Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Re: Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 00:00

MSQuincyTE schreef:
Ik vind de filmpje erg interessant om te zien.
Alleen zijn er een paar filmpjes die het niet doen helaasDe foto's zijn ook niet schokkend.

Ik zou zelf mijn paard ook niet naar de slager brengen.

Als je éven wat verder leest dan je neus lang is, kun je zelfs op deze en de vorige pagina zien hoe dat komt. Dan moet je inloggen met naam en wachtwoord.

Naam: excursie
Wachtwoord: nijkerk

óf:

Naam: boktlogin
Wachtwoord: wachtwoord....

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 00:07

bedankt voor de uitleg over het doden-hersendood etc, dat wilde ik ook weten. Is er al iemand die de faculteit utrecht al een mailtje hierover gedaan heeft?

En wat gebeurd er eigenlijk met de huid, botten, hoofd, benen+hoef van het paard nadat het geslacht is? en wordt het vlees geexporteerd naar het buitenland of verkocht in nederland, (Lijkt me sterk aangezien nederlanders niet veel paardenvlees eten)...?

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 00:09

Ze vertelden dat de Belg voor de frikandellen en de kroketten ( en de worsternbroodjes van de hema) zou worden gebruikt. Dat vlees was te taai voor biefstuk enz.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 00:19

Inky_devil schreef:
Ze vertelden dat de Belg voor de frikandellen en de kroketten ( en de worsternbroodjes van de hema) zou worden gebruikt. Dat vlees was te taai voor biefstuk enz.

dus het was nog een jong paardje? Een handelaar die veel met slachtdieren werkt vertelde me ooit dat het vlees van paarden onder 1 jaar en van boven de 15 jaar alleen goed was om te eten als biefstukken, lapjes e.d.? alles daartussen zou taai zijn? heeft van veen daarover ook nog iets gezegd tegen jullie?

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 00:25

nee, hij had het erover dat het was omdat het een koudbloed paard was, die hebben taai vlees.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 00:27

heb maar niet naar de filmpjes gekeken, compu flipt dan. Ik kan hier normaal gesproken echt prima tegen, maar nu even niet, net gehoord dat het paard van de buren, waar ik een tijdje voor heb gezorgt, via de paardenmarkt naar de slager is gebracht en waarschijnlijk pas in Ierland. Ik voel me echt een enorme penny nu, het beest is dood, merkt er niets van. Maar toch kan ik er echt niet goed tegen. Bij nader inzien denk ik toch niet dat mijn paarden zo aan hun eind zullen komen. Van die koeien wordt ik ook helemaal naar, het is zo beestonterend, zo helemaal uit elkaar, niets is meer van het beest zelf. Het hoofd ergens anders enzo. Terwijl ik echt niet tegen slachten ben, als het dier maar een dierwaardig leven heeft gehad. Maar nee, wordt hier toch goed naar van

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 01:12

Inky_devil schreef:
nee, hij had het erover dat het was omdat het een koudbloed paard was, die hebben taai vlees.

Koudbloeden hadden taai vlees, de rest had normaal vlees en de volbloeden (arabieren en engelse volbloeden en andere hoogstaande bloedpaarden) hebben heel mals vlees...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 01:28

silverbrumby schreef:
bedankt voor de uitleg over het doden-hersendood etc, dat wilde ik ook weten. Is er al iemand die de faculteit utrecht al een mailtje hierover gedaan heeft?

En wat gebeurd er eigenlijk met de huid, botten, hoofd, benen+hoef van het paard nadat het geslacht is? en wordt het vlees geexporteerd naar het buitenland of verkocht in nederland, (Lijkt me sterk aangezien nederlanders niet veel paardenvlees eten)...?

