[vd] goed gezien hoe het niet moet....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

[vd] goed gezien hoe het niet moet....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 19:04

Tja, ik kan er gewoon niet over uit, dus maar even van me afschrijven.
De mensen die vandaag op P&K zijn geweest kunnen weten wat ik bedoel.

In de ochtendshow wilde een bepaald paardje niet gaan liggen, ze bleven het echter proberen, wat er niet prettig uit zag.
In de middag show wilden ze het anders aan pakken. Longeerlijn om het linkerbeen, onder de buik door, over de schoft, been omhoog, en trekken maar Boos!
Beestje snapte het niet, wilde het niet...
Was echt niet prettig om naar te kijken.
Ik ben er zowiezo al geen fan van om deze methode in de training te gebruiken, maar al helemáál niet in een show!
Hoe geef je VD een slechte naam, les 1!!!

Erika3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 19:05

Dat is inderdaad niet fijn dat ze zulke methodes gebruiken Boos! Was dat een professionele stal oid dat die show verzorgde? Of gewoon iemand die zelf met VD bezig was?

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 19:06

Waar is dan de vrijheid van vrijheidsdressuur...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 19:07

Geen idee of ze aan VD doen, het was een rassenshow.
Een ding weet ik wel, als, wat ik vandaag gezien heb, VD is, weet ik niet wat ik doe, maar iig geen VD

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 19:48

Lijkt een beetje op wat ik probeerde duidelijk te maken in een oud topic

[UZ] [VD] Vrijheidsdressuur stelling

Stef weet je van welk stamboek deze "show" was? ik ga morgen vandaar Schijnheilig , kan ik die mensen wat dingen vragen *LOL*

Zoals jij het hierboven omschreven hebt klinkt idd verschikkelijk dom en ondeskundig, jammer dat ze dit soort lui uitnodigen voor zoiets als P&K, maar goed!

Ik moet nog steeds zien hoe het WEL moet Schijnheilig Knipoog Haha!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 19:50

.
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 16-01-25 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 19:58

ik heb eens in een pauzenummer gezien hoe een aantal ruiters hun paarden neerlegden, eentje wilde niet, ging niet, maar kreeg het luidste applaus, dus ging de ruiter ook niet af. Ik denk dat het ´m daar een beetje in zit, ze willen niet afgaan ,hè? Dom natuurlijk. Wat jij hebt gezien is zeker geen goed voorbeeld, jammer, hoor en ik kan me voorstellen dat je daar goed boos om wordt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 22:14

Lusitana, zeker aangezien ik zelf VD shows geef, ik er hier op bokt als eerste bovenop zit als ik iets verkeerd zie gaan, en dan zie je zo iets, en dan wil je ingrijpen, maar je kan niks.
Als er tijdens mijn shows iets niet goed gaat is het jammer, slaan we dat onderdeel over, en gaan we lekker verder

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 21:42

Heb de volgende mail gestuurd naar het stamboek (blijf best netjes ondanks dat ik pislink was vind ik eigenlijk...

Zaterdag was ik op paard en koets, en heb tot 2x jullie demonstratie gezien.

Allereerst mijn complimenten voor Raven (superbraaf!) En de kleine raafjes, heel dapper!.

Maar dan komt er een paard de ring in waar iemand zonder zadel op zit (1e show). Er wordt een kleed/deken uitgespreid, en het is de bedoeling dat het paard daarop gaat liggen. Er wordt een voetje gevraagt, en het paard wil niet, of snapt het misschien niet. OK, dat overkomt mij ook (ik ben een fanatiekeling in de Vrijheidsdressuur, en geef hier ook shows in, zie www.showteamouburgia.tk). Het verschil is dat als er in mijn shows iets niet lukt, dat het jammer is, show must go on. Dat was hier absoluut niet het geval. Erg zonde, zag er erg onproffesioneel uit.

In de 2e show dachten ze slim te zijn, bonden het paard een longeerlijn om het been, en probeerde hem zo te laten liggen. Nu is dit van mij uit zowiezo al een methode die ik nooit zal gebruiken. Waar is hier de vrijheid gebleven? Het paard wilde nog steeds niet, of snapte het nog steeds niet.

