[Verslag] Excursie paardenslachthuis 12 November

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: [Verslag] Excursie paardenslachthuis 12 November

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 12:59

nikita73

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 13:02

Ja, die durf ik wel te kijken. Bedankt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 13:14

Het filmpje zonder geluid ziet er niets enger uit. :)
Het is in 1 seconde klaar, filmpje duurt ook maar 8 seconden.

nikita73

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 13:51

Heb gekeken! Zonder geluid en het valt inderdaad heel erg mee.
Het is zo gepiept.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 14:09

Het geluid is ook altijd het naarste vind ik zelf.
Ik sta, of met mijn vingers in m'n oren, of in de slachtruimte daarnaast.
Het gaat zo snel!

LuckyShot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 17:21

Heel erg interessant zo'n verslag. Fijn dat je zo ook achter de schermen kan zien wat er nu echt gebeurt, verschilt toch wel met de verhalen die je hoort.
Maar ik vraag mij af, al dit paardenvlees wordt ge-exporteert naar de franse grens. Het vlees wat in de Nederlandse schappen ligt is dat afkomstig van Nederlandse paarden of ook van paarden uit het buitenland?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 17:27

Het vlees hier in nederland komt ook vaak uit het buitenland. Of je moet het echt bij de slager halen.
En het vlees in de snacks komt zowiezo uit zuid amerika.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 17:33

Ook raar dan eigenlijk. Hebben we in Nederland prima paardenvlees wat naar het buitenland gaat en wij importeren het weer vanuit andere landen. Lijkt me een beetje krom.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 17:36

Het paardenvlees in de snachts komt goedkoop uit zuid-amerika waar de paarden gruwelijk geslacht worden.

Paardenrookvlees kan uit nederland komen, maar vaak is de herkomst belgie.

Nederlands willen geen paardenvlees eten.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 17:40

Ik vind het heel bijzonder dat Jan zo open is over hoe het eraan toe gaat, echt petje af!
Helaas ben ikzelf al twee keer bij Jan geweest, maar tjonge wat een wereldvent is dat. Hij behandelt je niet als slachtoffer, hij weet dondersgoed dat je door een hel bent gegaan voordat je naar hem toegaat met je paard.
Als je in Nijkerk bij Jan staat met je paard, kom je maar voor één ding 'je paard op een waardige en snelle manier naar de eeuwige weilanden brengen'.

Ik vind het heel goed dat er excursies georganiseerd worden en op deze manier kunnen jullie overbrengen op de slachters dat zij goed werk doen (want daar kom je niet aan toe om dat te zeggen, als je paard net is gehemeld).
Dus dank van mijn kant, dat jullie goed voor de slachters hebben gezorgd.

Sjappooo voor de organisatie!!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 17:50

Bedankt Morris!
Ja de slachters zijn ook toppers. Er zullen toch mensen moeten zijn die dit soort klusjes opknappen.
En jan is zeker een wereldvent. Daarom hoop ik ook nog lang daar te zijn en excursies te organiseren.
Ik hoop alleen dat ik daar nooit een paard van mezelf heen zal hoeven brengen... maar zo wel, dan absoluut naar Jan.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 17:52

Jolliegirl schreef:
Bedankt Morris!
Ja de slachters zijn ook toppers. Er zullen toch mensen moeten zijn die dit soort klusjes opknappen.
En jan is zeker een wereldvent. Daarom hoop ik ook nog lang daar te zijn en excursies te organiseren.
Ik hoop alleen dat ik daar nooit een paard van mezelf heen zal hoeven brengen... maar zo wel, dan absoluut naar Jan.

Maar stel dat je ooit een paard van jezelf daar heen moet brengen, zal je er dan ook zelf bij blijven, eigenlijk het hele proces volgen net als je nu doet? of niet als het je eigenpaard is? :o

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 18:05

Ik denk niet dat ik daar over kan oordelen...
Ik zou niet weten hoe ik zou reageren als ik een verzorgpaard moet wegbrengen of ooit mijn eigen paard.
Maar ik weet wel dat deze naar Jan gaat zolang Jan dit bedrijf nog heeft.
Ik ben een persoon met een grote mond, maar met een klein hartje. Ik denk dat als ik een bekend paard zie, dat ik dan wel even een paar keer moet slikken voordat ik erbij sta te kijken....

