Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:09

JoyCiej007 schreef:
ElCamino schreef:
Dat had ik ook begrepen van hem hoor.... toch moest ik even nakijken of er iets stond bij het in memoriam gedeelte....

En bedacht me toen dat ik respect heb voor de eigenaar van dit beestje op dit punt.

Inderdaad ik ook. Persoonlijk zou ik het zelf niet zo geweldig vinden (zeg maar gerust: totaal niet fijn) wanneer er zoveel mensen bij het schieten van mijn paard zouden zijn (aan de andere kant heeft het dus wel een educatieve waarde, gezien dit topic) en dat foto's en filmpjes van álles op internet zouden worden geplaatst. Knipoog

Pluimpje voor de eigenaar dus, wie het ook moge wezen....

Aan de andere kant... als het paard graag in de belangstelling heeft gestaan altijd, dan moet dit een heel mooi afscheid zijn. Hij komt ergens waar een hoop mensen zijn, en hij verwacht niet de dood. Dan is hij in elk geval trots heen gegaan Ja
Ik heb zo'n paard staan Knipoog
Maar vandaar dat ik er ook zelf bij wil zijn als ze overlijden/inslapen/geschoten worden...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:13

KellyG schreef:
ik wil nog wel 1 ding vertellen, heeft eigenlijk niks met slachten te maken, maar wil het toch even kwijt.
Vorig jaar zijn er op een stal waar ik stond 2 paarden ingeslapen. Het inslapen gaf geen problemen bij de paarden zelf hoor, beiden gingen rustig heen, in tegenstelling tot de verhalen die je weleens hoort dat ze niet willen gaan en metershoog de lucht inspringen en dan neervallen, dat viel mij erg mee.
Maar dit werd dus op het terrein gedaan, en alle andere paarden werden heel onrustig, met zn allen hard hinneken e.d.
De paarden voelen dus wel degelijk dat er iets niet in de haak is, en ik zou als ik die mogelijkheid zal hebben, mn paard ook niet in laten slapen waar andere paarden bij in de burt zijn. Vind het niet eerlijk tegen die andere paarden die op dat moment op stal ofzo staan.

Mijn oude verzorgpony heeft staan vechten tegen de dood. Die werd niet ingeslapen en is ook niet geschoten en toch is zij met 4 benen de lucht in gesprongen, vechtend naar adem... Ze viel dan ook letterlijk dood neer Verdrietig

Ze had een slokdarmverstopping, al 24 uur waar geen DA bij werd gehaald! Uiteindelijk door het vele vechten naar lucht zijn haar darmen gescheurd en ook de slokdarm of luchtpijp. Ik had liever gezien dat ze afgemaakt werd, ipv haar zo te laten lijden Ja
Overigens heeft ze 5 dagen onder een zeil gelegen tegen het hek waar de andere paarden stonden ivm feestdagen. Haar benen stonden al wijd! Gelukkig heb ik rendac zelf niet gezien

noeki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:34

Interessante excursie en verslag, maar ik stoor mij in toenemende mate aan de spook verhalen rondom het inslapen.

Al die verhalen over 'vechten tegen het spuitje' hebben maar 1 oorzaak:
Zuinigheid van de dierenarts.
Gebruikt deze een royale overdosis narcosemiddelen en 'inslaapmiddel' dan zal geen enkel paard in staat zijn te vechten.
Maar ja dat kost wat meer geld....

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:43

Citaat:
Gebruikt deze een royale overdosis narcosemiddelen en 'inslaapmiddel' dan zal geen enkel paard in staat zijn te vechten.

Vechten komt ook wel eens voor bij paarden met een hele slechte circulatie. Kun je er nog zo veel in spuiten, als het niet snel op de plaats van bestemming komt duurt het even voor het paard weg raakt. Heb ik ook op hele goede klinieken waar een fikse overdosis werd gegeven zien gebeuren.
Ook kan het zijn dat het gevoel de controle over zijn benen kwijt te zijn het paard angst aanjaagt. Een paard is een vluchtdier en heeft zijn benen nodig om te overleven, reden waarom bij honden en katten het inslapen nog minder vaak fout gaat. Die liggen sowiezo de halve dag al te maffen.
Ook het panieken heb ik wel eens gezien, zowel bij onder narcose brengen als bij de narcose voor het inslapen. In alle gevallen heb ik er met mn neus bovenop gestaan en weet ik zeker dat er meer dan genoeg (in geval van euthanasie vaak een dubbele dosis) middelen in ging.