Wat ik zaterdag gezien heb is geen promotie voor het ras, en zeker niet voor vrijheidsdressuur. Je moet je realiseren dat er ook kinderen op de tribune zitten die nu met een longeerlijn aan het been hun verzorgshetje om gaan trekken.

Later hoorde ik dat ze met het paard in kwestie nog maar 2 weken bezig zijn om het te leren liggen. Behalve de *mijn inziens* foute trainingsmethode, is dit geen excuus, als een paard ergens nog niet aan toe is, laat je dit niet op een show zien.

Als wat ik zaterdag gezien heb, onder vrijheidsdressuur valt, doe ik kennelijk heel iets anders. Ik werk namelijk vanuit geduld, respect en vertrouwen, en dat was hier niet terug te zien.

Ben benieuwd

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 22:27

goed geschreven Stef !!!

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 22:33

ik heb het ook gezien. Vreselijk hoe dat werd gedaan.. Zo moet het dus niet!

Super dat je mail naar het stamboek hebt gestuurd!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 22:43

Ik heb het op deze manier ook zien gebeuren en ken ook persoonlijk een 'VD-goeroe'(hier uit het dorp, en geeft shows door het hele land) die deze(of soort gelijke) manier gebruikt. Hij wou Dennis ook wel eventjes leren liggen, maar ik ben er heel blij mee dat ik zelf door ben gaan proberen en zijn 'hulp' niet aangenomen heb. Ik ken meerdere mensen waarbij hij als 'niet zo prettig' te boek staat(zowel in de omgang met paarden als persoon).

Super dat je eventjes een mailtje gestuurt heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 12:05

ik heb de foto's gezien in t paard&koets toppic... niet leuk Ik vind dat als je dier iets niet goed kan je het niet moet doen. Rydar had ook dingen die hij wel kon maar waar ik niet zeker van was of het ook echt zou gebeuren, dit heb ik hem dan nooit in een show laten doen Ik liet alleen zien wat hij echt kon en waarop ik kon rekenen dat hij het ook echt deed.
Ik vind ook paarden die weigeren (en er vervolgens gewoon verder gegaan word) niet in een show horen. Je moet er zeker van zijn dat hij het doet, de instelling van " als hij het niet doet jammer dan " vind ik ook niet kunnen dit geeft ook een slechte naam aan VD. Ik heb dit 1x met Rydar gehad dat hij niet wilde gaan liggen gelukkig ben ik eventjes door gegaan en lag hij na 2 minuten toch. De mensen zien dan dat je geduld hebt en het met 'liefde' oplost, dit vinden mensen mooier als gewoon door gaan en heel het kunsje laten voor wat het is. Natuurlijk is het niet goed het op te lossen met touwen en zweepen dan ben je echt fout bezig.

Heb na mijn tijd in de 'showwereld' eigenlijk een heel fout beeld gekregen van Vd-shows. Ze stellen eigenlijk geen drol meer voor (ook mijn shows waren eigenlijk helemaal niet zo bijzonder als ik zelf dacht, mensen vinden het wel leuk maar hebben het al 1000x gezien). Mensen kijken liever naar actie en sensatie met kei harde muziek. Een paard wat gaat liggen is niet bijzonder meer.

Mocht ik ooit nog shows geven zal het geen Vd meer zijn, er is een heel fout beeld gemaakt, door mensen zoals met deze tinker.. de 'lol' is er af.
Zat vorrig jaar te kijken naar de show van showstal Penteselaia, was best leuk niet erg bijzonder maar de reacties van de mensen uit het publiek waren echt om te janken... " ahhh wat gemeen' " weet je hoe ze dat leren? echt heel gemeen joh, slaan schoppen, touwen..." enz enz..