Maarja, dit weet je niet van te voren.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:56

ook als ik volgende keer (hopelijk over heel wat jaren) 1 moet wegbrengen dan gaat tie naar jan toe...
ik vind de mannen super naar de dieren toe en gelukkig met een doos humor...
zodra t van jezelf gaat worden is t altijd anders en emotioneler..

maar ik ben heel blij dat ik t heb mogen meemaken heb t zo voor mezelf heel fijn kunnen afsluiten

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 23:23

Jeetje wat heftig... Wel mooi dat deze excursies er zijn....
Heb de filmpjes niet kunnen kijken, heb wel de stilstande beelden gezien die je voor Nikita had neergezet...
Qua mensen kan ik alles zien, maar als het eenmaal om dieren gaat.... Lijkt me wel een mooie manier, gebeurt toch gewoon met zo'n schiet pen?? Die ze idd ook bij koeien en schapen gebruiken??

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 23:26

Het gebeurt idd met een schietmasker.
Een apparaat waar een 10 cm lange pin uitschiet welke de hersenen inschiet.

Schieten ze ook koeien en schapen mee ja . :)

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 23:46

Heb nog wel andere foto's gekeken uit eerdere topics,ziet er intressant uit...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 23:49

De excursie vóór deze hadden we een echte fotograaf mee. Helaas mochten we deze foto's niet openbaar maken. Maar dat waren écht prachtfoto's, zo duidelijk, zo scherp, je kon echt letterlijk de haartjes tellen, de spiertjes tellen.
Jammer dat deze niet openbaar mogen, maar dat is nou eenmaal de afspraak.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 00:04

Jolan, super verslag!
*lees al een tijdje mee, maarja, druk he*

Ook ik heb heel veel geleerd en gezien. Zelf zou ik het van de situatie af laten hangen of ik laat slachten of inslapen. Maar sowieso niet slachten voor consumptie. Alleen het schieten en steken is voldoende...

Mooi om te lezen dat het slachtimago toch heel wat verandert door deze informatiebron. Ik vertelde gisteren op mijn werk (mc) dat ik naar de paardenslachterij was geweest, en dat vonden de stoere jongens uit de keuken toch wel raar een bruut voor een echte paardenmeid :+

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 02:01

Dankjewel!
Als je zelf voor de keuze staat zal het van de situatie afhangen.

Ja ik weet echt nog goed de eerste excursies dat er altijd rellen waren... slachten = zielig e.d .
Maar toch hebben we met zn alle doorgezet, en kijk naar dit resultaat. Is toch super, daar wordt ik echt blij van. Weet ik tenminste dat alle tijd die ik er samen met Jilletje insteek, niet voor niets is geweest.

En we gaan er volgend jaar gewoon weer tegenaan! :))

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 09:34

Als 1 van jullie nog een nieuwe baan zoekt? Jan zoekt nog opvolgers ;)
Blijft erg intressant dit en hij doet het erg goed, maar om het nou als baan te nemen??? Dat weet ik zo net nog niet :D
Ik denk dat ik de volgende keer ook mee wil...alleen moet wel altijd werken op vrijdag :n

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:17

Bedankt voor dit verslag weer! Heel veel respect en dankbaarheid naar Jolliegirl en Jilletje dat jullie dit toch maar steeds doen. Ik heb al jouw verslagen gelezen Jolliegirl en alle foto's en filmpjes bekeken. Wat ik me nog afvroeg bij jou is of je van plan bent om in de slachtbranche te gaan werken? Krijg je betaald voor het helpen bij Jan en waar komt toch jouw interessen vandaan? Ik ben benieuwd of die fascinatie voor dood/slachten net als bij mij, ook uit de ongelooflijk grote liefde voor dieren voortkomt. Dat je het juist onder ogen wil komen omdat je er anders niet mee om kan gaan? Dat het begonnen is bij een soort confrontatie therapie en dat daaruit de fascinatie gebleven is. Hoe gruwlijk iets ook is, ik wil het toch zien om vervolgens voor mezeld te kunnen vaststellen en beredeneren dat er ook een niet gruwelijke kant aan zit... Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel te zeggen.