Feit blijft dat je met levende wezens en mensenwerk te maken hebt. 100% zekerheid dat het helemaal perfect gaat heb je nooit, niet bij de slacht en niet bij inslapen. Toch zijn beide in mijn ogen goede opties.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:43

KellyG schreef:
ik wil nog wel 1 ding vertellen, heeft eigenlijk niks met slachten te maken, maar wil het toch even kwijt.
Vorig jaar zijn er op een stal waar ik stond 2 paarden ingeslapen. Het inslapen gaf geen problemen bij de paarden zelf hoor, beiden gingen rustig heen, in tegenstelling tot de verhalen die je weleens hoort dat ze niet willen gaan en metershoog de lucht inspringen en dan neervallen, dat viel mij erg mee.
Maar dit werd dus op het terrein gedaan, en alle andere paarden werden heel onrustig, met zn allen hard hinneken e.d.
De paarden voelen dus wel degelijk dat er iets niet in de haak is, en ik zou als ik die mogelijkheid zal hebben, mn paard ook niet in laten slapen waar andere paarden bij in de burt zijn. Vind het niet eerlijk tegen die andere paarden die op dat moment op stal ofzo staan.

Ja, aan de andere kant is het natuurlijk zo dat je dan de andere paarden misschien wel de mogelijkheid biedt om juist afscheid te nemen van hun 'vriendje'; mocht het om 2 close-vriendjes paarden gaan, of een hele hechte kudde. Dit fenomeen zie je ook vaak bij olifanten in dierentuinen of in reservaten die worden ingeslapen; ze doen dit expres te midden van de kudde, zodat de olifanten eén voor éen afscheid kunnen nemen van de overleden olifant, en zo kunnen ze vaak beter accepteren dat ze één van hen in hun midden moeten missen.

Nog zo'n voorbeeld: Onze hond is, na een gelukkig en overwegend gezond leven op 13 jarige leeftijd snachts in zijn slaap een natuurlijke dood gestorven. Voor zijn ras was hij superoud (Het betreft hier een Engelse Bulldog, gemiddelde leeftijd ligt rond de max. 7 jaar) en ik ben achteraf blij dat hij zo'n 'vredige, mooie dood' heeft gekregen. Onze andere hond, het waren echt 2 grote vriendjes, bleef alleen achter, en ze weigerde dan ook in eerste instantie om door de garage naar buiten te gaan (waar onze overleden hond onder een laken lag 'opgebaard' tot eind v/d middag voor het begraven) Ze rook en merkte gewoon iets. Later is ze toch meegegaan naar de garage, en ze heeft onze overleden hond nog even besnuffeld, likjes gegeven, en een stoot met haar hoofd gegeven zo van 'komop joh, we gaan een rondje wandelen'. Ze begreep het niet echt, maar merkte dat hij niet meer zo maar mee kwam. Toen we later op de dag met ons hele gezin onze overleden hond in de achtertuin begroeven, was natuurlijk ons andere hondje ook van de partij. Toen de hond eenmaal in het graf lag, wilde ze er zo bij in springen, en weigerde weg te gaan bij het graf. Echt, hartverscheurend...

Ik denk dat dieren het niet echt snappen in die zin dat wij weten dat hij nooit meer terug zal komen, maar ze merken volgens mij wel iets.

(sorry, beetje off-topic, maar wilde dit toch even vertellen) Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:46

Edit; dubbelpost

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:49

ElCamino schreef:
@Cissie: Ja, die optie is er....

Evenals dat ze hem thuis mogen schieten.
Dacht dat dat niet meer kon maar Jan doet dat als mensen dat willen.
Heb je een verklaring van de DA nodig, ze schieten het paard, laten leegbloeden en nemen hem dan mee met de trailer.
Had hij nog een mooi verhaal over trouwens...

Dat kan dus ook nog.
Als je niet wilt of kunt transporteren ( bang paard, niet te laden etc etc), iets tegen het slachthuis hebt of niet wilt inslapen maar wel thuis wilt afmaken.

Jan maakt deze afspraken ook.

Beetje onduidelijk van mij, maar dat wist ik nog niet voordat we daarnaar toe gingen Tong uitsteken

Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:51

Mummie schreef:
Volgens mij staat er ergens in het begin dat dhr van Veen nog nooit mis had geschoten dus volgens mij is het paard is het paard, tenzij je mis schiet natuurlijk (ow wat een gruwelijk idee), ten alle tijden op slag dood.

