[EH][KWPN] Hengst voor Jetset D x Onyx x Hurricane

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jokano

[EH][KWPN] Hengst voor Jetset D x Onyx x Hurricane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 19:36

Na eerder een topic op Algemeen te hebben gestart over mijn tegenvallende ervaringen met het inwinnen van advies met betrekking tot hengsten roep ik nu, zoals daar beloofd, ook jullie hulp in.

Ten eerste; ik ben (nog) geen kenner. Vorig jaar ben ik begonnen met mij verdiepen in de fokkerij, oppervlakkig weet ik ondertussen het een en ander. Begin dit jaar heb ik mijn merrie gekocht. Niet met idee om te gaan fokken, maar omdat ik het een heel fijn paard vond. Ze was keur toen ik haar kocht, en na de keuring is ze elite geworden.

Haar afstamming vinden jullie hier: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=61098

Het veulen zal ik zelf houden en als de tijd daar is gaan berijden.

Ik zou graag verbeteren:
- het front, de hals zou iets mooier gevormd mogen zijn.
- ze heeft goede gangen, maar met name de draf zou wel iets sterker kunnen
- ik wil beslist geen hengst gebruiken die franse stand doorgeeft. De stand van de benen van de merrie is goed genoeg, maar ze kan soms enorm wijdbeens gaan staan.
- het veulen zou iets meer maat mogen hebben. Mijn merrie is 1.65, ik ben zelf vrij lang dus een paar centimeter er bovenop zou mooi zijn.
- veulen mag wel een beetje kunnen springen; springen is niet mijn doel, maar de merrie bakt er weinig van. Super goede instelling want ze stopt nooit, maar ze springt ook niet, ze loopt gewoon door de hindernis. Heel lief hoor, maar een paard moet toch wel een beetje kunnen springen Clown

Ik wil graag behouden:
- karakter, mijn merrie is heel erg lief. Misschien te mens gericht. Er zit wel een "kop" op, ze kan soms besluiten om iets NIET te doen en dan moet je van goede huize komen om haar te overtuigen. Dit geldt vooral buiten het rijden. Onder het zadel is ze heel eerlijk en doet ze graag haar best, niet stakerig of heel heet.
- stap en galop. Ze kan fijn stappen en de galop vind ik geweldig. Makkelijk schakelen en heerlijk los.

Ik zou zo niet weten welke info ik nog meer moet geven, dus vraag het gerust als er iets ontbreekt.

Foto's:

Stand
Afbeelding

Draf
Afbeelding

Galop
Afbeelding

(edit)Foto van haar veulen van Farrington
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jokano op 05-09-07 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Adriana

Re: [EH][KWPN] Hengst voor Jetset D x Onyx x Hurricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 19:50

Mijn hengt weet je... je moet alleen nog een paar weken wachten voordat ik een heel verhaal ga schrijven Clown

Jokano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 19:54

Doe ik hoor! Beloofd is beloofd Knipoog

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 20:24

Bijzondere merrie, Familie De Breuk fokte al heel vroeg specifiek dressuurpaarden: Liselotte was ronduit een ge-wel-dige merrie!
Wilotte was erg mooi, maar kon niet echt geweldig draven, gewoon goed en was ook niet al te groot, wat terug te vinden is in jouw merrie. Echter, stammoeder Herena heeft veel goeds verankerd in deze stam. Jouw merrie is nu grotendeels frans gefokt; bekend is dat deze het goed doen met Holsteiner bloed; ik zou het in die hoek zoeken!

Maar als ik toch een suggestie mag doen: Lord Mecklenburg, kast van een paard, enorm springen en zeer goed lopen. Was in Duitsland Siegerhengst bij de springpaarden, Nederland keurt hem aan als dressuurhengst... Loopt dit najaar verrichting en staat bij Stal van Ruitenbeek. Met zo'n merrie zou ik het wel aandurven, zo'n jonge hengst!

