen, nl door de voorhand voor de achterhand te plaatsen via een lichte schoudervoor waardoor het linkerachterbeen wel onder de massa komt en dus moet meewerken en waardoor het rechterachterbeen de last niet meer alleen moet dragen.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 11:02

Teigetje schreef:
Waarom denk je dat het niet past in het straatje van mijn uitleg?

Ik zou het nl net op dezelfde manier oplossen, nl door de voorhand voor de achterhand te plaatsen via een lichte schoudervoor waardoor het linkerachterbeen wel onder de massa komt en dus moet meewerken en waardoor het rechterachterbeen de last niet meer alleen moet dragen.

Het past er eigenlijk wel in, maar ik dacht dat ik het "mechanischer" moest uitleggen als het ware Haha!
Die uitleg heb jij er nu dus bijgezet Tong uitsteken

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 12:01

Jeuj Haha! Haha! niks moet alles mag Haha!

Vicky_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 12:56

Als ik probeer een lichte schoudervoor te rijden valt ze altijd direct naar binnen. Hoe moet ik dat dan oplossen?

Vicky_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 13:10

En bijkomend voeg ik toe wat Cathy nog zei ivm mijn probleem (zij ziet het beter dan ik, ik voel het alleen maar):
Cathy schreef:
Ze neemt de binnenteugel niet vast, integendeel.
Ze neemt ook nie echt ene kant vast, ze wil eerder de binnenteugel nie aannemen, ze vermijdt het contact met de binnenteugel (ik denk dan wel vooral aan de linkerhand dan, want 't is vooral op de linkerhand dat ze het doet hé).
Op de rechterhand is het alleen het probleem van (nog) nie genoeg kunnen buigen... waardoor ze dan soms haar achterhand naar binnen brengt, maar aan die kant is het probleem minder uitgesproken vind ik.

Misschien een goed 'probleem' om met de clinic eens aan te pakken en oplossing proberen te vinden?

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 14:45

Check eens even in hoeverre jij meedraait in je bekken? Kan zijn dat jij de achterhand naar de hoefslag wil hebben door naar die kant te kijken (onbewust) waardoor je het tegenovergestelde effect bereikt.

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 19:00

Idra schreef:
Als je paard met zijn kont (we veronderstellen: op de rechterhand) naar binnen loopt, ga je meer druk krijgen op de rechterteugel. Daar houdt je paard vast. Het porbleem ligt bij het rechter-achterbeen.

Wat ik me afvraag;
Is het niet zo dat als een paard zijn achterhand naar binnen (rechts) plaatst, zijn linkerschouder meer belast wordt, en je dus meer druk op de buiten (=linker) teugel zal krijgen? Op dit moment zou je toch kunnen spreken van een rechtsgebogen paard?

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 21:44

Ik kan de redenering wel volgen, maar ik zie het zoals SarahJ hierboven zegt, is het niet op de linker(buiten)teugel dat er meer druk komt als de achterhand naar binnen komt? Of zit ik ergens verkeerd?

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 22:27

Het hangt er een beetje vanaf wat er juist gebeurt maar ik stel voor dat we op de linkerhand verder gaan want het probleem van Vicky zat op de linkerhand.
Dus linkerhand, achterhand komt naar binnen. In het geval dat de voorhand dan lichtjes naar buiten komt en het paard recht blijft in het lichaam, kan ik me voorstellen dat je inderdaad op geen van de teugels extra veel druk krijgtn toch al zeker niet in draf. Vermits Vicky schrijft dat het paard naar binnen valt als ze schoudervoor probeert te rijden en vermits Cathy schrijft dat er op links moeilijk buiging/stelling te krijgen is, is dat denk ik wat er gebeurt, nl dat het paard zich in het lichaam gewoon recht houdt.

In het andere geval kan het er nog van afhangen. Stel achterhand naar binnen en paard geeft halsbuiging naar buiten, dan zouden we misschien druk op de linkerteugel kunnen verwachten.
Meer plausibel lijkt het geval dat het paard de achterhand naar binnenbrengt, en daardoor vooraan in de buitenteugel komt te leunen, eventueel doordat het een lichte stelling naar binnen aanneemt.

