[H]springhengst gezocht voor merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pliensdream

[H]springhengst gezocht voor merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 13:33

Hallo,

Ik ben al druk aan het rond kijken welke hengst we volgend jaar gaan kiezen voor onze merrie,
maar ik kan er zelf niet uitkomen Tong uitsteken Zoveel keuzen en mogelijkheden, dus daarom dacht ik
laat ik eens wat bokkers om hulp vragen Haha!

Info:

afstamming: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=316315

Leeftijd: 9 jaar
hoogte: 1,70 m

foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Hoofd:
Hier zie je goed dat ze een echt Naturel hoofd heeft.
Afbeelding

rijfoto:

Afbeelding

aandachts punten:
- de stap mag ruimer
- hoofd mag minder lang
- draf mag krachtiger
- springtechniek mag beter
- iets meer pit, maar niet te heethoofdig

Goede punten:
- koel karakter
- werkwillend
- heel lief en makkelijk in de omgang geeft je een goed gevoel
- leergierig
- bouw

Zelf had ik in gedacht:
- Jackson
- Jumbo - Jet
- Haarlem
- Karandasj en nog wel meer Clown

Ik hoop dat mensen mij kunnen helpen.. Cool

Karennnn

Re: springhengst gezocht voor merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 11:47

Ik denk dat je Jumbo-jet van je lijstje mag schrappen met de eisen bij jouw merrie.
Tis een leuke hengst maar ik denk niets voor jou merrie:

Stap zou ruimer moeten zijn en meer souplesse moeten hebben. Draf met voldoende ruimte maar zou meer gedragen moeten zijn en komt souplesse en tact te kort. Galop voldoende ruim en gedragen, maar hij heeft moeite met zijn balans. Als dressuurpaard weinig aanleg, geeft zijn ruiter een matig gevoel.
=> gangwerk ga je er niet mee verbeteren

Het hoofd is wat lang
=> ook het hoofd zal je niet kleiner krijgen Tong uitsteken (klinkt gek)

Jumbo Jet heeft voor het springen een index van 128 punten met een betrouwbaarheid van 66%. Zijn exterieurvererving is gemiddeld.

Stap: Draf: Galop:
6 5.5 7
Rijproef: Springen vrij: Springen ohz:
5 7.5 8
Terreinproef: Karakter: Stalgedrag:
9 9
Trainingsrapport: Fokwaarde dressuur: Fokwaarde springen:
8 94 63% 139 82%

maar ik zoek even verder naar een geschikte Lachen

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 11:51

Haarlem sluit inderdaad wel vrij goed aan op je merrie, maar ik zou geen hengst nemen die niet meer goedgekeurd is bij kwpn.

Verrichting Ermelo 1992 (gedeelde 1e plaats)
Speels, eerlijk, betrouwbaar.
Stap regelmatig en voldoende ruim. Draf heeft voldoende ruimte maar zou krachtiger mogen zijn. Galop ruim en goed gedragen. Heeft een goede houding. Geeft zijn ruiter in dressuur een goed gevoel. Springt met zeer veel vermogen, een zeer goede afdruk en een zeer goede techniek. Geeft zijn ruiter een zeer goed gevoel. Presteert goed in terrein. Zeer veel bereidheid tot werken, laat zich zeer goed bewerken en ervaart werk als licht. Ruim voldoende aanleg als dressuurpaard, zeer veel aanleg als springpaard.
Gedrag op stal en in de omgang normaal.

afstammelingen: Het hoofd is goed gevormd en sprekend.

MAAR

Afkeuring 2006 (januari; 11-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 11-jarige nakomelingen wordt Haarlem definitief afgekeurd.
Haarlem heeft een springindex van 113 (btr 91%). Zijn dressuurindex bedraagt 107 (btr 89%). Beide indexen liggen hiermee ruim onder de richtlijn. Van de in totaal 1085 nakomelingen die van Haarlem zijn geregistreerd bij het KWPN zijn er 290 actief in de sport (geweest). De fokwaarden exterieur en beweging liggen boven het gemiddelde waarbij opgemerkt wordt dat Haarlem nakomelingen brengt die veelal in het vierkantsmodel staan. Ook in de hoogtemaat vererft de zwarte Voltaire-zoon verkleinend

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 11:55

Ik denk dat Karandasj wel zeker aan kan sluiten op je merrie
ivm gangwerk, techniek, vermogen verbeteren
en karakter ed behouden
Maar moet je wel opletten dat je met karandasj wel eens een zwaarder type kan fokken en jouw merrie ook niet écht bloederig gemaakt lijkt.

