[H][wb]hengstenkeuze Fruhling merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Appel321
Berichten: 425
Geregistreerd: 22-09-05

[H][wb]hengstenkeuze Fruhling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 16:17

Hallo allemaal,

Een vriendin wil volgend jaar haar Fruhling merrie laten dekken.(volledige afstamming komt nog) Het liefst springgerricht of allround. De hengst moet een goed karakter doorfokken en iets groter doorfokken. Deze merrie is nu 1.585. Hier zijn wat foto's dus zeg maar wat jullie slim lijkt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door gomir op 31-05-07 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tags in titel

misterA
Berichten: 3123
Geregistreerd: 17-01-07

Re: [H][wb]hengstenkeuze Fruhling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 20:19

Kijk er volgend jaar wel weer naar. Knipoog

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Re: [H][wb]hengstenkeuze Fruhling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 21:54

waarom fokken met deze merrie die erg klein is en als ik het goed lees niet een al te goed karakter heeft terwijl je een grote wil met een goed karakter?

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Re: [H][wb]hengstenkeuze Fruhling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 23:50

Hoe oud is ze?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110741
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [H][wb]hengstenkeuze Fruhling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 11:34

Waar staat dat de merrie geen goed karakter heeft dan? Blond

Appel321
Berichten: 425
Geregistreerd: 22-09-05

Re: [H][wb]hengstenkeuze Fruhling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 15:15

Deze merrie heeft geen slecht karakter hoor. Er is trouwens een wijziging de merrie is niet 1.585 maar 1.60. Ze is 15 jaar.

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Re: [H][wb]hengstenkeuze Fruhling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 15:48

Omdat er staat de hengst MOET een goed karakter fokken en vergrotend fokken, nam ik dit aan als verbeterpunten. Maar dan heb ik dat verkeerd begrepen.

Twijfel nog steeds of het wijs is om een veulen te fokken uit deze kleine merrie, tenzij je graag een veulen van de merrie wil.

Appel321
Berichten: 425
Geregistreerd: 22-09-05

Re: [H][wb]hengstenkeuze Fruhling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 16:12

Ja ik snap dat het zo kan ovekomen maar het was dus niet zo bedoeld... De eiegnares van deze merrie snapt natuurlijk ook wel dat je geen paard van 1.85 uit deze merrie kunt fokken en dat er altijd het risico is dat hij klein blijft maar misschien weten jullie een hengst die vaak groot doorfokt.

Askim

Berichten: 6938
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Maarn (utrecht)

Re: [H][wb]hengstenkeuze Fruhling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 12:48

misschien Rubiquil?
wat wil je verder nog verbeteren en wat zijn de minpunten van je paard?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][wb]hengstenkeuze Fruhling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 15:57

Heeft deze merrie al eerder veulens gehad?

Appel321
Berichten: 425
Geregistreerd: 22-09-05

Re: [H][wb]hengstenkeuze Fruhling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 19:46

Volgens mij heeft ze nog niet eerder een veulen gehad. Er is niet echt iets waarvan de eigenaar zegt dit wil ik speciaal aan haar verbeteren. Kun je je keuze van Rubiquil beargumenteren?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][wb]hengstenkeuze Fruhling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 20:56

mtamis schreef:
Volgens mij heeft ze nog niet eerder een veulen gehad.

Dan kan de eigenaar d'r maar beter leeg laten en een veulen naar wensen en eisen kopen.

Appel321
Berichten: 425
Geregistreerd: 22-09-05

Re: [H][wb]hengstenkeuze Fruhling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 21:45

Het is niet banketstaaf bedoeld hoor maar ik vraag niet jullie advies over of de eigenaar haar moet laten dekken of niet maar over met welke hengst ze hem moet laten dekken. Neem maar gewoon aan dat het een weloverwogen besluit is en geef gewoon jullie advies over wat jullie een goede combinatie lijkt.

Askim

Berichten: 6938
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Maarn (utrecht)

Re: [H][wb]hengstenkeuze Fruhling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 23:45

mtamis schreef:
Volgens mij heeft ze nog niet eerder een veulen gehad. Er is niet echt iets waarvan de eigenaar zegt dit wil ik speciaal aan haar verbeteren. Kun je je keuze van Rubiquil beargumenteren?


Die geeft hoogte en een goed karakter.

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Re: [H][wb]hengstenkeuze Fruhling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 09:32

mtamis schreef:
Het is niet banketstaaf bedoeld hoor maar ik vraag niet jullie advies over of de eigenaar haar moet laten dekken of niet maar over met welke hengst ze hem moet laten dekken. Neem maar gewoon aan dat het een weloverwogen besluit is en geef gewoon jullie advies over wat jullie een goede combinatie lijkt.


Wij bedoelen het ook niet banketstaaf maar dat "weloverwogen" lijkt ver zoek op basis van jouw commentaar...

Citaat:
Volgens mij heeft ze nog niet eerder een veulen gehad. Er is niet echt iets waarvan de eigenaar zegt dit wil ik speciaal aan haar verbeteren.


