Wie wil er met mij een weekend naar Drenthe?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_PatriciaH

Re: Wie wil er met mij een weekend naar Drenthe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 22:24

Wat ik al eerder aangegeven heb, paarden moeten echt bijna de hele rit in rengalop en het is best druk voor je eigen paard. Je race `d daar het bos door en de paarden moeten maar braaf blijven. Voor een eigen paard ondanks veel ervaring vind ik het veel te veel. Hard en hard en meer niet en dat een paar uur lang. Paarden daar weten niet beter maar je eigen paard wil je graag weer gezond en wel mee terug nemen en een keer rust geven en dat gebeurd daar niet....

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 22:29

De 2 keer dat ik geweest ben, gingen we echt niet heel de tijd in rengalop, echt maar 2/3 keer een pad af en voor de rest stappen en draven. Ik vind dat als je paard wat gewend is en redelijke conditie heeft, makkelijk mee kan :)
Vorig jaar kon mijn toen lease paard het ook makkelijk aan, terwijl zij niet zoveel gewend was

Edit; je kan in overleg ook een (aantal) keer op een paard van hun, heb ik toen ook gedaan.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 22:32

je gaat echt niet de hele tijd in rengalop je doet het meeste stap en draf en af en toe galop en op de galoppaden heel soms een rengalop
het is wel zo dat je paard een goede conditie moet hebben want de dagtocht duurd ongeveer 5 uren
en braaf naar de andere paarden

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 22:35

Af en toe rengalop? laat me niet lachen, je gaat heel vaak in rengalop. Dat de paarden daar het aan kunnen oke maar je eigen paard die dit niet gewend is valt dood neer na een weekend!

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 22:43

dat valt reuze mee ben er nu 3x een weekend geweest haha

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 22:49

Zal best, jij hebt geen eigen paard dus je weet niet wat normaal is.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 22:55

maar weet heus wel wat rengalop is en kan heus wel rijden
heb lessen gehad en vaak paarden gehuurd dus weet echt wel het verschil tussen een handgalopje of midden galop of rengalop hoor

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 23:04

Hoho geen ruzie dames :P
Ik wil ook graag Ajax meenemen. Maar wil van te voren even horen van de leiding daar hoe de ritten in elkaar zitten. Anders gewoon op een paard van daar.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 23:11

Vorig jaar had ik mijn toen lease paard mee, ik weet wat zij aan kon en na een week was ze nog niet dood neergevallen. Ze had de donderdag alleen spierpijn van de dagtocht, dus vrijdag en zaterdag laten staan.
Met de gewone ritten ga je echt maar 2/3 keer in ren galop, dit duurt nog geen 5 minuten per keer. De leiding weet wat ze doen en denken aan de paarden.
Ik zou mijn eigen (nu 4jarige) zo mee daarheen durven nemen.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 23:20

dit gaat dan over een weekend dus dat betekent op vrijdag 2 uren rijden zaterdag ongeveer 5 uren en zondag 2 uren

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 23:29

Ik ga eens overleggen met de organisatie, zou onwijs huilen zijn als er iets met mijn meisje zou gebeuren

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 23:31

ja je kan het beste bellen idd jose en henk hebben er veel verstand van en kunnen je het beste advies geven

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 23:40

Maar 2 x 2 en 1 x 5 uur moet ze zeker kunnen hebben.

Is de omgeving mooi daar? En hebben ze ook een zadel voor een dikke kont? :+

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 23:55

haha ik heb een dikke kont en ik had een dikke tinker onder me
dus dat komt goed
en omgeving is geweldig echt waar je moet het zien ja kan het niet uitleggen haha

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 07:37

Iedereen zijn mening maar ik zou dit mijn paarden nooit aan doen.

