Schrijvers op Bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 10:03

Juliette61 schreef:
Om echt in te schrijven is het niet zo fijn, want bij elke enter krijg je een regel met afstand, dus dat is puzzelen, maar verder is het een mooie, fijne site! Al is het wel lastig om je verhaal door meer mensen te laten lezen als je net begint, maar dat is logisch.
Wat jij niet noemt ken ik niet om eerlijk te zijn? Ik dacht dat Quizlet voor, nou ja, quizzes was?

Quizlet is onder andere voor quizzes, maar je kan er ook stories maken, gedichten, 'lijstjes' (geen idee hoe je die moet omschrijven :') ), en ze hebben een forum erbij, al is die niet heel groot op zich.
Archive of our own (ao3 ;) ) is een site die echt gericht is op fanfiction. Het is best een fijne site vind ik.

Juliette61

Re: Schrijvers op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 10:08

O? Daar ga ik eens kijken dan! Wattpad is zo groot voor de beginners :')

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 16:57

Weer een beetje leven hier in blazen. Is het een idee het topic te laten verplaatsen aangezien het niet echt meer over meetings gaat? Of is dat nog steeds de insteek?

Ik ben af en toe weer aan het schrijven, en ik vroeg me een paar dingen af, hoe jullie daarmee om gaan.
Schrijven jullie het verhaal van voor naar achter, of schrijven jullie losse stukken die je later weer aan elkaar schrijft?
En hoe gaan jullie om met plot holes en constructies als deus-ex-machina? Ik doe altijd mijn best het verhaal zo goed mogelijk kloppend te maken, zonder (grote) plot holes, maar dat is vrij lastig. Ik wil in mijn verhaal ook een soort deus-ex-machina-constructie toepassen, maar ik weet niet helemaal of ik het moet doen. En als ik dat wel doe, is het dan verstandig om er al eerder over te beginnen in het verhaal, zodat de lezer soort van voorbereid is, of moet het een twist blijven in het verhaal?
Ik kan het iets concreter maken als ik niet duidelijk genoeg ben :)
Laatst bijgewerkt door Century op 10-07-16 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 17:04

@Century
Voordat ik aan een hoofdstuk begin schrijf ik wat steekwoorden op, soort van samenvattingachtig iets. Dan begin ik met het hoofdstuk, schrijf ik hem meestal een paar keer over/verander ik nog veel dingen, en schrijf wat dingen voor het volgende stuk op. Soms schiet me iets te binnen en sla ik dat ergens op, maar meestal schrijf ik dan het niet al helemaal uit.

Voor de rest snap ik niet helemaal wat je met plot-holes en constructies als deus-ex-machina bedoelt (oeps?), dus daar kan ik je niet bij helpen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 17:18

Dank je voor je reactie :)

Plot holes zijn 'gaten' in het verhaal. Een hele bekende is bijv. waarom ze in Lord of the Rings niet meteen de Eagles hadden genomen zodat ze niet hoefden te lopen (al zijn daar nog wel verklaringen voor). Het verhaal had dus heel anders kunnen lopen, maar is niet zo geschreven. Vaak is een plot hole dus een 'tekortkoming' aan de schrijvers kant, een 'gat' in je verhaal die je gemist had, of niet goed verklaard hebt.

Deus-ex-machina is een constructie waarbij je op een climax ineens iets nieuws naar voren brengt dat alle problemen oplost. Vaak is het heel moeilijk/onmogelijk om de problemen op een goede manier op te lossen, dus dan komt men met zo'n constructie. Een bekende is 'het was allemaal een droom'. In mijn geval gaat het om een verborgen kracht die de hoofdpersoon heeft, waar men wel op de hoogte van is, maar niet bekend is hoe die kracht gebruikt kan worden. Op het hoogtepunt in het verhaal moet die kracht dus naar voren komen. Maar ik vraag me af of dat niet te gemakkelijk is, en of ik dat beter niet kan doen. Of dat ik het wel kan doen, maar moet ik het dan van te voren 'aankondigen' of gewoon als twist ineens tevoorschijn laten komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 17:24

