Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Re: Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:41

En zo surf je van de kraamstal naar de regenboogbrug - een paardenleven in vogelvlucht. Want helaas gaan alle paarden een keer van ons heen, hoe graag we ze ook bij ons willen houden... Als zijn of haar tijd gekomen is kun je kiezen tussen inslapen (en dan verwerking bij de Rendac of cremeren) of schieten (al dan niet voor consumptie), maar beide keren kies je (tegen wil en dank) voor de dood van je paard. Zoals KiWiKo al zei, de dood hoort onlosmakelijk bij het leven. Gelukkig kunnen wij mensen er vanalles aan doen om het tijdens dat paardenleven zo leuk mogelijk te maken voor het paard.

Ieder moet voor zijn of haar paard de dood kiezen waar hij/zij zich zelf het prettigst bij voelt, de een pleit voor inslapen, de ander gaat absoluut voor de slacht, bij beide manieren zullen misschien wel gevallen voorkomen die niet zo prettig zijn om mee te maken.

Ik vind dat jullie een duidelijk leerzaam en onverbloemd verslag hebben neergezet, vooral het beeld dat het paard zo rustig is en dat het schieten zo ongelooflijk SNEL gaat!! Persoonlijk vind ik de foto van (ik denk) van Veen die het paard over de hals aait het allermooist. Die man doet z'n werk en probeert het laatste loopje van het paard zo aangenaam mogelijk te maken, chapeau voor zo'n man die vele paarden uit hun lijden verlost want zo is het ook nog eens een keer! Wat dat betreft doet hij hetzelfde als een DA met 'het spuitje'.

Mijn mening over schieten/slachten is niet veranderd, ik was altijd al overtuigd dat mocht ik ooit voor de keuze komen te staan, mijn paarden naar de slager gaan mits dit nog verantwoord is qua vervoer. En zal hem/haar ook rustig zelf vasthouden cq erbij zijn bij 'het schot', hij/zij is er tenslotte ook altijd voor mij geweest. Het liefst zou ik een shovel nemen, een flink gat in de wei graven en het paard daar op het randje laten schieten... Maar helaas is dat (volgens mij toch) niet mogelijk in ons land.

Wat ik ook nog even kwijt wilde is dat sommige die hier een 'negatieve' (lees: pro-inslaap-)reactie neerzetten, wel zelf vegetarisch/veganistisch zijn, dan vind ik dat je ook recht van spreken hebt (mits je natuurlijk elkaar in je waarde weet te laten omdat niemand in een ander z'n hoofd (of hart) kan kijken).

Nogmaals super helder verslag, denk dat jullie zeker een aantal mensen van hun spookideeën hebben afgeholpen!

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:42

Mimoso schreef:
Ik geloof best dat ze alles goed schoonmaken enzo, maar het hangt daar toch in de lucht. Daarnaast staan er ook containers buiten. Paarden hebben dat, naar mijn idee, wel door. Maar goed, dat is ieder voor zich natuurlijk. Ik veroordeel niemand, maar wilde wel graag mijn mening geven.

ja dat dacht ik ook hoor
maar goed
Laatst bijgewerkt door brenpasbeau op 26-02-07 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:44

ietepiet schreef:
ElCamino schreef:
Lees even de rest van alle pagina's voor je dit plaatst!!!

Het vecht niet meer!!!
Het is dood !!!!
Dit zijn spiersasmen / stuiptrekkingen.

Toen het hoofd afgehakt was en aan de haak hing zag je na 20 minuten nog een adertje kloppen!!!! Nou, hij was echt al dood hoor !!!!!

Ben al die tijd aardig geweest maar nu niet meer.
Mensen met onzinnige opmerkingen kunnen hem nu krijgen !!!

zo hee, jij wordt daar boos! het lijkt wel hoe meer de 'slachtbokkers' het slachten van hun paard willen verdedigen, hoe banger ze zijn voor twijfel? als je zeker weet dat het goed is zo, hoef je toch niet de 'inslaapbokkers' over te halen?als hun zo denken, prima . laat dat toch.

