Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Margriet_

Re: Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:28

Wat ik me afvroeg he! Beetje raar misschien en offtopic maar hoe doen ze dat bij mensen en wat gebruiken ze dna?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:29

ramses4 schreef:
vind dit echt te erg om naar te kijken snap niet dat jullie dat durfen en doen word er gewoon misselijk van VRESELIJK

Net zoals gezegd is; er staan vette waarschuwingen bij. bovendien; als je dit niet snapt e.d, post hier dan ook niet. zo'n onzinnige reactie hebben we niets aan. Knipoog

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:38

ik zet even een stipje.. kan ik het topic terug vinden morgen..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:40

bij het inslapen van mn ratten werd er bij de ene da wel eerst een narcosemiddel gebruikt en bij de andere da niet. En afgelopen zomer werd er bij ons op de wei een pony geeuthaniseerd, na de eerste spuit was ze meteen dood. Toch kreeg ze een tweede, de da legde uit dat dat standaard was. Gisteren is er een ander paard ingeslapen en zelfs na de derde spuit bleef zn lichaam zich verzetten, hij was toen al wel hersendood.
Bij allebei de dieren werden geinjecteerd met blauwe vloeistof, zowel de eerste als de laatste injectie. Bij mn ratten was het trouwens oranjekleurig

Floortje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:59

Liesje89 schreef:
messica schreef:
Hoe rustig het paard ook mag zijn en hoe snel het ook mag gaan ik vind het een heel naar en akelig gezicht!! En ik kan ook echt niet begrijpen dat er mensen op de achtergrond lachen misschien van de zenuwen maar als paarden liefhebber niet echt gepast lijkt me!! Bah...mijn paard gaat dus never nooit naar de slager!!!

Nou, inderdaad!
Lekker paard-waardig. Beest heeft zich zijn hele leven voor je uitgesloofd. Komt vervolgens in een vreemde ruimte waar het al ruikt naar dode dieren en waar een ontzettend drukkende en beklemmende sfeer hangt. Krijgt vervolgens een schot door z'n HOOFD om vervolgens met een harde klap op de grond te sodemieteren en even later weggesleept te worden..

Dát gebeurt dus écht never nooit met mijn paard, echt niet.
Misselijk

hey
het lijkt mij dus niet fijn als mijn paard ingeslapen moet worden. spuitje......wankelen....wankelen..vallen ()hoofd stoten/of zich in 9 v/d 10 gevallen zeer doen).....weer opstaan en zich ellendig en duf voelen......etc...

ze veschten er dan echt tegen.
als ik de keuze had moeten maken voor mijn oude pony had ik d'r een laatste iets gegeven, een uitje, ze vond het geweldig om mee te gaan, ingevlochten en wel. mevrouw draafde van vreugde de wagen op. als je dat dan ook zou kunnen doen met pijnstillers en je pony iets leuks zou geven? ik zou er voor kiezen, voor die slager, die mijn pony zou komen aaien en dat het zonder ze er erg in zou hebben over zou zijn........

ik zou mijn pony dus never in laten slapen.......

gr leonie

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 23:05

nou ik vind dat mensen moeten doen waar ze zelf het meeste vrede mee hebben !

aan beide kanten zitten voor en nadelen
en die weten we nu wel
het is wat mij betrefd beide akelig
wat de dood betrefd kies ik in de meeste gevallen voor schieten, paarden die "op"zijn, vechten meestal niet tegen een spuitje.
maar goed, in beide gevallen is wat er met het lichaam gebeurt akelig, want de rendac, dan worden ze uit elkaar gehaald en verpulverd of verbrand etc.
en bij de slachterij worden ze onthoofd, gevild etc
dus beide is niet prettig als achterliggende gedachte.

maar ik vind dat een ieder vrij moet zijn in zijn keuze
en de keuze van een ander dus niet mag afkeuren.

wat ik wel afkeur is het hard roepen dat slacht zielig is, en dat het oneerbiedig is voor het paard en blablabla
wat ik ook afkeur is hard roepen dat rendac juist dieronterend is etc.

zoals ik al zei, hebben beide voor en nadelen

maar ze hebben een groot nadeel gemeen, je geliefde dier is weg, dood, op welke manier dan ook
laten we daar wat meer bij stil gaan staan, het hebben van het verdriet van het gemis is erger dan een van de twee dingen kiezen....

