Shetlander menrit Ginkelse heide Ede, 13.01.'13

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:57

ooooo Leuk hoor straks met een hele groep shetjes! super gezellig....

hoe vervoeren jullie je Shetlanders in de trailer? ik heb een plank voor en achter hem gemaakt zodat hij niet de hele trailer door vliegt.... maar ik ben wel heel erg benieuwd hoe jullie je shetlanders vervoeren!

ZusJacobs

Re: Shetlander menrit Ginkelse heide Ede, 13.01.'13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 23:13

Gewoon vastbinden :D

De wagen past zelfs met de twee shetlanders in 1 tweepaards trailer.. :P Vonden de pony's alleen niet zo leuk dus niet voor herhaling vatbaar :')

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 23:35

Ik heb die van mij normaal los in de 1,5 paards trailer staan, ook als er twee Shetten tegelijk ingaan. Ze gaat zelf vooraan staan en staat dan lekker hooi te knabbelen. Binnenkort voor het eerst met sulky en pony tegelijk. Heel benieuwd hoe dat zal gaan. Hoe kan ik dat het beste aanpakken, iemand suggesties? Mijn lamoen kan los.

LS_fotosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 23:44

Ik heb een 2 paards trailer met zadelkamer. tuig dus in de zadelkamer.
Shetlander aan een kant, en sulky aan de andere kant.

Pony + wagen zonder schot ertussen vind ik te gevaarlijk daarvoor is pony te dierbaar.

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 00:27

Maar als je de pony los in de trailer hebt staan en je moet een keer hard remmen dan heb je hem jha bijna door de voorwand heen!! toen mijn pony gebracht werd hadden ze hem in een 1,5 paard trailer gezet... met een halster om en dat met een halstertouw vast gemaakt aan het oog schuin voor in de trailer... wat dus op hoogte is voor een normaal paard (1,30 meter hoogte ong) dat betekend dus dat de pony bij een scherpe bocht/remmen gewoon aan zijn hoofd hangt... ik vind het levens gevaarlijk..... hij kwam overigens ook zijk nat van zweet bij mij aan

MiniEqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 07:45

ik vervoer als het kan me shets ook meestal los, op uitzonderingen na gelaten.
als je ze los laat staan kunnen ze overdwars staan en dan kunnen ze veel makkelijker de bochten opvangen.

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 07:50

Ik heb een tweepaardstrailer en heb beugels laten plaatsen zodat ik de voorstangen kan verlagen. Dus mijn shet staat ook met een stang op borsthoogte. De achterstang is wel normale hoogte. Mijn shet is vrij groot (1.10) en leunt dan met haar kont een beetje tegen die achterstang aan. Ik zet voor de shet gewoon vast.

Rodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 08:54

Onze shets zetten we altijd gewoon vast in de trailer. We hebben zelf een heel schattig shetlander trailertje waar ze samen precies in passen. Voor deze rit komen we luxe met de paardentaxi, zodat we alles in 1 keer mee kunnen nemen en dan staan onze mannen iets luxer, omdat we van verder komen.

Afbeelding

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 09:44

Ik bedoelde eigenlijk de sulky achter de trailer, daar schijnen hele constructies voor te zijn, iemand ervaring mee? Voor nu is het steeds eerst sulky brengen en dan pony ophalen, maar dat betekend dus dat ik nooit echt ver kan gaan.

@Ponypaard, hoe bevestig je de schotten dan zodat die niet los raken in de trailer? (Er vanuit gaande dat ik mijn trailer normaal voor mijn KWPN'ers >1.70m gebruik die alle ruimte nodig hebben en alles wat ik doe dus demontabel moet zijn :D)

MiniEqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 09:47

Bij mijn vriend past de sulky in de auto, als hij het lamoen los haalt,
helaas vind hij een trekhaak niet mooi onder z'n auto -O-
gelukkig heb ik hem wel zo pony gek dat hij een trekhaak heeft gekocht die je er ook af kan halen...
helaas ligt die nog los in de schuur...