Dit is ook al eerder in het topic beschreven, maar kan begrijpen dat niet iedereen dit heeft gelezen omdat het topic door de vele discussie's en vragen een beetje onoverzichtelijk is geworden Knipoog. In het kort:

- Huid wordt opgehaald door de leerlooierij, wordt op normale wijze net als koeienhuid verwerkt tot leer voor schoenen, tasjes e.d
- Botten blijven volgens mij bij de slachterij nog gewoon tussen het vlees; in de koelcel hingen gewoon complete rompen, karkassen, met de ribben e.d. er nog in. Ik neem aan dat dit naar een vleesverwerker of koper gaat, en dat het bot dan daar van het vlees gescheiden wordt. Wat er dan met de botten gebeurd; geen idee. Ik denk verbrand of naar de rendac en dan verbrand.
- Hoofd wordt ook gevild, en gaat dan naar de rendac met het andere slachtafval zoals de ingewanden, meeste organen en darmen etc. om daar verbrand te worden. Ik had het er met van Veen over dat ik meende dat van alle dode paarden en slachtafval dat door de Rendac wordt opgehaald, ook weer deels paardenbrok, koeien- en varkensbrok van wordt gemaakt. Vroeger was dit wel zo, maar sinds we zo veel last hebben van ziekte's als BSE, Varkenspest, Vogelgriep en MKZ mag dit niet meer, en wordt al het afval (incl. dode kadavers) opgehaald door de rendac en daar in een grote oven verbrand.
- Vaak gaan de hoeven en evt. benen óf naar de Rendac, maar ze worden ook wel eens gebruikt voor diergeneeskundige opleidingen als educatief materiaal, of naar opleidingen in de richting van de hoefsmederij; de hoefsmeden in opleiding oefenen dan zeg maar op de 'overgebleven hoeven'.
- Oh, en de staarten gaan naar een mevrouw die daar 'hairextensions' voor paarden van maakt (één van ons heeft ook een mooie, zwarte staart meegekregen van Van Veen) en bovendien worden de snaren op een strijkstok van een viool ook van paardenhaar gemaakt. De staarten worden dus vooral gebruikt voor 'creatieve' doeleinden, of voor paarden met een zogenaamd 'rattenstaartje' Knipoog

Knipoog zo; heeft iemand nog een aanvulling, dan ga je gang, ik heb zo'n beetje alles verteld wat ik er van wist Lachen

Edit: Tot slot nog een antwoord op je laatste vraag: deze vraag stelde ik ook aan Van Veen, en hij antwoorde dat in iedergeval het vlees dat hij had, eigenlijk alleen maar voor Nederlandse consumptie wordt gebruikt. Volgens de andere slager (niemand weet volgens mij zijn naam Tong uitsteken ) die ons ook rondleidde kon het ook nog wel eens voor komen bij 'sommige merken' dat er kleine stukjes paardenvlees als smaakmakers in blikken kant-en-klare nasi verwerkt zou worden. Lachen

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 01:45

ohh ja de nasi Knipoog . Dat vertelde hij inderdaad.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 01:49

Ik ga geloof ik maar geen kant en klare nasi meer kopen

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 01:54

MSQuincyTE schreef:

Waarom niet?? Hij smaakt er niets minder om hoor... Knipoog

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 01:55

Frikandellen, kroketten en worstenbroodjes van de hema. zit ook paardenvlees in.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 01:56

MSQuincyTE schreef:

eh ja goed, ik ben zowiezo al geen fan van nasi, en al helemaal niet kant en klaar. ik ben best wel een beetje dubbel hier in; ik zou nooit zomaar een paardenbiefstukje of paardenrookvlees eten of kopen, ik eet ook geen frikandel (vind ik gewoon niet lekker) maar eet wél kroketten en al die andere 'frituurhapjes' van bijvoorbeeld Mora. Als je eens goed die verpakkingen leest van die frituurhapjes, zie je dat ook dáár paardenvlees in verwerkt zit Knipoog

Ik eet dus eigenlijk, zonder dat ik er erg in heb, wel deels paardenvlees, maar een echt puur paardenbiefstukje hoef ik nou ook weer niet Knipoog

@ Inky-devil; ja, meestal onthoud ik juist dat soort 'kleine dingetjes' die er even bijverteld worden Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 01:57

Inky_devil schreef:
Frikandellen, kroketten en worstenbroodjes van de hema. zit ook paardenvlees in.

en díe vind ik nou juist zo lekker Lachen (komt vast door dat gedeelte 'paardenvlees' Tong uitsteken )

