Verslag Excursie Rendac in Son

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MSQuincyTE

Re: Verslag Excursie Rendac in Son

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 22:43

Een paard is gewoon weg te groot om het te begraven, en we begraven mensen toch ook niet met hun hoofd of voeten naar beneden

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 23:21

Of je cremeert ze eerst en dan begraven. Dat kan ook met mensen, weet je in ieder geval dat ze echt dood zijn. Vork
Tja tot hoever wil je gaan (opzetten ofzo), als cremeren betaalbaar was zou ik erover nadenken. Maar begraven of zoiets, ik ga toch echt niet naar het graf om bloemetjes neer te leggen. Kan wel begrijpen als er (pasgeboren) veulentjes in het weiland begraven worden, maar een een begraafplaats speciaal voor paarden?
Bovendien bij mensenbegraafplaatsen moet je elke 10 jaar opnieuw betalen anders halen ze je eruit en wordt je alsnog gecremeerd (de resten dan)
Het is hoe je er zelf over denkt, die shredder vind ik ook niks. Maar mn lieverd is toch echt dood. Dus of hij nou gevild wordt of gehakt. Hij merkt er niks meer van en ik hoef het niet te zien.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 08:40

ma_rie_tje schreef:
sorry?
als jou paard naar de slacht gaat, en niet geschikt is voor consumtie dan gaat die ook naar de rendac, net als alle stukken die ze niet gebruiken voor het vlees, die gaan ook gewoon naar de rendac!

Volgens mij doe je je paard (als deze dood moet om wat voor reden dan ook) nog het meeste plezier met een een hele snelle dood.
Wat er daarna met het lichaam gebeurd, tja.
In mijn ogen is dat alleen menselijke emotie.
Als je nou heel eerlijk bent. Jij vind het geen prettig idee dat je paard de schredder in gaat. Maar het dier is toch al dood, alleen een kadaver.

Eigenlijk geef je mij met jou opmerking de indruk: als ik niet weet wat de rendac doet met het kadaver van mijn paard, dan maakt het niet uit,
Maar nu ik weet wat er mee gebeurd vind wil ik eigenlijk niet dat mijn paard bij de rendac eindigd

Klopt helemaal, ik weet het liever niet dan dat ik dit weet. En ik ben het zeker met je eens dat de verantwoordelijk t.o.v. je paard met name is dat hij snel en pijnloos sterft. Maar als je er dan toch van overtuigd bent dat er helemaal niets levends meer in het lichaam zit na de dood, zou je dan instemming kunnen geven zelf op deze manier verpulverd te worden (even los van de wens van nabestaanden en bijvoorbeeld in de wetenschap dat dat beter is voor het milieu, ik noem maar iets)? Of stel je voor dat de Duitsers ervoor gekozen hadden de vergaste joden op deze manier te verwerken ipv de verbrandingsoven, dat zou iedereen ontzettend walgelijk hebben gevonden, en dan zou nu niemand met het argument aan durven komen van "wat maakt het uit, ze zijn toch al dood."

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 10:07

lenn, nu haal je wel een heel erg belachelijke vergelijking erbij ...

ik moet eerlijk zeggen dat ik dacht dat de dieren meteen in een oven kwamen om verbrand te worden,
maar dat is dus niet zo,
voor met name de ziektes als bse en mkz, moeten de dieren tot die kleine brokjes verpulverd worden, omdat dan ook het middelste gedeelde zodanig wort verwarmt dat ook deze ziektes verdwijnen.
het is geen leuk idee nee, dat geef ik toe, maar je eigen paard bij de slager ondersteboven zien liggen onder hoofd en benen, is net zo erg,
dus je bent naief om te denken dat jou paard anders wordt behandeld.

de vergelijking die jij maakt met mensen, of zelfs met de joden !!!!
is dus een beetje overdreven, paarden zijn nu eenmaal geen mensen, dieren worden nog steeds als minder gezien.
hoewel ze voor honden en katten enzo, wel al begraafplaatsen hebben.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 10:34

lotteke schreef:
ma_rie_tje schreef:
Info over een crematorium kan je gewoon googlen!
Wij zijn nog niet op excursie geweest naar een crematorium, en kunnen je daar ook weinig informatie over geven

Wat wij wel weten is dat er in NL maar 1 crematorium is waar je paard "helemaal" in past. Overhet algemeen maken ze er een aantal stukken van omdat het kadaver niet in 1 keer in de over past

ook niet, het crematorium in NL passen paarden tot 1.50 schoft in.
Die in belgie kan echter wel "alles aan"
Alleen daar valt heel weinig over te vinden.
Die in belgie zou ik even bellen wil je daar meer over weten.
Maar een paard cremeren..gaat toch al gauw in de 1000enden euros.

In Rotterdam kan het wel in zijn geheel......heb ik telefonisch nagevraagd.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 10:39

lotteke schreef:
Die in belgie zou ik even bellen wil je daar meer over weten.
Maar een paard cremeren..gaat toch al gauw in de 1000enden euros.

Welke is dat?

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 10:44

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 10:45

avanoort, zou je mij daar iets meer over kunnen vertellen?
(heb die niet kunnen vinden namelijk...zal misschien bij nog wel meer zijn, het word gewoon niet groot geadverteerd)

ik heb namelijk de wiki overlijden geschreven
en die moet al weer aangepast gaan worden.
Ik vind het niet meer dan eerlijk om ook de andere crematoria te noemendan.

die van belgie ben ik zo gauw de naam even kwijt..zal ik straks even moeten zoeken

Het blijft moeilijk op google.
Alleen over huisdieren valt het makkelijk te vinden.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 10:49

Hi Lotteke,

Op de internetsite kun je meer info vinden: http://www.dierencrematie.nl/

Van de internetsite:
Paarden

Op 19 maart 2005 moest ik de beslissing nemen om mijn lieve ruin Vulcano te laten inslapen. Met groot verdriet en pijn in mijn hart heb ik op een waardige manier afscheid van hem kunnen nemen.