In de westernweek/weekend kan je op een westernzadel rijden fus hoed te doen voor een grotere kont, ik en snoopydogy hadden een normaal zadel en die waren veel te klein voor ons.
Maar ze hebben heel veel paarden en heel veel zadels dus er zal er best een tussen zitten waar je wel in past!

balin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:59

@ Barendshoeve:
Wat je je vooral moet beseffen als je een eigen paard meeneemt, is dat er meer aan zit dan 'alleen' de ritten zelf. Het paard moet ook verhuizen, het wordt uit zijn vertrouwde omgeving gehaald en in een totaal vreemde kudde gezet.
Dit hóéft geen probleem te zijn, maar dit mentale deel is wel belangrijk. Sommige paarden kunnen niet goed tegen verhuizen en vreemde omgevingen, ze raken hiervan gestresst en soms zelfs verward. Als jou paard zo'n type is, zou ik hem niet meenemen.
Maar sommige paarden geven er niets om en vinden het nieuwe allemaal wel interessant.

Dus je moet rekening houden met het fysieke: elke dag rijden, veel/lange ritten, soms ook met veel galop.
En je moet rekening houden met het mentale: verhuizing, vreemde omgeving, nieuwe indrukken, nieuwe kudde. (Dus hierbij spelen de sociale vaardigheden van je paard ook een rol).

Ik ben jaren geleden een keer met mijn verzorg haflinger bij een ponykamp geweest. Henk en Jose zorgden goed voor hem in de week dat we er waren (samen met mij natuurlijk, maar ze hielpen wel echt mee, ook meedenken over wat weidegang zonder te rijk gras omdat hij snel dik werd enzo). Maar ze hebben zich niet echt bemoeit met of het wel 'goed' was voor het paard.
De eigenaren deden dat in mijn geval wel, dus ik heb die begeleiding wel gehad. Dus trainen met elke dag langere ritten, incl (ren)galop. De haf was heel sociaal, en was eerder mee geweest op vakanties, dus het was al bekent dat hij hier goed tegen kon. Alsnog was hij wel drukker dan normaal, maar ook heel vrolijk.

Kortom: met Henk en Jose overleggen is zeker verstandig, maar je moet je ook zelf goed voorbereiden. Ga goed bij jezelf te raden of je paard ook sociaal vaardig genoeg is om met een nieuwe kudde mee te lopen. (want de paarden bij t fjordenpaard leven echt in kuddeverband, dus jou paard is een nieuwkomer in hun groep). En als je er bent, hou dit ook goed in de gaten, als hij alsnog heel gestresst raakt, is het niet eerlijk als je dit soort van negeert omdat je het niet wil zien vanwege je eigen lol.

@ Zoek: hou je er wel rekening mee dat sommige mensen meer 'trainingsruimte' hebben dan anderen. Natuurlijk zijn de paarden bij Henk en Jose in een superconditie, maar dat is ook gewoon omdat ze die ontwikkelen. Dat krijgen ze niet van zelf. Zo kun je ook je eigen paard optrainen, maar je moet hier wel de tijd voor nemen en dit op de juiste manier doen. En niet van 4x per week 1uur in de bak ineens naar zo'n weekend. Dat is inderdaad niet eerlijk voor je paard :)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 13:59

@balin, Bedankt voor je duidelijke uitleg! En natuurlijk hou ik daar rekening mee maar wat je zegt de paarden bij Henk en Jose zijn in super conditie en de meeste paarden hebben dit niet of misschien zijn ze dit niet gewend. Mijn paarden hebben best een goede conditie maar mee nemen zou ik ze niet!

Maar iedereen moet zelf doen wat hij of zij wilt, daar ga ik me niet mee bemoeien.
Ik wil juist graag nog eens hier heen omdat ik weet dat ik zulke ritten nooit met mijn eigen paarden zal doen, als ik het niet leuk zou vinden zou ik niet gaan.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 17:36

Ik heb vorig jaar m'n laatste kamp daar gehad en er was ook een meisje die had haar eigen paard mee. Of na leasepaard. Ze reed samen met mij in groep 1 en dat is de hoogste en gevorderde groep. We gingen behoorlijk wat in rengalop, maar niet alleen dat, maar ook op een pad en dan ineens omdraaien rustig naar voor gaan en BAM. Paard kon makkelijk aan, super sociaal etc. Twas een reus dat paard maar des ondanks kon ze met alles prima mee doen.
Ook qua beweging na de ritten of voor de ritten is er plek. Zo kon zij haar in de bak daar doen om lekker te rennen rollen etc, of voor een rit aan haar juist effe wat rustig te krijgen...
Henk en José houden daar echt ontzettend veel rekening mee en eigenlijk is alles in overleg wel mogelijk.

