[verslag] slachthuis excursie 5 maart!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:11

BeautyEmily schreef:
O mijn god, mooi dat het jullie zo goed bevallen is! Maar ik kan hier echt niet naar kijken! ;(
Wat een vieze man, gatver helemaal onder het bloed! En wat heeft ie in z'n mond?
Ik zou daar niet eens willen komen, al dat bloed! :r
Mooi dat het jullie zo goed is bevallen, maar zet bovenaan bij de foto's devolgende keer aub dat het schokkend is!

Ach ja als je in een slachthuis werkt sta je er niet zo bij als iemand in 3 delig pak of mantelpakje die op kantoor werkt.
Daarnaast lijkt me het een logische gedachte dat wanneer er foto's in een slachthuis gemaakt worden deze er niet uitzien als foto's van waikiki beach.

Ik heb inmiddels wel begrepen hoe het er aan toe gaat en dat het ook op een respectabele manier gaat.
Maar ik denk dat ik voor mijzelf toch de keuze heb gemaakt voor inslapen. Het schieten zelf vind ik niet zo erg maar als ik eraan denk dat ze daarna verwerkt worden en dat het dan je eigen paarden zijn...heb mijn twijfels of dat met mij dan wel goed gaat komen.

Ik mag het hopelijk nog lang uitstellen.

geerke

Re: [verslag] slachthuis excursie 5 maart!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:20

wat ik mij afvraag...zijn de eigenaren erbij van die paarden?

Of zijn dat niet van die sentimentele mutsen als ik ben?

Ik ga liever voor inslapen,om de reden dat mijn paarden nooit op de trailer staan,dus dat al veel stress zou op leveren.

Maar ik 'begeleid' mijn dier wel,de dood in....voor mijzelf maar ook als een soort vaarwel van een maatje...
Maar niet iedereen denk zo natuurlijk.

Quasandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:29

heb nog niet zolang terug mijn paard moeten laten inslapen door de dierenarts.
hebben haar eerst nog levendig uit haar stal getrokke met tractor ze kon niet meer recht.
Na ettermalen te proberen om ze nog recht te krijgen. had het echt geen zin meer om ze verder te laten afzien.
Hebben bijna drie uur bezig geweest om ze nog recht te krijgen.
Ons wandaa heeft afgezien. Ik zij toen nog ik geef ze liever af in het slachthuis.
dan men paard zo zien af te zien van de pijn en daarna zien weg gebracht worden met rendac.
zo erg dat ze je paard zonder enig respect komen ophalen met een greep boenk de vrachtwagen in en afspuiten die vrachtwagen en weg.
zonder enige woord en blik van spijt. waar ze daarna in het diereneten komen en in de make up .
zo erg.
ik geef ze liever af aan het slachthuis dat ze niet afzien...

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:34

BeautyEmily schreef:
O mijn god, mooi dat het jullie zo goed bevallen is! Maar ik kan hier echt niet naar kijken! ;(
Wat een vieze man, gatver helemaal onder het bloed! En wat heeft ie in z'n mond?
Ik zou daar niet eens willen komen, al dat bloed! :r
Mooi dat het jullie zo goed is bevallen, maar zet bovenaan bij de foto's devolgende keer aub dat het schokkend is!

hahaha sorry dat ik moet lachen om jou reactie, maar wat verwacht je nou bij foto's van een slachthuis, dat het niet schokkend is? dat er geen druppeltje bloed ligt... iedereen kan toch zelf nadenken dat bij het woordje slachthuis, geen gezellige/mooie foto's staan, en zo schokkend vind ik ze niet.. overigens vieze man, vind ik ook erg onrespectvol, dit is zijn werk, en hij kan nou eenmaal niet schoon blijven, en een lolletje op zijn tijd hoort erbij!

vind sommige reactie's hier wel triest, bedoel als je er niet tegen kan kijk dan gewoon niet! ik vind het erg knap dat jullie daar geweest zijn. lijkt mij overigens ook wel keer leuk en leerzaam...

het zal er wel vreselijk stinken of valt dat mee??