Dat zou ik zeker niet als twist doen, dan is het helemaal zo'n dooddoener. Een beetje zoals en toen kwam er een olifant met een hele lange snuit en die blies het verhaaltje uit. :+

De oplossing die in fantasy over het algemeen wordt gekozen om al vanaf het begin/halverwege het boek duidelijk te maken voor de hoofdpersoon/zijn/haar omgeving en/of de lezer dat de hoofdpersoon bijzondere krachten heeft, maar daar nog niet bij komt doordat er een trauma/gebrek aan zelfvertrouwen/oefening is. Aan het eind wordt die blokkade overwonnen en dan is het 'logisch' dat de hoofdpersoon zijn krachten nu wel in kan zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 17:27

Ik ben ook bezig een boek te schrijven. Althans, ik zit op twee hoofdstukken en vindt niet echt de motivatie/tijd om verder te gaan, ondanks dat ik dolgraag wil dat al die dingen die in mijn hoofd zitten op papier wil hebben.

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 17:47

Ik heb nu 2 boeken geschreven en ben bezig met mijn 3e boek. Ook heb ik al ideeën klaar liggen voor andere verhalen.

Een "writers-block" is niet vreemd, iedere schrijver heeft er wel eens last van. Ook ik heb dit vaak zat gehad. Of ik kreeg inspiratie op de meest vervelende momenten (onder werktijd bijv.) met als gevolg: bij thuiskomst inspiratie weg... Ik weet wel dat ik d.m.v. liedje, of een uitzicht, of een ander verhaal/boek ineens weer geïnspireerd kan raken; dat het spreekwoordelijke belletje weer gaat rinkelen en dat ik dan ineens weer super vooruit schiet in de bladzijdes.
Mijn gezegde luidt: ik start het boek, maar mijn personages schrijven het verder en mijn familie en vrienden perfectioneren het samen met mij, als ze mijn voltooide manuscript onder hun neus krijgen.

Mijn eerste boek "Dante, en de Legende van Santana" is 7 jaar "in the making" geweest. Mijn tweede boek "Vlinders en Spetters" was in 3 maanden af. Mijn derde boek ligt nu alweer even stil (tja, ook ik heb last van writers-blocks 8)7 ), maar de 90 A4 die ik al klaar heb waren in een jaar op papier gezet.

Geef de moed niet op; laat alle weetjes/regeltjes/ed. de creativiteit niet de das om doen. Zet eerst je verhaal op papier, precies zoals het op dat moment uit je vingers vloeit. En als alles klaar is, lees je hem rustig door (eventueel samen met iemand) en kijk je naar de stukjes die even aangepast moeten worden. Maar laat het eerst even gebeuren.... regeltjes volgen kan altijd nog... ;)

Succes!!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 18:06

Misschien ben ik ook teveel bezig met 'het moet in één keer goed op papier'. Het verhaal schrijft zichzelf, en daar moet ik niet bij in de weg zitten :P
Bedankt voor jullie perspectief!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 18:08

Century schreef:
Weer een beetje leven hier in blazen. Is het een idee het topic te laten verplaatsen aangezien het niet echt meer over meetings gaat? Of is dat nog steeds de insteek?

Ik ben af en toe weer aan het schrijven, en ik vroeg me een paar dingen af, hoe jullie daarmee om gaan.
Schrijven jullie het verhaal van voor naar achter, of schrijven jullie losse stukken die je later weer aan elkaar schrijft?
En hoe gaan jullie om met plot holes en constructies als deus-ex-machina? Ik doe altijd mijn best het verhaal zo goed mogelijk kloppend te maken, zonder (grote) plot holes, maar dat is vrij lastig. Ik wil in mijn verhaal ook een soort deus-ex-machina-constructie toepassen, maar ik weet niet helemaal of ik het moet doen. En als ik dat wel doe, is het dan verstandig om er al eerder over te beginnen in het verhaal, zodat de lezer soort van voorbereid is, of moet het een twist blijven in het verhaal?
Ik kan het iets concreter maken als ik niet duidelijk genoeg ben :)

ik schrijf nooit van voor tot achter, want dan zou ik helemaal gek worden en doordraaien geloof ik..
want tijdens het 'saaie' werk, komen bij mij vaak de leukste ideeën of mooiste zinnen op die er totaal niet toe doen in dat gedeelte bijvoorbeeld.