Maar ik denk dat ik Karandasj bij jouw merrie wel zou aandurven, ivm de eisen die jij stelt. Je kan wel bloederigere hengsten zoeken, maar je schrijft zelf dat ze niet te pittig moet zijn ..

Pliensdream

Re: [H]springhengst gezocht voor merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 16:55

Bedankt voor je hulp! Ja deze hengsten kwam ik tegen en ik vond ze wel leuk maar ze zijn eigenlijk allemaal wel leuk Tong uitsteken
Ik wist niet eens dat Haarlem afgekeurd was dus dit gaat dan zeker ook van mijn lijsten en jumbo - jet zat ik idd ook met een lang hoofd wat waarschijnlijk er uitkomt dan Clown
Ik zoek ook een veulen die niet al te grof gebouwd is, omdat het voor mijn merrie haar eerste veulen
wordt. Dus over de Karandasj nog even nadenken. Duivel
Tja en ik was vandaag ook weer even aan het rond kijken en dan weet ik het al helemaal niet meer Clown zoveel keus en zoveel goede en mooie hengsten.

Heb jij misschien nog andere ideeen over welke hengst bij mijn merrie zou passen?

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 17:07

Ik zal eens eventjes wat rondkijken, maar ik denk dat misschien numero uno bloed wel bij de merrie aansluiten, zijn vaak erg goede springpaarden, met mooi exterieur die toch nog kunnen bewegen.
ik ga eens op zoek naar wat verslagen over wat nakomelingen Lachen

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 17:10

Toch denk ik dat Haarlem zou passen op je merrie.
Fokt fijne allrounde paarden. Goed gebouwd, donker van kleur (aan je lijstje te zien zoek je dat). Goede gangen, mijn merrie is toevallig een Haarlem. Zie foto's in profiel.

Over Numero Uno bloed gesproken, Tygo?

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 17:17

Warrant, hij heeft zelf ook een mooie maat, vind hem exterieurmatig erg mooi en springen kan hij nog beter, ik vind wel geen kwpn verslag van hem en nakomelingen (de eerste zijn van 2008) misschien dat andere bokkers dit wel weten
http://www.team-nijhof.nl/
http://www.youtube.com/watch?v=TKsm2MXuUZE&feature=related

USTINOV!!! Haha! ben ik grote fan van Lachen
Vind het schitterend dier, mooi, goed springen, klein hoofdje, pracht exterieur, mooi bewegen
en tot hier toe al erg veel mooie en goede nakomelingen van gezien
http://www.hanshorn.nl/nl/hengsten/ustinov/

Moest je iets meer een allround veulen willen fokken zou Quattro ook niet misstaan op je merrie denk ik. (staat ook bij team nijhof) omdat hij zowel dressuur - als springpaarden geeft.
Net zoals Electro ( http://www.roshoeve.be ) Zelf ISP maar ook veel dressuurmatige paarden én bovendien geeft hij paarden met een klein hoofdje (net als mijn nakomeling, zie profiel Lachen die moeder heeft ook een groot hooft, en jaarling zelf heeft heel klein hoofdje)

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 17:20

Warrant kun je qua nakomelingen niet beoordelen, omdat deze pas jong zijn, dat is jammer.

Ustinov vind ik zelf ook erg gaaf. Maar ik denk dat je in combinatie met deze merrie een te grof veulen gaat fokken.

QuattroB ben ik oha geen fan van. Nakomelingen blijken niet de makkelijkste te zijn, en de nakomelingen, een aantal uitschieters daargelaten, ben ik niet zo over te spreken.

Ik zou dan eerder voor Tygo, springt zelf de sterren van de hemel, fokt allround net als zijn pa
NumeroUno x Purioso
http://www.elomahoeve.nl/en/dekhengsten/9/Tygo

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 17:23

LaFunkyJazz schreef:
Toch denk ik dat Haarlem zou passen op je merrie.
Fokt fijne allrounde paarden. Goed gebouwd, donker van kleur (aan je lijstje te zien zoek je dat). Goede gangen, mijn merrie is toevallig een Haarlem. Zie foto's in profiel.

Over Numero Uno bloed gesproken, Tygo?

ja inderdaad tygo! ben ik ook wel weg van.
Alleen al wel eens een nakomeling gehad die, zoals tygo ook bij zijn onderzoeksrapport, die niet snel genoeg was, hoewel we dit nu op hoger niveau bij tygo niet echt meer zien.
Vind het wel een aansprekende hengst, die wat beweging houdt en ook erg goed springt

http://www.kwpn.nl/html/uitslagen/2003/verrichtingsonderzoek/najaar/tygo.html

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 17:26

LaFunkyJazz schreef:
Warrant kun je qua nakomelingen niet beoordelen, omdat deze pas jong zijn, dat is jammer.