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 02:05

Niets lekkerder dan een goede paardenbiefstuk hoor...veel lekkerder dan een runderbief Ja
Frikandellen en dat soort dingen eet in ook bij tijd en wijlen...ze mikken er van alles in maar dat is misschien ook wel het geheim Haha!
Kant en klare nasi ben ik zelf ook geen liefhebber van,maak hem liever zelf of bij de chinees vandaan.
Paardenworst vind ik net als de rest van paardenvlees niet lekker en dat is ook de enige reden dat ik het niet eet.
Als een paard dan toch dood moet kun je hem net zo goed opeten,er zit zoveel vlees aan en andere nuttige dingen dat ik het eigenlijk zonde vind om weg te gooien.Er wordt al genoeg verspilt in de wereld Bloos .Of ik een biefstukje van mijn eigen paard zou eten....nee maar dat is een gevoelskwestie.Ik heb er geen problemen mee als hij in de etalage zou komen te liggen voor consumptie (na zijn dood wel te verstaan Clown )

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 03:11

Tinky12 schreef:
Niets lekkerder dan een goede paardenbiefstuk hoor...veel lekkerder dan een runderbief JaFrikandellen en dat soort dingen eet in ook bij tijd en wijlen...ze mikken er van alles in maar dat is misschien ook wel het geheim Haha!

Hmm, nou maak je me wel érg benieuwd Tinky Knipoog Misschien dat ik het toch eens aandurf om een klein stukje te proeven. Ik heb er helemaal geen moeite mee hoor, ik ben het eens met wat je zegt; dat paard ligt er toch al, of ik het nu eet of iemand anders, het wordt toch gegeten... Knipoog

Maar ik denk dat ik daar toch nog eventjes mee wacht. Deze excursie heeft namelijk zoveel indruk op mij gemaakt, de beelden die ik daar heb gezien staan mij nog vers in het geheugen, en ben bang dat ik dan toch daar weer even aan denk, op de één of andere manier geeft dat beetje 'raar' gevoel.

Maar ik wil even duidelijk stellen; ik ben zéker niet tegen het eten van paardenvlees Knipoog

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 05:57

Als je er over een tijdje klaar voor bent zou ik het echt eens proberen...dat je nu even je neus optrekt kan ik mij wel voorstellen hoor.Dit is ook iets wat een grote indruk achterlaat...je weet dat het dagelijks gebeurt maar om er dan ook werkelijk eens met je neus op gedrukt te worden is toch wel even iets anders Clown
Knipoog

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 08:32

ben et er mee eens dat paarden bief lekkerder is dan runder.
Maar struisvogel is NOG lekkerder Knipoog

Het paard is toch al dood, en als ik het niet op eet dan eet een ander het op of wordt het weg gegooid (als het er al te lang ligt)
En daarbij hebben de meeste paarden die geslacht worden een goed leven gehad. Paarden zijn een van de weinige dieren die niet voor de slacht gefokt worden.

Wat dat betreft is een koe zieliger

Mummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 09:58

Ik hoorde dat, juist omdat we in nederland niet veel paardenvlees eten, de paarden vaak op transport naar het buitenland gaan (naar de landen waar ze wel veel paardenvlees eten) en dan niet op zo'n diervriendelijke manier behandeld worden zoals hier beschreven is. Ik weet niet of het een broodje aap verhaal is maar het klinkt wel logisch.

Dus dames, kom op laten we gewoon met z'n allen paardenvlees eten Knipoog (ik eet het zelf trouwens niet omdat gewoonweg omdat ik niet zo'n vlees eter ben maar vroeger at ik gewoon paardenworst en biefstuk hoor als m'n moeder dat voorzette Knipoog)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:02

wat de slager ( waarvan niemand de naam weet Knipoog ) vertelde is dat er best het één en ander aan vlees geexporteerd wordt naar het buitenland, idd omdat nederlanders betrekkelijk weinig paardenvlees eten.
maar dit niet gebeurd met het idee wat veel mensen ervan denken 'kudde knollen op de veewagen en hup naar italie ermee' maar dat ze hier worden geslacht en de karkassen bevroren naar bv italie vervoerd worden.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:12

Girlgamer schreef:
verography schreef:
haha thnx. alleen wat voor ontsteking is de vraag. Belgen hebben namelijk een bepaalde ziekt. Iets met Chronische Lyfoedeem aandoening. Ik wil graag weten of dit het was.

