Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KellyG

Re: Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:46

na 2 dagen twijfelen, toch gekeken.
Op zich gaan ze wel netjes om met het paard, voordat hij geschoten wordt.
Maar toch zou ik kiezen voor het inslapen.

Je ziet dit paard ook nog vechten na het schieten (let op de achterbenen+omhoog gehouden hoofd)
Laatst bijgewerkt door KellyG op 26-02-07 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:51

Lees even de rest van alle pagina's voor je dit plaatst!!!

Het vecht niet meer!!!
Het is dood !!!!
Dit zijn spiersasmen / stuiptrekkingen.

Toen het hoofd afgehakt was en aan de haak hing zag je na 20 minuten nog een adertje kloppen!!!! Nou, hij was echt al dood hoor !!!!!

Ben al die tijd aardig geweest maar nu niet meer.
Mensen met onzinnige opmerkingen kunnen hem nu krijgen !!!

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:52

je ziet toch heel erg duidelijk dat het paard zn hoofd nog omhoog houd ook aan het begin als hij net ligt, samen met dat zie je ook de achterbenen bewegen, hij is dan echt nog niet dood lijkt me.
Op het moment dat je zn hoofd ziet vallen, dan is hij dood

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:53

+ dat ik geen 43 pagina's met opmerkingen gaat zitten lezen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:54

KellyG schreef:
na 2 dagen twijfelen, toch gekeken.
Op zich gaan ze wel netjes om met het paard, voordat hij geschoten wordt.
Maar toch zou ik kiezen voor het inslapen.

Je ziet dit paard ook nog vechten na het schieten (let op de achterbenen)

Da's gelukkig geen vechten; het paard is immers al dood zelfs vóórdat hij valt, op het moment dat de pin wordt afgeschoten. (dit is ook al meerdere malen uitgelegd in dit topic). Het paard is, op het moment van de pin afschieten, hersendood; de pin doorboord de schedel en hersenen, het paard is dus meteen dood.

Wat je ziet, (wat jij bedoeld met het 'vechten' en de achterbenen) is dat het lichaam nog stuiptrekkingen heeft, dit zijn onwillekeurige spiertrekkingen omdat het paard zó plots ineens dood is, er zit dan nog spanning op de spieren, en dat wordt op deze manier geuit. Het lijkt dus alsof het paard nog leeft, maar dit is écht niet zo, paard is gelijk dood. Vaak laten dieren dan ook nog soms wat urine en soms ontlasting lopen, ook dit is het gevolg van deze spiertrekkingen. Zelfs als het paard al gevild is en alles, en het lichaam hangt aan de haak, zie je sommige spieren nog bewegen.

Een welbekend fenomeen is ook de onthoofde kip die allang dood is, maar nog even 'doorrend', vandaar die opmerking 'als een kip zonder kop'.

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:56

JoyCiej007 schreef:
luna1 schreef:
ik heb de eerste 17 bladzijden doorgekeken toen ben ik mijn reactie gaan plaatsen ik heb geen filpjes gekeken dat kon niet.wel heb ik fotos gezien.

het is nu bijna een jaar geleden,10 maart, dat ik mijn merrie daar van de trailer haalde en haar af gaf aan mnr van veen.
ze was ziek en had pijn ze heeft zo gevochten maar het lichaam was op.
ik wilde meegaan maar ik kon het nog niet aan te zwaar ik ben nu nog bezig met de verwerking van de dood van mijn paard.

toch wil ik hier wat posten over hoe ik het ervaren heb.

ik belde woensdag en kon vrijdag terecht als eerste was mijn vraag dat kon geen probleem.
ik heb gehuild na dit telkefoontje luna stond namelijk te brullen in de bak om aandacht ik voelde me zon verrader.
10 maart om 6 uur nog een aai nog en vlecht nog een bak brokken om half 7 zijn we gaan laden ze vond het raar meer niet.
haar nette deken om ze kwam als een slons maar zou netjes gaan dat was onze afspraak.
van de veen was erg aardig trailer voor ingang van het slachthuis neergezet,klep open een bezwete merrie die raar kijkt een beetje bangig onzeker.
ik krijg nog even de tijd om haar deken af te doen een paar worden.
dag liefje,het spijt me maarhet is beter zo.
je hebt nu pijn zometeen niet meer.
een aai een kus.