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 23:37

Amen! Schijnheilig

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 23:37

crossmonster schreef:

en die weten we nu wel
wat de dood betrefd kies ik in de meeste gevallen voor schieten, paarden die "op"zijn, vechten meestal niet tegen een spuitje.
maar goed, in beide gevallen is wat er met het lichaam gebeurt akelig, want de rendac, dan worden ze uit elkaar gehaald en verpulverd of verbrand etc.

wat ik wel afkeur is het hard roepen dat slacht zielig is, en dat het oneerbiedig is voor het paard en blablabla

maar ze hebben een groot nadeel gemeen, je geliefde dier is weg, dood, op welke manier dan ook
laten we daar wat meer bij stil gaan staan, het hebben van het verdriet van het gemis is erger dan een van de twee dingen kiezen....

Mooi gezegd Bregje, ben ik het helemaal mee eens Lachen

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 23:43

crossmonster schreef:

en die weten we nu wel

Juist...mooi gezegt Ja

Mallemien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 00:35

roossie22 schreef:
Toevallig weet ik de naam van deze "slager" wel. Dat was Kroon, ik heb een hele poos met hem staan praten. Hij haalt de dieren bij de mensen op, samen met zn zoon. Dit doen ze door het hele land heen.
Vriendelijk rustige man die al je vragen beantwoorde net als van Veen zelf. Hij had ook de belg opgehaald, die heeft nog een week op de weide paard kunnen zijn. Hij vertelde ook dat hij de dieren met een nette paardenwagen ophaalde. Na elke rit wordt de wagen/trailer helemaal schoongemaakt zodat het volgende dier geen rare lucht ruikt. Deze mensen gaan met respect met het dier om, zowel levend als dood.

Hij wist ook precies te vertellen waar welk deel van het vlees naar toe gaat. De voorkant wordt verwerkt, de achterkant word "echt" vlees zeg maar. Het "beste" vlees gaat vooral naar frankrijk en franstalig belgië.

Mijn paard is eind december door Dhr Kroon (jr) bij mij op stal opgehaald. Ook ik moest afscheid nemen van mijn allerliefste meisje. Dhr Kroon kwam met een mooie klein vrachtwagen, waar ik zelf mijn paard mocht laden. Helaas lukte het niet en verzette ze zich hevig. (een vrachtwagen was onbekend voor haar) Dhr van Veen stelde toen voor om de vrachtwagen voor de deur van onze poetsplaats te zetten zodat ze makkelijker zou laden. Hij nam er echt alle tijd voor en was ongelofelijk lief, rustig, respectvol en had heel veel geduld met ons. Eindelijk stond mijn meisje. Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om met haar mee te gaan, ook al wist ik dat het haar laatste reis zou zijn, mijn verdriet was te groot.

Ik ben wel met deze excursie mee gegaan om toch te kunnen zien wat er met mijn paard gebeurd is en vond het heel fijn om met eigen ogen te kunnen zien, hoe waanzinnig goed, schoon en respectvol alles gaat. Ik weet zeker Dhr. van Veen heeft mijn paard een hele goede laatste eer bewezen en ben hem daar heel dankbaar voor.

Ik weet nu zeker dat als ik ooit weer voor deze waanzinnige moeilijke beslissing sta ik wel deze laatste reis mee ga !

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 00:39

minnie_muis schreef:
Wat ik me afvroeg he! Beetje raar misschien en offtopic maar hoe doen ze dat bij mensen en wat gebruiken ze dna?

