To Belg or not to Belg meeting 12/03/05

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Balte

Re: To Belg or not to Belg meeting 12/03/05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 13:20

Tweede basisideetje om over na te denken Knipoog

Probeer je paard voor te stellen als een motorboot, maar dan niet met de motor achteraan in het midden maar met aan weerskanten van de achterzijden een motor.
Probeer je dan voor te stellen wat er zou gebeuren als bvb één van beide motoren minder hard draait dan de andere of als de boot ipv met zijn neus (euh boeg?) in de lucht, met de boeg in het water zou varen...
enneuh nu vertrek ik naar Ikea Haha!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 13:42

vind ik een super uitleg anja! klinkt zo logisch... waarom heb ik daar nooit aan gedacht?

hm, een paard voorstellen als motorboot waarbij de motor niet achteraan zit... die is moeilijk, ik ben gewend om de motor vanachter te plaatsen. maar als dat bij een motorboot is, en wacht ze, bijvoorbeeld als de linkermotor uitvalt, dan gaat de boot naar links varen. dus het paard valt naar binnen. en als de boot met de neus in het water gaat heb je een probleem hoor, dan ga je recht naar de bodem. dus het paard gaat dan op de voorhand.

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 13:45

Teigetje schreef:
Probeer je paard voor te stellen als een motorboot, maar dan niet met de motor achteraan in het midden maar met aan weerskanten van de achterzijden een motor.
Probeer je dan voor te stellen wat er zou gebeuren als bvb één van beide motoren minder hard draait dan de andere of als de boot ipv met zijn neus (euh boeg?) in de lucht, met de boeg in het water zou varen...

Uhm, als 1 van de 2 motoren minder hard werkt, gaat de boot naar 1 kant gaan: dus als linkse motor minder werkt, gaat de boot meer naar links gaan en omgekeerd...
Als de boot met boeg in het water zou varen, zou er waarschijnlijk water in de boeg komen, waardoor hij daar steeds zwaarder word en steeds dieper zakt? Scheve mond En dan komen de motoren waarschijnlijk niet meer in het water, waardoor de boot ook niet meer vooruit gaat? Verward
Ik hoop dat ik nu niets te dom gezegd heb... Tong uitsteken

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 13:46

Enige dat ik er weer kan uit halen is dat het paard dan op de voorhand loopt (en natuurlijk dacht ik weer dat de boot dan de andere kant opzou gaan Tong uitsteken ik denk dat ik met roeien in mijn hoofd zit Haha!)

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 15:10

Amai seg, ik moet toch ook ff moeite doen om het me visueel voor te stellen...
De groepsindeling is goed voor mij. Staan de uren hier ook al ergens, of heb ik daar weer over gelezen. Bloos
Ik zie een wandeling achteraf zeker nog zitten, L'Amour kan dat wel aan, die is redelijk fit, ookal rij ik er de laatste tijd niet zo veel mee.

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 16:17

Afbeelding

Ik heb het me eens geprobeerd voor te stellen met een tekening(en ja, dat mannetje moest erbij Schijnheilig ).

Dus je hebt een boot met twee motors aan de zijkant achteraan. Werkt de rechtermotor niet meer, heeft de linkermotor meer druk en schuift dus de achterkant weg van hem. De boot draait dus dan naar links.
En als de voorkant van het schip dieper naar beneden gaat, beland je uiteindelijk op de bodem Knipoog.

Ebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 16:20

Ik probeer het me allemaal voor te stellen, maar dat is niet zo gemakkelijk... Bloos
De wandeling achteraf zie ik ook wel zitten, Mira kan dat gemakkelijk aan.
Weet alleen nog niet om hoe laat ik de dag erna moet rijden, als ik voor de middag moet rijden zal het 's avonds krap worden om alles klaar te zetten en Mira klaar te maken

Ebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 16:21

mmh, met deze tekening kan ik me er toch al wat meer bij voorstellen

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 18:24

Ebro, ik heb wel totaal geen idee of het klopt he Clown .

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:01

En ik moet nu in bad en dan gaan eten bij mijn grootmoeder en daarna nog eventjes kuisen (vuile pootjes van Jeanne) en dan op tijd in bed en morgen naar Equitana dus jullie gaan heeeel veeeel geduld moeten hebben, sorry Haha!
Maar, er zitten al hele goeie interpretaties tussen en knappe tekeningen Haha!

SarahJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 19:41

Angelke,
mijn 'gevoel' zegt het omgekeerde. Dus dat als de rechtermotor uitvalt, de boot ook naar rechts zal gaan.
De linkerkant (met werkende motor) van de boot zal, aangedreven door de motor, naar voren gaan en wordt 'lang'. De rechterkant wordt niet aangedreven door een motor, waardoor deze kant zogezegd 'kort' blijft, en de boot naar rechts zal draaien. Probeer het je een beetje plastisch voor te stellen Knipoog.
Wederom, ik heb er absoluut geen idee van of deze redenering klopt.

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 22:59

Leuk idee met de tekeningetjes Karolien, dus ik ben ook eventjes aan de slag gegaan Clown
Afbeelding
Zoals ik al eerder gezegd heb, denk ik juist het omgekeerde: als de linkermotor minder werkt, zal de boot naar links gaan. Scheve mond
De boot gaat normaalgezien rechtdoor omdat er aan beide kanten van de boot even veel kracht gebruikt word, en beiden zeiden van de boot met dezelfde snelheid bewegen, toch?

Dus als bijvoorbeeld links de motor minder werkt, zal de rechterkant van de boot (in vergelijking met links) met meer kracht en snelheid vooruit geduwd worden. Links is dan dus trager dan rechts. De enige manier waarop dit mogelijk is, is wanneer de boot een bocht maakt, waardoor 1 kant minder afstand moet afleggen, en dus het gebrek aan snelheid compenseert door de afstand gewoon te verkorten. Dus als de linkermotor minder werkt, moet links minder afstand afleggen om dat te compenseren, en zal de boot een cirkel maken naar links.

Zo, klinkt allemaal wel logisch en intelligent van mij, nu hopen dat het juist is. Clown

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 23:41

Echt tof die tekeningen Haha!
De boot gaat inderdaad naar de kant waar de motor minder hard werkt, want wordt voort gedreven door de motor die wel werkt.
En nu ga ik mijn bedje maar induiken want moet er morgen om zes uur uit. Slechts één probleem, jullie hebben Sonja blijkbaar zo moe gelest dat ze denk ik al enkele uren in dromenland ligt en ik haar niet kan bereiken om voor morgenvroeg af te spreken Verdrietig

craz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 01:41

Amai ik vind dat hier echt interessant aan het worden. Ik ga echt veel bijleren op de clinic denk ik.
Dat zijn zaken waar ik echt nog niet had bij stil gestaan Clown

Anja voor mij is de indeling in groepen en uren ook goed zo.
De wandeling achteraf zou ik wel graag meedoen maar dat hangt een beetje af van Cindy Knipoog

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 10:59

Oeps, foute redenering Schijnheilig. Ik zag eigenlijk meer nog een mannetje staan dat tegen die boot duwde(bij de sterke motor), maar het is inderdaad denk ik meer wat Anja en Sarah zeggen.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 14:03

Leen, je kan gerust met mij meerijden 's morgens, en mensen die met de trein naar Leuven zouden komen ook.

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 14:15

Dus ik kan in principe met je mee Saartje?
Enig idee hoe laat je ongeveer voorbij het station komt? Normaal ben ik er tegen half 9 met de eerste trein uit Kapellen in Leuven. Gaat dat? Als ik er vroeger moet zijn, zie ik wel dat ik in Antwerpen geraak om daar een trein vroeger te nemen.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 14:20

Ja hoor Karolien, geen probleem. Ik moet wel nog eens met Kristel afspreken hoe laat ik in Kampenhout moet zijn om Kali klaar te maken enz, maar als ik het hier goed gevolgd heb zal dat wsch 's middags zijn en ga ik 's morgens dus gewoon een kijkje nemen. En dan kom ik je wel oppikken wanneer je trein aankomt, da's 't gemakkelijkste.

Ik hoop wel dat je tegen een rommelige auto kan, er hangt nl nogal wat modder op en in Bloos Haha!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 15:29

grmbl... ik had gisteren precíes zo'n pony, die compleet scheef was!
ik voelde haar -letterlijk!- wél tegen mijn linkerbeen en níet tegen mijn rechter! en ik maar duwen met links, dat ging niet! gelukkig is ze wel redelijk soepel in de hals dus door veel binnenstelling te vragen kon ik ze wat rechter maken. en het was springen, ze wordt daarbij compleet gek (daarom moest ik ze ook overnemen van de andere ruiter Haha! ), maar ik had ze toen al goed tussen mijn benen en ze kan echt schitterend springen. maar ook daar was een probleem: ze landt altijd in een bepaalde galop, de linker denk ik (haar bolle kant, kan dat?) dus echt een teken van haar scheefheid.

aan jouw uitleg had ik superveel gehad!!! mijn lesgeefmens zegt alleen 'ja inderdaad, ze is erg scheef'....... Boos!
en ook de volgende probleemstelling met die motor is heel mooi en kom ik ook vaak tegen (ik ben tegen zowat elke probleem aangelopen de afgelopen jaren natuurlijk, met manegepaarden Haha! )

bij deze, HEEL erg bedankt, dit zijn pas tips, heb ze nog nooit zo concreet gehoord!!!! ik vind het nu al super erg dat ik niet naar de clinic kan (proefwerk wiskunde.... Boos! )...... zou er zoveel aan hebben. blijf verder posten teigetje Haha!

