Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
angelke schreef:Die motorboot, hoe moet ik dat dan juist op het paard zien?
En wat dan als je paard naar buiten valt Anja?
Teigetje schreef:angelke schreef:Die motorboot, hoe moet ik dat dan juist op het paard zien?
En wat dan als je paard naar buiten valt Anja?
De motorboot op het paard...
Stel dat een paard maar één achterbeen had dat net onder het midden van zijn achterhand stond. Dan zou de kracht die vanuit die motor vertrekt, altijd gelijk zijn en zou je boot in theorie netjes rechtdoor varen. Als de passagiers te veel van voor in de boot gaan zitten, gaat de boot met zijn neus in het water komen te liggen en dus niet meer vlot door kunnen varen. Stel dat het een rubberen boot is dan kunnen er twee dingen gebeuren, ofwel komt de neus in het water en komt al de rest omhoog, in paardentaal, op de voorhand lopen. Maar, en nu wordt het interessant, stel dat er een aantal passagiers vanachter zouden gaan zitten terwijl er een aantal van voor blijven zitten, dan zou de boot in het midden omhoog komen, achteraan in het water blijven liggen maar ook vooraan. Eigenlijk een situatie waarin de ruiter zou kunnen denken dat het paard zijn rug gebruikt omdat die omhoog komt maar waarin dit eigenlijk niet echt het geval is aangezien het paard nog steeds op de voorhand blijft lopen.
Maar, een paard heeft echter twee motoren, dus twee achterbenen die elk aan één zijde onder de achterhand staan. Als één van beide minder hard werkt, gaat het paard scheef lopen. Natuurlijk niet in die mate dat het paard naar rechts gaat draaien als de rechtermotor sputtert maar wel in die mate dat het niet rechtgericht is om het met een dressuurterm te zeggen en dat je dus aanleuningsproblemen krijgt, waarschijnlijk ook tactfouten, buigingsfouten enzovoort.
Om nu terug te komen op de neus die in het water ligt, doordat er hier twee motoren in werking zijn, gaat die neus niet per se in het midden van het paard in het water komen te liggen, maar kan die ofwel links of rechts meer in het water gaan liggen.
Stel dat onze rechtermotor sputtert, dan vaart onze boot naar rechts en gaat onze rechtervoorkant in het water komen te liggen, lees we krijgen druk op de rechterteugel.
In de praktijk is dat niet altijd even zo simpel uit te leggen en gaat het niet altijd zo zijn dat je druk krijgt in de rechterteugel wanneer het rechterachterbeen niet voldoende werkt, meestal echter wel.
Kan je de vraag over het naar buiten vallen specifiëren? Gebeurt dit op de cirkel, op de rechte lijnen en hoe valt het paard naar buiten, door zich tegen je buitenbeen te laten vallen of door zich hol te maken voor je binnenbeen en met de bolle kant naar buiten te vallen?
Bunbun schreef:Ik heb iets dat ik wil voorleggen.
Op de rechte lijn (bakrand) gaat mijn paard met de achterhand naar binnen. Hoe kan ik dit verhelpen? En wat kan ik doen om het te voorkomen?
Teigetje schreef:Waarom denk je dat het niet past in het straatje van mijn uitleg?
Ik zou het nl net op dezelfde manier oplossen, nl door de voorhand voor de achterhand te plaatsen via een lichte schoudervoor waardoor het linkerachterbeen wel onder de massa komt en dus moet meewerken en waardoor het rechterachterbeen de last niet meer alleen moet dragen.
Cathy schreef:Ze neemt de binnenteugel niet vast, integendeel.
Ze neemt ook nie echt ene kant vast, ze wil eerder de binnenteugel nie aannemen, ze vermijdt het contact met de binnenteugel (ik denk dan wel vooral aan de linkerhand dan, want 't is vooral op de linkerhand dat ze het doet hé).
Op de rechterhand is het alleen het probleem van (nog) nie genoeg kunnen buigen... waardoor ze dan soms haar achterhand naar binnen brengt, maar aan die kant is het probleem minder uitgesproken vind ik.
Idra schreef:Als je paard met zijn kont (we veronderstellen: op de rechterhand) naar binnen loopt, ga je meer druk krijgen op de rechterteugel. Daar houdt je paard vast. Het porbleem ligt bij het rechter-achterbeen.
Cathy schreef:Op links is er zeer veel en gemakkelijk buiging, maar neemt ze het bit niet aan. Bij het minste "druk" (druk is eigenlijk al een groot woord, contact is al genoeg) op de linkerteugel krijg je nog meer buiging. Je zou kunnen zeggen dat er constant teveel buiging naar links is. Je zou haar zonder problemen een travers kunnen laten rijden, terwijl ze dit nooit geleerd heeft !
Maar het vervelende is : buitenteugel aannemen en rechter proberen te stellen helpt niet om de achterhand op de hoefslag te krijgen/houden...
free schreef:Even een vraagje aan de mensen die achteraf nog mee gaan wandelen:
Zijn jullie vies van modder![]()
, het is dat ik een geweldige wandeling heb uitgestippeld maar daar komt 1 wel heel modderig stukje in voor enja de paarden hun benen gaan dan nogal heel vuil zijn
Ik kan ook een andere weg zoeken hoor dus als jullie dit liever niet doen is het voor mij geen probleem