Succes; je hebt een juweeltje in handen (maar dat wist je al! Cool )
Laatst bijgewerkt door bambam99 op 05-09-07 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Jokano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-07 20:27

Haha ik vind het een juweeltje ja! Maar wat haar waarde is als fokmerrie weet ik dan weer niet precies. Leuk dat je achtergrond informatie hebt! Het Farrinton veulen kende ik heel toevallig eerder dan mijn merrie en daar was ik wel errug verliefd op toen, die kan echt enorm lopen. Hopelijk geeft ze dat nu ook weer door (samen met de aanstaande pappie natuurlijk!) Dank Bambam!

edit: kijkt nog maar eens heel lief naar Adriana en haar Holsteiner kennis Kusje

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 20:34

Jokano schreef:
edit: kijkt nog maar eens heel lief naar Adriana en haar Holsteiner kennis Kusje

Ik weet zeker dat Adriana de vaderlijn van Lord M. ook om te kwijlen vindt! Vingers aflikken

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 21:13

Hahahaha met de fokker van dat paard heb ik in april mogen praten. Aardige man.
Ik zoek het idd in Holsteins bloed alleen dan niet de L lijn... ik wil eerst de moederlijn van een bepaalde hengst beter leren kennen voordat ik daar een uitspraak over doe.
Deze merrie zit zo vol prestatie dat moeten we niet vergooien Haha!

Lord Mecklenburg is ook zeker niet slecht!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 09:02

Mijn eerste reactie: de Farrington ziet eruit als een hele fijne!

Jokano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-07 10:14

LDRD schreef:
Mijn eerste reactie: de Farrington ziet eruit als een hele fijne!

Die is ook super. Het meisje dat haar nu heeft (15 jaar) rijdt heel veel winstpunten. Ze vliegt door de klassen heen. Heel toevallig heb ik toen ze net zadelmak was een keer op haar gezeten omdat een vriendin interesse had in haar. Toen had ik mijn eigen paard dus niet eens. Ze voelde zo goed aan, zoveel beweging en zo eerlijk. Echt een fijn beest. Het is een heel aantrekkelijk idee om hem nog eens te gebruiken, maar het is natuurlijk wel alleen maar diepvries.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 20:26

Als je er met Farrington al zo'n paard uit haalt kun je nagaan wat dat dan zou worden met Tuschinski Tong uitsteken

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 21:41

janderegelaa schreef:
Als je er met Farrington al zo'n paard uit haalt kun je nagaan wat dat dan zou worden met Tuschinski Tong uitsteken

Farrington staat tot Tuschinski als....?....staat tot...?...... Tong uitsteken

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 22:19

Niets staat tot iets. Ze hebben beiden hun plussen en minnen. Ik vind Tuschinski beter passen in het beeld van het moderne dressuurpaard. Rilotte is destijds op de valreep ster geworden met 71 punten voor beweging en 69 voor exterieur. Tuschinski heeft een heel goed veulenrapport waarin het exterieur van de veulens zeer positief beoordeeld wordt en hij kan haar gangwerk sterk verbeteren waar Farrington een korte en stugge draf geeft.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 22:21

Het gaat erom wat bij de merrie past, en gezien de nakomeling is Farrington niet verkeerd.
Ik vind het geen vergelijk de hengsten die je aanhaalt hoor.
Wat moeten we dan Tus maar op alles zetten?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 22:59

Nee, je moet m niet op een te kleine zetten gezien zijn moederlijn. Ik denk dat hij de draf van deze merrie meer opwaarts zal maken en het voorbeen in ieder geval niet korter.
Uiteindelijk is fokken altijd gokken maar ik vind hem erbij passen.