Inderdaad Mummie, dat klopt, in tegenstelling tot het 'ja-antwoord' van Pascha. Je moet inderdaad niet mis schieten, dan gaat het verkeerd. Mis-schieten gebeurd overwegend in de 'lopende-band-fabriek-slachterijen' waar honderden koeien per dag en tientallen paarden aan één stuk door worden geslacht... Knipoog

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:54

noeki schreef:
Interessante excursie en verslag, maar ik stoor mij in toenemende mate aan de spook verhalen rondom het inslapen.

Bij beide opties zijn er 'spook'verhalen, ook bij paarden die lang medicijnen hebben gebruikt kun je een negatieve reactie krijgen met het inslapen!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 19:57

griebels schreef:
En bedacht me toen dat ik respect heb voor de eigenaar van dit beestje op dit punt.

Aan de andere kant... als het paard graag in de belangstelling heeft gestaan altijd, dan moet dit een heel mooi afscheid zijn. Hij komt ergens waar een hoop mensen zijn, en hij verwacht niet de dood. Dan is hij in elk geval trots heen gegaan Ja
Ik heb zo'n paard staan Knipoog
Maar vandaar dat ik er ook zelf bij wil zijn als ze overlijden/inslapen/geschoten worden...

Ja, daar heb je enigzins ook wel weer gelijk in. Maarja, dan moet je inderdaad maar net wat je zegt zo'n paard hebben staan, en geen angstig beestje die bang voor alles is of iets dergelijks Knipoog Ligt dus denk ik ook een beetje aan het paard Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 20:05

Even offtopic, maar er zaten bokkers met een medische achtergrond of mensen die daar voor studeerden bij de excursie? willen die mij even pb'en ivm iets prive's Knipoog

Charlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 20:10

Ik het leerzaam om te zien, de filmpjes, samen met m'n vriend gekeken. Jammer dat ik niet meer mee kon, maar vind het interessant dat ik het zo toch kan zien, thnx voor het filmen!

Charlie.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 21:04

Charlie_ schreef:
Ik het leerzaam om te zien, de filmpjes, samen met m'n vriend gekeken. Jammer dat ik niet meer mee kon, maar vind het interessant dat ik het zo toch kan zien, thnx voor het filmen!

Charlie.

Mooi. Ik vond het ook heel erg leerzaam. Idd jammer dat je niet mee kon. Misschien wel naar Rendac?

solina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 21:17

heb de foto,s gezien en me maag draait er van om echt waar.
zou ook zeker niet bij geweest willen zijn .maar zit wel iets in over inslapen of de slacht.
maa denk wel dat het diet inderdaad de geur van dood ruikt en dan bang wordt.
daarom denk ik toch in laten slapen.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 21:18

noeki schreef:

Dit schijnt dus niet altijd waar te zijn (de zuinigheid dan). Net als bij mensen zijn er ook dieren (en dus ook paarden) die niet goed reageren op het verdovende middel dat de narcose bevat. De spierverslappers werken dus wel, de slaapmiddelen niet. Heeft niet met de hoeveelheden te maken, maar met de reactie die het lichaam hierop geeft.

Zelfs als het wel de zuinigheid van de dierenarts betreft, kan je daar dus als eigenaar niets aan doen. hoor helaas toch vrij veel negatieve verhalen, dus blijkbaar zijn veel dierenartsen zuinig. Dat risico zou ik persoonlijk dan niet durven nemen als ik mijn paard in zou laten slapen....

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 21:19

Ik had ook al op dezelfde quote gereageerd, maar verder geen reactie meer terug gehad Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 21:22

solina schreef:
zou ook zeker niet bij geweest willen zijn .maar zit wel iets in over inslapen of de slacht.

Tuurlijk kan dat, dat je dat denkt. Maar als je er in geinteresseerd bent; eigenlijk wordt zo'n beetje vanaf pagina 30 wel op iedere pagina gediscussieerd en gepraat of het paard deze 'dood' lucht nu wel of niet zou kunnen ruiken. Ik kan je vertellen; om dit te beoordelen helpt het erg als je er eens echt in real life geweest bent; ik rook namelijk niets (ja, biefstuk lucht, helemaal niet vies;) ) er hing echt geen geur van 'dood', dit in tegenstelling tot de rendac. Ooit eens langs een vrachtwagen van de rendac gelopen/gefietst? Dát stinkt pas, en dat is echt 'de geur van dood' Knipoog

Edit: ik heb niets tegen de rendac hoor, en probeer niemand mijn mening op te leggen, maar ben wel van mening dat als je er eenmaal bent geweest, je er beter over kan oordelen. Ik had ook een ontzettende lucht, metname de lucht van 'dood' verwacht, maar dit viel me alles mee Lachen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 21:26

solina schreef:

Als je het tpic goed had gelezen, dan had je gelezen dat er geen geur van dood hangt.