Cirano

Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 20:22

Craz: Ik zou ook graag nog meedoen aan de wandeling Knipoog , dus da komt goed uit.

Inderdaad ik denk dat de clinic wel interessant gaat worden, ikke hier ook nog nooit bij stilgestaan bij al die stellingen Bloos

craz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 22:52

Super cirano!!

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 18:56

Teigetje schreef:
angelke schreef:
Dus, als op een volte op de linkerhand je paard naar binnenvalt, moet je je paard in evenwicht brengen door even iets meer gewicht op rechts te zetten en ook even met je linkerbeen "tsjak" zijn buik(klinkt zo stom, maar zo stel ik het me een beetje voor Haha!) naar buiten te duwen? Zit ik zo min of meer juist of niet?

Ja, dit is een inzicht dat op meerdere fronten inzetbaar is. Het kan op een volte natuurlijk nog ingewikkelder worden en je kan op een volte door te draaien in je romp met je bekken je paard meepakken enzovoort.
Das misschien een heel interessant iets om als tweede ideetje mee te geven.

Ik heb hier al een tijdje niet bijgelezen, doe nu een bijleespoging.

Dit is een groot probleem van mij: dat ik mijn heup als het ware inkink en dus niet met mijn bekken mijn paard meepak. Ik probeer daar hard aan te werken.

(ga even verder lezen)

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 20:12

Jullie zijn schatten Haha! want telkens we iets hebben doorgekauwd brengt een nietsvermoedende bokster het volgende elementje aan. Deze keer gaat de prijs naar Lobke Haha! .

Stel je voor dat je op een fiets rijdt en je neemt een bocht naar rechts (of naar links), dan ga je met je stuur draaien maar je draait ook in je bekken. Stel dat je met je stuur naar rechts zou draaien voor een bocht naar rechts, terwijl je in je bekken draait alsof je naar links zou gaan, dan sla je gewoon tegen de grond met fiets en al.
Aan ruiters wordt altijd geleerd om op een volte naar buiten te kijken, omdat mensen de neiging hebben om naar binnen en naar beneden te kijken waardoor hun binnenheup naar beneden zakt en ze te veel gewicht op het binnenachterbeen van het paard brengen.
Doordat je echter naar buiten kijkt, draai je in je bekken vaak tegengesteld aan de beweging van het paard.
Dus op een cirkel moet je met je hoofd meedraaien (niet naar beneden kijken) zodat je schouders en je romp de cirkel mee volgen en het paard op die manier meepakken.

Meer nog, als een paard naar binnen valt op een cirkel gaan veel ruiters proberen om het naar buiten te brengen door zichzelf naar buiten te draaien, maar op die manier wring je dus het lichaam van het paard in de verkeerde richting.
Een goeie oplossing is dan om je binnenbeen naar achteren te brengen en je buitenbeen aan de singel. Op die manier pak je je paard mee met je bekken en kan je met jouw binnenbeen het binnenachterbeen van het paard iets meer onder de massa vegen.

De techniek van het kijken pas ik overal toe. Dat wil zeggen, als ik afwend op de middenlijn, ga ik net voor de wending ineens naar de overkant kijken. Idem bij een diagonaal of andere oefeningen. Ik kijk dus eerst naar waar ik wil en daardoor gaan mijn paarden vanzelf volgen zonder dat ik met mijn teugels moet sturen.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 20:23

Dat kijken in de richting heb ik geleerd op les bij de Ijslanders en die reageerden daar echt supergoed op. En bij Mieke werkt het ook Haha!

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 21:00

Idd, altijd kijken waar je heen gaat Haha! Maar toch durf ik mijn heup nog in te knikken, vooral rechtsom, als Licor mijn buitenteugel liever niet aanneemt.
Maar ik merk wel dat als ik mijn heup gewoon rechthou (niet inknik) en dan meedraai in de richting waar ik hem in gebogen wil zien, gaat het allemaal veel makkelijker Lachen

Een schouderbinnenwaarts is dan ook veel makkelijker gereden!