Excursie slachterij Nijkerk??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 23:57

Ik weet dat er crematoria zijn waar je je paard ter plekke kunt laten inslapen. Zijn er ook crematoria waar je je paard kunt laten schieten?

Dat zullen veel mensen wel tegenstrijdig vinden, schieten en cremeren, maar voor mij zou dat toch wel een serieuze optie zijn. Als het paard nog te vervoeren is naar het crematorium dan is het niet doodziek, en dan geef ik de voorkeur aan schieten.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 00:31

Hier in de buurt zit ook nog een actieve slachterij, maar die doen geloof ik alleen koeien en varkens.

Jolliegirl

Re: Excursie slachterij Nijkerk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 10:36

LindyH, volgens mij is dit er niet.
Omdat een dierenarts niet zomaar mag en kan schieten. Ook zit je met het verbloeden van het paard(ivm het stoppen van het hart) of je moet je paard na het schieten nog laten afspuiten, maar dit zijn dan dubbele kosten.

Als het een slachterij zou worden is het fijn om een kleinschalige op te zoeken die ook paarden doet.
Ik hoef niet meer in slachterijen te staan waar koeien de kantelkooien in gaan en ritueel halal geslacht worden. Dit vind ik alles behalve interessant, en heb er een pesthekel aan.
Helaas gebeurt dit in heel veel slachterijen wel. Ik wil voorkomen dat je met een groep dames/heren ergens komt te staan waar je opeens blootgesteld word aan beelden waar je helemaal niet voor komt.

Je komt om een slachtproces van een paard te bekijken, en niet voor andere dieren, denk ik dan he? :)

Ik wil er best eens achteraan gaan wat de mogelijkheden zijn bij andere slachterijen, maar ik dnek niet dat er hetzelfde van verwacht moet worden als bij Van Veen.
Jan is altijd zeer open en gastvrij geweest, lang niet alle slachterijen staan erom te springen om een horde meiden ergens omheen te hebben staan. En zeker nu alle regels zo aangescherpt zijn.

xElmoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 01:37

Patt schreef:
Lijkt me vreselijk, mij niet gezien maar ieder zijn ding.

Inderdaad ik ben het met jou mening eens haha :

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 01:48

Crematorium zou ik ook wel willen bekijken.
Jolanda ben benieuwd of je iets zou kunnen vinden.
En ritueel slacht proces hoef ik ook echt niet te zien (jolanda gaat dat serieus ook zo in nl? Met zo een kantelbox? Ik heb dit wel eens op buitenlandse filmpjes gezien maar, daar draait mijn maag echt van om.)

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 01:56

Hoi! ik kom even binnenvallen in dit topic. Ik werk op zaterdag in numansdorp op een pensionstal en huisdier en paardencrematorium. Voor zo ver ik weet is het bij een crematorium een stuk makkelijker om een langs te komen. Baasjes maar ook andere mensen komen geregeld een kijkje bij de ovens nemen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 17:36

NathalietjeB schreef:
Crematorium zou ik ook wel willen bekijken.
Jolanda ben benieuwd of je iets zou kunnen vinden.
En ritueel slacht proces hoef ik ook echt niet te zien (jolanda gaat dat serieus ook zo in nl? Met zo een kantelbox? Ik heb dit wel eens op buitenlandse filmpjes gezien maar, daar draait mijn maag echt van om.)

Helaas gebeurt dit in nl ook.
Het meeste vlees wat wij eten in nl is ook halal geslacht...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 17:48

Misschien is dit niet het juiste topic om dit aan te halen, maar ik vraag me af wat de motivatie is om een paardenslacht te willen zien?
Als het nu je eigen paard is en je wilt de benen opengesneden hebben om nu eens eindelijk te zien hoe erg die hoefkatrolonsteking woekerde, dan kan ik het nog begrijpen. Maar om als daguitstap wildvreemde paarden een "kogel" te zien krijgen, ik probeer het, maar ik snap "het interessante" er niet van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 18:20

Gini schreef:
Misschien is dit niet het juiste topic om dit aan te halen, maar ik vraag me af wat de motivatie is om een paardenslacht te willen zien?
Als het nu je eigen paard is en je wilt de benen opengesneden hebben om nu eens eindelijk te zien hoe erg die hoefkatrolonsteking woekerde, dan kan ik het nog begrijpen. Maar om als daguitstap wildvreemde paarden een "kogel" te zien krijgen, ik probeer het, maar ik snap "het interessante" er niet van.