Ustinov vind ik zelf ook erg gaaf. Maar ik denk dat je in combinatie met deze merrie een te grof veulen gaat fokken.

QuattroB ben ik oha geen fan van. Nakomelingen blijken niet de makkelijkste te zijn, en de nakomelingen, een aantal uitschieters daargelaten, ben ik niet zo over te spreken.

Ik zou dan eerder voor Tygo, springt zelf de sterren van de hemel, fokt allround net als zijn pa
NumeroUno x Purioso
http://www.elomahoeve.nl/en/dekhengsten/9/Tygo

Dat van ustinov kan wel eens waar zijn, hoewel hij hier en daar toch ook wel eens een 'fijntje' durft geven. Vind verder wel dat de 'groffe' paarden van ustinov wel allemaal erg mooi in proportie zijn.
Quattro ben ik ook niet echt een fan, maar ga vooral af op de eisen van de TS, en daar zou hij normaal wel in kunnen bijdragen.
Ik blijf zowat bij Tygo en Warrant hangen, hoewel ik ustinov zeker niet wil afschrijven

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 17:30

Even offtopic:

Is er nog sperma beschikbaar van karandasj dan aangezien de hengst zelf niet meer leeft?

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 19:21

En als ze buiten het KWPN wil is Haarlem ook zeker een optie!

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 21:01

@ Jeanine84, Ja van de Karandasj is nog sperma beschikbaar alleen in diepvries dan uitteraard.

Ja die tygo en de Warrant wat een prachtdieren zeg! Vingers aflikken
Is er al meer bekend over de nakomelingen van de Tygo?

Zouden jullie mij aanraden om eerst de hengsten te gaan bekijken en de nakomelingen ervan? Ik zou de hengsten zelf namelijk in zover als mogelijk is zelf zien, is ook wel de bedoeling om te doen.
Het is de eerste keer dat ik zelf een veulen wil gaan fokken dus allemaal wel spannend. Tong uitsteken

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 06:37

Als het dekseizoen weer begint beinnen ook weer de hengstenshows, dus kan je ze irl bekijken.

Tygo afstammelingenrapport
Citaat:
Tygo liet een uniforme collectie goed ontwikkelde, rijtypische veulens met uitstraling zien.
Het hoofd is sprekend. De nek is zwaar. De hals is breed aangezet en heeft een goede vorm, maar heeft soms teveel bespiering in de bovenlijn. De schouder is wisselend van lengte en ligging. De rug is goed van lengte en sterk bespierd. De croupe is goed van lengte, ligging en bespiering. De broekspier zou verder moeten doorlopen. De stand van het voorbeen is overwegend correct, enkele malen wat teer of frans. Het achterbeen is lang en klein gehoekt. De door de eigenaar geselecteerde veulens hadden een correctere stand van het achterbeen.
De stap is zuiver en goed van ruimte en souplesse. De draf is lichtvoetig en ruim. Het achterbeen zou in draf meer moeten ondertreden. De veulens galopperen makkelijk aan en hebben afdruk, balans en souplesse.

Kort samengevat: Uniforme collectie goed ontwikkelde rijtypische veulens met uitstraling. De hals heeft veel bespiering. Het achterbeen is lang en klein gehoekt. In beweging hebben de veulens veel souplesse en afdruk.

Tygo lijkt geschikt voor merries die voldoende ontwikkeld zijn maar die arm bespierd zijn in de bovenlijn. Het achterbeen dient correct gesteld te zijn. De hengst kan souplesse en balans in de galoppade toevoegen.

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 10:32

Ben zo hier en daar ook aan het kijken hoe het precies allemaal zit met de fokkerijen en waar je op moet letten, nu lees ik in een andere forum dat er veel corruptie is via het kwpn met de goedgekeurde hengsten. Mijn vraag is dan ook is het van belang dat de hengst bij meerdere stamboeken goed gekeurd is of maakt dit helemaal niet uit?
Net zoals Ustinov en Numero Uno hebben meerdere goedkeurings stamboeken.

We gaan volgend jaar als de hengstenshows weer beginnen zeker een kijkje nemen bij de Tygo en de Warrant en bij de Warrant ook even afwachten wat de veulen rapporten gaan brengen. Knipoog

Ik denk dat ik een keuze ga maken uit een van deze 2 hengsten, vindt ze zelf echt prachtig en hebben idd ook veel vermogen.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 16:42

Tja corruptie, blabla, gewoon een hengst kiezen die goed past, en waar je zelf mee wilgaan denken. Stamboek maakt dat toch verder niets uit?

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-08 18:42

Nee stamboek maakt verder idd niet uit Knipoog

Heel erg bedankt voor jullie hulp bij het zoeken en ideeen geven van hengsten die bij mijn merrie passen!! Afgod echt super!! OK dan!