in haar achteruit de trailer voor mn ogen valt ze op dr knietjes,ik houd me in geef haar een aai.
en loop weg.
weg uit haar leven.
ze wil niet mee met deze meneer in pak ze vertrouwt hem niet.
ik loop erheen ga maar liefje het is goed...
gerustgesteld loopt ze mee.
ik draai me om en loop weer weg de trailer door bij het tankstation begin ik hartverscheurend te huilen.
mijn meisje zomaar weg.
terwijlk ik weg ben gelopen hoor ik een knal en een plof mijn hart huilt.
ik wil teruglopen begin steeds sneller richting de ingang van het slachthuis mijn vriend ziet het en vangt me op troost me en zegt het is beter zo geen pijn meer.
toch roep ik nee niet doen hou op,terwijl ik weet dat het al te laat is.
ze komen vragen of ik haar nog wil zien.
mijn vriend zegt beter van niet.
ik krijg wel haar halster terug zo netjes ze hebben hem af gedaan voordat ze schoten.
helaas hebben ze niet de deur dichtgedaan mijn vriend heeft,tegen beter weten in,alles gezien.
hij kan er niet over praten nu nog niet bijna een jaar later.
we lopen om het gebouw heen.
krijg een kop koffie en een schouderklopje.
veel mensen kijken me aan.
het was niet me bedoeling om zo erg op te vallen ik heb wel gebruld maar gelukkig niet zo extreem dat ze het gehoord heeft.
we gaan weg lopen weg uit de kantine een trap af en als een automaat word mijn gezicht naar eeen deur getrokken die wordt open gemaakt helaas zie ik daar mijn paard hangen bloedend.
dat was voor mij een harde knal en toch ben ik ook blij dat ik het gezien heb ik weet nu zeker ze heeft geen pijn meer.
we rijden terug met een lege trailer beduusd over wat er gebeurd is.
luna heeft rust nu......

al met al moet ik zeggen dat we netjes zijn behandeld door deze meneer.
luna was mijn paard niet meer toen ik haar weggaf moeten jullie weten.

ik wil jullie niet vervelen met mn verhaal dat niet ik ben echter wel blij dat jullie de ballen hadden om te gaan kijken.
verder dank ik jullie voor de reportage,door fotos en filmpjes,het geeft mij rust.

daarom dappere bokkkers dank ik jullie.

ik hoop dat jullie hiervan wat geleerd hebben ooit als het verdriet van luna wat minder is hoop ik ook zon excursie te kunnen doen.

groetjes gemma

Jeej wat een verhaal, ik wordt er gewoon emotioneel van... de filmpjes, en met name het filmpje van het schieten van het paard kun je bekijken door even de beginpost op te zoeken, op de link te klikken, en dan op 'loggin in' te klikken, dan invoeren:

Naam: chocokid
wachtwoord: pokemon.

Dan nog even op 'confirm' klikken, en als je wilt, kun je dan het filmpje bekijken.

Ik hoop dat we met onze foto's en filmpjes je toch enigzins hebben laten inzien dat de keuze die jij maakte, waarschijnlijk de goede keuze is geweest. Als je ziet hoe vredig, snel en paardvriendelijk dit wordt gedaan, krijgen veel mensen met zulke ervaringen weer een beetje rust. Ik kan begrijpen dat wat jij hebt gezien, namelijk je eigen paard, nog véél en véél ingrijpender is dan dat wij excursiegangers een voor ons vreemd paard geschoten en geslacht hebben zien worden...

het is idd anders dan een vreemd paard geslacht zien worden maar toch er staat bv. ergens een hele mooie foto waar het nog levende paard vastgeknoopt staat en er staat als of het daar al jaren komt.
dat is een duidelijk bewijs dat het dier zich op zn gemak voelt en toch biggelden de tranen over me wangen toen ik die foto zag terwijl ik het villen enz helemaal nietzo erg vond maar juist interessant.

en ja je weet dat je goede keus hebt gemaakt maar het blijft moeilijk.
dat haalt echter niet weg dat het een hele leerzame dag moet zijn geweest.....

gr gemma

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:57

KellyG schreef:
je ziet toch heel erg duidelijk dat het paard zn hoofd nog omhoog houd ook aan het begin als hij net ligt, samen met dat zie je ook de achterbenen bewegen, hij is dan echt nog niet dood lijkt me.
Op het moment dat je zn hoofd ziet vallen, dan is hij dood

Eh ja, weet niet waar je die 'wijsheid' vandaan haalt, maar wat jij hier dus beweerd is klinklare onzin, en iedere DA of slager kan dit beamen. het paard is binnen een seconde dood, direct nadat de pin door het hoofd geschoten wordt. Wil je dit op de één of andere manier van simpelheid niet geloven, dan moet je vooral je eigen gedachte aanhangen....

Het paard is dood nog voordat hij eigenlijk valt. hoe verklaar je anders het stuiptrekken ruim een kwartier/half uur nadat het paard geschoten is, hoofd eraf, vel eraf, van de spieren?