Nee ik heb van heel weinig mensen meer een hoge pet op in de Vd-wereld, doordat er te vaak een fout voorbeeld gegeven word...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 12:19

ja maar debo, wat ik bedoel, tuurlijk probeer ik het wel even, maar ik heb op mijn 1e show ook een poos met een snoepje onder hons buik gezeten omdat ze het niet deed.... Tja, dat had ik niet moeten doen. of doorgaan of een ander kunstje erin plakken. En paarden blijven dieren, je kan nooit met zekerheid zeggen dat ze alles doen, die garantie heb je gewoon niet

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 13:17

Ik vond het er walgelijk uitzien, mag inderdaad hopen dat dit niet de normale gang van zaken is in de VD. Dat paard werd gewoon gedwongen en ik vond het er helemaal niet leuk uitzien

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 13:22

Ik wil hier toch even op inhaken het gaat nml over een Irish Cob hengst.
Net als ik bleven er ook 2 meiden van dit stamboek slapen,waaronder de eigenaar.
wbtde zaterdag wil ik het niet goedpraten.
Het was niet netjes om koste wat het koste het paard te laten liggen.Als het niet in de training wil kun je kijken waar het mis gaat en bij eigenwijzigheid misschien wat hulpmiddelen gebruiken.
Op een show hoor je rekening te houden met het publiek hoe moeilijk dat ook is want je wil concequent blijven naar je paard.Als iets thuis niet mag, mag het in een show ook niet maar je kan 'm niet voor 100den mensen op z'n dondergeven.
Dat de eigenaar het toch wel probeerde is van haar oogpunt ook wel te begrijpen,voor het publiek echter niet.

De volgende dag heb ik weer naar hun show gekeken en heeft ze het liggen achterwege gelaten.

Voordat men haar nu als onkundig en niet diervriendelijk neer zet wil ik wel even vertellen dat zaterdagavond (dus na de mislukte shows) haar hengst nog even voor mij en Obelix uit de stal heeft gehaald ze liet zien dat ze nu bezig was met de spaansepas. gewoon aan het halstertje zonder dwang alleen aanraken met de zweep.
Ook liet ze 'm nog een paar keer steigeren en toen kwam mijn vraag.Wil je'kijken of hij nu wel wil gaan liggen.
Ze aarzelde en dacht niet dat het zou lukken ze tikte 'm aan op zijn knie en baf daar lag ie *LOL*
ze heeft 'm nog laten zitten en Obelix heeft hier foto's van met mij erbij.
10 meter later nog eens geprobeerd en metene ging hij weer bij de eerste poging liggen.

nogmaals het praat niet goed dat je in je show met dwang gaat werken maar mensen die niet op zo'n groot evenement hebben gereden voor zoveel mensen weten niet hoe groot de druk eigenlijk is.
Je wil het zo graag goed doen.Je oefend er een jaar keihard voor en zoals op concour de volgende keer beter, gaat hier niet op die 10 min moet je het doen en anders is het een jaar wachten of als je pech hebt, heb je volgend jaar geen show meer.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 14:00

Toch goed dat ie het deed Kim. Maar kijk, een lege tribune of een volle tribune, dat scheelt! Het kan natuurlijk best zijn dat de hengst wat gespannen was. Ik heb alleen de 1e show op zaterdag gezien, was zonde Scheve mond

In de avondshow was er trouwens wel een super VD show!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 14:03

Ik heb net idd met iemand die ook in dit team zit gesproken.
Shows geven moet je leren, zoals ik hierboven ook al aangeef. Ik zeg nergens dat de persoon in kwestie dagelijks haar paard mishandelt o.i.d..
Het laten liggen mbv een longeerlijn is zowiezo niet mijn manier. Niet op show en niet op training.
Feit blijft dat ze, ondanks grote druk (wat ik best wil geloven), dit geen promotie voor zowel het ras als VD was. Gedane zaken nemen geen keer, en ze zal zich, in een volgende show, absoluut moeten bewijzen voor het publiek, om te laten zien dat het ook anders kan, want ik ben niet de enige die er zo over denkt dat dit gewoon niet kan