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 10:51

@nikitabanana: hoe denk je dat het zal ruiken? Vreselijk stinken, naar wat? Zeker niet vervelend bedoeld hoor, ben wel benieuwd naar je idee hierbij ;)

@beautyemily: ik ben wel benieuwd of je misschien vegetariër bent? Want als je wel vlees eet moet ik je uit de droom helpen: je karbonaadje, gehaktbal of biefstukje groeit niet aan een boom ;) Ik kan best begrijpen dat je de foto's wat onsmakelijk vindt, maar het is nu eenmaal zoals het gaat, mooier kunnen we het niet maken...

@geerke: de eigenaren waren er niet bij, ik denk dat deze paarden in goed vertrouwen aan Van der Veen zijn meegegeven of al eerder in de week bij hem gebracht. Ik begrijp wat je bedoelt, als het mijn paard was zou ik hem/haar tot de laatste ademtocht begeleiden. De mooie dingen gedeeld, dan ook de smart. Bovendien weet je dan zeker dat ie niet meer in de handel terechtkomt dus ik vind je geen sentimentele muts hoor :) Maar inderdaad, zo denkt niet iedereen erover.
Laatst bijgewerkt door No_worries op 13-03-10 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 11:07

@beautyemily:
ik geloof dat er wel degelijk staat dat de foto's schokkend zijn ;)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:41

geerke schreef:

Ik ga liever voor inslapen,om de reden dat mijn paarden nooit op de trailer staan,dus dat al veel stress zou op leveren.

Maar ik 'begeleid' mijn dier wel,de dood in....voor mijzelf maar ook als een soort vaarwel van een maatje...

Het is een persoonlijke keuze hoor, daar val ik je niet op aan (ik zou misschien ook voor inslapen kiezen)

Maar, wat denk je dat er met je lieve paardje daarna gebeurd?...

Waar mensen denk ik niet bij stilstaan is dat als een paard in de stal in word geslapen het dier verstijfd en het liefst voor die verstijving nog die stal uit moet en anders een paar uur moet wachten.
500 kilo til je niet even dus die word door de tractor (als je mazzel hebt) uit de stal getrokken. Als hij een schep of een heftruck heeft kan hij netjes worden opgetild en aan de straat gelegd.
Heeft hij dat niet dan word hij over het erf (liefst op een zeiltje) naar de straat gesleept.
Om vervolgens door de Rendac met een enorme knijper opgepakt te worden (en dat knijpt best hard want een paard is best zwaar) en in een bak gegooid op andere paarden.
Op de paarden stort worden ze ook of ontleed of met zijn allen in een verbranding oven gestopt....

Kortom, nog best een gezeul met zo'n paard wat ik persoonlijk denk ik meer traumatisch zou vinden om mee te maken (of aan zou moeten denken dat dat nog gebeurd nadat ik weg ben).
De mensen van de slacht gaan veel respectvoller om met het paard en de eigenaar dan dat de Rendac doet (of de boer die hem uit zijn stal moet trekken).

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:11

BeautyEmily schreef:

nou misschien ben ik van mijn potje gepleurd en ben ik abuis, maar volgens mij staat er duidelijk in het verslag dat het schokkende beelden bevat :?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:16

nikitabanana schreef:
het zal er wel vreselijk stinken of valt dat mee??

nou ben ik dus hoog sensitief en heb ik een erge sterke reuk

maar in de slachterij stinkt het absoluut niet :n
uiteraard ruikt het naar "vlees"
maar gewoon dus vers vlees uit de koeling zoals je dat ook ruikt als je een slagerij-winkeltje binnen komt...

het enige waar de maag bij mij van omkeerde waren de geur van de pakken :')

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 12:17

ik had ook helemaal geen last van de geur...ik rook helemaal niks vreemds :+ maar kan ook aan mij gelegen hebben :')

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:25

Succubi schreef:
geerke schreef:

Het is een persoonlijke keuze hoor, daar val ik je niet op aan (ik zou misschien ook voor inslapen kiezen)

Maar, wat denk je dat er met je lieve paardje daarna gebeurd?...

