De grote Belgentrektocht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eilandje

Re: De grote Belgentrektocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 20:41

En voor zij die gisteren vroegen wat voor ondergrond het vnl gaat zijn, op de fotookes op de kaart is het allemaal zand (niet dat dat veel zegt maar soit)

en nu echt *zwaai*

Marengo_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 21:00

Eilandje schreef:
In navolging van Kristien

Ik heb vandaag kruidenslobber van Mijten gekocht, om Indra bij te geven als extra krachtvoer. Da’s zuiverend en ideaal om de afvalstoffen na zware inspanningen af te voeren uit het lichaam. Maar, dat is een zak van 20kg en blijft maar goed tot september, dus... wie daar graag z’n paard van laat mee-eten moet het maar laten weten, dan breng ik extra slobber mee.

Kandidaat

Tocht van 17 km lijkt mij ideaal voor de eerste dag. Hoewel dat misschien maar een uur of 3 duurt?

Nu begrijp ik het Fien! (zie pb voor antwoord)

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 11:07

goedemorgen!

ik denk idd dat 17 kilometer wel op 3 uurkes zéker gedaan is, zeker. das dan bijna 3 uur stappen..

mij is het allemaal gelijk hoe en wat en hoelang. en als we uitkomen op tekort of te lang, dan vinden we toch zelf onze route uit

aa ik ben blij dat Nelis kouder weer voorspelt!! veel aangenamer voor paard en ruiter!

zeg nog vraagje: wanneer komt Heidi dan Rengo en foef (kan ik haar mailen ofzo om dat te vragen? iemand een email?normaal mag foefer weer mee naar Kampenhout..)halen? en hoe zit het met eventuele lunch de andere dagen?

en nu ga ik mijn chaps kuisen en kijken welke kleren ik ga meedoen

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 12:29

Hmm, is 17 km voor een dagtocht niet heel weinig? In een stevig tempo(niet overdreven, ook veel stappauzes) heb ik bijna het dubbele al eens gedaan op een 3-4 uur.
Of ik heb toen de afstand volledig verkeerd geschat, maar normaal klopt dat wel min of meer, aangezien ik heen ongeveer de afstand manege-thuis(iets minder) gedaan heb, en terug dus ook.
Zeker de eerste en tweede dag gaan we niet snel gaan(wat echt geen enkel probleem is he ), maar stel 5 km per uur in stap(dat is een wandelaar, dus te paard 7?) maal 3 is al 15 km, of als je 7 neemt is dat al 21 km...

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 13:04

jep, zo redeneerde ik ook Karolien..

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 13:23

Eilandje schreef:
In navolging van Kristien

Ik heb vandaag kruidenslobber van Mijten gekocht, om Indra bij te geven als extra krachtvoer. Da’s zuiverend en ideaal om de afvalstoffen na zware inspanningen af te voeren uit het lichaam. Maar, dat is een zak van 20kg en blijft maar goed tot september, dus... wie daar graag z’n paard van laat mee-eten moet het maar laten weten, dan breng ik extra slobber mee.

Ik wil dus wel voor de eerste dagen Ik was ook al aan het rondkijken voor een supplement, ik betaal er uiteraard voor

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 13:40

Over afstanden heb ik geen verstand, Licor heeft wel een goede conditie, dus met veel stap geraakt hij wel mee

Zand is okee!!
Is dat daar vooral bos eigenlijk? Dan is het bij eventuele hitte ook al beter uit te houden natuurlijk

Saartje: ik zou inderdaad ook proberen zorgen voor kleine gezamenlijke flesjes: bijvoorbeeld 1 klein flesje per dag per persoon dat we dan overdag kunnen bijvullen onderweg.

Ik zorg dus voor avondeten voor donderdag.
Ik wil ook andere dingen meenemen, als ik de auto kan lenen? Zeg maar!

Ik denk aan dingen die moeten gekocht worden:
* ontbijt vrijdag (melk, koffie, broodjes voor in de oven of sandwichen die even goed blijven, beleg => kaas, eventueel boter, confituur of eender wat, ??)
* lunch vrijdag (met die broodjes kunnen we dan wel verder)
* drank: voor mij is enkel (spuit of plat-)water voldoende, ik weet niet wie hier frisdrank-gericht is?