ElCamino

Als je geen zin hebt om 43 pagina's door te spitten, geef dan geen commentaar en lees gewoon verder ergens anders op Bokt.
De 43 pagina's opmerkingen leren je een hoop!!! Bijvoorbeeld om na te denken voor je commentaar geeft.

luna1

anniee schreef:
Gemma ik vind je verhaal erg ontroerend om te lezen. Sterkte met je verwerking , ik vind het vrij logisch dat je er nog niet over heen bent; komt men dat wel ooit? Bepaalde beelden en herinneringen zullen altijd blijven. Blij dat je er vrede mee hebt.

nee erover heen komen doe je niet maar je kunt het wel leren om het een plaats te geven maar ook dat kost tijd.

gr gemma

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:58

Dat inloggen lukt trouwens niet..

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:59

ik kan me ook niet inloggen....

gr gemma

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:59

en als jullie je nou eens met jezelf bemoeien!!! Boos!
ik geef er verder geen slecht commentaar op of wat dan ook, ik geef alleen mn mening over hoe ik het zie.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:00

ElCamino schreef:
Als je geen zin hebt om 43 pagina's door te spitten, geef dan geen commentaar en lees gewoon verder ergens anders op Bokt.
De 43 pagina's opmerkingen leren je een hoop!!! Bijvoorbeeld om na te denken voor je commentaar geeft.

Daarom; en als wij dan als excursiegangers je in alle eerlijkheid van de wereld (we stonden er toch met ons neus bovenop) vertellen dat het paard écht allang dood is, en dat dit onwillekeurige bewegingen en stuiptrekkingen zijn ben je nog te eigenwijs om dit te geloven.

Ooit wel eens gehoord of gezien dat als een mens overlijdt, hij vaak ook nog even met zijn ogen rolt, een zuchtje geeft (lucht dat nog in de longen zat en dan ontsnapt) of nog eventjes ligt zijn hand beweegt? dit gebeurd ook allemaal ná de dood.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:01

KellyG schreef:
ik geef er verder geen slecht commentaar op of wat dan ook, ik geef alleen mn mening over hoe ik het zie.

Ja, zonder verdere onderbouwing met argumenten, en beweren dat het paard pas dood is als hij het hoofd neerlegt :S als wij dan met goede argumenten komen waarom het paard nog wat nabeweegt, wil je dit gewoonweg niet aannemen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:02

luna1 schreef:

gr gemma

inloggen als chocokid met als wachtwoord pokemon. (nadat je op de link hebt geklikt, bij het berichtje dat je dan krijgt dat je het filmpje niet kan zien, daar staan 'loggin in' bij of 'sign up', dan moet je op 'loggin in' klikken.) naam en wachtwoord dus invoeren, en dan op confirm klikken. dan moet je hem kunnen zien Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:05

KellyG schreef:

Oh enne; kun je proberen wat minder geirriteerd te reageren? wij geven iedereen ook netjes informatie waar ze om vragen, of corrigeren foute beweringen (zoals de jouwe). Dat 'snel op je teentjes getrapt zijn' is nergens voor nodig. Verder: als je niets nuttigs te zeggen hebt, dan verzoek ik je ergens anders te gaan bokken, dit topic is niet voor discussie bedoeld of inslapen/slachten nu beter is, of dat het paard nu wel of niet gelijk dood is. het is een wetenschappelijk vaststaand feit, dat het paard dírect na het schieten dood is.

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:05

JoyCiej007 schreef:
luna1 schreef:

gr gemma

inloggen als chocokid met als wachtwoord pokemon. (nadat je op de link hebt geklikt, bij het berichtje dat je dan krijgt dat je het filmpje niet kan zien, daar staan 'loggin in' bij of 'sign up', dan moet je op 'loggin in' klikken.) naam en wachtwoord dus invoeren, en dan op confirm klikken. dan moet je hem kunnen zien Knipoog

Dat lukt dus al niet eens.
Je kan het invullen maar verder kom je niet.

Mimoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:06

Mocht het zover komen, dan kies ik toch voor thuis inslapen. Het direct overlijden heeft wel mijn voorkeur, maar niet het vervoer erheen en als ze daar zijn ruiken ze dood. Zou het erg vervelend vinden als mijn paard dat allemaal nog moet doorstaan. Thuis hebben ze het vast ook door, maar het is vertrouwd verder.

