[Verslag] Excursie paardenslachthuis 12 November

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joyfordogs

Re: [Verslag] Excursie paardenslachthuis 12 November

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 13:34

goed dat je de moeite neemt om dit alles te delen met bokkers.
Zelf ben ik nooit tegen slachten geweest, vind het wel heel jammer dat mensen hun ogen vaak willen sluiten voor de werkelijkheid. ook ik heb paarden waar ik veel van houd en ik besef ook dat de kans dat ze een natuurlijke dood krijgen, niet heel reëel is, de kans dat je zelf als eigenaar een keuze moet maken, is heel groot, het hoort bij de verantwoording die je hebt voor een dier.
Fijn dat er meerdere keuzes zijn, ik ben geen voor of tegenstander van het 1 of het ander. Ik ben me bewust van de opties en ik heb hier in het dorp contact gehad met de slachter of ze ook aan huis komen schieten.
Van mij mag mijn paard voor consumptie gebruikt worden, ik vind het wegbrengen een heel apart idee, dat zou ik niet bij al mijn paarden kunnen, dan liever hier in de wei ofzo.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:09

Wat een super mooi en fascinerend verslag! Heb net de filmpjes gekeken en damn wat gaat dat retesnel zeg :oo dat had ik niet verwacht.

Heb mijn paard destijds in laten slapen en daar was ik zeer tevreden over ging ook erg snel. Met mijn pony zou ik de keus voor inslapen weer maken. Maar mijn kijk op schieten is wel degelijk veranderd. Ik kan mij nu heel goed indenken dat er mensen zijn die voor deze snelle dood kiezen.

Mooi gedaan!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 18:17

Thnx voor alle leuke reacties!

Ik kan mij ook indenken dat er mensen kiezen voor inslapen. Niets mis mee.
Zo heeft iedereen een eigen keus.

De een slacht zn paard voor consumptie, de ander laat 'm ophalen door de rendac. En weer andere laten hun paard cremeren.

Het is maar goed dat we niet allemaal hetzelfde zijn.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:29

het is goed dat er keuze is en dat er ook duidelijk inzicht is in de mogelijkheden die er zijn.
Dat je ook echt weet waarom je ergens wel of juist niet voor kiest.
ehm, waarom bewust geen excursies in de winter, dat snap ik even niet, wellicht overheen gelezen?

lau4lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:48

ik heb nog een vraagje
(eigenlijk hoef ik me daar helemaal niet druk over te maken, ik heb niet eens een paard :') )

als je je paard laat schieten, kan je er dan ook voor kiezen dat ie bijvoorbeeld al ligt, of dat ie in banden ofzoiets word opgevangen? want ik vind het zo akelig gezicht wanneer het paard neer klapt, dat ziet er zo naar uit. {helemaal als het je eigen paard is}

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 21:06

Joyfordogs, Ik ben er zowiezo voorlopig niet. Ik heb met Jan de afspraak dat ik de excursies regel voor bokt. In de winter sta je daar echt in de kou, dat is écht geen pretje, het was nu al hartstikke koud, en je staat daar dan gewoon 2/2.5 uur niets te doen. Jan heeft het hartstikke druk, dus niet elke maand even veel tijd voor excursies.
Dus in overleg gewoon besloten om volgend jaar rond April weer te starten. :D En als het zo doorgaat, en er animo voor blijft, wil ik best maandelijks een excursie organiseren.

Nee je paard wordt staand geschoten. Het paard voelt er niets meer van. En als je er niet tegen kunt, kun je beter niet kijken.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat er slachthuizen zijn die het paard zullen opvangen. En een paard daar alvast neerleggen is ook geen optie ben ik bang.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 02:50

Ik had zelf ook ng een vraag die ik niet gesteld heb:

Citaat:
schiet u ook wel eens thuis bij mensen?
ja en ik steek ook want als je wel schiet maar niet steekt blijft het hart langer doorpompen (5 tot 10 minuten).

Hoe wil Jan ooit aan huis steken? Niemand heeft toch zon ketting aan het plafond?

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 09:28

ik denk dat jolliegirl dat beter kan beantwoorden dan ik, maar ik denk dat je ook een paard kan steken wat ligt alleen zal het wat langer duren, enne, ik kan me voorstellen dat het paard daarna ook vervoerd moet worden, die van mij zouden bv geslacht mogen worden dus zullen dan toch op een wagen ofzo getrokken worden.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 09:29

Liggend kan inderdaad wel...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 09:45

_Lot schreef:
Hoe wil Jan ooit aan huis steken? Niemand heeft toch zon ketting aan het plafond?