Je kan tot een week van te voren aangeven of je paard me gaat of niet.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 17:41

xDaantjxx schreef:
Ik heb vorig jaar m'n laatste kamp daar gehad en er was ook een meisje die had haar eigen paard mee. Of na leasepaard. Ze reed samen met mij in groep 1 en dat is de hoogste en gevorderde groep. We gingen behoorlijk wat in rengalop, maar niet alleen dat, maar ook op een pad en dan ineens omdraaien rustig naar voor gaan en BAM. Paard kon makkelijk aan, super sociaal etc. Twas een reus dat paard maar des ondanks kon ze met alles prima mee doen.
Ook qua beweging na de ritten of voor de ritten is er plek. Zo kon zij haar in de bak daar doen om lekker te rennen rollen etc, of voor een rit aan haar juist effe wat rustig te krijgen...
Henk en José houden daar echt ontzettend veel rekening mee en eigenlijk is alles in overleg wel mogelijk.

Maar een westernkamp is wel iets anders dan het ponnykamp bij het fjordenpaard.
Je hebt hier geen groep 1 2 of 3 mischien twee verschillende groepen als het heel vol zit zoals ik had met 30 mensen
je gaat meer bij het fjordenpaard in groep 1 in rengalop dan bij westernkamp omdat er ook iets minder gevorderen meerijden in een groep

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 17:54

xDaantjxx schreef:

Hee, dat was ik _O-

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 18:06

Jaaaa met Amo!
Ja I need to use you ahaha xD

Ja klopt Andrea, maar wil daar mee aangeven dat het goed te doen is.nselfs dan bij gewone kampkind de hoogste groep ;) en volgens mij was Amo met de ruige rit mee? Toch Clau?

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 18:33

Jaa klopt, Amo kon prima mee komen, wel dag erna spierpijn _O- Maar het ging prima :) Wel een aanrader om geen groooot paard mee te nemen( >1.65). Mijn toenmalige leasepaard was tegen de 1.70 en ik was meer bezig met bomen ontwijken en zorgen dat m'n knieën heel bleven, dan dat ik van de omgeving aan het genieten was _O-

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 18:41

Ahaha mijn knieën zijn op den duur niet heel gebleven door Puck xD achja don't care!
Morgen bij die koudbloed kijken en ben erg benieuwd! Die eigenaresse neemt camera mee dus ahaha xD spannend!

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 19:18

Dat vele galopperen vind ik overigens wel meevallen hoor. Er zijn twee paden waar je echt wat meer snelheid kan maken en zo lang zijn die nou ook weer niet. Plus als jij je paard voldoende onder controle hebt dan kan je ook in een handgalop erachteraan natuurlijk

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 19:44

We weten allemaal nu wel wat wel en niet kan met eigen paard, allemaal bedankt voor het meedenken!

Nu graag weer verder naar waar ik op zoek ben, een leuke meid/vrouw die met mij mee wil op kamp. Ik zoek iemand van rond mijn leeftijd die mee wil en waar het mee klikt. Leuk dat er een lijstje is gemaakt en sta open voor een ontmoeting voordat er gereserveerd moet worden om te zien of het klikt maar weet niet of dat het geval is met iedereen....hoop het natuurlijk wel maar aangezien mijn topic al aardig is overgenomen weet ik niet waar dit strand!

Hoop dat ik dit weekend alsnog zelf kan regelen, dus wie wil alsnog afspreken?