Zo heb reactie gehad van Barbara van houding en zit:
"Hallo Evi,
Leuk dat jullie interesse hebben voor een houding en zit clinic.
Ik begin eigenlijk nooit aan de longe. Tijdens de les kijk ik eerst naar de houding van de persoon, het zadel en daarbij waar de evt balansproblemen door ontstaan.
Daar gaan we mee aan de slag. Evt kan er ook een theorieles voorafgaand gegeven worden. Meestal gaan er 2 personen in een les van 45 min. De kosten zijn 35,- pp
(misschien wordt dit ietsjes duurder door de afstand, maar dat hangt af waar de clinic plaats gaat vinden)
Ik weet het niet zo goed Persoonlijk vind ik de foto op haar hoofdpagina niet meteen reclame, de ruiter op die foto zit in stoelzit (schouder, heup, hiel niet op dezelfde lijn, een beetje wat je ziet bij Edward, HP, Anky, Adelinde en Imke). En op haar andere site zie ik haar ook overal zo zitten: http://www.dressuurstal.nl/ Maar als iedereen hier voor is, wil ik, afhankelijk van de prijs, wel meedoen.
Heb je ook al naar het filmpje op die website gekeken? Daar vind ik het toch helemaal niet opvallen, foto's zijn momentopname he... Trouwens die 2 laatste foto's die je toont vind ik ook niet zo geslaagd... Als je uitgaat van de rechte lijn oor, bovenarm, onderbeen,... dan ligt het been van David te ver naar achter. In ieder geval van mij mag iemand anders ook hoor maar er worden hier niet zoveel voorstellen gedaan, dus zo geraken we er ook niet he
Balte
Geplaatst: 05-03-11 20:57
De lijn is volgens mij oor, schouder, heup, hiel
Popkjen
Geplaatst: 05-03-11 21:00
Balte schreef:
De lijn is volgens mij oor, schouder, heup, hiel
Ja inderdaad, dat is correcter uitgedrukt Maar dat deeltje hiel komt bij David dus wel duidelijk achter de lijn ofwel kijk ik scheel
Balte
Geplaatst: 05-03-11 21:10
Liever de hiel enkele centimeters achter de lijn dan een heel been een "halve" meter voor de lijn Het gaat over de balans en de stoelzit (oftewel toiletzit zoals ze dat zo grappig op fokt.nl) noemen. Hiel een klein beetje te ver naar achteren in de positie waarin David zit, gaat weinig invloed hebben op de balans van het paard. De stoelzit daarentegen gaat het bekken een andere stand geven, de zitbeenknobbels anders in het zadel plaatsen enzovoort.
Mja... mij maakt het niet teveel uit, snap alleen niet echt hoe ze puur zitscholing geeft terwijl je cerder gewoon rijdt. Ik bedoel dus niet aan de longe.
Wat doe ik met de ostheopate? Vraag ik om praktijkles? Of zoekt iemand anders verder?
idd wel vreemd dat er totaal geen longe aan te pas zou komen... want ik betrap mezelf er soms op dat ik steun zoek op mijn teugels...
en om mij even in de discussie over de zit te mengen: die stoelzit vind ik ook maar niks. Je komt toch altijd achter op de beweging zou ik denken, maar op de laatste 2 foto's liggen de onderbenen ook weer net iets te ver naar achteren naar mijn idee. Maar idd 't zijn moment opnames, en kan het een reden hebben dat de positionering iets verder naar achteren is
Idra
Geplaatst: 06-03-11 02:48
Ik prefereer ook zitscholing aan de longe, het is een wisselwerking hè, zit jij niet goed, gaat je paard niet goed lopen, maar loopt je paard niet goed en dus met een gespannen rug, kan jij ook niet zitten. Het lijkt mij dus het fijnste om een bijgezet paard dat swingend aan de longe loopt te gebruiken als "zitlespaard".
Het is inderdaad nogal moeilijk om knopen door te hakken zo Er zou iemand de volledige lead moeten nemen, is altijd het makkelijkste. Ik heb helaas niet echt tijd om dit verder te organiseren, ik ben al druk genoeg met de clinics van David...
Over de discussie: Gevonden op de site van "Houding en zit" zelf (dus ze staat er wel voor, maar voert het zelf misschien niet 100% uit, wat wel kan natuurlijk, niemand is perfect) Zo ontstaat er een denkbeeldige lijn die door oor, schouder, heup en enkel getrokken kan worden. Het is dus de enkel en niet de hiel, dat betekent dat David perfect zit Evi, het filmpje heb ik niet gevonden?
Ik pleit hier dus ook wel niet VOOR stoelzit he, even voor de duidelijkheid Maar ik blijf het onderbeen van David ook te ver naar achter liggen, waarmee ik David helemaal niet wil afbreken hoor, foto = momentopname. Ik vind de foto die op de website van houding en zit staat, met de lijn, nog de beste. Het filmpje staat op die site van dressuurstal.nl onder paarden. Zo, wie doet er dan een ander voorstel?? Nathalie, voor mij was de osteopate goed... Ook hier dan dezelfde vraag, ander voorstel van iemand anders?
Net nog een website gevonden. Misschien vinden jullie dit iets?? http://www.2bone.nl/
Seppe
Geplaatst: 06-03-11 23:20
Is er hier al een consensus over iets?
Vandaag is K hier geweest om de paarden te bekappen. Hij vertelde me dat hij al heel wat klanten had, 90% probleemhoefpaarden, en dat de meeste heel tevreden zijn door de goede resultaten. Hij bekapt halftijds paarden (zelfs zondags) en de andere tijd voert hij een andere job uit. Vrijdag gaat hij naar een paard wat echt heel moeilijk te bekappen valt (gevaarlijke merrie). Het is zo erg dat hij de hulp heeft ingeroepen van Piet Loof. Ik mag mee gaan kijken hoe Piet het zal proberen op te lossen met clickertraining. Als ik denk aan clickertraining, zie ik altijd meisjes met een zakje gesnipperde wortels... Niet echt mijn types...
