Hoofdstel versus Neckrope ~ 26/7 ~ Schoonrewoerd [UT]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 08:13

quartel schreef:
Gypsy schreef:
Uh, ok... ts ik wil wel vlaggetjes als ik kom, ik bedenk me net dat het die dag mijn verjaardag is!

oooohhhh...en je komt dan toch??? :D :D

Dat vraagt om iets speciaals inderdaad O:)
Gaan we regelen :D

Ik doe meestal meer aan de verjaardag van mijn paard dan aan die van mijzelf. :p
Hihi wat leuk!

Anoniem

Re: Hoofdstel versus Neckrope ~ 26/7 ~ Schoonrewoerd [UT]

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 08:19

Een geslingerd parcour!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 08:27

Zo iets russel......als we er dan toch zijn kunnen we er net zo goed een feestje van maken he? :D

Ik kan trouwens voor het schrikveld nog genoeg spullen gebruiken :j
Er is ruimte genoeg om veel kwijt te kunnen.
Mocht blijken dat er niet genoeg aanmeldingen komen om die moeite te doen dan komt dat wel te vervallen.
Dat is namelijk best veel werk in je eentje :+

Ik ga deze week even in overleg betreft de beschikbare stallen die gebruikt mogen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 08:32

Ik denk dat het een leuke happening gaat worden...een leuk bokt uitje..

Zorg voor iemand die EHBO heeft en genoeg spul ook voor de paarden, om eventuele wondjes te verzorgen....

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 08:36

Er is iemand met een EHBO diploma.........en het is op een stalling waar eventueel in geval van nood altijd wel een smeerseltje te vinden is. Daarnaast ga ik er van uit dat iedereen ook voldoende mee neemt voor eigen paard.

Ik zou het wel fijn vinden dat mensen even laten weten dat ze komen.
Mag ook via pb.
Dan kan ik een beetje een inschatting gaan maken van hoeveel auto`s we kwijt moeten kunnen.
Aanmelden hoeft dan als toeschouwer niet hoor dus je blijft redelijk anoniem voor wie dat liever heeft :j

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:52

Ha ha....smeersels zat.....ik heb een auto vol.....LOL....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 10:08

En t werkt nog ook ;)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 11:35

Over het stallen van paarden zijn we er ook uit.

Stal voor de hele dag kost 10 euro en dan krijgt je paard een volle schep basis brok tussen de middag en hooi van eigen land.
Er zijn een beperkt aantal stallen dus als je er eentje wilt is het het slimste om dan even te reserveren.
Let wel op.....het is een lege stal!!
Als je bodem bedekking wilt kan dat ook maar dan word het weer wat duurder.
Vlas kan ter plekke gekocht worden tegen kostprijs.

Verder zoek ik nog mensen die ervaren zijn in schrik training en willen helpen deze dag.
Hoeft niet helemaal voor niks, daarvoor kunnen we een bijdrage aan deelnemers vragen.
Maar echt rijk word je er misschien ook niet van.....je moet het vooral leuk vinden om te doen en voldoende kennis hebben. Of misschien ken je iemand die dat zou willen en kunnen.

Mocht er iemand zijn die nog iets speciaals kan en het wil komen laten zien dan maken wij daar met groot plezier tijd en ruimte voor. Alleen voor menwagens is er helaas niet meer dan die rijbak van 20 x 60 dus kijk eerst even of dat voldoende is.
Ik hoor het graag als je iets kan of iemand weet die ergens erg goed in is....liefst in de richting van grondwerk......neckrope etc.

Voordeel voor diegene die hier aan mee wilt werken is naamsbekendheid via bokt, facebook en mijn eigen website als tegenprestatie.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:41

Ik ben holly nu parelli aan het opleiden. Ik wil eventueel wel een demonstratie doen als jullie dat leuk vinden. Gewoon basic of bijvoorbeeld samen met iemand anders doen?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:51

quartel schreef:

Stal voor de hele dag kost 10 euro en dan krijgt je paard een volle schep basis brok tussen de middag en hooi van eigen land.
Er zijn een beperkt aantal stallen dus als je er eentje wilt is het het slimste om dan even te reserveren.