Ik geloof een overdosis morfine, maar dat weet ik niet zeker

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 03:01

Trouwens. Ik heb ooit gehoord dat slachters blauwe plekken en/of zwellingen/eelt vonden bij paarden waar de ruiter met de sporen in heeft zitten prikken. Heeft Dhr van Veen daar iets over verteld?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 03:07

Vonnie84 schreef:
Trouwens. Ik heb ooit gehoord dat slachters blauwe plekken en/of zwellingen/eelt vonden bij paarden waar de ruiter met de sporen in heeft zitten prikken. Heeft Dhr van Veen daar iets over verteld?

Daar heb ik hem niet over gehoord, en ik denk dat je dan wel heéél hard moet schoppen gedurende lange tijd, wil het paard er niet alleen wondjes aan overhouden, maar ook blauwe plekken/zwellingen eelt e.d Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 03:16

griebels schreef:
minnie_muis schreef:

Ik geloof een overdosis morfine, maar dat weet ik niet zeker

Helaas heb ik dit wel van dichtbij meegemaakt, alleen werd het geen euthanasie genoemd, maar het was het zo ongeveer wel. Ik heb zo'n 5 jaar geleden mijn opa verloren aan maagkanker. Prima gezonde man, op en top fit, zowel lichamelijk als geestelijk. Van de tijd dat het bekend werd, totdat hij echt overleed, duurde het proces volgens mij zo'n half jaartje, maar ik weet het niet precies zeker meer.

Je zag hem eigenlijk steeds verder aftakelen, en dat was echt erg om te zien, omdat zulke mensen lichamelijk hárd achteruit gaan, maar geestelijk nog 100% functioneren. Ik had het er dan natuurlijk ook erg moeilijk mee, ik zat toen in de 3e klas van het VWO (rekent even; toen was ik dus ong. 15) Op een gegeven moment kon hij niets meer dan alleen maar in bed liggen, en had tegen de pijn een behoorlijke dosis morfine te slikken iedere dag. Hiervoor had hij al een operatie aan zijn maag gehad, waar een groot gedeelte van zijn maag was verwijderd, omdat hier het kwaadaardig gezwel zat. Hij kon dus echt alleen maar in kleine porties eten, en moest goed kauwen (hij was erg eigenwijs, kauwde nooit goed op zijn eten, dus deed dat nu ook niet). Helaas bleek de operatie vergeefs; de kanker had zich ook naar zijn lymfeklieren e.d. uitgezaaid, en eigenlijk konden de artsen niets meer voor hem doen. Er werd ons verteld dat hij nog jaren mee zou kunnen gaan, of binnen een paar weken zou kunnen overlijden, maar genezen zou hij nooit meer.

Toen brak voor mij een heftige en emotionele periode aan, we wisten immers allemaal dat we hem binnen niet al te lange tijd misschien konden verliezen. Mijn klas toendertijd was super begaan met mij, en steunde mij waar mogelijk. in de pauze's en tussen de lessen door belde ik of ging even op en neer naar huis, om te kijken hoe het er voor stond (mijn opa was toen al in kritieke toestand).

Op een gegeven moment werd ik uit de klas gehaald, met de mededeling dat ik snel naar huis moest gaan. Mijn moeder vertelde me dat mijn opa graag afscheid wilde nemen van iedereen, hij zou die avond aan de morfine pomp gaan, en steeds verder wegzakken, totdat hij uiteindelijk in een diepe slaap, soort coma zou geraken, en dan uiteindelijk met een extra overdosis zou komen te overlijden.

Het afscheid nemen van mijn opa, toen hij er nog helemaal '100% bij was', is voor mij het moeilijkste, zwaarste en tevens emotioneelste moment geweest in mijn hele leven, ik heb er af en toe nog steeds moeite mee.

Maargoed; zo is het dus gegaan.....

