silverbrumby schreef:bedankt voor de uitleg over het doden-hersendood etc, dat wilde ik ook weten. Is er al iemand die de faculteit utrecht al een mailtje hierover gedaan heeft?
En wat gebeurd er eigenlijk met de huid, botten, hoofd, benen+hoef van het paard nadat het geslacht is? en wordt het vlees geexporteerd naar het buitenland of verkocht in nederland, (Lijkt me sterk aangezien nederlanders niet veel paardenvlees eten)...?
Dit is ook al eerder in het topic beschreven, maar kan begrijpen dat niet iedereen dit heeft gelezen omdat het topic door de vele discussie's en vragen een beetje onoverzichtelijk is geworden
. In het kort:
- Huid wordt opgehaald door de leerlooierij, wordt op normale wijze net als koeienhuid verwerkt tot leer voor schoenen, tasjes e.d
- Botten blijven volgens mij bij de slachterij nog gewoon tussen het vlees; in de koelcel hingen gewoon complete rompen, karkassen, met de ribben e.d. er nog in. Ik neem aan dat dit naar een vleesverwerker of koper gaat, en dat het bot dan daar van het vlees gescheiden wordt. Wat er dan met de botten gebeurd; geen idee. Ik denk verbrand of naar de rendac en dan verbrand.
- Hoofd wordt ook gevild, en gaat dan naar de rendac met het andere slachtafval zoals de ingewanden, meeste organen en darmen etc. om daar verbrand te worden. Ik had het er met van Veen over dat ik meende dat van alle dode paarden en slachtafval dat door de Rendac wordt opgehaald, ook weer deels paardenbrok, koeien- en varkensbrok van wordt gemaakt. Vroeger was dit wel zo, maar sinds we zo veel last hebben van ziekte's als BSE, Varkenspest, Vogelgriep en MKZ mag dit niet meer, en wordt al het afval (incl. dode kadavers) opgehaald door de rendac en daar in een grote oven verbrand.
- Vaak gaan de hoeven en evt. benen óf naar de Rendac, maar ze worden ook wel eens gebruikt voor diergeneeskundige opleidingen als educatief materiaal, of naar opleidingen in de richting van de hoefsmederij; de hoefsmeden in opleiding oefenen dan zeg maar op de 'overgebleven hoeven'.
- Oh, en de staarten gaan naar een mevrouw die daar 'hairextensions' voor paarden van maakt (één van ons heeft ook een mooie, zwarte staart meegekregen van Van Veen) en bovendien worden de snaren op een strijkstok van een viool ook van paardenhaar gemaakt. De staarten worden dus vooral gebruikt voor 'creatieve' doeleinden, of voor paarden met een zogenaamd 'rattenstaartje' 
zo; heeft iemand nog een aanvulling, dan ga je gang, ik heb zo'n beetje alles verteld wat ik er van wist 
Edit: Tot slot nog een antwoord op je laatste vraag: deze vraag stelde ik ook aan Van Veen, en hij antwoorde dat in iedergeval het vlees dat hij had, eigenlijk alleen maar voor Nederlandse consumptie wordt gebruikt. Volgens de andere slager (niemand weet volgens mij zijn naam
) die ons ook rondleidde kon het ook nog wel eens voor komen bij 'sommige merken' dat er kleine stukjes paardenvlees als smaakmakers in blikken kant-en-klare nasi verwerkt zou worden.