KellyG

JoyCiej007 schreef:
KellyG schreef:

Ja, zonder verdere onderbouwing met argumenten, en beweren dat het paard pas dood is als hij het hoofd neerlegt :S als wij dan met goede argumenten komen waarom het paard nog wat nabeweegt, wil je dit gewoonweg niet aannemen.

dat is wat jullie er gelijk van maken, en meteen in de volle aanval gaan.
ik wil best aannnemen dat het spiertrekkingen zijn, ik weet ook dat dat normaal is en dat je dat altijd heb, en dat dat ook nog na een paar dagen kan wezen, maar ik zie op het filmpje dat het paard zn hoofd van de vloer houd, en daar zet ik dan een ? bij.
Ik kan best tegen commentaar, en misschien zei ik het op de verkeerde manier in mn 1e post, maar om gelijk zo in de aanval te gaan, sorry, maar dat gaat mij een beetje ver.
maar ligt er niet wakker van hoor, doe vooral allemaal je best.
Wordt vaak uitgemaakt voor sensatiezoeker, dus kan er alleen maar om lachen

JoyCiej007

goed, dan probeer ik het zelf eventjes, dan kijk ik even wat er mis is Knipoog

Ellebel

KellyG: geloof je het wel als de dierenarts het je vertelt?

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:07

JoyCiej007 schreef:
KellyG schreef:

Oh enne; kun je proberen wat minder geirriteerd te reageren? wij geven iedereen ook netjes informatie waar ze om vragen, of corrigeren foute beweringen (zoals de jouwe). Dat 'snel op je teentjes getrapt zijn' is nergens voor nodig. Verder: als je niets nuttigs te zeggen hebt, dan verzoek ik je ergens anders te gaan bokken, dit topic is niet voor discussie bedoeld of inslapen/slachten nu beter is, of dat het paard nu wel of niet gelijk dood is. het is een wetenschappelijk vaststaand feit, dat het paard dírect na het schieten dood is.

ik op mn teentjes getrapt?
begin eens te lezen vanaf de 1e post op pagina 43, wie reageerd er hier ineens heel fel ergens op.
Verward

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:08

Mimoso schreef:
Mocht het zover komen, dan kies ik toch voor thuis inslapen. Het direct overlijden heeft wel mijn voorkeur, maar niet het vervoer erheen en als ze daar zijn ruiken ze dood. Zou het erg vervelend vinden als mijn paard dat allemaal nog moet doorstaan. Thuis hebben ze het vast ook door, maar het is vertrouwd verder.

Ook voor jou geldt; het zou fijn zijn om eventjes verder in het topic te kijken en een beetje te bladeren (ik verwacht echter niet dat iedereen alle 43 pagina's intensief gaat doorspitten)

Er is al meerdere malen verteld, en ook op de vorige pagina, dat de paarden 'de dood' niet kunnen ruiken. Alles wordt schoongemaakt, je ruikt niets, het paard ook niet. Zeg nou zelf; als de belg van het filmpje de dood had geroken, zou ze dan nog zo kalmpjes naar binnen stappen?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:11

KellyG schreef:
dat is wat jullie er gelijk van maken, en meteen in de volle aanval gaan.
ik wil best aannnemen dat het spiertrekkingen zijn, ik weet ook dat dat normaal is en dat je dat altijd heb, en dat dat ook nog na een paar dagen kan wezen, maar ik zie op het filmpje dat het paard zn hoofd van de vloer houd, en daar zet ik dan een ? bij. Ik kan best tegen commentaar, en misschien zei ik het op de verkeerde manier in mn 1e post, maar om gelijk zo in de aanval te gaan, sorry, maar dat gaat mij een beetje ver.
maar ligt er niet wakker van hoor, doe vooral allemaal je best.
Wordt vaak uitgemaakt voor sensatiezoeker, dus kan er alleen maar om lachen

Dus volgens jou is het zo dat spiertrekkingen óveral kunnen voorkomen, behalve bij het hoofd? ook het bewegen van het hoofd, het optillen van het hoofd, zijn spiertrekkingen. Wat verwacht je anders; dit beest heeft net een pin door zijn hoofd gejaagd gekregen, dan is het niet meer dan normaal dat ook dáár spiertrekkingen ontstaan.

En wat betreft 1e post op 43e pagina: ja, wij reageren ook af en toe fel, omdat mensen gelijk conclusies trekken zónder zich ook maar enigzins verdiept te hebben in wat al eerder is verteld.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:12

jongens geen ruzie maken.
kelly, gewoon even beter lezen
er staat al meerdere malen uitgelegt hoe het gaat
ern dat het hoofd later pas zakt, komt ook omdat ze daarmee op een ophoging lag, en daar vvanafgleed
wij hebben het dier in de ogen gekeken, en geloof me, deze was meteen weg