Edit: ik ben, ondanks dat ik de middag daarvoor al officieel 'afscheid' had genomen, nog wel met mijn vader meegeweest toen hij al aan de morfine pomp lag. Hij was niet meer aanspreekbaar, en was in een soort van diepe slaap. Ik kon het niet verdragen om hem zo te zien, en ben naar huis gegaan, mijn vader is de hele nacht bij mijn opa gebleven, tot zijn laatste adem. Volgens mijn vader is dit allemaal heel vredig gegaan; mijn opa was immers al in een hele diepe slaap, dus zijn 'geest' was eigenlijk al ergens anders...

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:20

Wow, joycy, jouw verhaal is heel erkenbaar Ach gut .
Ik heb precies het zelfde met mijn opa mee gemaakt. Maar toen de Dokter hem een middel toediende waarvan hij eigenlijk die middag nog van zou moeten overlijden ( geen euthanasie want dat mocht niet) heeft hij nog anderhalve dag geleefd.
Gelukkig is hij in die periode niet meer wakker geworden maaar de tijd daarvoor was een lijdensweg voor hem.
Hij heeft op een gegeven moment zelf gezegd dat hij dood wou, hij kon niet meer eten, de laatste week niet meer drinken. Praten ging heel moeilijk. Hij woog niet meer dan 45 kilo terwijl hij voor zijn ziekte bed meer dan 80 woog.
Het is echt verschrikkelijk om iemand waarvan je houdt zo af te zien takelen.
Gelukkig waren mijn ouders bij hem toen hij overleed, ik kwam enkele minuten later even kijken hoe het met opa ging en toen was hij net overleden.

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:49

quote="roossie22"]
Toevallig weet ik de naam van deze "slager" wel. Dat was Kroon, ik heb een hele poos met hem staan praten. Hij haalt de dieren bij de mensen op, samen met zn zoon. Dit doen ze door het hele land heen.
Vriendelijk rustige man die al je vragen beantwoorde net als van Veen zelf. Hij had ook de belg opgehaald, die heeft nog een week op de weide paard kunnen zijn. Hij vertelde ook dat hij de dieren met een nette paardenwagen ophaalde. Na elke rit wordt de wagen/trailer helemaal schoongemaakt zodat het volgende dier geen rare lucht ruikt. Deze mensen gaan met respect met het dier om, zowel levend als dood.

[/quote]

Deze meneer was er bij ons op de dag ook. Ik had begrepen van hem dat hij (ook) reed voor de verzekering. Weet het niet zeker want op zo'n dag blijft niet alles goed hangen. Maar hij vertelde zoiets van alles jullie hem niet gebracht hadden, dan had ik hem komen halen. Hij stond ons ook bij op de moeilijke momenten. Kortom heel begaan.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 11:04

Wordt het hoofd altijd doormidden gehakt? En zo ja, waarom?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 11:20

Lenn schreef:

Om het "leeg" te kunnen halen dacht ik.
De hersenen moeten er nog uit.

noeki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 11:21

minnie_muis schreef:

Dit is de standaard die ik gebruik in m'n werk, hier worden 3 methodes beschreven.
Bij 'actieve' euthanasie wel te verstaan

Wat JoyCiej007 beschrijft (met morfine) noemen ze palliatieve sedatie.

Citaat:
Parenterale toediening
Geadviseerde farmaca

i.v. thiopentalnatrium (zeer sterk slaapmiddel, dat de ademhaling stopt in hoge doseringen) xmg/kg lichaamsgewicht

nadat patiënt in diep coma is: i.v. pancuroniumdibromide (spierverslapper) x mg

of i.v. vecuroniumbromide (Norcuron°) x mg of ander spierrelaxans

Intraveneuze toediening is de meest betrouwbare en snelle wijze om euthanasie toe te passen en kan daarom zeker worden aanbevolen.