Bij het huren van een stal, heb ik meer behoefte aan bodembedekker (stro of vlas), dan een schep biks (dat mijn paard normaal gesproken niet krijgt) :P

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 12:10

Wranglerbutt schreef:
quartel schreef:

Bij het huren van een stal, heb ik meer behoefte aan bodembedekker (stro of vlas), dan een schep biks (dat mijn paard normaal gesproken niet krijgt) :P

Die optie is er ook.....alleen dan apart berekend. Vlas is gewoon te koop maar je kan voor 10 euro niet een stal mee gevuld gaan krijgen zonder daar zelf op bij te moeten leggen en dan ook nog voeren er bij. Vandaar dat dit de optie zo is geworden. Vlas wat over blijft kan dan gewoon ook meegenomen worden uiteraard. Persoonlijk vind ik het al mooi dat we het aan kunnen bieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:13

Quartel, Ga je ook nog een vergelijk maken tussen karakter van paarden?
Bitloos/neckrope rijden is natuurlijk een stuk makkelijker met een koele kikker dan met een heet geblakerd sportpaard.

Daarbij is het hele "experiment" ook weg wanneer er van te voren losgereden/gelongeerd mag worden met hoofdstel. Het ging toch juist om controle? En wanneer eerst de energie eruit gegooid mag worden, is controle houden natuurlijk ook 100x makkelijker.

Ik ben benieuwd naar de "resultaten", Maar ik hoop dat je wel vergelijkbare paarden heb, anders is de uitkomst zo krom al een hoepel.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 12:27

nini-roosje.....

De test moet gewoon de test blijven.
Maar we gaan ook niet op zoek naar ongelukken.
En daarnaast leek het me gewoon leuk er een lekker dagje van te maken voor zover dat gaat lukken.
Dan is het ook de moeite om te komen voor de deelnemers en de bezoekers.

Paarden verschillen net als mensen allemaal van karakter....zie er maar eens twee dezelfde in 1 discipline gevonden te krijgen. Gaat je niet lukken, dus is het onrealistisch om ze in verschillende disciplines bij elkaar gevonden te willen hebben.
Maar als jij er twee kent en ze willen komen zijn ze absoluut welkom hoor :j

Verder ken en hoor ik niemand die met een heet geblakerd paard die geen neckrope kent zo maar even op buitenrit gaat zonder hoofdstel aan.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:29

Maar het is opzich toch allemaal niet zo serieus? Meer van laten we er gewoon een leuke dag van maken en dan leren we ook nog wat. Of is dat een verkeerde instelling :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:31

quartel schreef:
nini-roosje.....

De test moet gewoon de test blijven.
Maar we gaan ook niet op zoek naar ongelukken.
En daarnaast leek het me gewoon leuk er een lekker dagje van te maken voor zover dat gaat lukken.
Dan is het ook de moeite om te komen voor de deelnemers en de bezoekers.

Paarden verschillen net als mensen allemaal van karakter....zie er maar eens twee dezelfde in 1 discipline gevonden te krijgen. Gaat je niet lukken, dus is het onrealistisch om ze in verschillende disciplines bij elkaar gevonden te willen hebben.
Maar als jij er twee kent en ze willen komen zijn ze absoluut welkom hoor :j

Verder ken en hoor ik niemand die met een heet geblakerd paard die geen neckrope kent zo maar even op buitenrit gaat zonder hoofdstel aan.

Maar dan is het geen test, maar gewoon een gezellig dagje. Waarbij je niks daadwerkelijk test.

Natuurlijk is ieder paard verschillend. Maar wanneer je iemand met neckrope op een 25 jaar oude haflinger een parcoursje laat doen. En iemand met hoofdstel op een 5 jaar oude Jazz nakomeling een parcours laat doen. Is dat natuurlijk geen vergelijk.
Dan kan het nog steeds een leuke en leerzame dag zijn. Maar dan moet je het niet willen vergelijken.

Maargoed dit is een meeting topic dus ik zal deze discussie elders voortzetten :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 12:39

Maureen95 schreef:
Maar het is opzich toch allemaal niet zo serieus? Meer van laten we er gewoon een leuke dag van maken en dan leren we ook nog wat. Of is dat een verkeerde instelling :+

De test is wel serieus bedoeld........En deze zal ook zo goed als mogelijk is afgenomen gaan worden.
Dat is ook waar het hele film verhaal om begonnen was.
Maar dat neemt niet weg dat we er dan ook gewoon een leuke dag van kunnen gaan maken.
Als daar nog dingen in kunnen komen waar iedereen wat aan heeft dan is dat alleen maar nog leuker.

