Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Re: Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:51

passiejj schreef:
Inky_devil schreef:
Filmpje 1 Het schieten.

Kan schokkend zijn!!!
http://www.youtube.com/watch?v=KTAU1w5Dsjk

ik vind het niet echt schokkend.. het is niet 'leuk' om te zien maar je krijgt tog wel een heel ander beeld..

Nou, da's dan heel persoonlijk .... ik begon te kijken en vond t toen opeens zo eng ... heb 'm toch weer afgezet! En ik ben inmiddels toch echt wel heel erg volwassen en dus oud genoeg voor zulke beelden!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:54

Maysie schreef:
IK heb wel gehoord van mensen ( die zelf in slachterijen werken of gewerkt hebben) dat het schieten niet meteen dood maar bewusteloos maakt, en de keel doorsnijden dood. :S maar weet niet zeker. Maar ik vindt het zowieso vreselijk.

Dat heb je denk ik iets verkeerd begrepen Knipoog het paard wordt geschoten met de pin door het hoofd, gaat razendsnel, paard valt nog binnen 1 sec. op de grond en is direct dood. De hersenen en schedel worden 'doorboord', er komen splinters bot vrij die zorgen voor beschadiging van de hersenen. Het paard wordt dan 'hersendood' genoemd. Klinisch dood is een paard (en een mens) pas als ook het hart stopt met pompen. Dit duurt nog een aantal minuten na het schieten, maar praktisch gezien is het paard dus wél echt dood direct na de pin. Het enige verschil is dat het hart nog even wat bloed door het lichaam pompt.

Het leegbloeden (ook op filmpje te zien) noemen ze in slagerstermen 'doodbloeden', ik vind dit persoonlijk een verkeerde benaming, het paard ís immers al dood, alleen stopt op dat moment het hart ongeveer, als al het bloed een beetje uit het lichaam gestroomd is.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:59

ik kan de eerste paar filmpjes niet zien..

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:01

__elise__ schreef:

Waarschijnlijk ben je te jong.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:02

__elise__ schreef:

Ehm, kun je even wat duidelijker en preciezer zijn? zo kunnen we je niet helpen. voor het slachtfilmpje en sommige andere filmpjes die we op youtube hebben geplaatst heb je inlogcode's nodig; je klikt op link van het filmpje, klikt op loggin on (oid) dan voer je in:

chocokid
wachtwoord = pokemon

en dan klik je op confirm Knipoog

als het goed is kun je nu het filmpje bekijken.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:08

Zat ff een paar van de filmpjes nog te bekijken, maar soms dat geklets op de achtergrond, moest er soms best een beetje om lachen Nagelbijten / Gniffelen Gaat soms echt over totaal iets anders (waarschijnlijk tegen de zenuwen ook)

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:18

ik heb de filmpjes ook nog een keer gekeken en vond het schietfilmpje en het ja zoals slachters het noemen doodbloeden het ergste. het schieten zelf niet maar dat het paard binnenkomt lopen niks wetende wat er aan de hand is met zijn lieve oogjes enzo. Dat vond ik redelijk moeilijk. Verdrietig verder al dat gegiechel vond ik wel grappig. Tong uitsteken

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:25

Laura24 schreef:
Zat ff een paar van de filmpjes nog te bekijken, maar soms dat geklets op de achtergrond, moest er soms best een beetje om lachen Nagelbijten / Gniffelen Gaat soms echt over totaal iets anders (waarschijnlijk tegen de zenuwen ook)

soms wel ja; om nou tijdens dat kwartier dat dat paard aan het bloeden is het alleen maar over slachten te hebben, daar hadden sommigen van ons ook niet echt behoefte aan. Ik ben ook af en toe eventjes naar buiten gelopen (open deur, dus kon wel gewoon meekijken) om even een sigaretje te roken ter ontspanning, ondertussen kletsend met een mederoker over onze paardjes... Lachen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:27

boktlogin
wachtwoord: wachtwoord

werkt ook Knipoog

Charlie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:29

Meiden, inderdaad heel erg bedankt dat jullie de excursie aandurfden en ook jullie ervaringen met de bokkers willen delen. Ik vroeg mij af hoe het afschieten zou gebeuren en nu heb ik dus inderdaad kunnen zien dat het allemaal redelijk rustig, maar wel snel gebeurde. En het is ook fijn dat jullie te horen en te zien kregen waarom het paard naar de slacht ging.

Respect voor jullie!