Eerst wordt een coma geïnduceerd door intraveneuze toediening van thiopentalnatrium (Pentothal°) xmg/kg lichaamsgewicht. Thiopentalnatrium is oplosbaar in een klein volume fysiologisch zout òf water. Intramusculaire toediening van thiopentalnatrium is zeer pijnlijk en wordt daarom ontraden. Nadat de patiënt in een diep coma is geraakt, wordt een intraveneuze dosis van een niet-depolariserend neuromusculair werkend spierrelaxans gegeven, zoals x mg pancuroniumdibromide (Pavulon°) of x mg vecuroniumbromide (Norcuron°). Het verdient de voorkeur het spierrelaxans intraveneus toe te dienen om verzekerd te zijn van een optimale beschikbaarheid. Alleen voor pancuroniumdibromide (Pavulon°) zijn er substantiële aanwijzingen dat het middel ook intramusculair gegeven kan worden in een dosis van x mg. In een goed doorbloede spier kan waarschijnlijk met een dosis van x mg intramusculair worden volstaan. Intramusculair kan maximaal 10 ml ingespoten worden. Indien grotere volumina nodig zijn, wordt aanbevolen om deze hoeveelheid over meerdere injectieplaatsen te verdelen. Er is nog geen ervaring met de intramusculaire toepassing van vecuroniumbromide bij de mens, maar argumenten om dit niet te doen zijn evenmin voorhanden.

Naast de twee bovengenoemde neuromusculair werkende spierrelaxantia kunnen ook andere spierrelaxantia worden gegeven.

Orale toediening
Geadviseerde farmaca:

één dag van tevoren starten met een anti-emeticum (tegen misselijkheid) (metoclopramide)

pentobarbitalnatrium- of secobarbitalnatriumdrank (zeer sterk slaapmiddel, dat de ademhaling stopt in hoge doseringen)

Om de kans op uitbraken van het euthanaticum zo klein mogelijk te maken, is het essentieel dat één dag van tevoren een anti-emeticum, zoals bijvoorbeeld een metoclopramidezetpil x maal daags x mg, wordt gebruikt. De feitelijke euthanasie kan het beste geschieden door toediening van x ml drank met x gram pentobarbitalnatrium of secobarbitalnatrium. De drank moet door de patiënt zittend in bed worden gedronken, om te voorkomen dat de patiënt het bed niet meer kan bereiken. Het drinken met een rietje moet worden ontraden, om te voorkomen dat het effect intreedt voordat de hele dosis ingenomen is. De patiënt moet er van tevoren op gewezen worden dat de drank een vieze smaak heeft. Eventueel kan de drank gemengd worden met limonade of een andere vloeistof die de patiënt lekker vindt.

Wanneer de patiënt een maagsonde heeft, kan de drank via deze sonde toegediend worden. Om adsorptie van de drank aan de wand van de sonde te verkleinen, kan de sonde na de toediening doorgespoten worden.

De orale toedieningsweg zal niet altijd tot een snelle dood leiden. Daarom moet de arts wanneer de dood uitblijft (bijvoorbeeld langer dan 5 uur), bereid zijn om zo nodig alsnog een spierrelaxans te injecteren. Mocht in incidentele gevallen aan de diepte van het coma getwijfeld worden, bijvoorbeeld als de drank niet helemaal ingenomen is, dan kan eerst thiopental worden geïnjecteerd.

Aangezien het bij 25% van de patiënten langer dan 3 uur duurt voor de dood intreedt en dit in incidentele gevallen zelfs 24 uur kan duren, wordt aangeraden de eventuele wachttijd tevoren door te spreken met de patiënt en/of de familie.