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:38

Even voor diegenen die het niet hebben gezien, ik heb er wat foto's van.
De twede foto is heel wazig, want ik schrok, dacht echt dat hij zou omslaan.
Het protest van het paard was duidelijk...
Uiteindelijk ging hij liggen. Naast het zeiltje.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Daarnaast lees ik hier iets over het feit dat ze haar paard niet voor honderden mensen op zijn donder mocht geven.
Een paard laten weten wie de baas is, op zijn donder geven, dat is imo geen probleem.
De manier waarop staat me tegen.
Dat touw had HOE DAN OOK niet gebruikt mogen worden.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:45

Dat omhoog komen doet hij altijd zo. Hij heeft zichzelf verkeerd leren steigeren. Hij gooit dan zijn hele voorkant omhoog.. Deed hij vorig jaar ook, ik heb er alleen zo geen foto van voor de grijp..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:48

Ik dacht dat hij naar beneden moest ipv omhoog Clown .

Nee, dit is zeker mijn manier niet. En ik weet ook zeker dat je op deze manier een paard veel makkelijker kan verpesten. Dan maar wat meer geduld en er een jaar over doen.
Dennis gaat bijvoorbeeld echt niet plat liggen omdat iemand dat een keer hardhandig geprobeerd had omdat het mij toen nog niet lukte en mij wel wou 'helpen'.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:53

Ik vind dit echt niet kunnen, ben er zelf niet bij geweest maar ben het zeer zeker eens met wat hier gezegd is.
Goed dat je die mail hebt gestuurd!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:59

nou wat een 'vrijheid' bij deze vrijheidsdressuur.. ze moeten dat meisje heen sturen met haar haf.. die hier ook op bokt zit.. die kan het pas super.. en dat ziet eruit alsof het uit vertrouwen gebeurd..

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 20:07

Nimber schreef:
Voordat men haar nu als onkundig en niet diervriendelijk neer zet wil ik wel even vertellen dat zaterdagavond (dus na de mislukte shows) haar hengst nog even voor mij en Obelix uit de stal heeft gehaald ze liet zien dat ze nu bezig was met de spaansepas. gewoon aan het halstertje zonder dwang alleen aanraken met de zweep.
Ook liet ze 'm nog een paar keer steigeren en toen kwam mijn vraag.Wil je'kijken of hij nu wel wil gaan liggen.
Ze aarzelde en dacht niet dat het zou lukken ze tikte 'm aan op zijn knie en baf daar lag ie *LOL*
ze heeft 'm nog laten zitten en Obelix heeft hier foto's van met mij erbij.
10 meter later nog eens geprobeerd en metene ging hij weer bij de eerste poging liggen..

Ik heb idd de foto's op de digi staan van een liggende ryon aan het halster en zittend ook... En dus ook liggend idd... Ze komen eraan

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 20:13

Maar om even terug te komen op de titel :Goed gezien hoe t niet moet..

Ik weet niet of jullie de show van "Showbink"Riccardo van Tinkernikki hebben gezien?? Lips are sealed
Ze gaven een show voor hoefschoenen..

Ik heb samen met wat medebokkers zitten kijken en ik vond deze show zeker niet om naar huis te schrijven..

Riccardo werd op een stang gereden,met een hele onrustige en onstuimge hand.
Middendraf kwam niet uit de kluiten en slofte hij maar wat..Miss kwam het toch door de hoefschoenen?? Goeie reclame voor de hoefschoen was het dus niet
En dan heb ik het nog niet gehad over het liggen en als dat dergelijke wat verwacht werd van Riccardo.. Hij ging alle dagen niet liggen..
Nu werd er niet verder gegaan ,maar ging Tinkernikky door totdat ze waarschijnlijk zelf doorhad dat het niks meer werd en is toen maar weer op gestapt.. Het arme beest kreeg steeds hardere tikken met de zweep..

Ik kreeg van "Showbink Riccardo"een erg slechte indruk en vond dat hij zeer weinig uitstraling had.. Heel jammer,heb beter gezien van Riccardo..

Helaas,Tinkernikki als je dit leest,ik wilde je er nog even op aan spreken om te vragen waar het vandaan kwam ...
Maar kreeg niet de indruk als ik je zag lopen dat je in was voor een praatje.. Jammer... Miss toch even iets anders verzinnen voor een show??? Verward