Na veel twijfel heb ik toch besloten dat dit de allerlaatste excursie was van dit jaar. Het is geen pretje om in de winter in de slachterij te staan. De mannen hebben het druk, voorlopig zijn er genoeg excursies geweest.
In april zal ik mij weer bezig gaan houden met nieuwe excursies, hou mijn onderschrift in de gaten voor meer informatie!
Als iemand vragen heeft, voel je vrij om alles te vragen! Ik zal proberen zo goed mogelijk antwoord te geven. Meer informatie over paardenslachterij v.d Veen staat in mijn profiel.

Ik was gisterenavond pas laat terug uit Nijkerk omdat ik nog ben blijven helpen, en ben sinds gisterenavond en vanochtend half 10 met dit verslag en de foto's en filmpjes bezig geweest.. vandaar dat ik het verslag gisteren niet direct meer online gekregen heb.
Ik hoop dat jullie het interessant vinden.
Zijn er vragen, schaam je niet, stel ze!
Ik wil de slachters weer hartelijk bedanken voor hun tijd,gezelligheid en leerzaamheid!
Jan voor zijn gastvrijheid!
En de groep voor hun interesse en gezelligheid!
En natuurlijk Jilletje,mijn rechterhand w.b de excursies. Die deze excursie dit keer georganiseerd heeft.
Dreamy voor het lenen van de camera en het maken van de foto's.
Wat vooraf ging.
Vanochtend vroeg om 8 uur waren Dreamy en ik al in Nijkerk.
Zoals gewoonlijk weer een blij welkom boven op kantoor. Camera's getest, geïnformeerd naar de paarden die op foto mogen.
Om kwart voor 9 hebben Cherry en ik een auto van de slachter meegenomen zodat we de mensen op het station konden halen.
Onder het motto : Zoek een donkere grote,mooie,stoere volvobak op het station, hebben we NA EEN UUR alle bokkers bij elkaar gekregen!

Sommige wisten geloof ik niet helemaal waar ze heen moesten, en vroegen zich af welke debiel er steeds in die auto zat te toeteren. uiteindelijk drong het door!

Met z'n alle zijn we veilig door weer en wind bij de slachterij gekomen. En zelfs de auto is heel gebleven. Gossiemikkie wat een enorme bak!

In de slachterij
Om 10 uur was iedereen verzameld en zijn we gezamelijk naar de slachterij gereden.
Direct naar boven gegaan, pakken aangetrokken. En we konden direct naar beneden want de eerste voor ons was al geschoten.
Eerst hebben we met z'n allen nog even de slachter staan uitlachen...

Hij had de bak met darmen voor de rendac laten omvallen.
Dit keer heb ik helaas niet veel informatie over de paarden, en de foto's die komen zijn 2 ex manegepony's.
Ze mankeren allemaal wel wat, de paarden die daar gebracht worden.
Ik vond het best lastig toen we beneden kwamen, de mannen waren al bezig, dus ik wist zelf niet goed waar te beginnen met mijn verhaal. Maar Jolliegirl zou Jolliegirl niet zijn zonder de mond altijd open

Dus ben maar gaan uitleggen wat de mannen aan het doen waren. Gelukkig liep alles snel los, en gingen mensen zelf rondkijken.
We hebben met de groep 3/4 paarden gezien. Er waren wat afmelders ivm het ruige weer, verstandig om niet met de trailer op pad te gaan.