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:30

MarvinSgatJ schreef:
ik heb de filmpjes ook nog een keer gekeken en vond het schietfilmpje en het ja zoals slachters het noemen doodbloeden het ergste. het schieten zelf niet maar dat het paard binnenkomt lopen niks wetende wat er aan de hand is met zijn lieve oogjes enzo. Dat vond ik redelijk moeilijk. Verdrietig verder al dat gegiechel vond ik wel grappig. Tong uitsteken

ja dat had ik ook
heb alle links net goed bekeken en toen dat paard binnen kwam dacht ik aaaaaaaaaa arm beest zo lieve ogen enzo veel pijn
en toen ik dacht dacht ging er tranen over me wangen terwijl het wel het snelst is zo en pijnloos

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:32

pascha7 schreef:
MarvinSgatJ schreef:

ja dat had ik ook
heb alle links net goed bekeken en toen dat paard binnen kwam dacht ik aaaaaaaaaa arm beest zo lieve ogen enzo veel pijn
en toen ik dacht dacht ging er tranen over me wangen terwijl het wel het snelst is zo en pijnloos

Ja goed, dat hadden wij ook wel, en helemaal als je er zo met je neus boven op staat. Maarja, wij troostten ons vooral met de gedachte dat die ontsteking in het been zó danig erg was, dat het niet anders kon. wat mij betreft had dat paard al een half jaar eerder daar moeten staan....

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:33

Bij het zien van het been had ik al zoiets van dit is niet goed.

Ik vond het heel erg boeiend om te zien hoe diep de ontsteking eigenlijk zat.
Dat had ik namelijk echt NIET verwacht.
Steeds moest hij een stukje dieper snijden om zichtbaar te krijgen hoe diep dit dus zat... Toen ik zag hoe ernstig dit was vond ik het niet vreemd dat hij zei dat dit paard al 6 maanden eerder aan de beurt had moeten zijn

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:34

[quote="ulinoco_maud
maar mijn probleem is dat paarden vrienden daar speciaal naar gaan kijken je houd van paarden en dan ga je kijken hoe ze afgeschoten worden ???
ja kan aan mij liggen maar ik geloof dat ik ook mijn mening mag geven !!!!!!![/quote]

Juist als je van je paard houd, verdiep je je ook in deze vraag: wat doe ik als ik een keuze moet maken voor inslapen of de slager! Nu kun je je tenminste een echt oordeel vormen. Bij paarden houden en van paarden houden horen ook deze rotiige dingen! Bovendien vind ik je term ""afschieten" wel wat grof ... bij inslapen zeg je toch ook niet dat hetard vermoord wordt?!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:40

simodi schreef:
[quote="ulinoco_maud
maar mijn probleem is dat paarden vrienden daar speciaal naar gaan kijken je houd van paarden en dan ga je kijken hoe ze afgeschoten worden ???
ja kan aan mij liggen maar ik geloof dat ik ook mijn mening mag geven !!!!!!!

Juist als je van je paard houd, verdiep je je ook in deze vraag: wat doe ik als ik een keuze moet maken voor inslapen of de slager! Nu kun je je tenminste een echt oordeel vormen. Bij paarden houden en van paarden houden horen ook deze rotiige dingen! Bovendien vind ik je term ""afschieten" wel wat grof ... bij inslapen zeg je toch ook niet dat hetard vermoord wordt?![/quote]

Leuk dat je een reactie plaatst, maar ulinoco_maud is gelukkig gestopt met het irritante gepost van haar in dit topic, dus gelieve hier ook niet meer op in te gaan, om weer verdere discussies te voorkomen Lachen

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:44

JoyCiej007 schreef:
simodi schreef:
[quote="ulinoco_maud
ja kan aan mij liggen maar ik geloof dat ik ook mijn mening mag geven !!!!!!!

Juist als je van je paard houd, verdiep je je ook in deze vraag: wat doe ik als ik een keuze moet maken voor inslapen of de slager! Nu kun je je tenminste een echt oordeel vormen. Bij paarden houden en van paarden houden horen ook deze rotiige dingen! Bovendien vind ik je term ""afschieten" wel wat grof ... bij inslapen zeg je toch ook niet dat hetard vermoord wordt?!

Leuk dat je een reactie plaatst, maar ulinoco_maud is gelukkig gestopt met het irritante gepost van haar in dit topic, dus gelieve hier ook niet meer op in te gaan, om weer verdere discussies te voorkomen Lachen[/quote]

ja dank jullie allemaal ik heb gewoon gezecht wat ik vond is mss verkeerd overgekomen maar om daar nu nog op in te gaan ??

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:46

idd fout moment, dus laat het maar rusten. Volgens mij is dit namelijk al besproken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:49

ulinoco_maud schreef:
ja dank jullie allemaal ik heb gewoon gezecht wat ik vond is mss verkeerd overgekomen maar om daar nu nog op in te gaan ??

Ehm; je hebt in je post verkeerd gequote: Simodi (oid) reageerde op een oud berichtje van jou, waarop ík zei dat we dit al hadden uitgepraat, en dat het niet meer gewenst is om weer op de oude toer verder te gaan Knipoog

Dat je het niet verkeerd begrijpt Knipoog

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:50

ohw ok peace dan maar he Haha!

maar nog een vraagje hebben jullie niet kei erg gejankt ??? Huilen Huilen Huilen

Mallemien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:53

Zo meiden wat gaat dit topic snel zeg, gewoon niet bij te houden met lezen. Ben nu bij pagina 22 en moet er nog 21 om helemaal bij te zijn, ga er toch maar even voor zitten.
Ma_rie_tje nogmaals bedankt voor de organisatie het was een zeer leerzame dag.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:55

ulinoco_maud schreef:

maar nog een vraagje hebben jullie niet kei erg gejankt ??? Huilen Huilen Huilen

Eh, sommigen van ons wel, dacht ik? Maarja, da's niet meer dan menselijk.