Rectale toediening
Geadviseerde farmaca:

pentobarbitalnatrium- of secobarbitalnatriumzetpillen x gram (zeer sterk slaapmiddel, dat de ademhaling stopt in hoge doseringen)

Euthanasie langs rectale weg heeft als nadeel dat het theoretisch gezien altijd langer duurt, onder andere vanwege het herhaald doseren van de zetpillen. Vanwege de grote hoeveelheid barbituraatzout per zetpil zal het irritatie geven, vandaar dat deze methode hooguit mag worden overwogen wanneer andere toedieningswijzen onaanvaardbaar zijn. Als dit het geval is, kan worden gedacht aan een zetpil die x gram pentobarbitalnatrium of secobarbitalnatrium in een vette basis bevat. Als dosering zou elk uur drie zetpillen aangehouden kunnen worden. Het is hierbij van groot belang na te gaan of de lichaamstemperatuur van de patiënt niet zó laag is, dat de zetpillen niet meer smelten.

Evenals bij orale toediening moet de arts bereid zijn om zo nodig alsnog met een parenteraal spierrelaxans te termineren, wanneer de dood bijvoorbeeld na 5 uur nog niet is ingetreden. Mocht in incidentele gevallen aan de diepte van het coma getwijfeld worden, dan kan eerst thiopental worden geïnjecteerd.

Aangezien het lang kan duren voor de dood intreedt, wordt aangeraden de eventuele wachttijd tevoren door te spreken met de patiënt en/of de familie.

het de hoeveelheden van de betreffende middelen heb ik verwijderd.

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 11:29

Ik ben blij dat ik dit filmpje heb gezien. Ik wilde mijn paarden al laten slachten mocht het ooit zover komen en ik weet nu dat ik er dus ook bij blijf. Ik dacht dat er gelijk gestoken zou worden voor het leegbloeden. Nu heb je dus tijd genoeg om na het schieten weg te lopen.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 11:50

ma_rie_tje schreef:
Lenn schreef:

Om het "leeg" te kunnen halen dacht ik.
De hersenen moeten er nog uit.

Waarvoor worden die gebruikt?

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 12:04

Citaat:

Interessant om eens te zen hoe het bij mensen gaat.

Bij honden en katten kun je zowel euthasaat (is ook een barbituraat net als thiopental, alleen dan speciaal voor euthanasie gemaakt) gebruiken, als T61 (een combi van lokale verdoving, spierveslapping en slaapmiddel). Daarvoor wordt nog wel iets gegeven om het dier rustig te maken en onder narcose te krijgen.

Ik vind de euthanasie met het barbituraat altijd iets "enger". Het middel moet in een grote dosis bij het hart aankomen en als de bloedsomloop niet zo tof is (door shock of verkeerde medicijnen om hem onder narcose te krijgen) duurt dat dus langer. Ik denk dat de meeste gevallen van "lang duren" bij inslapen ook hier vandaan komen. Het "vechten" wat mensen zien is meer de angst om door de benen te zakken tijdens het intreden van de narcose. Kun je niet voorkomen, want ergens zal het dier toch door de benen moeten en onder narcose moeten.Gelukkig komt dat niet vaak voor.

Over T61 doen veel spookverhalen de ronde, maar er is aangetoond dat zelfs al zou je het als enige euthanasiemiddel gebruiken, het nog goed zou werken. Niettemin worden zeker bij gezelschapsdieren vrijwel altijd eerst de dieren onder narcose gebracht. T61 hoeft niet zo snel geinjecteerd te worden en is dus voor dieren met een beroerde circulatie een betere keus.

Ik ben nog vrij nieuw met euthanasieen geven, dus ik vind het fijn om een infuus te plaatsen zodat ik zeker weet dat ik een vat heb waar ik de middelen in kan spuiten en niet hoef te zoeken naar een vat. Veel dierenartsen geven het eerste narcosemiddel in de spieren en dan het echte euthanasiemiddel in het vat (of zelfs recht in het hart of in de buik, maar daar ben ik geen fan van).