Daarbij krijg je die geur pas pas een dood beest er meer dan 24 uur zou liggen. En dat ligt het hier dus niet!
Daarbij als je het filmpje heb gezien zie je ook dat dit paard echt super rustig was, en totaal niet wild of wat dan ook.
Misschien een beetje bang door de niewue omgeving, maar meer ook echt niet

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 21:48

Dit stukje tekst las ik over het slachten van schapen!! Hoe zit dit bij de paarden?? Hebben ze jullie verteld in welk deel van de hersens ze bij paarden schieten of gaat deze vergelijking helemaal niet op?? Je zou er in ieder geval niet aan moeten denken dat dit het geval zou zijn...brrr

Bij de gewone slacht werkt men met een schietmasker. Bij gebruik van een schietmasker worden door het binnendringen van een stalen pen de grote hersenen beschadigd en daarmee het zenuwstelsel. Het deel van de hersenen dat de hartslag regelt wordt niet geraakt. Elk op die manier bedwelmd dier heeft vanaf dat moment een zwaar hersenletsel en is absoluut NIET dood, sterker nog dat is helemaal niet gewenst. Want als het dier daarmee gedood zou zijn kon het niet leegbloeden omdat het hart niet pompt. Wanneer na het bedwelmen het dier de halslagaders niet doorgesneden worden kan het dier, weliswaar als een plantje, verder leven.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 21:57

messica schreef:
Dit stukje tekst las ik over het slachten van schapen!! Hoe zit dit bij de paarden?? Hebben ze jullie verteld in welk deel van de hersens ze bij paarden schieten of gaat deze vergelijking helemaal niet op?? Je zou er in ieder geval niet aan moeten denken dat dit het geval zou zijn...brrr

Bij de gewone slacht werkt men met een schietmasker. Bij gebruik van een schietmasker worden door het binnendringen van een stalen pen de grote hersenen beschadigd en daarmee het zenuwstelsel. Het deel van de hersenen dat de hartslag regelt wordt niet geraakt. Elk op die manier bedwelmd dier heeft vanaf dat moment een zwaar hersenletsel en is absoluut NIET dood, sterker nog dat is helemaal niet gewenst. Want als het dier daarmee gedood zou zijn kon het niet leegbloeden omdat het hart niet pompt. Wanneer na het bedwelmen het dier de halslagaders niet doorgesneden worden kan het dier, weliswaar als een plantje, verder leven.

Dat heeft hij wel verteld en zelfs laten zien. Maar ik weet niet meer hoe het heet. Misschien iemand anders?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:19

Girlgamer schreef:
messica schreef:

Dat heeft hij wel verteld en zelfs laten zien. Maar ik weet niet meer hoe het heet. Misschien iemand anders?

Goed; nog éénmaal het verhaal dat ik (en anderen) al vaker heb verteld. Knipoog

Je verhaal is deels waar. Ook bij het slachten van paarden en runderen wordt het schietmasker gebruikt. Dit is een soort stalen buis, waar een pin in zit. die pin gaat met hoge snelheid en druk (mede door het patroontje/kogeltje dat erin zit, zorgt alleen voor druk, kogeltje komt niet in het hoofd terecht) door het hoofd van het paard, en doorboord hier de schedel en de hersenen. Door het doorboren van de schedel, komen ook splinters bot vrij, waardoor ook de hersenen doorboord worden. Op het moment dat de pin zich door hoofd, schedel en hersenen doorboord is het paard dood Dit noemen ze ook wel 'hersendood'; de hersenen werken niet meer, dit is iets anders dan 'bedwelmd zijn', het paard is wél dood. Zoals ook deels op het filmpje te zien is, zijn er nog bewegingen bij het paard te constateren nádat deze met de pin geschoten is. dit zijn onwillekeurige bewegingen van het lichaam, omdat de dood zo plotseling ineens intreed, het paard is dood, maar het lichaam en de spieren schokken nog wat na. ook gebeurd het wel dat wanneer het paard compleet onthoofd en gevild is en als een stuk vlees aan de haak hangt, je nog wat spiertjes ziet trillen, ook dit zijn stuiptrekkingen.