Ik vind het niet leuk om de filmpjes te zien en ook de foto's waar je nog zo goed ziet dat het een paard is maar helaas hoort de dood ook bij het leven en is dit onoverkomelijk.

Mijn paarden gaan ook naar Nijkerk, als de situatie dit toestaat of ik laat ze thuis schieten en daarna afspuiten/afsteken.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 11:54

Ik ben niet in dienst bij Jan nien1984. Maar ik krijg wel elke keer een lekker stuk vlees mee voor het helpen wat ik doe, en vlees is duur, vergis je niet. Zij zijn mij alles aan het leren. Ik sta elke keer weer om die slachters heen, en elke keer leggen ze me dingen uit, laten ze mij dingen doen. Op die manier ben ik alles aan het leren. Dus het kost hun tijd, maar ik maak tijd om alles vrijwillig te leren en te helpen.

Ik ga volgend jaar kijken of ik het nogsteeds zo interessant en leuk vind, en zo ja, dan ga ik ermee door. Ik hoop op deze manier ooit mijn hand te kunnen opsteken voor Jan als hij ermee moet stoppen. (wat hij voorlopig nog niet gaat doen!)

Ik weet eigenlijk niet waar de interesse vandaan komt.
Van het een kwam het ander zeg ik wel eens ;) het begon met een geintje dat ik wel eens wilde slaan met de bijl. en toen dingen aangeven, dingen klaarleggen, een keertje villen.
En dat is nu zover dat ik 2 weken geleden voor het eerst samen met slachter Jos het laatste paard heb gedaan. (villen,hakken,ontvellen) Onder toeziend oog van de baas :+
En help ook vrijdagsmiddags met vlees maken, filet, gehakt, rollades.

Ik denk dat het zowiezo uit ongelooflijke liefde voor de dieren komt. Ik ben een dierenvriend. Dood vind ik niet erg, doodmaken ook niet, mits ze pijn hebben en dus niet meer pijnloos kunnen leven.
Ik ben altijd al een raar mens genoemd, en dit bevestigd het wel weer. Ik was fel tegen slachten,Jan heeft dit eruit gekregen bij me.... Er zijn niet veel mensen die mijn standvaste mening weten te veranderen, daar ben ik altijd heel fel in.

Maar het speelt ook mee, dat ik altijd welkom ben bij Jan. Ik voel mij daar zowat kind aan huis. Ook de slachters, die geven mij elke vrijdag wéér de kans om te helpen, of ze het nou druk hebben of niet, er is altijd wel een momentje dat ik iets kan doen.
Dusja... het is een beetje raar gelopen allemaal. Ik weet de weg daar, ik weet mijn plek, ik weet wat ik wel en niet mag doen.

Ik ben er straks een poos niet ivm stage, winterperiode, en daarna ga ik kijken of ik het allemaal nog leuk vind om te doen, en zo ja, dan ga ik er wel werk van proberen te maken dat ik echt alles wil gaan leren.
En als dat gaat lukken, kan ik al zeggen dat ik een behoorlijke voorsprong heb.

Ik hoop dat ik jouw vraag zo duidelijk heb beantwoord, anders hoor ik het wel. ;)

Lay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:54

Leuk hoor dat je dat allemaal in de planning heb staan... Heb bewondering voor mensen die het kunnen.... :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 13:03

Dit in Nijkerk is voor mij zo'n beetje de normaalste zaak inmiddels. Natuurlijk blijft het sneu dat er paarden dood gaan, maar er moet toch iemand zijn die dat klusje opknapt. En gelukkig is daar dus nog iemand voor. Wat mij betreft mag Jan mij volledig opleiden, maar die keus is aan hem. Hebben we het ook eigenlijk nog niet veel over gehad. Maar ik sta er voor open, en dat weten ze daar.