Gaan we weer; de mod komt straks wel weer om duidelijk te maken dat dit topic niet voor zulke discussies is bedoeld

En nee; wij proberen anderen niet over te halen; zoals al vaker gezegd in dit topic; ieders moet elkaars mening respecteren en ieders moet zijn eigen keuze maken. Wij zijn niet bang voor 'onze twijfel', na die excursie twijfelen wij al helemaal niet meer.

Wij willen alleen stellig duidelijk maken dat de bewering dat het paard na het schieten nog 'vecht' en 'niet dood is' gewoon ONZIN is.... daar ging het ons om. wat je zelf met je paard doet op zo'n moment en wat je er van vind, da's je eigen mening, en dat moet je helemaal zelf weten.

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:46

pfffffffffffffffffffffffffffff gaan we weer

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:46

pretletter17 schreef:
En zo surf je van de kraamstal naar de regenboogbrug - een paardenleven in vogelvlucht. Want helaas gaan alle paarden een keer van ons heen, hoe graag we ze ook bij ons willen houden... Als zijn of haar tijd gekomen is kun je kiezen tussen inslapen (en dan verwerking bij de Rendac of cremeren) of schieten (al dan niet voor consumptie), maar beide keren kies je (tegen wil en dank) voor de dood van je paard. Zoals KiWiKo al zei, de dood hoort onlosmakelijk bij het leven. Gelukkig kunnen wij mensen er vanalles aan doen om het tijdens dat paardenleven zo leuk mogelijk te maken voor het paard.

Ieder moet voor zijn of haar paard de dood kiezen waar hij/zij zich zelf het prettigst bij voelt, de een pleit voor inslapen, de ander gaat absoluut voor de slacht, bij beide manieren zullen misschien wel gevallen voorkomen die niet zo prettig zijn om mee te maken.

Ik vind dat jullie een duidelijk leerzaam en onverbloemd verslag hebben neergezet, vooral het beeld dat het paard zo rustig is en dat het schieten zo ongelooflijk SNEL gaat!! Persoonlijk vind ik de foto van (ik denk) van Veen die het paard over de hals aait het allermooist. Die man doet z'n werk en probeert het laatste loopje van het paard zo aangenaam mogelijk te maken, chapeau voor zo'n man die vele paarden uit hun lijden verlost want zo is het ook nog eens een keer! Wat dat betreft doet hij hetzelfde als een DA met 'het spuitje'.

Mijn mening over schieten/slachten is niet veranderd, ik was altijd al overtuigd dat mocht ik ooit voor de keuze komen te staan, mijn paarden naar de slager gaan mits dit nog verantwoord is qua vervoer. En zal hem/haar ook rustig zelf vasthouden cq erbij zijn bij 'het schot', hij/zij is er tenslotte ook altijd voor mij geweest. Het liefst zou ik een shovel nemen, een flink gat in de wei graven en het paard daar op het randje laten schieten... Maar helaas is dat (volgens mij toch) niet mogelijk in ons land.

Wat ik ook nog even kwijt wilde is dat sommige die hier een 'negatieve' (lees: pro-inslaap-)reactie neerzetten, wel zelf vegetarisch/veganistisch zijn, dan vind ik dat je ook recht van spreken hebt (mits je natuurlijk elkaar in je waarde weet te laten omdat niemand in een ander z'n hoofd (of hart) kan kijken).

Nogmaals super helder verslag, denk dat jullie zeker een aantal mensen van hun spookideeën hebben afgeholpen!

Bedankt voor je reactie, en mooi verwoord ook Lachen

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:47

Het enige ding waar ik een beetje mee zat was het idee dat de eigenaar lekker op bokt zit en dit tegenkomt.

Jan van Veen heeft de eigenaar vertelt dat we kwamen, deze had er geen problemen mee.
Er mochten gewoon foto's en films gemaakt worden ...

