Ten eerste; ik ben (nog) geen kenner. Vorig jaar ben ik begonnen met mij verdiepen in de fokkerij, oppervlakkig weet ik ondertussen het een en ander. Begin dit jaar heb ik mijn merrie gekocht. Niet met idee om te gaan fokken, maar omdat ik het een heel fijn paard vond. Ze was keur toen ik haar kocht, en na de keuring is ze elite geworden.
Haar afstamming vinden jullie hier: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=61098
Het veulen zal ik zelf houden en als de tijd daar is gaan berijden.
Ik zou graag verbeteren:
- het front, de hals zou iets mooier gevormd mogen zijn.
- ze heeft goede gangen, maar met name de draf zou wel iets sterker kunnen
- ik wil beslist geen hengst gebruiken die franse stand doorgeeft. De stand van de benen van de merrie is goed genoeg, maar ze kan soms enorm wijdbeens gaan staan.
- het veulen zou iets meer maat mogen hebben. Mijn merrie is 1.65, ik ben zelf vrij lang dus een paar centimeter er bovenop zou mooi zijn.
- veulen mag wel een beetje kunnen springen; springen is niet mijn doel, maar de merrie bakt er weinig van. Super goede instelling want ze stopt nooit, maar ze springt ook niet, ze loopt gewoon door de hindernis. Heel lief hoor, maar een paard moet toch wel een beetje kunnen springen

Ik wil graag behouden:
- karakter, mijn merrie is heel erg lief. Misschien te mens gericht. Er zit wel een "kop" op, ze kan soms besluiten om iets NIET te doen en dan moet je van goede huize komen om haar te overtuigen. Dit geldt vooral buiten het rijden. Onder het zadel is ze heel eerlijk en doet ze graag haar best, niet stakerig of heel heet.
- stap en galop. Ze kan fijn stappen en de galop vind ik geweldig. Makkelijk schakelen en heerlijk los.
Ik zou zo niet weten welke info ik nog meer moet geven, dus vraag het gerust als er iets ontbreekt.
Foto's:
Stand

Draf

Galop

(edit)Foto van haar veulen van Farrington