Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mummie

Re: Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:49

Mijn paard is gewoon met de trailer weggebracht naar een "destructie" bedrijf in de buurt van Haarlem. Hij is buiten ingeslapen onder de hooiberg op een strobed en daarna met een speciale lier en een band om z'n buik heel netjes de trailer in "gesleept". Op de klep lag een plaat waardoor hij gemakkelijk erin gleed.
Moet eerlijk zeggen dat mijn vader toendertijd alle kosten heeft betaald (de lieverd), maar volgens mij kostte dit geen 400 euro hoor.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:59

Citaat:
Vaak wordt T61 als enig middel gebruikt en dát kan inderdaad vervelende taferelen opleveren

Daar is ook onderzoek naar gedaan, het verhaal ging dat de spierverslapper eerder zou gaan werken dan het narcosemiddel. Dat blijkt dus niet waar te zijn. Weer een meevaller. Maar ik ken geen enkele dierenarts die T61 als enige euthanasiemiddel bij een paard gebruikt.

noeki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:59

Mummie schreef:
Mijn paard is gewoon met de trailer weggebracht naar een "destructie" bedrijf in de buurt van Haarlem. Hij is buiten ingeslapen onder de hooiberg op een strobed en daarna met een speciale lier en een band om z'n buik heel netjes de trailer in "gesleept". Op de klep lag een plaat waardoor hij gemakkelijk erin gleed.
Moet eerlijk zeggen dat mijn vader toendertijd alle kosten heeft betaald (de lieverd), maar volgens mij kostte dit geen 400 euro hoor.

Deze informatie komt van de site van de Rendac.
Die hanteren blijkbaar deze prijs wel.
Jou paard is zelf naar een destructie bedrijf gebracht in de service van de Rendac komen ze bij jou thuis.
Dat zal toch wat meer kosten....

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 11:06

Citaat:
Pardon, ik heb niet de hele dag de tijd om achter bokt te hangen! Boos!

Sorry hoor, ik bedoelde het zodat er geen ladingen reacties op jouw post zouden komen terwijl jij je niet kon "verdedigen", zie ook het knipogende smilietje

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 11:09

noeki schreef:
Mummie schreef:

Jou paard is zelf naar een destructie bedrijf gebracht in de service van de Rendac komen ze bij jou thuis.

Waar zie jij dit staan??!!

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 11:13

verography schreef:
Girlgamer schreef:

Hij had een ontsteking op de kroonrand die naar binnen is gaan woekeren.

hartstikke bedankt.. dan weet ik hoe het kwam en dan moet ik goed opgaan letten bij me vp belg. Die heeft 2 ernstige zweren net onder haar been gehad en ze loopt nu weer normaal, maar het ziet er nog wel heel vies uit daar.

Houdt het maar goed in de gaten dan. Bij dit paard zag het er ook vies uit.

noeki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 11:20

0maris0 schreef:
Waar zie jij dit staan??!!

http://www.rendac.com/nl/welkom.html
ga naar info melden kadavers
ga naar particulieren
klink op 'paarden' (de tekst link)
en daar staat de informatie.

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 11:24

Oke en dat is zeg maar de luxere.
Excl btw, dus reken er maar dik € 500.- voor.
Als je het paard laat ophalen met een waar meerdere dieren liggen dan is het goedkoper.

Mummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 11:25

noeki schreef:
Mummie schreef:

Ik zeg ook niet dat het niet waar is wat jij zegt ik wil alleen zeggen dat het dus ook anders kan.

noeki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 11:31

Dat snap ik, maar niet iedereen woont dicht bij een destructie bedrijf.
En dan zijn dit wél de kosten voor een dergelijk service Lachen

noeki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 11:32

0maris0 schreef:
Oke en dat is zeg maar de luxere.
Excl btw, dus reken er maar dik € 500.- voor.
Als je het paard laat ophalen met een waar meerdere dieren liggen dan is het goedkoper.