Het verhaal klopt dus deels; het paard is wél dood, hersendood, echter omdat de dood zó plotseling optreed, zonder verdoving, pompt het hart nog een aantal minuten door, er blijft dus nog wel bloed door het lichaam gepompt worden. Op het moment dat het paard leegbloed, zie je soms ook aan de stralen bloed dat het hart nog iets pompt. het paard is dan al wel dood, maar stopt het hart er écht mee, na het bloeden, dan is het paard klinisch dood.

Dit is ook vaak bij mensen zo in het ziekenhuis; bij sommige operaties e.d. in het ziekenhuis, als de patient niet sterft aan een hartaanval, stoppen vaak éérst de hersenen met werken, en is de mens dus hersendood (ook écht dood dus) en pas een aantal minuten later stopt het hart er mee. het hart heeft eigenlijk niets met de dood te maken; als je hersendood bent, ben je net zo goed dood als dat je hart er mee stopt. het enige waar het hart voor zorgt, is het pompen van het bloed.

Edit: Hier een stukje over hersendood bij mensen, bron: Wikipedia.
Men spreekt van hersendood wanneer in een lichaam de hersenen geen elektrische activiteit meer vertonen. Alleen de onwillekeurige processen in het lichaam gaan door, waardoor het hart nog enige tijd kan doorkloppen. Er is geen spontane ademhalingsactiviteit meer.

Wanneer iemand hersendood wordt verklaard kan dat voor nabestaanden een moeilijk te verwerken proces zijn: er wordt immers niet zomaar een laatste adem uitgeblazen, en ook koelt het lichaam niet snel na de dood af.

Een jonge hersendode is een ideale orgaandonor, omdat de organen bij kloppend hart (en met beademing) in goede toestand blijven tot ze kunnen worden uitgenomen. De meeste gevallen treden op na ongevallen met schedelletsel of na een hersenbloeding.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:25

varkens die bedwelmd zijn dmv elektrocutie, hebben dezelfde stuipen
vooral wat bij de koe erg duidelijk was, dat de benen zo opgetrokken werden tegen het lichaam, dit doen varkens precies hetzelfde.
heeft er dus niets mee te maken of ze bedwelmd zijn.

als we zeker willen weten of het paard alleen hersendood is, en dat het lichaam verder zou bljven leven, dat zouden we aan de faculteit utrecht moeten vragen, wij weten dat niet, dus dat zou dan een welles nietes spelletje blijven.

in principe gaat een paard niet dood aan het schot alleen, alleen de kans dat het lichaam blijft leven na het schot,is vrij klein.
ik heb gezien hoe klein de hersenen waren, en hoe diep de pin kwam, lijkt me sterk dat de hersens nog zodanig in tact zijn dat ze de hartslag en ademhaling kunnen regelen.

maar goed, stuur maar eens een mail naar de universiteit, zij weten het vast wel

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:48

Het hart blijft nog enige tijd doorpompen maar dat stopt er ook vrij snel mee omdat het geen zuurstof mee krijgt omdat er geen ademhaling meer is.
Dat vertelde de andere man ook. Hij had wel eens bij iemand een paard thuis geschoten dat daarna meteen in een graf moest zonder leegbloeden. Hij heeft het dier geschoten, na korte tijd stopte het hart er ook mee, dit heeft hij goed gecontroleerd omdat hij bang was dat het paard levend begraven zou worden. Door de stethoscoop konden ze echt vaststellen dat het hart niet meer klopte.
In engeland wordt er ook door dierenartsen geeuthaniseerd door middel van een kogel.
Heb ik nog ergens op video staan van animal planet.

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 22:51

ik heb de gok ook gewaagd om de foto's en filmpjes te bekijken. ik was toch nieuwsgierig. het afschieten vind ik nog het minst fijn om naar te kijken. de rest viel eigenlijk nog mee. maar ik denk dat ik het live echt niet had willen zien hoor.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 23:54

Ik vind de filmpje erg interessant om te zien.
Alleen zijn er een paar filmpjes die het niet doen helaas
De foto's zijn ook niet schokkend.

Ik zou zelf mijn paard ook niet naar de slager brengen.