Even gegoogled en ik kwam op de site van Piet Loof terecht.... En wat zou ik graag een paar weken bij die man thuis rondhangen! Hij geeft cursussen natuurlijk bekappen en clickertraining, maar ook rechtrichten, trailerladen, werkt ook dacht ik aan de lange teugel, ... Verder doet hij ook aan thermografie om de scheefheid van je zadel (en ook van je paard) te meten.
Zitles aan de longe die punten scoort bij een jury zal hij (denk ik) niet geven, maar ik denk dat ik heel veel van die man kan leren wat betreft rechtrichten en een goede band met een paard opbouwen. Het doet me pijn te zien als mijn merrie met haar hoofd in de hoek van de stal gaat staan als ze me ziet aankomen met mijn zadel. Als het niet het zadel is, kan hij mss onze relatie verbeteren? Misschien kan hij wel iets samenstellen voor een clinic?
Wat denken jullie daarvan? Moet ik eens informeren?
Ivm die thermografie, heeft hij daarvoor een of ander certificaat? Want ik heb al opgevangen dat heel veel mensen denken dat ze goed overweg kunnen met thermografie, maar dat dit eigenlijk echt niet zo eenvoudig is en dat je om de beelden goed te beoordelen echt wel een goede cursus moet gevolgd hebben. Liefst dus met bijhorend certificaat.
Goh ja, zitles die scoort bij een jury, normaal als je correct zit, krijg je ook bijhorende punten van de jury hé Of bedoel je gewoon dat die man geen zitles geeft?
Seppe
Geplaatst: 07-03-11 00:18
Van het certificaat heb ik geen weet. Ik zal het hem vrijdag vragen. Wat de zitles betreft, ik denk dat hij die niet geeft inderdaad. Maar wat ik interessant vind is het rechtrichten, de algemene omgang met het paard in relatie tot clickertraining.
Luckystory
Geplaatst: 07-03-11 00:35
Ik ken Piet. (Ik ben een PN-habitué, net als hem. Kom hem ook wel eens occasioneel ergens tegen. Mail hem ook wel eens ivm hoeven.) clickeren is zijn dada, thermografie is ook wel leuk maar echt professioneel is hij daar niet in, dacht ik. Wel met die camera, maar conclusies kan hij daar niet zomaar aan verbinden. En voor de rest zou ik hem niet vragen. Ik geloof dat hij het best wel kan met zijn paarden hoor. Maar als je iets wil doen met rechtrichten ofzo, zijn er andere mensen die ik daarvoor zou verkiezen boven hem.
Verder zeker geen verkeerde vent hoor Seppe. Dat speedclickeren vrijdag kan best nog interessant worden!
Balte
Geplaatst: 07-03-11 09:55
Wat ik persoonlijk altijd "erg" vind, is dat men dat rechtrichten uit het scala haalt, alsof het een apart "iets" is wat men je kan leren, terwijl dat voor mijn gevoel totaal niet het geval is. Alles hangt met alles samen en ik denk dat het voor de toch behoorlijk ervaren ruiters als de belgenbokkers zijn, vanzelf mogelijk moet zijn om het gehele plaatje aan te brengen. Dan bedoel ik eigenlijk het plaatje van: kijk wat er nu gebeurt, hoe komt dat, hoe ga je daarop in, waarom is het zus, waarom is het zo. Ik heb zo'n rechtrichtclinic al ooit gedaan en heb daar enerzijds niks echt nieuws geleerd en anderzijds is dat ook zo maar echt een ieniemienie onderdeeltje van het rechtrichten en ben je daar niks mee als het totale plaatje er niet is.
Luckystory
Geplaatst: 07-03-11 10:58
Ik ben het met je eens hoor Anja. Maar die clinics zijn voornamelijk in het leven geroepen voor kreupele paarden. Daar ga je geen uren op doorrijden om aan het totaal van het scala te werken. Die paarden moeten zo snel mogelijk regelmatig lopen zodat je daarna aan de rest kan beginnen werken. Zeker als je dan nog eens met een ruiter/eigenaar zit die het in Keulen hoort donderen, dan is het gewoon simpeler om alleen enkele rechtricht-oefeningen aan te leren en de rest even te laten voor wat het is. Dat komt daarna wel weer. Zo moet je dat eigenlijk bekijken.
Ik vrees dat wij hier allemaal een beetje op verschillende niveaus zitten qua behoefte, kennis en interesses om tot een consensus te komen als het gaat over praktijkclinics met paarden die met rijden en omgang te maken hebben. Ik ben persoonlijk niet erg geïnteresseerd in NH-toestanden,is me vaak te zweverig
Luckystory
Geplaatst: 07-03-11 12:13
Ik heb daar ook niet zo'n zin hoor Lobke.
Ik vind Nathalie haar optie alleszins al leuk! Als we daar nu nog iets qua rijden kunnen bij doen, is't al een leuk gevulde dag!
Ik had C gemaild maar heb daar niks van terug gekregen. Gek, want normaal mailt die vrij snel. Misschien is ze niet geïnteresseerd? Maar als Nathalie die osteo regelt, hoef ik haar niet meer opnieuw te mailen?
Inderdaad moeilijk om een consus te vinden. Maar ach, als het maar gezellig is
Cyta
Geplaatst: 07-03-11 12:28
Misschien is C op vakantie? NH ook niet voor mij. En als mijn knie het helemaal gaat begeven, valt zitscholing ook nog af