Klopt zie bij tarieven

Mummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 11:49

Klopt inderdaad, heb ik gewoon mazzel gehad denk ik. Was wel blij mee. Wilde hem ook nog laten cremeren maar dat was toch wel een beetje kostbaar. Zoals al eerder vermeld, paard is toch dood en wordt verbrand dus of dat nou bij een crematorium is of bij een destructie bedrijf maakt voor mij dan ook niet meer uit. Maar volgens mij wijken we een beetje van het topic af Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 11:59

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:29

ik vind echt onwijs goed dat jullie er heen zijn gegaan. heb alle fot's bekeken. durf alleen de filmpjes nog niet echt te bekijken Bloos

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:01

Rachelll schreef:
ik vind echt onwijs goed dat jullie er heen zijn gegaan. heb alle fot's bekeken. durf alleen de filmpjes nog niet echt te bekijken Bloos

Of je de filmpjes wilt kijken, moet ieders natuurlijk voor zichzelf bepalen. Maar ik kan je verzekeren dat vooral het schietfilmpje veel mensen 100% meevalt. Het paard wordt rustig en kalmpjes naar binnengeleid, krijgt nog even een aai over zijn bol, en pats! daar ligt hij al. Het gaat zo snel dat je er verstelt van zal staan. Het optakelen van het lichaam daarna is inderdaad niet zo'n fijn gezicht, maar er zijn zat mensen die het filmpje direct ná het schieten gewoon stoppen. Het schieten valt toch veel mensen heel erg mee, omdat het dus zó snel gaat. Ze ziet ook bijna geen bloed, alleen een heel klein straaltje uit het hoofd van het paard.

Ik zou zeggen; kijk maar wat je met deze informatie doet, en succes gewenst, mocht je hem nog wel gaan kijken Knipoog

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:07

wauw wat een uitleg over de verschillende soorten paardenvlees. Apart hoor, dat wist ik helemaal niet. Vlees is in mijn ogen Vlees. En dat friezen dan ook heel apart vlees hebben zeggen, egt mega vaag maar wel handig om te weten.

en Girlgamer: ja ga het heel goed in de gaten houden. En als ze ook maar even kreupel word hoop ik dat ik de eigenaar zover kan krijgen weer meteen een goede smid te laten kijken

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 16:30

de been kwam niet eens direct van de hoeven vandaan.
Dit was een ontsteking vanaf net boven de kroonrand (als ik het goed heb) en is vanaf daar naar binnen gegaan.

Niet echt prettig om te zien, de ontsteking was ook al deels versteend

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:14

roossie22 schreef:
wat de slager ( waarvan niemand de naam weet Knipoog ) vertelde is dat er best het één en ander aan vlees geexporteerd wordt naar het buitenland, idd omdat nederlanders betrekkelijk weinig paardenvlees eten.
maar dit niet gebeurd met het idee wat veel mensen ervan denken 'kudde knollen op de veewagen en hup naar italie ermee' maar dat ze hier worden geslacht en de karkassen bevroren naar bv italie vervoerd worden.

Toevallig weet ik de naam van deze "slager" wel. Dat was Kroon, ik heb een hele poos met hem staan praten. Hij haalt de dieren bij de mensen op, samen met zn zoon. Dit doen ze door het hele land heen.
Vriendelijk rustige man die al je vragen beantwoorde net als van Veen zelf. Hij had ook de belg opgehaald, die heeft nog een week op de weide paard kunnen zijn. Hij vertelde ook dat hij de dieren met een nette paardenwagen ophaalde. Na elke rit wordt de wagen/trailer helemaal schoongemaakt zodat het volgende dier geen rare lucht ruikt. Deze mensen gaan met respect met het dier om, zowel levend als dood.

Hij wist ook precies te vertellen waar welk deel van het vlees naar toe gaat. De voorkant wordt verwerkt, de achterkant word "echt" vlees zeg maar. Het "beste" vlees gaat vooral naar frankrijk en franstalig belgië.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:56

die jongere slager (de hakker met het donkere haar) heeft ook zijn naam genoemd, die ben ik ook vergeten.