1. Als het op een dag aan de orde is, sluit ik niet uit dat ik mijn pony's richting de slager stuur. Ik vind het dan wel prettig om van tevoren te weten hoe dat gaat.
2. Daarnaast heb ik een fascinatie voor hoe alles wat wij consumeren tot stand komt. Je doet mij ook een groot plezier met een rondleiding op een melkveebedrijf, pluimveebedrijf (nu even niet), tomatenkweker of koekjesfabriek, om maar wat te noemen. Er komt zoveel op ons bord zonder dat we stilstaan bij de herkomst...
3. Tenslotte lijkt het anatomische aspect me interessant. Ik ben dagelijks in de weer met paarden en zie graag ook eens wat er allemaal aan de binnenkant zit.

Ik hoef dus ook niet mee naar een paardencrematorium.

En nee, ik vind het daadwerkelijke slachten ook niet leuk. Net zoals wanneer we hier één van onze kippen slachten. Dat vind ik ook altijd rot. Vlees kant en klaar bij de slager kopen en niet stilstaan aan wat eraan vooraf is gegaan is een stuk makkelijker.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 19:16

Gini schreef:

Dat ik 4 jaar terug met jolanda mee ging naar de excursie bij jan, had ik een hele hoop nare pb,s gehad.
Had 4 maanden daarvoor mijn eigen pony weg gebracht naar beverwijk.
Maar ik kreeg de ene na de andere vreselijke dingen toegestuurd gekregen, waardoor ik zelfs aan mijn eigen ben gaan twijfelen.

Dat ik de dag van excursie had vond ik t heel eng en spannend, eenmaal daar binnen was t best spannend.
t schieten hoefde ik niet te zien zat nog te vers in mijn hoofd, maar daarna was t toch wel even moment of truth.

Want hier was ik voor gekomen, om te zien of ik echt zo een grote fout had gemaakt.
Maar hoe meer ik zag hoe meer lood er van mijn schouders viel, en t klinkt super stom maar zodra t hoofd en vel er af is lijkt t al niet meer op een paard.
En dan slaat de angst/adrenaline om naar verbazing/intresse, je ziet een paard dan eens real life onder t velletje.

En dat is echt niet eng of vies.
Ik vond b.v zelf de ingewanden heel mooi om te zien, en hoe je spiertjes nog zag bewegen enz.

Voor mij was t echt een verademing om te zien dat ik er niet fout aan had gedaan.
En voor die eye opener blijf ik eeuwige dankbaar.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 20:26

Gini schreef:

Voor mijzelf de volgende onderbouwing:
Als eerste lijkt het me gewoon heel interessant om de binnenkant te zien. Wat dat betreft weet ik er weinig vanaf en zou er graag meer over willen weten.

Daar naast, en misschien klinkt dit vreemd, heb ik 1,5 jaar terug mijn eigen paard naar Nijkerk gebracht. Ben erbij gebleven tot ze lag (dus na het schot) en ben eigenlijk gewoon benieuwd hoe de rest van het proces eruit ziet, wat er met haar is gebeurd..

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 20:48

Als er nog een excursie naar een slachthuis komt, zou ik ook heel graag mee gaan.

Gini schreef:

Ik heb heel veel verhalen en meningen over slachten gehoord en wil nou wel eens weten hoe het echt zit. Daarnaast heb ik grote interesse in de anatomie van elk dier, dus dit is een mooie kans om daarover te leren :)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 20:58

wie wat over de anatomie wil leren heb nog 5 prenten uit een diergeneeskundigboek, een met geraamte, aders, organen, bespiering en zo voorts alleen nummer 6 het hele paard met vel ontbreekt maar het vermoede bestaat dat dat er nooit is geweest.

is uit 1760 voor interesse stuur me pbtje stuur ik wat foto's vragen er wel wat geld voor als je ze wilt overnemen.