in grove stappen werkt het voor mij zo:
- 'leuk idee voor een verhaal :)* '
- brainstormen over allerlei situatie en plaatsen die zouden kunnen voorkomen en dat in steekwoorden noteren (vooral nog niet aan een verhaal beginnen)
- brainstormen over de personen.. wat losse flodders noteren als namen/karakters/geslacht/uiterlijk.. totaal niet samenhangend en nog geen persoon wordt compleet gevormd.. puur wat beeldvorming en om de inspiratie rollend te houden.
- even wegleggen om uit de 'tollende' gedachten te raken
- structuur.. waar begint het verhaal mee en grofweg via welke situaties wil ik naar het einde (puur kapstok, zo kaal mogelijk).
- Nu ik weet waar ik wil beginnen, komt ook wel een globaal idee met 'wie' dat dan moet beginnen, dus dan begint voor mij ook het vormen van de hoofdpersonen en soms ook al de 'tegenspeler' globaal die ze later zullen tegenkomen.
- Vaak komt hier ook een eerste begin, inspiratie te over dus het eerste hoofdstuk kan ik in 1 keer zo uitschrijven.

ondertussen:
- alles wat in mij opkomt wat (ooit) een toevoeging kan zijn, schrijf ik op in een kleine alinea (eerste keer dus buiten de start van het schrijven dat ik ook echt een vorm van alinea opschrijf). Sommigen zullen echt toegevoegde waarde hebben voor het verhaal, iets dat ik 'echt niet mag vergeten', sommigen puur als bladvulling.

Na het uitschrijven van het eerste hoofdstuk, brainstorm ik weer over hoofdstuk 2
- waar begint het, waar wil ik heen, wat wil ik hier precies in vertellen.

etc
etc

overigens hier nog nooit iets daadwerkelijk afgeschreven lol..
gedichten ja, korte verhalen ja, boek nee.. enige 3 opzets van een jeugdboek zijn bij een crash van mijn pc verloren gegaan en ben toen eigenlijk nooit meer begonnen aan een nieuwe opzet.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 18:14

AlwaysH schreef:
Juliette61 schreef:
Ik ben nu wel heel erg benieuwd waar het over ging om eerlijk te zijn? :o

Euh, over een giftige plant ofzo :+
Vergeef mijn kindsheid

:P

Vergiftigingen zijn zo romantisch ... en om vergif te maken hoef je nog geen 10 euro kwijt te zijn. Het idee van een huis tuin keuken vrouw die gek wordt en haar geliefde om wilt brengen, stereotype gekke vrouw verhaal? ... hihi ik draai door, zulke onderwerpen hebben echt dat mooie romantische 'iets' terwijl het tegelijkertijd zwaar bitter is. Arnon Grunberg is niet voor niet mijn favo schrijver.

Zelf schrijf ik ook af en toe. Niks bijzonders verder, maar zelf vind ik het wel zwaar fascinerend.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 12:24

Om weer even leven in het topic te blazen.