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:29

trouwens... in een smulrol zit ook paardenvlees. ik haal ook echt geen paardenbiefstuk of worst, maar een smulrol vind ik toch wel lekker, eigenlijk Bloos
ik heb in een snackbar gewerkt en daar kun je op de dozen lezen waar paardenvlees in verwerkt is, en ik kan je zeggen dat er maar weinig produkten paardloos is Knipoog

oja, en stoofvlees (bijv. in blik) wordt ook vaak van paardenvlees gemaakt. vandaar dat het veel naar belgie word getransporteerd zeker?

ramses4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:44

vind dit echt te erg om naar te kijken snap niet dat jullie dat durfen en doen word er gewoon misselijk van VRESELIJK

Mummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:53

Je hoeft er niet naar te kijken hoor, staat duidelijk aangegeven dat de foto's schokkend zijn!

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:22

Interessant! Sommige foto's vind ik alleen niet helemaal gepast...
Ik hoop dat de eigenaar van de paarden die ik verzorg ook voor de slacht kiest, én ik ben blij dat ik geen vlees eet als ik dit zo zie.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:24

noeki schreef:
Dan hanteert de DA in ieder geval de verkeerde volgorde, spierverslappers zijn namelijk niet nodig. Een goede DA gebruikt eerst een kalmeringsmiddel (dat spul dat ook gespoten wordt bij het maken van röntgenfoto’s), daarna een narcosemiddel waarbij het paard in slaap valt en uit eindelijk de fatale dosis pentobarbital. Dit laatste middel wordt ook in de humane geneeskunde ook gebruikt bij euthanasie.

Vaak wordt T61 als enig middel gebruikt en dát kan inderdaad vervelende taferelen opleveren.

Aan zuinigheid van de DA kun je zelf alles doen, je kunt van te voren vragen hoe hij/zij de euthanasie uit gaat voeren en je kunt gewoon eisen dat hij het op de juiste manier doet, dus met voldoende medicatie en geen T61!!
Gewoon een kwestie van jezelf verdiepen in deze materie.

Voor zover ik altijd begrepen heb, bestaat een narcosemiddel voor een gedeelte uit spierverslappers. Ik weet in ieder geval dat bij zowel onze hond (waarbij het dus niet helemaal goed ging) als mijn kat (waarbij het gelukkig WEL goed ging) dat er 2 spuiten zijn toegediend (overigens 2 verschillende dierenartsen). de eerste was een narcosemiddel, de 2e een euthenasiemiddel (en nee, ik heb geen idee welke). Hoe dat bij paarden (en ander groot vee) gaat weet ik niet precies.

Ik heb wel van te voren aan de dierenarts gevraagd hoe ze de euthenasie uit gaan voeren, maar ik vertrouw ook op hun expertise. Ik ga ervan uit dat zij er ook naar streven om het dier zo vriendelijk en diervriendelijk mogelijk te laten gaan. Natuurlijk, ik zou me compleet kunnen verdiepen in welke euthenasiemiddelen er op het moment "in" zijn, en die kennis up to date houden. Maar eerlijk egzegd vind ik dat het werk van de dierenarts, je betaalt je er toch niet voor niets blauw aan? Buiten dat staat mijn hoofd er op het moment dat mijn beestje stervende is daar toch niet naar...

Maar goed, ik ga nu wel erg off-topic. Ik basseer mijn verhaal echter niet op fabels, maar wat ik zelf heb meegemaakt. En wat dierenartsen mij zelf verteld hebben. Als die het fout hebben, leg ik bij deze de verantwoordelijkheid bij hun....

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 22:27

Oh ja, over paardenvlees Clown Ik moet eerlijk zeggen, ik eet geen paardenvlees...Nie zozeer omdat ik het zielig vind, maar eigenlijk vind ik paarden maar vies Vork haha,. nee hoor, ik eet wel frikandellen etc, waarin het verwerkt zit, maar paardenworst en paardenrookvlees vind ik gewoon echt niet lekker. Paardenbiefstuk heb ik eerlijk gezegd nog nooit op, omdat mijn beide ouders het niet lusten. Nu ik op mezelf woon zal ik het ook niet snel kopen, omdat ik het gewoon niet gewend ben te eten.