Het verslag van Buster4ever
Citaat:nou mijn wekkertje ging hoor om kwart over 7, iets in me wou terug krabbelen maar gelukkig niet gedaan...en men wat was ik zenuwachtig.
a fijn smorges om 8 uur bij nickas in de auto gestapt en zo zijn we jilletje gaan halen op station alkmaar.
toen ook jilletje ingestapt was vertrokken we opweg naar nijkerk.
hoe dichterbij we kwamen hoe meer me buik begon te kriebelen.
in nijkerk aangekomen reden we langs van veen en kwamen we de rest van de groep tegen bij t station.
om 10 uur zijn we naar van veen gegaan en daar werd t toch wel heel spannend en werd de confrontatie toch wel groter.
nou op naar boven om ons in de witte overals t heisen en naar beneden te gaan.
er was net een fries geschoten. dus we konden gelijk meekijken vanaf na het schieten.
t was wel even confronteren om het dier t zien hangen maar voor mij gevoel was er helemaal niks meer dan een dood paard.
al snel werd het gestoken en was het op een tafel gelegd waar het paard al snel gevild en onthoofd werd.
wat was het toen al apart om te zien dat de vacht evengoed zo vast zat.
en dat je heel mooi kon zien dat sommige spiertjes nog aan t samen trekken waren.
heb t ook zeker even gevoeld voelde echt raar.
ik schrok wel 1 keer toen ik t paardenhoofd naast me zag hangen dat wel apart maar niet eng ofzo.
heb de mannen bestookt met vragen waarop ik heel graag antwoord wou hebben en heb die ook op papier gezet.
vond t allemaal heel intressant hoe de mannen te werk gingen en hoe t allemaal werd laten zien.
Toen werden de ingewanden eruit gehaald en opgehangen en daarna t karkas van t paard in 2en werd gesneden/gehakt. toen kon je heel mooi zien hoe de botten in de paardenrug liepen en vond t wel heel apart om te zien dat er evengoed boven op t bot nog zo een enorm dik stuk spier? zit.
ik dacht namelijk altijd dat de ruggengraat met een verkeerd zadel de botten voelde.
maar t is dus de spier.
verder verbaasde mij t ook enorm dat t vlees nog zo lang warm bleef in de koeling.
ik ben wel naar boven gelopen met het schieten want dat wou ik niet zien was toch wel te voor mij.
en ik moest wel even flink slikken toen ik t schimmeltje zag hangen dat net geschoten was. die herinnerde me toch wel even aan me eigen pony.
Al gauw nam jan mij en nog paar meiden mee naar boven en daar kon ik sommige vragen lekker op jan losgooien en kreeg ik hele mooie andwoorden terug. maar al gauw werd hij weer naar beneden geroepen om t schieten. het 2e schimmeltje werd geschoten.
laten ging ik nog even beneden kijken bij t snijden en al gauw ging ik weer lekker babbelen met jan samen met jilletje en jolliegirl wat een geweldige man is dat.
al gauw was t 12 uur en was t afgelopen.
ik,jolliegirl,jilletje en nickas bleven over om nog even de koe en ram t zien.
t schieten daarvan niet gezien enkel even gauw op filmpje bij jolliegirl vond dat al heel wat voor mezelf.
wat een lol hadden die mannen zeg toen we nog maar met ze 4tjes waren van jos was af en toe niks t verstaan.
en wat zijn ram ballen groot zeg hahaha
en die koe was echt super gaaf om te zien zoveel vlees wat daarop zit en die magen!! wat een joekels.
al gauw waren de dieren allemaal klaar en gingen we naar huis.
ik heb enorm veel geleerd met deze excursie en vond hem zeker weten de moeite waard.
ik ben de meiden dankbaar want kan t nu heel goed afsluiten van t feit dat ik mijn pony ook heb laten slacht en niet wist hoe t ging maar nu weet ik t wel en kan ik t rustig naast me neer leggen dat t et beste was.
ik vond t een hele geslaagde excursie en vond em heel erg intressant bedankt meiden.
Het verslag van Roadracer
Citaat:De excursie naar de slachterij was ontzettend leerzaam. Door de voorgaande topics van eerdere excursies had ik al een vrij goed beeld van hoe het schieten en slachten van een paard er aan toe gaat, maar als je het "in real life" ziet, dan is het toch weer heel anders.
Wat me vooral opviel, was de rust waarmee de paarden naar binnen geleid werden en geschoten werden. Er was één paard bij die een beetje zenuwachtig was, maar ook daar werd heel rustig en consequent mee omgegaan. Geen enkele vorm van paniek, hij werd gerustgesteld en evengoed was het vervolgens binnen een tel gebeurd.
Bij alle paarden zag je ook meteen het licht uit de ogen doven. Heel apart, de ogen werden onmiddellijk dof. Vervolgens begon het verwerkingsproces.