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 22:26

hoi,

ik heb zelf een karandasj merrie van 4.
en ze is vrij heet maar erg werk willig en niet snel verveeld.
de spring techniek is super als ze de rust kan bevaren.
Die van mij komt uit een Jasper merrie (die is ook vrij heet van zichzelf) maar zal haar zo nog een keer door karandasj willen dekken.
Hij geeft hele fijne paardjes

mijn karandasj met haar veulen (ToLan R ook super hengst)
Afbeelding

Ik las ook dat je tygo wel een leuke hengst vond.
Ik heb zelf ook nog een Manhattan staan die dit jaar een veulen heeft gehad van Tygo.
Als je merrie vrij koel in de hoofd is kan het makkelijk.
hij is nog al scherp op de sprong. en erg makkelijk heet te krijgen. (daarom ook niet op mijn karandasj merrie gezet).
maar het is een super mooi veulen geworden die heel snel leert. na 1 keer proberen halster om te doen en mee te lopen snapte ze het al.

hier foto's van mijn tygo x Manhattan

Afbeelding

Afbeelding

ik hoop dat je er wat aan hebt.

groetjes biesje

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 17:14

Waarschijnlijk gaan we fokken met de Tygo Haha! omdat hij toch vaker een betere achterhand nafokt in zijn nakomelingen dan de Karandasj. Knipoog

Kan jij mij iets meer vertellen over de eigenschappen van jou veulen?
Misschien kun jij mij ook vertellen hoe je hem vindt bewegen?
En heb je misschien voor mij een recente foto van jou veulen?:P

Groetjes Pauline

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 21:50

Pliensdream schreef:
Kan jij mij iets meer vertellen over de eigenschappen van jou veulen?
Misschien kun jij mij ook vertellen hoe je hem vindt bewegen?
En heb je misschien voor mij een recente foto van jou veulen?:P

ze is heel makkelijk. is vind niet veel dingen eng. en als ze het wel eng vind kan je het gewoon laten zien en dan vind ze het de keer er na al niet meer eng.
Heel energiek. is overal voor in, ze doet niet moeilijk leergierig.
Ze heeft een goede galop (soms wat te vlak maar dan gaat ze ook knoert hard) de draf is wel dragend alhoewel ze niet veel draaft galop is leuker (springbloed) de stap is goed ruim.
Vind het wel moeilijk om te beoordelen want ik vind haar natuurlijk helemaal geweldig haha en dat is ze ook.
We krijgen van verschillende mensen te horen dat het een top veulen is. We hebben geprobeerd naar de veulenkeuring te gaan maar ia helaas mislukt omdat haar moeder niet de trailer in ging. erg zonde Verdrietig

op het moment geen recente foto's/ ze staan nog op mijn camera maar mijn hardeschijf zit vol haha (te veel foto's gemaakt haha)
ik zal ze binnenkort er op zetten.

groetjes Biesje

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 22:14

Ik heb het veulen vandaag eens los gegooid met der moeder.

ze beweegt echt super makkelijk en heel licht voettig.
ook een spongetje gemaakt en ook dat gaat met veel souplesse en ze genoot er van was erg leuk om te zien.

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 09:26

Heel leuk om dit zo te lezen! geeft me precies de dingen die ik verwacht van deze Tygo en dat hij dat ook gaat door geven aan mijn veulen! Haha!

Heeft verder niemand anders ideen voor een andere hengst?
Is iedereen het eens dat dit de beste combi gaat worden? Lachen

donia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:15

Nee, ik ben het er niet mee eens. Je merrie heeft 4 generaties vaders (Naturel x Grafiet x Kristal x Afrikaner xx), die allemaal sterker in de dressuurrichting hebben gefokt en in de springrichting niets betekend hebben. Waarom met een springgefokte hengst een veulen fokken wat het voor beide fokrichtingen net niet is ? Als je liever wilt springen dan dressuur rijden, dan denk ik dat je het verkeerde paard hebt. Altijd uitgaan van de kwaliteiten van je merrie, dat is fokkerij.

Pliensdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 16:16

Ik ben zelf van mening, dat nakomelingen van Naturel ook zeker voor springen geschikt zijn o.a Mr Blue. Mijn merrie heeft een hele goede techniek voor springen met haar voorhand, ze vouwt ze netjes op alleen de achterhand moet verbeterd worden qua springen als dressuur, maar omdat mijn eigen voorkeur meer bij springen ligt dan dressuur was mijn keuze een springhengst. Ja Tevens vind ik haar veelzijdig en wil ik geen het gefokte veulen wat qua gangen betreft dressuur achteruit zou gaan. Knipoog