Omdat wij al vele jaren een huisdierencrematorium hebben is de keuze gemaakt om hem te cremeren.
Op deze manier heb ik meer vrede met het lot wat Vulcano overkwam.

Het heeft er wel toe geleid dat wij hebben besloten de mogelijkheden van crematie uit te breiden en U ook de mogelijkheid bieden om zo van uw dierbare vriend afscheid te nemen.

Wanneer u niet in de gelegenheid bent om met uw geliefde dier naar ons crematorium te komen, kunnen wij uw geliefde dier bij u thuis, dierenarts of stal ophalen

Wij kunnen paarden en pony's cremeren met uitzondering van trekpaarden en vergelijkbare paarden.

Graag zouden wij al aanwezig willen zijn bij het inslapen van uw paard / pony vanwege de lijfstijfheid die intreed, en wij zo op een waardige manier uw paard / pony mee kunnen nemen.

Vervoer

Het ophalen van paarden en pony's, daar hebben wij een speciale aanhanger voor laten ontwerpen en een brancard gemaakt zodat wij op een nette manier uw paard / pony kunnen ophalen.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 11:11

crossmonster schreef:
ik moet eerlijk zeggen dat ik dacht dat de dieren meteen in een oven kwamen om verbrand te worden,

Dat dacht ik dus ook altijd... Achja, weer wat geleerd!
Ik moet zeggen dat het me nog mee valt, dat filmpje met die koe, ik had het bloederiger verwacht.

Mijn moeder staat er trouwens op dat m'n paard moet worden gecremeerd ondanks de kosten.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 12:06

nicky, het bloed is tegen de tijd dat ze in de shredder komen al een heel eind gestold, als je de foto van de stapel dieren ziet, zie je ook dat de varkens blauw worden, het bloed trekt naar de huid en wordt hard omdat het niet meer stroomt.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 12:58

Maar wat is de naam of gegevens van het belgische crematorium?

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 13:00

crossmonster schreef:
nicky, het bloed is tegen de tijd dat ze in de shredder komen al een heel eind gestold, als je de foto van de stapel dieren ziet, zie je ook dat de varkens blauw worden, het bloed trekt naar de huid en wordt hard omdat het niet meer stroomt.

Ohja, op de foto zie ik inderdaad een paar blauwe dieren. Hoe lang duurt dat proces dat de dieren 'blauw' worden?

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 13:13

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 13:29

bij varkens heeeeeel erg kort dacht ik (toch cross?)

minder dan 24 uur dacht ik

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 19:52

crossmonster schreef:
lenn, nu haal je wel een heel erg belachelijke vergelijking erbij ...

maar dat is dus niet zo,
voor met name de ziektes als bse en mkz, moeten de dieren tot die kleine brokjes verpulverd worden, omdat dan ook het middelste gedeelde zodanig wort verwarmt dat ook deze ziektes verdwijnen.
het is geen leuk idee nee, dat geef ik toe, maar je eigen paard bij de slager ondersteboven zien liggen onder hoofd en benen, is net zo erg,
dus je bent naief om te denken dat jou paard anders wordt behandeld.

de vergelijking die jij maakt met mensen, of zelfs met de joden !!!!
is dus een beetje overdreven, paarden zijn nu eenmaal geen mensen, dieren worden nog steeds als minder gezien.
hoewel ze voor honden en katten enzo, wel al begraafplaatsen hebben.

Ik wilde met die vergelijking alleen maar verduidelijken dat louter het argument "ze zijn toch al dood" voor mij niet toereikend is. En ik heb nooit gedacht dat mijn paard anders werd behandeld? En dieren kunnen wel als minder gezien worden, maar bij mijn weten heeft een koe, varken of paard net zozeer als een mens een ziel (of wat voor levensbeginsel dan ook) die bij het sterven (naar alle waarschijnlijkheid) het lichaam verlaat, dus in die zin vind ik het geen "belachelijke vergelijking", afgezien van de rol van nabestaanden die bij het overlijden van mensen veel groter is.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 22:21

Als ik dit eerder had geweten, had ik me ook aangemeld. Dit vind ik nou een indrukwekkende excursie, slachterij'en vind ik maar niks.
Hoorde dat jullie ook x naar een crematorium wouden gaan? Ga eens kijken welke het wordt, want ik heb hier wel iemand lopen die daar graag heen wilt...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 08:54

lotteke, heb je nu al een cremastorium te pakken gekregen waar we mogen komen??

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 10:21

dat crematorium zou terugbellen..
is niet gebeurd..dus zal vandaag zelf wel even bellen..
denk dat ik niet serieus genomen word ofzo Boos!

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 10:53

het is me gelukt!! jeetje ik heb echt geweldig nieuws..
ik ga nu een topic aanmaken..even zoeken wie er al meegaan enzo..
het gaat iig GROOT worden..

wil bij deze marietje en crossmonster dus ook even smeken om hulp Tong uitsteken
Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 11:17

hoezo groot?
ben benieuwt!!!

marietje is de lijstenmens
ik ben de kadootjesmens Tong uitsteken
als het net als van veen een particulier bedrijf is, zorg ik wel weer voor een leuk beeld net als bij van veen
marietje en mij kun je bovenaan de lijst zetten in elk geval
en graag niet op een woensdag of vrijdag (of zaterdag) die dagen kan ik niet Knipoog

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 11:24

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 12:34

You rule!! Haha!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 13:30

ik ben ook weer van de partij.

Mri