Maar ik ben het eens.... die discussie lekker te laten waar die is. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:41

Is ook gewoon een leuke meeting. We kunnen elk paard over de zeik brengen....

De mensen moeten zelf bepalen of ze veilig zijn om buiten te rijden, de consequenties zijn voor hun zelf.

Ik denk dat het een kei gezellige dag wordt en misschien kan er een bitrijder eens ervaren hoe her is om op een bitloos bomproef ervaren paard een paar rondjes te sturen is... :o

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:41

Het gaat IMO meer om training dan om controle :)
Natuurlijk is het ene paard temperamentvoller dan een ander, maar mijn 'koele kikker' is absoluut niet bom-proof geboren ;)
Haar vroegere hysterisch aanvallen waren juist een aanleiding om op coolheid te gaan trainen

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:42

Ik wou zeggen. Holly is reining opgeleid. Kent ook de meeste oefeningen. Wil holly wel beschikbaar stellen (max2) om eens van de western en parelli te proeven :D

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 12:45

russel schreef:

De mensen moeten zelf bepalen of ze veilig zijn om buiten te rijden, de consequenties zijn voor hun zelf.

Ik denk dat het een kei gezellige dag wordt en misschien kan er een bitrijder eens ervaren hoe her is om op een bitloos bomproef ervaren paard een paar rondjes te sturen is... :o

Dat zou leuk zijn inderdaad.....alleen moet iemand daar dan wel een beetje begeleiding in willen en kunnen geven denk ik.......Daarvoor ben ik ook op zoek naar mensen....voor begeleiding en of bereidwillig voor een schriktraining aan de hand.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:46

Anoniem schreef:
Natuurlijk is ieder paard verschillend. Maar wanneer je iemand met neckrope op een 25 jaar oude haflinger een parcoursje laat doen. En iemand met hoofdstel op een 5 jaar oude Jazz nakomeling een parcours laat doen. Is dat natuurlijk geen vergelijk.
Dan kan het nog steeds een leuke en leerzame dag zijn. Maar dan moet je het niet willen vergelijken.

Je moet de training van beide paarden IMO niet willen vergelijken.
Er is geen enkele reden waarom je een 5 jaar oude Jazz-nakomeling niet hetzelfde zou kunnen leren als een 25 jaar oude Haflinger, een boel mensen willen IMO alleen niet investeren in die training.

Hoe vaak ik niet heb gehoord: "JIJ hebt makkelijk praten, JOUW paard schrikt nergens van"... ^)
Ja DUH, enig idee hoeveel trainingsuren daarin zitten? :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:51

Dat klopt, maar het ene paard heeft een groter vluchtinstinct dan het andere, is nerveuzer, heeft een lage status in de kudde dus heeft ook meer gevoel van leiderschap en bescherming nodig.

Maar sommige paarden leven ook in een klein wereldje, hebben zo weinig gezien en meegemaakt, dan heeft leeftijd weinig van doen...

Heb hier een shetter staan vanaf veulen, is nooit nergens bang van geweest, zijn leven is een groot speelfestijn, alles is interessant, alles moet geinspekeert worden, desnoods er op af rennen om eens met hoef en tand betast en desnoods kapot getrapt te worden... :D

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:53

Dat is juist interessant om te kijken hoe de paarden reageren op een andere ongeving. Het ene paard is is sneller ontspannen en het andere paard moet je echt naar de ontspanning toewerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:55

quartel schreef:
russel schreef:

Dat zou leuk zijn inderdaad.....alleen moet iemand daar dan wel een beetje begeleiding in willen en kunnen geven denk ik.......Daarvoor ben ik ook op zoek naar mensen....voor begeleiding en of bereidwillig voor een schriktraining aan de hand.

Ja tuurlijk, lijkt mij keigaaf....echt leuke oefeningen doen bitloos....zoals ik wel eens op filmpjes zie...maar ik kan mij voorstellen dat je zuinig bent op zo een paard.....

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:56

Kom jij ook met paard, Russel?