Het verschil met mensen zoals ik dat zie is dat het bij mensen allemaal een stuk langer mag duren. De familie is er bij en als er nog een langere tijd gewacht moet worden ot de persoon uiteindelijk rustig overlijdt is dat niet zo erg (misschien wel gewenst). Maar verder lijkt het erg op elkaar: eerst onder narcose en dan spierverslappers.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 13:21

Inky_devil schreef:
Wow, joycy, jouw verhaal is heel erkenbaar Ach gut .
Ik heb precies het zelfde met mijn opa mee gemaakt. Maar toen de Dokter hem een middel toediende waarvan hij eigenlijk die middag nog van zou moeten overlijden ( geen euthanasie want dat mocht niet) heeft hij nog anderhalve dag geleefd.
Gelukkig is hij in die periode niet meer wakker geworden maaar de tijd daarvoor was een lijdensweg voor hem.
Hij heeft op een gegeven moment zelf gezegd dat hij dood wou, hij kon niet meer eten, de laatste week niet meer drinken. Praten ging heel moeilijk. Hij woog niet meer dan 45 kilo terwijl hij voor zijn ziekte bed meer dan 80 woog.
Het is echt verschrikkelijk om iemand waarvan je houdt zo af te zien takelen.
Gelukkig waren mijn ouders bij hem toen hij overleed, ik kwam enkele minuten later even kijken hoe het met opa ging en toen was hij net overleden.

Ja, ik weet hoe het voelt... Verdrietig

Maar ik denk dat het verschil is tussen beide gevallen, dat wij en mijn opa hadden besloten dát laatste moment wat jij beschrijft, dat échte aftakelen, om dat hem te besparen. Dat wilde hij zelf ook graag. Toen wij afscheid van hem namen was hij wel verzwakt, maar kan nog normaal praten en eten en drinken, al lag hij wel op bed. Ik moet er niet aan denken om hem in een nog verdere toestand van aftakeling te zien.... Hier was gewoon bekend dat hij aan de morfinepomp zou gaan, en hij zou dan eerst in diepe slaap vallen, vanuit daar naar een soort coma, en dan de uiteindelijke, échte dood. De pomp zou de hoeveelheid morfine steeds verhogen... De dokter heeft de pomp alleen maar aangesloten, en is toen weer weg gegaan (het was bij mijn opa en oma thuis)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 13:29

noeki schreef:
Dit is de standaard die ik gebruik in m'n werk, hier worden 3 methodes beschreven.

Wat JoyCiej007 beschrijft (met morfine) noemen ze palliatieve sedatie.

Bedankt Noeki, voor de informatie, alleen palliatieve sedatie, met de morfinepomp dus, dat is officieel niet beschreven als échte 'euthanasie'? (ofwel 'actieve' euthanasie, wat jij schrijft). Omdat er over onze lippen, die van mijn opa, en van de dokter het woordt 'euthanasie' nooit heeft gevallen, maar achteraf bleek het wel zo iets te zijn geweest.... Knipoog

En wat gebeurd er dan precies tijdens dit proces, een beetje zoals ik het beschrijf?

p.s om verdere offtopic reacties te voorkomen, mag je ook wel even via pb antwoorden Knipoog

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 13:37

slachten of inslapen...er zijn voor beiden voordelen.ik heb voor mezelf wel besloten nooit meer een paard te laten slachten.heb er nog spijt van:(
inslapen laat ik dus wel doen,onze dierenarts bereidde ons altijd heel goed voor(heb er 2 in laten slapen,1 bewuste keus de ander had koliek)
bij beide paarden ging het heel rustig,werd het paard goed begeleid(dus niet wankelen,vallen hoofd stoten etc) en beide paarden vochten er ook niet tegen.
wat ik wel raar vind is dat je bij een paard onder narcose vrijwel nooit hoort dat het niet goed ging,dat hij bleef vechten etc en bij het inslapen wel.het is hetzelfde principe.
ik ben wel blij dat de keus tussen slachten/inslapen er nu is en ieder voor zich de beste keus kan maken.