Citaat:
dat er altijd het risico is dat hij klein blijft


Denk niet dat dat een risico is, dat is een bijna zeker weten Knipoog

Appel321
Berichten: 425
Geregistreerd: 22-09-05

Re: [H][wb]hengstenkeuze Fruhling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 09:53

Ook al zou het een niet wel overwogen besluit zijn is dat nog jullie zaak niet. Ik vraag om een hengstenkeuze en niem om commentaar over of deze mensen het wel of niet zouden moeten doen.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][wb]hengstenkeuze Fruhling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 12:16

Dat commentaar krijg je gratis bij, je hebt het hier nl. niet over zal ik een rood speelvliegtuigje kopen of een blauwe. Je hebt het hier over een leven die je op deze wereld gaat zetten en in dit geval wilt je vriendin graag een leven creeren die haast onmogelijk is om te creeren. Deze merrie is nu 15 jaar, volgend jaar 16 en als ze bevalt (als ze drachtig raakt) 17. Enig idee wat de complicaties kunnen zijn bij een merrie op die leeftijd, die daarbij nog nooit een veulen heeft gehad? Je vriendin kan dr merrie ook kwijt raken oid. Is het dat pleziertje waard? Bovendien wilt ze een veulen die zodanig het tegenover gestelde is van de merrie dat wij (die hier toch iets meer verstand van hebben) bij voorbaat al weten dat het godsonmogelijk word om dat uit deze merrie te krijgen. En dan staat er over 4 jaar een paard te koop.

Appel321
Berichten: 425
Geregistreerd: 22-09-05

Re: [H][wb]hengstenkeuze Fruhling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 13:31

Het is niet de bedoeling dat het veulen 1.85 wordt hoor. en als het niet zo is dat hij groter wordt dan is dat zo. Het veulen het tegenovergestelde van de merrie? dat slaat echt nergens op het enige wat ik erbij heb gezegd is dat hij wat groter door moet fokken dat het risico er is dat dit niet lukt weet ik zelf ook wel maar er zijn toch hengsten die maat doorfokken. We verwachten echt geen veulen van 1.85 hoor het zou alleen leuk zijn als hij wat groter wordt dan de merrie. Deze mensen hoeven geen paard dat aan alle eisen voldoet het lijkt ze alleen leuk een veulentje te fokken uit hun eigen merrie.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][wb]hengstenkeuze Fruhling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:34

Vinden ze het ook leuk om de merrie en/of het veulen te verliezen? Die kans is altijd aanwezig, maar bij oudere merries nog groter en nog eens groter als deze nooit eerder een veulen hebben gehad? Laat staan dat ze misschien niet eens drachtig wordt. Wat betreft kunnen ze die kosten beter sparen om een paard te kopen die wel aan de eisen voldoet.

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Re: [H][wb]hengstenkeuze Fruhling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:46

amen Afgod


Knipoog

Askim

Berichten: 6938
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Maarn (utrecht)

Re: [H][wb]hengstenkeuze Fruhling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 19:11

Sammie schreef:
Vinden ze het ook leuk om de merrie en/of het veulen te verliezen? Die kans is altijd aanwezig, maar bij oudere merries nog groter en nog eens groter als deze nooit eerder een veulen hebben gehad? Laat staan dat ze misschien niet eens drachtig wordt. Wat betreft kunnen ze die kosten beter sparen om een paard te kopen die wel aan de eisen voldoet.


Ik snap heel goed wat je bedoelt maar hun willen het risco nemen en als het dan toch fout gaat dan weet jij dat je geprobeert heb er wat van te zeggen.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][wb]hengstenkeuze Fruhling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 20:07

Dat klopt, verder is het hun eigen keuze maar ik (en blijkbaar meerdere met mij wilde het wel gezegd hebben) en dat wilde ts in eerste instantie niet. Lachen

Appel321
Berichten: 425
Geregistreerd: 22-09-05

Re: [H][wb]hengstenkeuze Fruhling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 21:45

Ja dat vind ik allemaal prima maar dit is een topic om een hengstenkeuze te overleggen en niet om te beslissen of het wel of niet verstandig is om een veulen te nemen. Dat overleggen deze mensen wel met de DA.

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Re: [H][wb]hengstenkeuze Fruhling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 23:03

mtamis schreef:
Ja dat vind ik allemaal prima maar dit is een topic om een hengstenkeuze te overleggen en niet om te beslissen of het wel of niet verstandig is om een veulen te nemen. Dat overleggen deze mensen wel met de DA.


en jij denkt dat een DA zijn vingers brandt aan zulk soort uitspraken?

Ik had het willen laten rusten maar ik snap niet dat jij er nu over blijft doorgaan. Iedereen heeft zijn punt gemaakt.

Wij vinden het niet verstandig om überhaupt een veulen te fokken uit deze merrie op basis van de redenen die jij aandraagt.

Jij geeft aan niet voor een verstandig keus hier te zijn maar voor een hengstenadvies.

Ik zeg dat ik daar mijn kennis en energie op deze manier niet aan wil verspillen. Ik zou alsvolgt adviseren: zet Frühling erop daarvan staat bekent dat hij vergrotend fokt!! Clown als dat toch je enige eis is

karleenH
Berichten: 2
Geregistreerd: 02-06-07

Re: [H][wb]hengstenkeuze Fruhling merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 20:21

hoe kan je er nou een fruhling hengst op zetten als het een fruhling merrie is??