In ieder geval een geval dat je in het echt zou moeten kunnen zien om te zien wat de benen doen en waar het paard zich stijf houdt in de hals en in de mond.

Vicky_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 22:50

Vandaag nog gereden met Iris en zien of ik mijn bekken kantel oid.
En dit is wat Cathy er nog over weet/kan zeggen na de rit daarnet.
Cathy schreef:
Op links is er zeer veel en gemakkelijk buiging, maar neemt ze het bit niet aan. Bij het minste "druk" (druk is eigenlijk al een groot woord, contact is al genoeg) op de linkerteugel krijg je nog meer buiging. Je zou kunnen zeggen dat er constant teveel buiging naar links is. Je zou haar zonder problemen een travers kunnen laten rijden, terwijl ze dit nooit geleerd heeft !
Maar het vervelende is : buitenteugel aannemen en rechter proberen te stellen helpt niet om de achterhand op de hoefslag te krijgen/houden...

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-05 09:10

Ik bedoel niet bekken kantelen of wegzakken in één heup, ik bedoel draaien in je romp waardoor je bekken mee draait, heel overdreven kan je dit doen door je binnenbeen ver achteruit te leggen en je buitenbeen aan de singel, je bekken draait op die manier mee in de beweging.

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 15:07

Bevestiging van betaling:
Van wie heb ik reeds een betaling ontvangen:

Angelke
Elfie
Titsia
Free
Bunbun 2x
Tessa_84
Saartje39
Ebro
Cirano
Marengo_82
Eilandje

@Bijke, Idra, Craz & Mientjeuh:
't Kan zijn dat jullie betalingen al wel op mijn rekening staan, maar daar heb ik dus nog geen uitreksels van gekregen.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 17:38

Ik heb het gestort, maar dat zal je nog wel zien...

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:39

Even een vraagje aan de mensen die achteraf nog mee gaan wandelen:

Zijn jullie vies van modder Clown Haha! , het is dat ik een geweldige wandeling heb uitgestippeld maar daar komt 1 wel heel modderig stukje in voor enja de paarden hun benen gaan dan nogal heel vuil zijn Tong uitsteken

Ik kan ook een andere weg zoeken hoor dus als jullie dit liever niet doen is het voor mij geen probleem Haha!

Vicky_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:40

Vraagje ivm de wandeling achteraf.

Wanneer vertrekken we? Direct na de laatste uitleg of nog een pauze daartussen? En hoelang zal de wandeling duren? Ik veronderstel dat iedereen liefst zijn paard nog wil afzadelen in het licht en niet in het donker?

Vicky_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:41

free schreef:
Even een vraagje aan de mensen die achteraf nog mee gaan wandelen:

Zijn jullie vies van modder Clown Haha! , het is dat ik een geweldige wandeling heb uitgestippeld maar daar komt 1 wel heel modderig stukje in voor enja de paarden hun benen gaan dan nogal heel vuil zijn Tong uitsteken

Ik kan ook een andere weg zoeken hoor dus als jullie dit liever niet doen is het voor mij geen probleem Haha!

Modder, nope geen probleem, ik heb toch 2 moddervarkens bij Haha!

Hoelang is uw wandeling ong? (km en tijd).

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:46

De wandeling zal een 1h à 1h30 duren, het zal dus zeker nog licht zijn als jullie afzadelen.

Om hoe laat op wandeling vertrekken ...
Ik denk dat groep IV hier best even een inbreng doet: zien jullie het zitten om meteen na jullie les op wandeling te vertrekken, of nemen jullie liever eerst een pauze?
Om 15h moeten we alleszins uit de Ruiterschool zijn, dus het zal buiten pauzeren worden.

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:47

Kwa kilometer zou ik het niet echt weten Tong uitsteken (kzal het de vrijdag is gaan afstappen Haha! Tong uitsteken).
Kwa tijd: tussen 1u en 1u 30 min