Hij had een ontsteking op de kroonrand die naar binnen is gaan woekeren.

hartstikke bedankt.. dan weet ik hoe het kwam en dan moet ik goed opgaan letten bij me vp belg. Die heeft 2 ernstige zweren net onder haar been gehad en ze loopt nu weer normaal, maar het ziet er nog wel heel vies uit daar.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:16

haha dus eigenlijk moeten we als we paardenliefhebber zijn, juist paardenvlees eten Ja

het klopt wel dat paardenvlees niet goed verkoopt in nl
daarom wordt het verwerkt in kroketten enzo

ik heb wel eens paardenrookvlees op,dat was niet apart, maar paardenbiefsttuk schijnt idd erg lekker te zijn.

ik had eigenlijk ook wel verwacht dat koudbloeden geen lekker vlees zouden hebben.

leeftijd speelt uiteraard ook mee, maar niet zo erg als het ras.

ik vergelijk het maar weer even met varkens, je hebt zogenaamde "volbloed"varkens, die zijn net als volbloeden, erg gevoelig, dunne huid, snel gestresst, enfin, ze hebben alle kenmerken van een volbloed, en deze varkens hebben dus ook het mooiste en lekkerste vlees !

dat vlees eten wij hier overigens niet zoveel, bijna al die varkens gaan naar duitsland, daar leveren ze meer op, omdat het beter vlees is.

maar goed, dat even ter vergelijking wat betrefd het vlees.
koudbloeden hebben stugger vlees, met meer structuur,
terwijl volbloeden malser, zachter vlees hebben met wat minder structuur.

friesen, dat had ik nog even nagevraagt aan van veen, die hebben vlees wat bijna niet te verwerken valt, het is blauw achtig wit, en veels te taai.
dit had ik al vaker gehoord. maar het blijft wel typisch

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:18

Mummie schreef:
Ik hoorde dat, juist omdat we in nederland niet veel paardenvlees eten, de paarden vaak op transport naar het buitenland gaan (naar de landen waar ze wel veel paardenvlees eten) en dan niet op zo'n diervriendelijke manier behandeld worden zoals hier beschreven is. Ik weet niet of het een broodje aap verhaal is maar het klinkt wel logisch.

De paarden die van Nijkerk slacht gaan voornamelijk als vlees! naar Belgie en Frankrijk...
Dus je kunt beter zorgen dat je paarden hier geslacht worden dan in bijv Italie Knipoog

Mummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:19

Friezen zijn zowieso typisch ha ha ha Grapje (voordat daar weer een rel over begint Duivel )

noeki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 10:40

Ellebel schreef:
Citaat:
Al die verhalen over 'vechten tegen het spuitje' hebben maar 1 oorzaak:
Zuinigheid van de dierenarts.
Gebruikt deze een royale overdosis narcosemiddelen en 'inslaapmiddel' dan zal geen enkel paard in staat zijn te vechten.
Maar ja dat kost wat meer geld....

Vechten komt ook wel eens voor bij paarden met een hele slechte circulatie. Kun je er nog zo veel in spuiten, als het niet snel op de plaats van bestemming komt duurt het even voor het paard weg raakt. Heb ik ook op hele goede klinieken waar een fikse overdosis werd gegeven zien gebeuren.
Ook kan het zijn dat het gevoel de controle over zijn benen kwijt te zijn het paard angst aanjaagt. Een paard is een vluchtdier en heeft zijn benen nodig om te overleven, reden waarom bij honden en katten het inslapen nog minder vaak fout gaat. Die liggen sowiezo de halve dag al te maffen.
Ook het panieken heb ik wel eens gezien, zowel bij onder narcose brengen als bij de narcose voor het inslapen. In alle gevallen heb ik er met mn neus bovenop gestaan en weet ik zeker dat er meer dan genoeg (in geval van euthanasie vaak een dubbele dosis) middelen in ging.

Feit blijft dat je met levende wezens en mensenwerk te maken hebt. 100% zekerheid dat het helemaal perfect gaat heb je nooit, niet bij de slacht en niet bij inslapen. Toch zijn beide in mijn ogen goede opties.