Waar mensen denk ik niet bij stilstaan is dat als een paard in de stal in word geslapen het dier verstijfd en het liefst voor die verstijving nog die stal uit moet en anders een paar uur moet wachten.
500 kilo til je niet even dus die word door de tractor (als je mazzel hebt) uit de stal getrokken. Als hij een schep of een heftruck heeft kan hij netjes worden opgetild en aan de straat gelegd.
Heeft hij dat niet dan word hij over het erf (liefst op een zeiltje) naar de straat gesleept.
Om vervolgens door de Rendac met een enorme knijper opgepakt te worden (en dat knijpt best hard want een paard is best zwaar) en in een bak gegooid op andere paarden.
Op de paarden stort worden ze ook of ontleed of met zijn allen in een verbranding oven gestopt....

Kortom, nog best een gezeul met zo'n paard wat ik persoonlijk denk ik meer traumatisch zou vinden om mee te maken (of aan zou moeten denken dat dat nog gebeurd nadat ik weg ben).
De mensen van de slacht gaan veel respectvoller om met het paard en de eigenaar dan dat de Rendac doet (of de boer die hem uit zijn stal moet trekken).

wat jij beschrijft klopt en is uitsluitend gevoelsmatig....een dood dier voelt niet zo veel hoor.
Indien mogelijk is moet inslapen gebeuren op een plek waar de rendac hem makkelijk op kan takelen....en inderdaad een dood paard uit een stal slepen met een tractor is niet het leukste onderdeel van het paardenbezitten.

Ik heb dat bij een vriendin meegemaakt,ik probeerde het hoofd van de grond te houden terwijl de tracor trok...een rot gezicht dat bonkende hoofd over de grond,en dat probeer je dan te voorkomen....het dier voelt het niet alleen is het z'on rot gezicht.....

Maar voor mij blijft het beiden redelijk traumatisch hoor....of het nu langs de weg ligt onder een zeil of onderste boven hangt zonder vacht....een hoofdstuk wat bij het hebben van paarden hoort maar wat we eigelijk het liefst zouden overslaan...

Maar ja....ik ben van mening dat als je een dier aanschaft daar ook verantwoordeljk voor bent,en daarbij hoort ook het hoofdstuk inslapen/slachten wanneer het genoeg is.(pijn)

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:37

geerke schreef:
Maar voor mij blijft het beiden redelijk traumatisch hoor....of het nu langs de weg ligt onder een zeil of onderste boven hangt zonder vacht....een hoofdstuk wat bij het hebben van paarden hoort maar wat we eigelijk het liefst zouden overslaan...

Als het een paard is wat ik ken, ben ik gelijk na het schieten weg hoor. Ze wachten dan gewoon tot jij weer buiten staat voordat ze 'm optakelen. Dat hoef je helemaal niet te zien.

Maar moet zeggen dat de Rendac bij mij thuis een keer volledig onopgemerkt het dode paard weggehaald hebben, ik was in de stal aan het voeren en toen ik terugkwam was ze weg. Was ook niet van plan om toe te kijken, ik had gewoon mijn hoofd weggedraaid als ik de vrachtwagen had zien aankomen.

Dat soort beelden wil ik van mijn eigen dieren niet op mijn netvlies hebben staan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:40

nee....klopt ...die beelden blijven.
En dat takelen hoef ik ook niet te zien,het paard is daar echt niet meegeholpen.
Het beeld van een dood paard ben ik redelijk aangewend...paar jaar geleden een week tegen een dood paard aangekeken en twee weken geleden er nog 1 dood in een weiland zien liggen.
Maar ja dat zijn niet mijn eigen dieren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:48

en weer een interesante excursie :)

voor de paarden is het beter vindt ik dan maar dat is ieder zijn keus denk ik.

laatst in barneveld de hoeven van de paarden die daar geslacht worden gezien.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:52

ik vind het verslag zeer leerzaam. En fijn dat er mensen zijn die filmpjes en fotos hebben gemaakt. En ik vind ze niet schokkend. Gewoon de realiteit van een slachterij. En humor moet er op elke werkplek zijn. En ik lust best een stukje vlees hoor!