Toch spiek ik af en toe in "in memoriam" of er niet toevallig een Belg is overleden vrijdag de 23e.....

Ik heb respect voor de eigenaar die dit mogelijk maakte.
Als degene het niet zou willen hadden we dit paard niet gezien.

Dan was er heus wel een ander paard geweest via de handel of weet ik wat maar toch.....nu weet men wat er gebeurt en kan men het verwachten en/of tegenkomen op een forum als bokt.

Als het niet bekend was geweest kun je toch schrikken als je nietsvermoedend zit te bokken.....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:47

pascha7 schreef:

Dat bedoel ik maar Clown

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:48

ietepiet schreef:
zo hee, jij wordt daar boos! het lijkt wel hoe meer de 'slachtbokkers' het slachten van hun paard willen verdedigen, hoe banger ze zijn voor twijfel? als je zeker weet dat het goed is zo, hoef je toch niet de 'inslaapbokkers' over te halen?als hun zo denken, prima . laat dat toch.

Ik ben "pro-slacht" (wat een bizarre uitdrukking) maar vind dat ieder zijn eigen keuzes moet maken. Het enige waar ik wel moeite mee heb is als er pertinente onwaaarheden worden aangehaald als argumenten voor of tegen. Paar voorbeeldjes?

- ja maar dan komt je paard zomaar op iemand zijn bord te liggen.
- tegen een spuitje gaan ze altijd vechten
- de slager doe je alleen maar voor het geld

ben trouwens niet mee geweest op deze excursie, heb wel vorig jaar een 3jarige moeten wegbrengen (andere slager) en ook daar was ik onder de indruk van de rust en het begrip waarmee alles gebeurde. We hebben hem zelf uit de trailer gehaald en naar de deur gebracht (als eerste 's ochtends vroeg). In 1e instantie ben ik toen weggelopen, maar mijn paard vond de glanzende RVS dingen en wilde niet mee. Toen ik het touw overnam is hij als een hondje achter me aan naar binnen gelopen, zonder enige vorm van spanning of angst. Heb binnen het touw afgegeven, me omgedraaid en meteen het schot en de klap van het vallen gehoord. Als ik weer voor de keuze sta, en het is mogelijk, ga ik weer naar de slager.

brenpasbeau

JoyCiej007 schreef:
pascha7 schreef:

Dat bedoel ik maar Clown

daar wordt je toch gek van van zulke mensen

ElCamino

gnif.... ietepiet is er weer zo eentje die niet verder terugleest dan de neus lang is.......

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:49

ElCamino schreef:
Het enige ding waar ik een beetje mee zat was het idee dat de eigenaar lekker op bokt zit en dit tegenkomt.

Jan van Veen heeft de eigenaar vertelt dat we kwamen, deze had er geen problemen mee.
Er mochten gewoon foto's en films gemaakt worden ...

Toch spiek ik af en toe in "in memoriam" of er niet toevallig een Belg is overleden vrijdag de 23e.....

Ik heb respect voor de eigenaar die dit mogelijk maakte.
Als degene het niet zou willen hadden we dit paard niet gezien.

Dan was er heus wel een ander paard geweest via de handel of weet ik wat maar toch.....nu weet men wat er gebeurt en kan men het verwachten en/of tegenkomen op een forum als bokt.

Als het niet bekend was geweest kun je toch schrikken als je nietsvermoedend zit te bokken.....

Is wel zo, maar volgens mij was van Veen ook er van op de hoogte dat deze foto's en filmpjes op internet geplaatst zouden worden, en stemde daar ook mee in. Ik ga er dan ook van uit, dat als van Veen de moeite neemt om de eigenaar te vragen (logisch natuurlijk) of er een aantal mensen van een excursie bij mogen zijn, dat hij dan óók even vermeld dat deze mensen hebben gevraagd of deze fotot's en filmpjes op internet geplaatst mochten worden.