Goed ik spreek ook uit ervaring, maar ik heb het nog nooit mis zien gaan.
Alleen in geval van een slechte circulatie zou het theoretisch kunnen, maar in de praktijk valt dat dus ook nogal mee.

Laura24 schreef:
noeki schreef:
Interessante excursie en verslag, maar ik stoor mij in toenemende mate aan de spook verhalen rondom het inslapen.

Al die verhalen over 'vechten tegen het spuitje' hebben maar 1 oorzaak:
Zuinigheid van de dierenarts.
Gebruikt deze een royale overdosis narcosemiddelen en 'inslaapmiddel' dan zal geen enkel paard in staat zijn te vechten.
Maar ja dat kost wat meer geld....

Dit schijnt dus niet altijd waar te zijn (de zuinigheid dan). Net als bij mensen zijn er ook dieren (en dus ook paarden) die niet goed reageren op het verdovende middel dat de narcose bevat. De spierverslappers werken dus wel, de slaapmiddelen niet. Heeft niet met de hoeveelheden te maken, maar met de reactie die het lichaam hierop geeft.

Zelfs als het wel de zuinigheid van de dierenarts betreft, kan je daar dus als eigenaar niets aan doen. hoor helaas toch vrij veel negatieve verhalen, dus blijkbaar zijn veel dierenartsen zuinig. Dat risico zou ik persoonlijk dan niet durven nemen als ik mijn paard in zou laten slapen....

Dan hanteert de DA in ieder geval de verkeerde volgorde, spierverslappers zijn namelijk niet nodig. Een goede DA gebruikt eerst een kalmeringsmiddel (dat spul dat ook gespoten wordt bij het maken van röntgenfoto’s), daarna een narcosemiddel waarbij het paard in slaap valt en uit eindelijk de fatale dosis pentobarbital. Dit laatste middel wordt ook in de humane geneeskunde ook gebruikt bij euthanasie.

Vaak wordt T61 als enig middel gebruikt en dát kan inderdaad vervelende taferelen opleveren.

Aan zuinigheid van de DA kun je zelf alles doen, je kunt van te voren vragen hoe hij/zij de euthanasie uit gaat voeren en je kunt gewoon eisen dat hij het op de juiste manier doet, dus met voldoende medicatie en geen T61!!
Gewoon een kwestie van jezelf verdiepen in deze materie.

Ellebel schreef:
Ik had ook al op dezelfde quote gereageerd, maar verder geen reactie meer terug gehad Knipoog

Pardon, ik heb niet de hele dag de tijd om achter bokt te hangen! Boos!

Recent heeft er nog iets over euthaniseren in de hoefslag gestaan een duidelijk en helder artikel, dat zoveel vooroordelen omtrent slachten als inslapen uit de weg neemt. http://www.dehoefslag.nl/content.asp?menuid=136

De rendac heeft overigens ook een ‘luxe’ service waarbij het paard heel netjes van het eigen erf gehaald wordt.
Dus niet twee dagen aan de straat en vervolgens met een grijper in een vrachtwagen gesodemieterd. Het kost wel wat:

Dit is gekopieerd van de site van de rendac
AANGEPASTE SERVICE VOOR PAARDEN
Het doodgaan van een paard is een emotionele gebeurtenis. Het idee leeft dat dode paarden in het veevoedercircuit terecht komen. Dat is voor veel eigenaren een onaantrekkelijke gedachte.

In Nederland is de situatie echter dat dode dieren niet worden hergebruikt als veevoedergrondstof.

Dode paarden kunt u melden bij Rendac. Het paard wordt dan de eerstvolgende werkdag bij u opgehaald door een van onze kadaverwagens. Het tarief is in dit geval gelijk aan het op dat moment geldende wettelijke vastgestelde tarief voor het ophalen van paarden.

Daarnaast bestaat de mogelijkheid om het paard apart te laten ophalen. Als u voor deze mogelijkheid kiest, wordt het kadaver door Rendac met speciaal vervoer opgehaald. Speciale zorg en mogelijkheid om voorafgaand aan het vervoer op een door u gewenste manier afscheid te nemen staan daarbij centraal. Rendac rekent voor deze dienstverlening een bedrag van € 419,75 (excl. BTW) per paard.