EDIT: heb ook geen trailer, maar die huur je iets makkelijker dan auto en trailer :P

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 09:53

Ik heb die constructies ook regelmatig gezien met sulky achter op de laadklep. Dus paarden erin, klep dicht en dan de sulky erop. Ik vond het er maar eng uit zien want als er iets gebeurd moet je eerst die sulky er af weten te krijgen en dan pas kunnen ze eruit. (met shetlanders zouden ze er evt. nog voor uit kunnen maar dat kan ook niet bij elke trailer. En je hebt ze er nog met zo'n tussen frame, die zou ik later (na dat ik de loterij heb gewonnen natuurlijk :D ) graag willen hebben, dan staat de wagen gewoon tussen trailer en auto. Ideaal!

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 09:54

Sulky in de auto, hmmm... Nooit aan gedacht, geen gek idee! Ik heb een redelijk grote auto, ik ga eens ff meten vanavond :)

Por em maar wat meer aan dat ie de trekhaak ook gaat monteren, is altijd handig zo'n ding :+

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 10:01

Als je geen deurtje voor hebt, is het idd niet erg ideaal als er wat gebeurd, maar die uk van mij heeft al eens gedemonstreerd op de keuring dat ze prima vooruit dr uit kan haha. Wat mij betreft een eens maar nooit weer, maar het kan wel.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 10:05

Ja zoals ik zei, met die kleintjes zou het nog kunnen. Maar de trailer waar ik het bij heb gezien stonden twee tinkers in, en doe konden er niet aan de voorkant uit.. Brr

MiniEqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 10:09

Hahah, ja ik zal hem lekker blijven porren, wie weet lukt dat voor de rit, dan kan hij me brengen (a)
Hij vind wel leuk mee op de sulky, maar zo'n rit met allemaal paarenvrouwen weet ik niet, bovendien is dat mis wat zwaar voor me ukkie, maar wie weet.. kijk ik hem heel lief aan en brengt hij me =P (acht iets klein maar wie niet waagt wie niet wint)

Rodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 10:17

Omdat wij met 2 shets en 2 sulky's zitten moeten wij eigenlijk altijd of 2 keer rijden of met een aanhanger extra voor de sulky's. Achterop is geen optie, omdat we echt een shetlander trailer hebben en ik ben van mening dat je snel de klep open moet kunnen maken voor als er iets is. Moet er niet aan denken als ik dan eerst die sulky eraf moet halen. Of je trailer moet een voorlader hebben inderdaad. In de auto gaan 2 stuks helaas ook niet passen.... Is altijd een hele verhuizing als je ergens anders wil mennen is onze ervaring, zeker als je met 2 shets op stap gaat ;)

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 10:20

Niekje51 schreef:
Ik bedoelde eigenlijk de sulky achter de trailer, daar schijnen hele constructies voor te zijn, iemand ervaring mee? Voor nu is het steeds eerst sulky brengen en dan pony ophalen, maar dat betekend dus dat ik nooit echt ver kan gaan.

Ik heb een rek achter op de klep van de trailer laten zetten zodat ik twee paarden en de sulky kan vervoeren.
Werkt goed alleen lastig is dat je dus eerst de paarden moet laden, klep dicht en dan de sulky kan bevestigen. En ook eerst sulky weer eraf voordat je de paarden uit de trailer kan halen.
Maar het plaatsen van de sulky op het rek gaat vrij snel.

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 16:04

Ik heb besloten dat ik de 13e ook "gewoon" mee ga. Ik kijk even of ik kan ruilen met een collega, en anders ben ik maar een keertje "ziek". Ben nooit ziek, dus dan mag het wel een keertje toch? :o

Had me er zo op verheugd, ikwilhet ikwilhet ikwilhet! Dus count me innnn Niekje!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 17:10

sowieso dat dát mag :D

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 19:39

Goed zo! Gezellig :D

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 12:17

Gelukkig hebben we nog ruim de tijd, want de testrit wordt even uitgestelt helaas. Ik lig met griep op bed en mijn mede routeplanner heeft op dit moment een zeer ernstig zieke hond. We stellen even een weekje of wat uit, maar dat komt helemaal goed hoor voor 13 janauri Ik hou jullie op de hoogte!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:37

Jammer joh! :( Sterkte!

Rodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:37

Beterschap ook voor de hond!

Bix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:07

Oke, dan kan ik misschien alsnog mee met de testrit :) Houd het topic in de gaten! Beterschap en sterkte!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 20:22

Laat anders even weten wanneer de rit is, misschien dat ik dan ook nog mee kan komen (ga ze deze week scheren.. :D )