Eerst werd het paard opgetakeld, waarna het lichaam gestoken werd zodat het bloed eruit kon lopen. Daarna kon het daadwerkelijke slachten gebeuren. Allereerst werd het hoofd verwijderd. Wat ik erg interessant vond om te horen, is dat ze ook van een paardenhoofd nog onderdelen gebruiken, namelijk de wangspier en de tong. De voor- en achterbenen werden met haken bij elkaar gebonden zodat het vel strak staat voor het villen. Ook heeft het paard nog spiertrekkingen. Deze spiertrekkingen zien er trouwens heel apart uit, maar het paard is dan echt allang dood. We hebben met eigen ogen kunnen zien dat zelfs in stukken vlees die al een uurtje ofzo in de koelcel hingen nog spierbewegingen zaten!!! Dit kan dus nog heel lang doorgaan.
In de volgende stappen werden o.a. de slokdarm verwijderd, de staart verwijderd, het vel bij de buik ingesneden en het paard gevild. De rest van het karkas wordt op dat moment nog dichtgehouden om vervuiling te voorkomen. Als het vel er eenmaal afgetrokken is, wordt het karkas opgehangen, de buik helemaal opengesneden en worden de organen eruit gehaald. Deze worden in principe allemaal niet meer gebruikt, of eventueel bijvoorbeeld naar de Universiteit van Utrecht gestuurd voor onderwijsdoeleinden. In ieder geval worden de organen verder niet voor consumptie gebruikt. Kan wel, maar is niet echt vraag naar.
De laatste stap is, dat met een elektrische zaag de ruggewervel doorgezaagd wordt. Het karkas ligt dan dus al open aan buikzijde, en door de rug ook door te zagen, hou je twee helften over. Deze twee stukken vlees gaan vervolgens de koelcel in.
Het hele proces van schieten t/m de koelcel in gaat ontzettend snel. Er werken 2 man aan, en binnen ongeveer 20 minuten is een paard verwerkt!
Ik vond het een hele bijzondere ervaring om dit van dichtbij te kunnen zien. Voor mij zou slachten zeker een optie zijn die ik zou overwegen als het bij mijn pony ooit aan de orde zou komen.
Vragen aan de paardenslachter
Ik had voor de excursie een topic geopend waar men vragen kon stellen.
Ik heb zelf veel vragen kunnen beantwoorden, en gisteren ook nog een vragenvuur naar Jan gegooid.
Sorry als ik niet iedereen te woord kan staan. Bij de volgende excursie zal ik weer een topic openen!
Wat zijn de mogelijkheden voor het afvoeren van een paard dat je wel wilt laten schieten, maar niet wilt laten slachten? Dus kun je bijvoorbeeld je paard laten schieten en vervolgens op laten halen voor een crematorium?
Ja dit kan. Het paard zal dan worden geschoten en gestoken, en kan dan door de rendac, of door het crematorium opgehaald worden.
Wat zijn de kosten zijn van een spoed slachting zonder consumptie?
Dat verschilt, waar moet het gebeuren, hoe moet het gebeuren. Hier valt geen indicatie over te geven. Als je in zo'n situatie zit kun je het beste met de paardenslachter bellen en overleggen.
Staan ze wel eens voor een dilemma wat betreft het moeten slachten van een dier dat overduidelijk niet daar staat vanwege een medisch of ander probleem? Weigeren jullie dan om die reden het paard te doden?
Als de eigenaar het paard dood wil hebben, dan wordt het geschoten.
Is het wel eens "verkeerd" gegaan,dat een paard dus wel geschoten is, maar niet op de goede plaats? En wat zou Jan dan doen?
Nee, ik heb nog nooit misgeschoten. Ik schiet het paard van bovenaf, het paard ziet het dus niet aankomen. Ook paarden die wat hoofdschuw zijn, die benader ik van bovenaf, dan sta ik zelf op het muurtje naast het paard. Dit is de veiligste en makkelijkste manier.
Wat gebeurd er met het vlees, gaat het in nederland in de schappen of gaat het naar andere landen
Elke vrijdag slacht Jan paarden, deze karkassen worden vrijdagnacht om 01.00 uur opgehaald en gaan dan naar de franse grens.
Op de filmpjes zie je eigenlijk altijd dat een paard heel rustig naar binnen loopt (misschien een beetje overdonderd door de situatie) en hup, klaar.
Mijn vraag: Gebeurd het ook wel eens dat een paard helemaal hysterisch wordt en dat ze m niet in die "stal / stand" krijgen. Hoe wordt dat dan opgelost?
Jan heeft wel eens pony's in de wagen moeten schieten, dieren die nog nooit in handen waren geweest en dus gewoon verwilderd waren.
Verder gaat het met veel geduld, Jan schiet niet eerder voordat de situatie onder controle is.
Ik zou willen weten; als hij een heel mooi paard ziet waar hij zelf zin in heeft, of hij 'm niet zelf zou houden ipv afmaken?
Nooit. Als de eigenaar het dier geschoten wilt hebben, dan schiet Jan.
Waar steekt Jan en wat houd steken in?
Het paard word bij de slagader in de boeg gestoken. Het steken gebeurt direct omdat het hart nog klopt, en het bloed er dan zo snel mogelijk uit is. Het paard is wel hersendood, en verneemt hier niets meer van.