Saartje: laat jij weten of Nelis dit gaat meenemen of dat ik nog iets moet meepakken?

Zijn er mensen met speciale eisen qua eten?

Wie gaat er voor een EHBO kit zorgen?
Ik zal algemene medicijnen meenemen (dafalgan, buscopan, motilium, immodium, etc), wattenschijfjes, isobetadine, after-bite en pleisters.

Wie kan er voor meer paarden-EHBO zorgen? Ik denk dan aan gaas enzo.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 13:57

Even mijn monoloog verder zetten : heb een oude scoutsdrinkbus klaargezet en TWEE linnen waskommetjes

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 14:29

hey!

op HAW staat foto's van een meisje die 4 daagse te paard gedaan heeft en die deden 30 km per dag, dus das volgens mij echt wel haalbaar..(zelfs opt gemak met veel stap) -> alleen van te lang stappen krijg ik zadelpijn

zal ik biefstukken meedoen voor in ons broek te leggen?

EHBO voor paarden..zou niet weten wat mee te doen eigenlijk..
ik neem in ieder geval héél veel zalf mee voor foefer zijn schuurwonden, dus paarden met oppervlakkige schaafwonden (of ruiters) kunnen hiervoor bij mij terecht . heb hier ook nog een bus isobetadinezeep staan maar of dat nuttig is...

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 15:20

Die slobber is een traktatie Lobke, anders moet ik het toch wegdoen achteraf Dus ok, ik breng extra mee voor Licor en voor Rengo!

Ok, dus ook kleine flesjes drank...

Het boodschappenlijstje voor Nelis
pot choco
pot aardbeienconfituur
kruidensmeerkaas
gewone kaas in schijfjes
margarine
2 dozen cornflakes
4 flessen melk
koffie
theezakjes
6 flessen bruiswater
6 flessen plat water
2 flessen cola
fles appelsap
fles sinaasappelsap

en dan zet ik er sevens nog afbakbroodjes en kleine flesjes drank bij.

Ik heb de laatste tijd erg veel last van de warmte, en dan kan een suikershot in de vorm van cola wel eens deugd doen.

Als er nog iets bij moet, zeg maar! Vanaf vrijdag kunnen we altijd ginder dingen gaan bijhalen hé...

Ik neem mijn EHBO-kistje (voor paarden) mee, maar daar zit eigenlijk niet veel in: wat steriele gaasjes, isobetadine, een veterinaire koortsthermometer, een bandage, zalf voor op schuurwondjes enz, en euh... dat zal het zowat zijn vrees ik...

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 16:12

Dat is een superlijstje Saartje

Ik heb een trailer geregeld (geleend van paps Saartje39) voor donderdag en zondag. Papa gaat dus rijden met mij.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 22:58

Ik heb mbv de stafkaart uitgerekend aan hoeveel km per uur ik vanavond mijn buitenrit gereden heb: 9,46 km/uur. Dat is veel stappen, maar toch ook veel draven, en één galopje (maar dat galopje was maar 600m)

Marengo_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 07:55

Jaja dat is Indra's tempo

Ik stel anders voor: die 34 km op het gemak op donderdag en de 17 km voor vrijdagochtend?

Ze geven trouwens ideaal weer voor einde van de week. 23-25° met kans op een plaatselijk buitje (maja, mss zeggenze morgen weer iets anders op de radio)

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 11:11

klinkt goed! 34 kunnen ze allemaal aan hoor denk ik op een dag...

dus als ik het goed begrijp kristel gaan wij smiddags huiswaarts?

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 11:15

Zeeeeg, Indra is nu ook weer geen tgv hé, ‘t is niet omdat ze graag belachelijk hard wil dat ze ook zo hard mag hé Zal dan dinsdag eens kijken hoe lang Kali over hetzelfde toertje doet

Afin, ik dacht dat dat wel een goeie maatstaf zou zijn, aan dat stap-draf-galop-ritme rijd ik meestal mijn buitenritten, Hitway van Cindy bijv kan dan toch ook gemakkelijk volgen

Dus 34 km duurt dan 3,5u. Met meer stap enz dus wat langer maar nu ook weer geen hele dag hé. Maar weet je Kristel, als het te ver blijkt te zijn snijden we gewoon een stuk af hé

Dus ik denk dat zeker op zaterdag en zondag 30 à 35 km per dag zeker te doen moet zijn, niet?