Van veen zelf heeft veel respect en gevoel voor zowel eigenaar als paard, en ik denk eerlijk gezegd niet dat als we deze foto's en filmpjes niet op internet zouden plaatsen, hij dit niet gezegd zou hebben aan ons Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:51

pascha7 schreef:
daar wordt je toch gek van van zulke mensen

Eh, ja, ik ook, en de rest van de bokkers denk ik ook. gewoon even inderdaad wat verder kijken dan je neus lang is, en niet zomaar oordelen over iets waar je zelf waarschijnlijk niet bij bent geweest..

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:52

Dat had ik ook begrepen van hem hoor.... toch moest ik even nakijken of er iets stond bij het in memoriam gedeelte....

En bedacht me toen dat ik respect heb voor de eigenaar van dit beestje op dit punt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:54

ElCamino schreef:
Dat had ik ook begrepen van hem hoor.... toch moest ik even nakijken of er iets stond bij het in memoriam gedeelte....

En bedacht me toen dat ik respect heb voor de eigenaar van dit beestje op dit punt.

Inderdaad ik ook. Persoonlijk zou ik het zelf niet zo geweldig vinden (zeg maar gerust: totaal niet fijn) wanneer er zoveel mensen bij het schieten van mijn paard zouden zijn (aan de andere kant heeft het dus wel een educatieve waarde, gezien dit topic) en dat foto's en filmpjes van álles op internet zouden worden geplaatst. Knipoog

Pluimpje voor de eigenaar dus, wie het ook moge wezen....

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:54

ik wil nog wel 1 ding vertellen, heeft eigenlijk niks met slachten te maken, maar wil het toch even kwijt.
Vorig jaar zijn er op een stal waar ik stond 2 paarden ingeslapen. Het inslapen gaf geen problemen bij de paarden zelf hoor, beiden gingen rustig heen, in tegenstelling tot de verhalen die je weleens hoort dat ze niet willen gaan en metershoog de lucht inspringen en dan neervallen, dat viel mij erg mee.
Maar dit werd dus op het terrein gedaan, en alle andere paarden werden heel onrustig, met zn allen hard hinneken e.d.
De paarden voelen dus wel degelijk dat er iets niet in de haak is, en ik zou als ik die mogelijkheid zal hebben, mn paard ook niet in laten slapen waar andere paarden bij in de burt zijn. Vind het niet eerlijk tegen die andere paarden die op dat moment op stal ofzo staan.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:55

Omdat ik helaas de tijd niet heb om 45 pagina's door te spitten vraag ik me af: wat gebeurt er met je paard als je wel kiest voor de slacht, maar dat je niet wilt dat je paard opgegeten wordt ??

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:56

je paard word dan geschoten een laten ze leegbloeden (?) bij het slachthuis en vervolgens opgehaald door rendac.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:09

even iets anders: wat als je vervelende pb krijgt van een lezer die het niet met je eens is ???

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:10

ElCamino schreef:
even iets anders: wat als je vervelende pb krijgt van een lezer die het niet met je eens is ???

ja had ik dus ook Verdrietig gewoon negeren !!!

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:10

ElCamino schreef:

een mod in schakelen ze moeten toch weten dat de gene fout doet?
Laatst bijgewerkt door brenpasbeau op 26-02-07 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

mistralmies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:11

bleeee, als kind van 11 jaar kan je die foto's beter niet zien, heb ik net ervaren!!!

Mummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:11

Gewoon niet reageren maar denk ik. Ieders eigen mening en respect maar ga elkaar nou geen verwijten lopen maken alsjeblieft, wat heeft dat nou voor nut!

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:12

mistralmies
hahaha
ja en er wordt voor gewaarschuwd dat het schokkend is
Laatst bijgewerkt door brenpasbeau op 26-02-07 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:12

ElCamino schreef:

Jeetje dat is idioot, een moddie effe waarschuwen misschien!

Mummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:13

Overal staat idd dat de foto's schokkend zijn! Ik heb ook niet gekeken hoor en ik ben 32 ha ha maar weet dat ik er niet tegen kan maar ik dacht toch dat dat duidelijk is aangegeven!