Als een paard geschoten is, en dus hersendood, maar het hart klopt nog wel, ademt het dan ook nog of hoe moet ik dat zien?
Nee het paard ademt niet meer. Alleen het hart klopt nog een tijdje door.
Hoe zit het met de paarden die vanwege medicatie niet voor de menselijke consumptie geschikt zijn?
Die gaan met de rendac mee.
Wat doen ze met de staarten?
Eens in de 2 weken komt de paardenkapster alle staarten ophalen.
Als ze zo'n paard slachten, welk gevoel hebben ze daar dan bij?
Voor Jan het schieten : Bij elk paard heb ik gevoel, een paard doodmaken is niet plezierig, maar ik doe het voor het paard.
Hoeveel paarden slacht Jan op dit moment gemiddeld per week?
Zo'n 15 tot 18 paarden per week.
Heeft Jan wel eens wat anders geschoten dan een paard?
ja, een ezel.
Word de schietplaats na elk schot+ slachting helemaal schoongespoten?
Ja, de schietplaats na elk schot, zodat de paarden een schone ruimte inkomen.
De slachtplaats word tussendoor en na elk paard schoongespoten.
hoeveel liter bloed komt er uit een paard?
het aantal liter bloed verschilt per dier enorm maar ligt tussen de 15 en 18 liter.
wat word er met het bloed gedaan?
het bloed word voor bloedworst gebruikt en de rest gaat naar de rendac
wat gebeurd er met de vacht?
de vacht gaat naar de looierij,word gebruikt voor schoenen bankstellen enz.
wat gebeurd er met de botten?
de botten gaan ook naar de rendac en word gebruikt om lijm van te maken of word vernietigd.
hoelang duurt het vanaf het schot tot het paard helemaal tot vlees is verwerkt?
20 minuten maar nu duurde het iets langer vanwege het uitleggen aan de groep
hoelang duurt het voor het karkas stijf word ?
heel lang ,als het in de koeling komt is het nog warm.
hoelang doet u dit beroep al?hoe oud was u toen u begon?
ik doe dit beroep al 20 jaar .ik ben er ingerold via mn vader ,die had een boerderij en daar vond ik niks aan tot ik een koe uit ze lijden mocht helpen. toen met koeien begonnen en toen opeens moest ik een paard van een vriend van slachten en zo ben ik er verder in gerold.
zijn er paarden die u bij blijven?
ja mn eigen paarden.maar soms ook paarden van oudere boertjes of bepaalde mensen
krijgt u wel eens bedankjes van eigenaren?
ja heel vaak(en zo werd ik gewezen op alle kaarten met bedankjes van mensen)
word u nog wel eens emotioneel ?
ja ik ben best wel een emotioneel mens en vind t soms nog wel emotioneel als er veel mensen b.v bij 1 paard afscheid komen nemen.
schiet u ook wel eens thuis bij mensen?
ja en ik steek ook want als je wel schiet maar niet steekt blijft het hart langer doorpompen (5 tot 10 minuten).
wat gebeurd er met de papieren/paspoorten en chips van paarden?
de chip word uit het vlees gesneden en word bewaard bij de papieren.
die mogen de mensen houden als ze dat willen.zodra het papier werk ik gevuld is.
stel dat een dier dat aangeboden word geen chip heeft of paspoort heeft en het heeft pijn mag het dan wel slacht worden?
het mag wel geschoten worden maar word daarna vernietigd en niet gebruikt.
hoe zit het slachten nou precies met witte paarden/schimmels?
schimmels worden onder hun staartwortel, anus en kin gekeken of ze uitstulpingen hebben(gezwellen)
een schimmel word bruin geboren en word wit
vlees kan daardoor hele zwarte plekken in het vlees krijgen omdat dat t vlees soms niet meekleurt DNA fout..dit word er uit gesneden.
hoe herkent u slecht vlees?
dat zien we aan het uiterlijk van het paard en anders van het vlees van het paard.
wat gebeurd er met de ingewanden?
de ingewanden worden eerst bewaard bij het karkas.
nadat het vlees goed gekeurd is gaan de darmen naar de universiteit voor onderzoek.
waarom word er na het in laten slapen een paard niet leeggebloed en met schieten wel?
omdat met inslapen het hart niet meer pompt en met slachten is het paard hersendood en pompt t hart nog een tijdje door.
De foto's en filmpjes die nu komen kunnen voor sommige mensen als schokkend ervaren worden.
Ik wens GEEN discussies over het wel of niet slachten, hier hebben we op bokt een centraal topic voor.
Ik heb de groep meegenomen naar Nijkerk zodat men kan zien/voelen hoe het daar in z'n werk gaat, en dat alles netjes zonder stress en problemen gebeurt.
Kun je niet tegen bloed, dode paarden,loshangende vellen. Klik dan gewoon niet op de links en bespaar jezelf een hoop moeite.
We hebben toestemming voor het plaatsen van de foto's en filmpjes.
Alvast bedankt.
De schietruimte