Steken kan overal he. Laagste gedeelte van je paard opzoeken. Zolang het hart klopt, stroomt het bloed er wel uit.
Gebeurt gewoon liggend. En hoe je daarna je paard wegkrijgt is vaak aan de eigenaar. Slepen/rendac.

Hopelijk is je vraag voldoende beantwoord?

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 09:51

"mooi" verslag weer, ik lees ze eigenlijk elke keer en sinds de eerste ben ik er al van overtuigd dat onze paarden als het zover moet komen (hopelijk pas over een hele lange tijd) ook dit traject zullen volgen. Voor die tijd had ik nog heel erg twijfels dus het heeft mij echt geholpen (zeker omdat ik toen ook nog niemand kende die zijn paard had laten slachten) om te zien hoe rustig en snel het op deze manier gaat.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 09:54

Als je ondanks dit verslag nog met vragen zit nathalie, gewoon vragen hoor! :)

Mooi om te lezen dat er zoveel mensen blij zijn met een verslag & foto's ondanks het onderwerp. Ik weet weer waar ik het voor doe!

plien26

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 09:59

jeetje ben onder de indruk zeg van de filmpjes,
had het eerder niet zo op de slacht maar als ik dit nu doe zal ik ooit als het moet toch voor de slacht kiezen!
Het gebeurd op een vriendelijke manier en veel rust, als ik dan kijk naar dat jonge paard waar hij de tijd voor neemt neem ik mijn petje voor af hoor!
en trouwens jolliegirl je hebt een mooi verslag van gemaakt toppie!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 10:00

ik vind het bij het bruine paard net lijken of de schietpen niet echt op zijn hoofd gaat, wel heel even maar das maar een tel, verder lijkt het alsof hij niet tegen het hoofd aaansluit maar er iets boven zweeft door de beweging van het paard en de pen is toch maar 10 cm lang.
maar het was wel raak zo te zien.
ik vind het snel gaan maar ziet er toch wel geweldadig uit.
het strippen heb ik toen van de bels bekeken, heb ik nu van deze pony's niet naar gekeken want ik vind het een ontzettend akelig gezicht.
maar ik begrijp dat het moet gebeuren, dat het dan enkel nog 'vlees' is, en dat het fijn is dat er mensen zijn die het kunnen.
toch blijf ik altijd gevoelsmatig te dicht bij pony's staan om er tegen te kunnen.
i mean, van een mens zouden we het toch luguber vinden, en zo vind ik dat van paarden ook.
ik zie een pony als een lief dier met mooie ogen en een zachte vacht, en dat omzetten naar bloederig vlees vind ik gewoon creepy.
terwijl ik nogmaals wel snap dat het 'moet'.
bij koeien schapen varkens en kippen heb ik er gek genoeg geen of in elk geval veel minder moeite mee.
ik hoop dat er niet vroeg of laat een manege meisje komt opduiken in dit topic die haar lievelingspony herkend in 1 van de schimmeltjes... maar ja ze mag dan echt blij zijn dat de pony netjes naar Jan is gegaan en niet op transport naar Italië want dat gun je geen enkel dier dat is pas echt erg.
respect voor degenen die erbij waren, ik zou het niet kunnen ik zou staan te huilen bij de pony's en niet tegen het idee kunnen dat ze straks dood zouden zijn, en me een verrader voelen als mens zijnde..
en nee ik ben al laaaangggg geen 16 meer, ook geen penny haha
maar toch.

HenJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 10:01

Mooi verslag! Ik wilde ook graag een keer mee, maar weet niet of ik dat aan zou kunnen. Vind het nogal heftig overkomen op de foto's en filmpjes!
Maar gelukkig nog de tijd om daar over na te denken voor de volgende excursie komt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 10:07

Marigold, het lijkt alsof het zijn hoofd niet raakt, omdat het direct terugkomt. Je moet je de enorme kracht voorstellen, de pin gaat het hoofd in,het paard valt direct, dus valt als het ware weer van de pin af.
Jan heeft nog nooit gemist. Omdat hij dit altijd zeer nauwkeurig doet. En niet eerder schiet voor het echt save is.
Afbeelding
Hier zie je dat het schietmasker echt op het hoofd staat.

En voor de manegemeisjes, dat zou jammer zijn, maar helaas. Wij hebben toestemming gekregen. En van zulke foto's een schimmeltje (waar er 1000enden van zijn) herkennen, zal ik toch wel erg knap vinden. Ik heb namelijk geen hoofdfoto's. Ik hoop het tenminste. Wij hebben ook geen verdere info gekregen hoe oud, waar precies vandaan, naam.