Ik ben op het moment bezig met mijn eerste boek.
Ben nu vooral alles op papier aan het zetten om het later in hoofdstukken te verdelen.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 15:10

Leuk Lau. Ook al bezig met schrijven of nog echt met uitplannen?

ik ben nu sinds kort columniste op een forum. Ik had niet verwacht dat ik gekozen zou worden, zeker niet als ik keek naar wie zich nog meer hadden opgegeven, maar blijkbaar was ik goed genoeg.
Verder schrijf ik lekker door, al gaat het niet heel vlot.
Zijn er hier nog meer mensen die meedoen met NaNoWriMo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 15:11

Ik ben begonnen maar ik kan me er gewoon niet toe zetten om verder te gaan terwijl ik zo'n geweldig verhaal heb :')

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 15:22

Ik ben al echt met het verhaal bezig. Dit verhaal heb ik een jaar geleden al helemaal uitgepland. En nu ben ik het echt aan het schrijven.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 18:43

Zoals sommigen misschien wel weten ben ik Bokt Blogger, hier gaat dus ook alles goed!

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 19:15

Ik blog tegenwoordig ook veel én ik ben voor school een kort verhaal gaan schrijven. Op het moment aan het bedenken hoe ik dit om ga zetten in een 'echt' verhaal. :j

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 20:45

Ah, damn. Ben ik de enige die even niks met schrijven doet?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 20:59

Ik ben ook weer 'begonnen'. Of eigenlijk verder gegaan. Ben de laatste tijd aan het sparren met mijn vriend, en dat motiveert :)

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 11:24

Ik zocht op NaNoWriMo en kwam dit topic tegen, maar geloof dat er nog niet heel veel deelnemers zijn.

Ik schrijf ook al vanaf jonge leeftijd, maar gewoon een beetje als uitlaatklep en zonder weinig doel en hoop losse krabbeltjes. In 2009 kwam ik NaNoWriMo tegen en sindsdien doe ik elk jaar mee in november. Ook heeft het me in al die jaren geholpen om er meer structuur in te krijgen en ben ik zowaar van een Pantser meer in een Plotter veranderd :wow:
Door de jaren heen heb ik tijden heel fanatiek geschreven ook buiten NaNo om, writers block gehad en momenteel is het meer het fulltime werken en m'n pony's waardoor ik vaak de tijd ervoor mis. Maar in november wordt er toch elk jaar tijd gemaakt.

Helaas ben ik wel nog altijd slecht in dingen afmaken. Voorheen kreeg ik gewoon nieuwe ideeën en ging ik daarmee verder (de ADHD-er in mij ^_^ ). Nu werk ik meer gestructureerd en bijvoorbeeld mijn NaNo van vorig jaar ligt voor 3/4de afgeschreven, maar niet meer aan toegekomen. En ja, nieuwe NaNo is toch wel een nieuw verhaal.
Dit jaar werk ik ook een half opgeschreven idee van "vroeger" uit, met een geheel nieuwe en meer volwassen draai er aan.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 10:12

deksel schreef:
Ah, damn. Ben ik de enige die even niks met schrijven doet?

Ugh nee, ik ook hoor. Ik heb sinds kort wel weer een forum RPG opgezet, mede om het schrijven er weer een beetje in te krijgen omdat ik dat toch wel miste, maar ik merk wel dat het verdomde roestig is geworden door een lange tijd niet te schrijven...

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:53

Het is hier heel erg stil, maar ik wil graag namens mij en @Elmo weten hoe het precies zit met het benaderen van een uitgeverij.
Elmo is meerderjarig, ikzelf ben nog minderjarig.
Zelf heb ik al wat gegoogeld, maar misschien dat we uit jullie ervaringen meer kunnen halen! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 15:59

Yes, ik heb het topic weer gevonden!
Ik moet eerlijk bekennen dat het voor mij nog even zal duren voordat ik een uitgeverij zal benaderen (en dat het dan nog de vraag is of ik tegen die tijd ook besluit om er daadwerkelijk eentje te benaderen), maar wellicht hebben jullie alvast een paar goede tips of suggesties :j.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:01

(Voor mij ook, ik verander altijd dingen of heb het opeens heel druk, maar misschien kan ik mezelf zo pushen!)
Hopelijk kunnen jullie het ons duidelijker maken! :D :+

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 20:51

Ik heb geen idee, maar anders een keer een mailtje sturen naar een uitgeverij (of boekenwinkel?) hoe dat in zijn werk gaat of bellen?