Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
LuvdaTossa schreef:Ha een springruiter met verstand! Het lijkt me ontzettend leerzaam en belangrijk!
Alane schreef:Alhoewel mij het wel leerzaam lijkt om de dressuurprofs eens een parcours te zien springen...en dan niet om te zien hoeveel balken de grond raken maar meer het rijden tussen de sprongen...inschatten, oplossen en rijtechnisch... en dan niet zitten blijven en sturen om de eindstreep te halen...
Citaat:dressuur:
het zo elegant en ongedwongen mogelijk uitvoeren van oefeningen door ruiter en paard.
dressuurmatige arbeid(in het Engels flatwork): het trainen en scholen van een paard zodat hij de aan hem gestelde eisen steeds eenvoudiger kan vervullen.
het verschil is dus dat dressuur echt gaat om dat plaatje en dressuurmatige arbeid het werk is dat je doet om dat plaatje (of een springparcours, endurance rit, reining proef) te kunnen uitvoeren.
Ht onderscheid tussen dressuur (is apenpakkie, keertwending) en dressuurmatige training (is schakelen, sterker maken, reactie op de hulpen).
dressuurmatige training met doel dressuur: flitsend aan de hulpen, constante aanleuning, soepel en buigzaam naar beide kanten. einddoel is een opgericht paard dat dansend door de ring gaat. Een dressuurpaard moet zich willen laten pesten
dressuurmatige training met doel springen: flitsend aan de hulpen, meedenken, soepel en buigzaam naar beide kanten. Einddoel is een snel reagerend paard dat de ruiter ook eens redt als het nodig is. Houding is minder belangrijk, kunnen verlengen en verkorten is essentieel. Een springpaard moet vooral handig zijn.
dressuurmatige training met doel SGW: vergelijkbaar met een springpaard, alleen moet een crosspaard nog meer lef hebben voor rare dingen.
Desiree schreef:DAt Jeroen maar het voorbeeld mag zijn voor vele dressuurmutsen. WAnt die springruiters die dressuren veel fijner. VAn de probleempaarden (in de zin van gezondheid) zijn 9 van de 10 dressuurpaarden. Dat zegt me toch wel iets.
Scum schreef:Springruiters trainen thuis toch allemaal dressuurmatig? Lijkt me erg moelijk om een paard op hoog niveau rond te krijgen als ie niet fatsoenlijk aan de hulpen is?