Maar het gevoel wat jij beschrijft maakt niet uit toch... :) Iedereen is anders, de een kan het wel aan, de ander niet. Dat heeft men maar te respecteren van elkaar.
Ik had dit ook nóóit van mezelf verwacht en kijk waar ik nu sta... tussen die mannen zelf te villen.
Geen haar op mijn hoofd die er 5 jaar geleden aan dacht eens te gaan kijken in een slachterij. Sterker nog, ik vervloekte die mensen.

Henj, nog tijd genoeg om na te denken! En er komen nog genoeg excursies, niets overhaasten dus. :)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 10:19

Jolliegirl, dat herken ik dus wel ja,
ik was als meisje altijd zooo boos op de slager als er weer een koe werd geslacht ik vond het zo verschrikkelijk erg..
tot mijn 'verzorg' :o kalfjes (bij nader inzien opfok slachtstiertjes) van de hobbyboer waar ik kind aan huis was naar de slager gingen (slager was kennis was in het dorp allemaal).
ik 'vond' dat ik meemoest en dat deed ik en heb staan kijken van begin tot eind..
en ik zag toen eigenlijk hoe nuchter ze ermee omgaan, dat ze helemaal niet boos of gemeen waren.
het ijs was gebroken en ben nog vaak achter geweest bij de slager en veel gezien.
alleen ligt bij mij de grens bij de paarden.
dat accepteer ik ook van mezelf, ik dwing mezelf niet daar toch aan de gaan wennen.
ik sta mezelf toe paarden alleen als levende wezens en vrienden te zien :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 10:58

Haha dan waren wij dus precies hetzelfde. Ik was ook altijd héél boos op de slager als er weer eens een dier weg ging. Het ging zelfs zover dat de slager de dieren altijd kwam halen als ik op school was, want anders had hij ruzie (jaja met een 10 jarige :)) )
Toch via bokt maar eens meegegaan toen ik 17/18 was... En ja.. sindsdien is het goed.

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:14

Ik vind het erg knap dat jullie dit doen en fijn om te zien dat de dieren een 'goed' eind krijgen.
Vind het wel erg om te zien eigenlijk, dat schieten.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 11:15

xSOULSISTER schreef:
Ik vind het erg knap dat jullie dit doen en fijn om te zien dat de dieren een 'goed' eind krijgen.
Vind het wel erg om te zien eigenlijk, dat schieten.

Dat is ook nooit leuk om te zien.
Heb respect voor de mensen van de excursie, want die worden hier de eerste keer wel heel hard mee overdonderd.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:31

Jolliegirl schreef:
_Lot schreef:

Steken kan overal he. Laagste gedeelte van je paard opzoeken. Zolang het hart klopt, stroomt het bloed er wel uit.
Gebeurt gewoon liggend. En hoe je daarna je paard wegkrijgt is vaak aan de eigenaar. Slepen/rendac.

Hopelijk is je vraag voldoende beantwoord?

En dan heeft de eigenaar dus 15 liter bloed op de grond liggen?

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:35

Jolliegirl schreef:
Maar het gevoel wat jij beschrijft maakt niet uit toch... :) Iedereen is anders, de een kan het wel aan, de ander niet. Dat heeft men maar te respecteren van elkaar.
Ik had dit ook nóóit van mezelf verwacht en kijk waar ik nu sta... tussen die mannen zelf te villen.
Geen haar op mijn hoofd die er 5 jaar geleden aan dacht eens te gaan kijken in een slachterij. Sterker nog, ik vervloekte die mensen.

Henj, nog tijd genoeg om na te denken! En er komen nog genoeg excursies, niets overhaasten dus. :)

Denk zelf ook vooral dat mensen het daar willen gaan doen, omdat het daar góed gebeurt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:37

@lot
Nee, dat bloed moet worden opgevangen (dus meestal leggen ze het paard boven een mestput).

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:40

Aha, okee, ik dacht al :?
Want thuis slachten zou wel een optie voor mij kunnen zijn, in de vertrouwde omgeving maar toch snel. Alleen kon ik me er geen beeld bij vormen...

Sarcasm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:43

_Lot schreef:
Aha, okee, ik dacht al :?
Want thuis slachten zou wel een optie voor mij kunnen zijn, in de vertrouwde omgeving maar toch snel. Alleen kon ik me er geen beeld bij vormen...

Zou jij echt je eigen dieren slachten dan?
Sorry heb niet alles gelezen. Maar ik zou het niet kunnen!

Maarja, wel fijn dat ze in een vertrouwde omgeving zijn, maar toch.