Ik zelf had verwacht dat ik echt totaal in paniek zou zijn en mijn tranen niet zou kunnen stoppen.
Ik heb echter geen traantje gelaten; ik was volgens mij alleen nogal bleek (zeg maar gerust lijkwit) en erg trillerig; zat in de auto op de terugweg nog steeds te shaken Knipoog

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:58

JoyCiej007 schreef:
ulinoco_maud schreef:

Eh, sommigen van ons wel, dacht ik? Maarja, da's niet meer dan menselijk.

Ik zelf had verwacht dat ik echt totaal in paniek zou zijn en mijn tranen niet zou kunnen stoppen.
Ik heb echter geen traantje gelaten; ik was volgens mij alleen nogal bleek (zeg maar gerust lijkwit) en erg trillerig; zat in de auto op de terugweg nog steeds te shaken Knipoog

ja dat snap ik,,, was een keer aan het zappen op tv toen werd ook een paardje (geslacht zeg maar dan) ik zet de tv net op dat moment aan en zag het ooohhh ik moest janken.
ja ken niet veel hebben vind het euhhmm beetje moelijk om naar te kijken doet je wel wat !

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:04

ulinoco_maud schreef:
ja dat snap ik,,, was een keer aan het zappen op tv toen werd ook een paardje (geslacht zeg maar dan) ik zet de tv net op dat moment aan en zag het ooohhh ik moest janken.
ja ken niet veel hebben vind het euhhmm beetje moelijk om naar te kijken doet je wel wat !

Inderdaad; het heeft ook echt een grote, onuitwisbare indruk op mij gemaakt. De dag (en nacht) van te voren was ik best wel gespannen en super zenuwachtig, er vlogen allerlei horrorscenario's door mijn hoofd, kon snachts amper slapen, dus maar een blikje red bull gedronken, voordat ik in de auto stapte op weg naar Nijkerk. Maar, ik ben echt blij dat ik geweest ben. het viel mij 200% mee, en ik denk er nu zéker anders over. Gezien Pascale's standpunt en mening aan het begin van het topic, zou ik haar en anderen toch willen laten weten dat het écht aan te raden is om eens te kijken, je krijgt een heel andere indruk van dingen waar je toch (meestal) heel anders over dacht. Ik weet, dat ik ooit in de toekomst bij een eigen paardje een weloverwogen keuze kan maken.

Mocht ik dan voor de slacht kiezen (ik vind dit deels ook afhankelijk van de situatie en van het paard zelf) dan zou ik het paard met een gerust hart naar Nijkerk brengen, onder de hoede van Van Veen, dan weet ik zeker dat het snel, goed, en paardvriendelijk gebeurd Knipoog

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:08

JoyCiej007 schreef:
ulinoco_maud schreef:

Inderdaad; het heeft ook echt een grote, onuitwisbare indruk op mij gemaakt. De dag (en nacht) van te voren was ik best wel gespannen en super zenuwachtig, er vlogen allerlei horrorscenario's door mijn hoofd, kon snachts amper slapen, dus maar een blikje red bull gedronken, voordat ik in de auto stapte op weg naar Nijkerk. Maar, ik ben echt blij dat ik geweest ben. het viel mij 200% mee, en ik denk er nu zéker anders over. Gezien Pascale's standpunt en mening aan het begin van het topic, zou ik haar en anderen toch willen laten weten dat het écht aan te raden is om eens te kijken, je krijgt een heel andere indruk van dingen waar je toch (meestal) heel anders over dacht. Ik weet, dat ik ooit in de toekomst bij een eigen paardje een weloverwogen keuze kan maken.

Mocht ik dan voor de slacht kiezen (ik vind dit deels ook afhankelijk van de situatie en van het paard zelf) dan zou ik het paard met een gerust hart naar Nijkerk brengen, onder de hoede van Van Veen, dan weet ik zeker dat het snel, goed, en paardvriendelijk gebeurd Knipoog

ja ik weet niet ben er zelf niet echt voor (hebk volgens mij niet echt vriendelijk bekend gemaakt excusemoi)
ik heb mijn vorige pony ook gecremeerd en in laten slapen lijkt mij prettiger maarja iedereen zijn eigen keuzes dan maar vind het geen prettig idee zeg maar

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:52

MarvinSgatJ schreef:

Het mooie vond ik juist dat het paard niks door heeft...
hij komt gewoon vrolijk binnen zoals je ook op het filmpje kan zien, hij word nog op zijn koppie gekrabbelt en dan "geschoten"

het gaat zo snel dat het paard het niet door heeft...

Voor het paard vind ik nu de slacht het beste en het snelst...
voor de eigenaar is het minder, wetende wat er daarna mee gebeurd..

Maar na vrijdag weet ik dat als het ooit zover is en die van mij is te vervoeren dat ik hiervoor kies...