Jokano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-07 23:12

Leuk dat je nu je foto's gezien hebt bij je standpunt blijft Jan. Tuschinski zou zeker niet mijn eigen keus zijn. Enerzijds omdat ik liever een bewezen hengst wil gebruiken, anderzijds omdat ik als persoon tot nu toe niet zo goed overweg kan met Krack C afstammelingen. Over de nafok van Tuschinski zal daar natuurlijk nog niet veel over bekend zijn. De draf van Rilotte kan is inderdaad voor verbetering vatbaar, maar veel beter dan die van de Jetset merrie die dit jaar het kampioensveulen leverde! Clown

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 00:46

Jokano schreef:
Leuk dat je nu je foto's gezien hebt bij je standpunt blijft Jan. Tuschinski zou zeker niet mijn eigen keus zijn. Enerzijds omdat ik liever een bewezen hengst wil gebruiken, anderzijds omdat ik als persoon tot nu toe niet zo goed overweg kan met Krack C afstammelingen. Over de nafok van Tuschinski zal daar natuurlijk nog niet veel over bekend zijn. De draf van Rilotte kan is inderdaad voor verbetering vatbaar, maar veel beter dan die van de Jetset merrie die dit jaar het kampioensveulen leverde! Clown

Op zich is het wel grappig hoe je motiveert omdat het subjectieve motieven zijn want:

- Je wilt een bewezen hengst terwijl het helemaal niet gezegd is dat die op jouw merrie goed fokt.
- Je kunt niet met Krack C nakomelingen overweg terwijl mijn merrie ( Saramantha op Paardenfokken.nl ) superlief was.

Ik durf er best een weddenschapje van te maken dat je met Tuschinski super zal fokken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 01:14

Jan ik ben het deze keer volledig met je eens.
Maar ik heb de indruk dat men niet altijd bedoelt wat men vraagt, vaak wil men gewoon een bevestiging van de eigen keuze.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 01:47

Eigenlijk zou ik wel eens willen weten wat de TS dan zelf in gedachten heeft.

Overigens ben ik wel van mening dat Nijhof niet verkeerd geadviseerd heeft want ik denk ook dat dat soort bloed het beste bij de merrie past.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 10:47

Ik kan me voorstellen dat als je een afstammeling gezien heb waar je erg weg van bent dat je die wilt kopieren. Helaas is het geen machine en plegen volle broers en zussen nogal eens te verschillen in de sportpaarden fokkerij.
Meer kans heb je een gesloten ras fokkerij.
TS heeft bepaalde punten die ze wil verbeteren, en ieder komt met zijn haar eigen smaak.
Het is misschien beter dat ze eerst wat keuringen gaat volgen en dan kijken wat haar daar aanstaat.

Jokano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 18:51

Tuurlijk is het kiezen van een hengst een subjectieve aangelegenheid. Ik zoek een hengst die past, maar die mij toch ook wel een beetje aanspreekt. Meestal val ik op wat zwaardere grote paarden (ik was ook vast van plan een grote te kopen, maar ja). Oscar bijvoorbeeld is een hengst die mij aanspreekt. Daar heb ik ook al nakomelingen van gezien die ik leuk vond. Is dat volgens jullie een optie? Of past dan niet?

Beetje offtopic maar vandaag hebben we onze eerste wedstrijd samen gereden in de L1 en we zijn toch maar mooi met 6 winstpunten thuis gekomen. 210 en 211 punten! Ik ben trots op m'n beessie!!!!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:03

Als je een zwaarder paard wilt zou ik niet met Tuschinski dekken, Oscar is wellicht een keuze al vind ik doe ook niet heel zwaar fokken.

VIP_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 22:01

Jokano schreef:
Tuurlijk is het kiezen van een hengst een subjectieve aangelegenheid. Ik zoek een hengst die past, maar die mij toch ook wel een beetje aanspreekt. Meestal val ik op wat zwaardere grote paarden (ik was ook vast van plan een grote te kopen, maar ja). Oscar bijvoorbeeld is een hengst die mij aanspreekt. Daar heb ik ook al nakomelingen van gezien die ik leuk vond. Is dat volgens jullie een optie? Of past dan niet?

Beetje offtopic maar vandaag hebben we onze eerste wedstrijd samen gereden in de L1 en we zijn toch maar mooi met 6 winstpunten thuis gekomen. 210 en 211 punten! Ik ben trots op m'n beessie!!!!