Filmpje schieten :
Het dier is een beetje vervormd omdat ik het filmpje heb moeten kantelen. Maar het gaat om het idee.
Het schieten van het 2e schimmeltje:
Leegbloeden
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QEBIZNOC.jpg
Het neerleggen van het onthoofde dier.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LDKOGIMG.jpg
Aanzet voor het vastmaken
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IDOR3RX6.jpg
Het vastmaken van de benen aan elkaar.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KMFLMR88.jpg
Het villen van de hals(kort filmpje)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OJOVXNZE.jpg
Villen voorkant
http://www.mijnalbum.nl/Foto-C4HXQBGQ.jpg
Het gat waar de haak ingaat in het achterbeen voor het optakelen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-64PGO6ZL.jpg
Achterkant villen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-V8UVLRP4.jpg
Hakken van het borstbeen
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LE6LSNXO.jpg
Hakken van de achterbenen.
Filmpje hakken achterbenen
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AHRFGOHY.jpg
Het takelen voor het ontvellen.
Het doorzagen van het karkas

nogmaals het doorzagen
http://www.mijnalbum.nl/Foto-TPS6WFMS.jpg
het verwijderen van de bloed aders
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WTX6GUBZ.jpg
Een van de gaatjes in de schedels.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VQ7L8M6Y.jpg
Het schieten van een jong paard.
Op dit filmpje is duidelijk te zien dat Jan de tijd neemt, het paard was een jong dier, die niet wist waar die was, lawaai omdat een van de slachters aan het zagen was.
Jan vraagt om stilte,en schiet het paard.
Dit was het beeldmateriaal voor deze keer.
Het is niet veel, er waren veel af melders wat betreft de paarden, dus dit waren de enigste die we mochten filmen en foto's van mochten maken.
Ik hoop dat jullie nu een beeld hebben bij dit slachthuis.
Ik ben samen met Jilletje en nog 2 bokkers nog even gebleven ivm vlees wat besteld was.
Zodoende hebben wij nog een koe gezien die geslacht werd. Een joekel van een beest die het aardig op de slachter gemunt had. Dan ben je blij dat zo'n dier in een hekwerk staat.
Ook was er nog een schaap, een mooie ram.
Ook deze hebben we gezien hoe deze geschoten en geslacht werd.
We hebben tijdens de excursie nog genoten van een heerlijk stukje rookworst wat we aangeboden kregen.
Ik kan het niet vaak genoeg herhalen:
Iedereen bedankt voor de medewerking! Jullie waren gezellig!
En ik zeg : Tot volgend jaar.