Volgende keer zou ik graag mee willen als het nog ene keer georganisserd zou worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:55

pfff de keuze is moeilijk, maar om te bedenken dat mijn paard daar hangt en gevilt wordt... gatver... dat wil ik niet dat dat met haar gebeurt..
liefst cremeren..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:58

geerke schreef:
nee....klopt ...die beelden blijven.
En dat takelen hoef ik ook niet te zien,het paard is daar echt niet meegeholpen.
Het beeld van een dood paard ben ik redelijk aangewend...paar jaar geleden een week tegen een dood paard aangekeken en twee weken geleden er nog 1 dood in een weiland zien liggen.
Maar ja dat zijn niet mijn eigen dieren...

Mee eens; ik ben meegeweest met mijn paard destijds en heb haar vastgehouden met het schieten. Ik vond het een respectvol en zeer humaan einde, al is het natuurlijk heel heftig om mee te maken met je eigen paard.
Maar zodra ze lag, ben ik meteen weggelopen. Ik heb mijn paard gesteund tot haar laatste ogenblik, maar daarna voelt ze toch niets meer.

Ik zou ook best toestemming geven voor een excursiegroep met mijn paard overigens maar zo'n foto met oog in de mond vind ik wel smakeloos. Stel, dat een eigenaar die toestemming heeft gegeven voor die excursie die foto ziet?

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:27

wow ik heb het hele topic gelezen en alle fotos bekeken..ik vind het erg indrukwekkend! (filmpje is trouwens verwijderd van youtube??)

intressant om te lezen wat iedereen ervan vind.
ik heb nog nooit een dier geslacht zien worden(wel koeien op filmpjes) en mijn ex werkte bij een vleesverwerkings bedrijf(vond ik altijd wel vies als hij met bloed aan zijn mouwen thuis kwam enzo haha)
het is de realiteit,en gelukkig gaat slachten heel snel,als ze dood zijn voelen ze niets meer van het villen en de rest.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:42

_rosita_ schreef:
annebe schreef:
Verkoopt van Veen deze "gezonde" paarden ook wel eens door?

Van Veen ( en de Kroon, da's een tussenpersoon/handelaar) verkoopt gezonde paarden wel door idd.
Hij overlegt dat met eigenaren. Ze krijgen dan iets meer dan de slachtprijs. Hij zet ze bij hem of de Kroon thuis in de wei en verkopen ze dan idd door.
Dit gaat wel in overleg dus!

Dit vind ik dan weer wel heel erg om te horen, dat eigenaren geld belangrijker vinden dan het welzijn van hun dier :/

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:42

Oh ik had zo graag meegewild met de excursie, helaas moest ik werken. Bij de volgende ga ik wel mee!
Ik ben er nu wel uit, als mijn pony wat mankeerd en kan niet meer verder, dan zet ik mits hij het aankan hem op de trailer richting Nijkerk.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 13:48

heino schreef:
Dit vind ik dan weer wel heel erg om te horen, dat eigenaren geld belangrijker vinden dan het welzijn van hun dier :/

Tsja... what's new?
dat is ook triest, maar goed...zo zit de 'paardenwereld' helaas wel een beetje in elkaar natuurlijk

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 13:14

Moderatoropmerking:
Let erop dat BM niet is bedoeld voor discussie mbt het onderwerp. En graag met respect reageren. Bedankt voor de medewerking.

Samirah22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 15:19

ik dacht eerst zal ik de foto's bekijken of niet..
toch gedaan en foute keuze geweest.. bah werd toen ik de bebloede foto's zag echt draaierig.
het zal best wel dat ze met respect met die dieren omgaan maar toch vindt ik het een vreselijk gezicht ;(

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 16:56

Vind ik ook daarom zou ik er al nooit naar toe gaan, niet om mijn ogen er voor te willen sluiten.Maar ik zoek zo iets gewoon niet op.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:02

Nou als je paard bij de slacht gedood wordt en niet geschikt is voor de consumptie, wordt het ook door de rendac meegenomen hoor. Volgens mij worden de kadavers niet verbrand bij de rendac maar vermalen tot een soort soep om daar weer dierenvoer van te maken en snoep bijv. winegums.