Daar mag je zeker trots op zijn! Mooie merrie en daar moet je zeker een goede hengst op zetten.
Misschien dat San Remo je aanspreekt?
Je krijgt zeker een veulen met front en bij onze (goed dravende) merrie JazzXUlft heeft hij zelfs de draf kunnen verbeteren. Onze nakomeling had op de sterkeuring 100 punten voor draf!! Haha!
Franse stand geeft hij volgens mij ook niet door en hij fokt een goede maat.
Springen zit ook in het bloed maar wij zijn geen springers dus ik weet niet wat hij daarin doorfokt.
Karakter is zeer goed en de nakomelingen willen graag voor je werken.

Met Oscar hebben wij ook gedekt dit jaar. Ik vind hem ook een machtige hengst. De nakomelingen doen het zeer goed in de sport en hij fokt een mooi model paard.
Onze merrie is ook 1.65 dus wat dat betreft zoeken we naar dezelfde hengst die meer maat en massa fokt.
Er zitten ook 10 prestatie merrie's voor de onze en dat wil je inderdaad in tact houden.
Knipoog
Succes met het vinden van de juiste hengst! Haha!

Jokano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 22:17

Dank je Santvoortje! Ik vind het knap lastig allemaal. San Remo is zeker in mij opgekomen. Hij stond op mijn "short list", ik moet zeggen dat de (hele goeie) merries die ik van hem gezien heb mij zeker aanspraken. Die ene die tweede werd dit jaar op nationale keuring had ik veel liever mee naar huis genomen dat de winnaar. Geen idee eigenlijk waarom hij naar de achtergrond verdwenen is (misschien mijn Gal aversie?). Ik zal me weer eens in hem gaan verdiepen.

De hengsten die nu genoemd zijn:

- Tuschinski, ga ik nog beter naar kijken;
- terug dekken met Farrington;
- Oscar;
- San Remo;

Wie heeft er nog meer ideeën? Hoeft trouwens niet per sé KWPN te zijn!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 22:42

Dolany is al meerdere generaties op dressuur gefokt, zoals ik heb beloofd zou ik een verslagje uitbrengen Knipoog
Deze fokker is nogal hardnekkig om dressuurpaarden te fokken, zo heeft ze meerdere internationale dressuurpaarden gefokt uit deze stam zoals Chacomo en Cor Noir (paardenfokken is niet echt up to date).

Fokker is trouwens heel aardig Knipoog
In het blad van Jac Remijnse van deze maand staat een artikel over Dolany geschreven door Joachim Tietz. Sport horse breeding heet dat tijdschrift.

We hebben ook een training bij gewoond en hij heeft een zeer werkwillige instelling en dat zit ook verankerd in de moederlijn en geeft dat ook door. Je hebt een goede kans dat je er ook front bij krijgt. Zowel de moeder als Dolany als wel zijn nafok beschikken over front. Dayano is wat bloederig door zijn moederlijn.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 13:21

Jokano schreef:
Dank je Santvoortje! Ik vind het knap lastig allemaal. San Remo is zeker in mij opgekomen. Hij stond op mijn "short list", ik moet zeggen dat de (hele goeie) merries die ik van hem gezien heb mij zeker aanspraken. Die ene die tweede werd dit jaar op nationale keuring had ik veel liever mee naar huis genomen dat de winnaar. Geen idee eigenlijk waarom hij naar de achtergrond verdwenen is (misschien mijn Gal aversie?). Ik zal me weer eens in hem gaan verdiepen.
Wie heeft er nog meer ideeën? Hoeft trouwens niet per sé KWPN te zijn!

OK dan! Helemaal mee eens (maar we zijn vrees ik wel in de minderheid Knipoog )

Wat vind je van Tolando ? (Krack C x Rubenstein x Sultan ); goed sport bloed meteen erg goede (prestatie)merrielijn
op mijn merrie vind ik het een erg geslaagde combi geworden (zie onderschrift)