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 11:31

maja gy!

ik heb eens rondgevraagd bij mensen die dat al gedaan hebben en die reden de eerste dag 30 a 40 kilometer en de andere dagen zelfs tot 50 à 60 kilometer, en ook opt gemak he, als je een hele dag hebt is dat eigenlijk weinig...

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 12:16

Ik weet niet of het al vermeld is, maar ik neem aan dat we voor lakens of slaapzak, bedovertrek en kussensloop moeten zorgen ook?

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 12:52

Idra schreef:
Ik weet niet of het al vermeld is, maar ik neem aan dat we voor lakens of slaapzak, bedovertrek en kussensloop moeten zorgen ook?

Neen

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 12:59

Hey,

Ik moet dringend weer aan het werk, maar ik wil even zeggen dat je zelfs in een trage stap nog geen drie uur doet over 17 km hoor.

Zelfs 30 km vind ik niet lang en daar zullen we zeker geen hele dag op rijden (ik rij 30 km op 1 u 40 tot 2 uur, maar dat is dan wel een pittig tempo). Maar ik denk dat we dat allemaal snel zullen ondervinden, dat 30 km niet zo lang is te paard

Op trektocht in Frankrijk reden we elke dag zeker 50 à 60 km en dan reden we echt niet aan een hoog tempo...Waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat wij zolang moeten rijden hé! Gewoon maar om aan te tonen dat 30 km echt niet zoveel is...

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 13:36

Eilandje schreef:
Idra schreef:

Neen

Is het nog niet vermeld of moeten we het niet meenemen

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 13:36

Ik wil ook wel lange rustige tochten maken, dus ik wil ook gerust meer kilometers doen
Oh ja: Licor heeft een speed-stap, dus ik hoop dat ik hem niet te veel zal moeten inhouden...

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-05 13:38

Je moet het niet meenemen

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 17:13

Saartje: even aan andere hengsteneigenaars gezegd en die adviseerden mij om altijd voor Indra of eventueel ernaast te lopen, zodat hij niet te geïrriteerd geraakt

Marengo_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 18:31

Ook hier valt alles op zijn pootjes. Tussenschot is gemaakt, volgorde voor in de kamion bepaald, alles ok voor Rengo. Dag verlof is goedgekeurd door baas, moet woensdag alleen nog papieren laten ondertekenen.

Marengo heeft een slow motion stap

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-05 18:58

Dus wordt het dan 30 km de eerste dag? Als ik zo hier de reacties lees moet dat gemakkelijk doenbaar zijn. De volgende dagen kunnen we dan bekijken in vergelijking met die eerste dag, zou dat niet het beste zijn?

Dat lijstje lijkt mij super Saartje . Mag ik één klein vraagje stellen? Ik ben een enorm moeilijk ontbijtmens, maar ik leef gerust 4 dagen op brood en choco. Maar zou een van de twee cornflakespakken de gewone kunnen zijn(dus zonder toegevoegde suiker, chocoladevlokken, dieettoestanden,...)? Als dat er niet is ofzo, of de rest wil liever andere, is dat voor mij ook perfect in orde hoor, ik eet wel eens meer een aantal dagen achter elkaar enkel choco op mijn boterham.

Voor een paarden-EHBO kan ik ook niet zorgen, ik heb daar echt niets van (er staat zelfs geen potje isobetadine in mijn kast ).

Van mijn zadeltassen zal ik straks ook een foto plaatsen, er hangt zelfs een drinkbus aan!
Dit zijn dan zelfs nog de kleine, normaal moet hij ook nog twee grotere vinden, als hij die vindt mag ik die ook meenemen.

En Apache zijn conditie is super in orde, na gisterenavond 40 km (schatting) te hebben buitengereden was hij nog vrolijk in draf stiekem aan het proberen aan te galopperen .
Waarschuwing voor de mensen hier allemaal, Apache gebruikt elk paard(of een mensenbeen) als schuurpaal. Zelfs in de wei bij een ander paard. Ik probeer het hem af te leren(heb het gisteren pas ontdekt), maar in onbewaakte ogenblikken durft hij het nog wel. Iedereen is dan ook gerechtvaardigd hem een (kleine) tik te geven als hij je van je paard probeert te schuren .

En Apache heeft een vrij normale stap...