[H][BWP]Hengst voor Dressuurmerrie (BWP)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Evikes

Berichten: 926
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: Nieuwerkerken

[H][BWP]Hengst voor Dressuurmerrie (BWP)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 15:49

Ik zou graag jullie advies eens weten over welke hengst jullie zouden aanraden op mijn merrie. Ik wil ze graag dekken omdat ik zeer graag een nakommeling van haar wil.

Eerst enkele foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DRESSUURPAARD
Ze is 1m65 groot
Zwart-bruin
BWP (Belgisch Warmbloedpaard)

Minpunten aan haar zijn:

* een laag ingeplante hals waardoor ze vlug zakt met haar hoofd/hals en soms op de voorhand komt te lopen. Door die laag ingeplante hals heeft ze het moeilijker met oprichting.


* zwakke galop. weinig sprong en in het begin van haar training (2jaar geleden) galopeerde ze zelfs in een 4tact



Pluspunten:

* droomkarakter! Zeer braaf, geen ondeugendheden, nooit bokken, nooit stijgeren,nooit slaan. Rustig en braaf op wedstrijd. Gaat zonder problemen de trailer en vrachtwagen op. 200% verkeersmak. Zeer eerlijk. Zeer betrouwbaar paard. Alles-en-iedereen-vriend.

* zeer goede stap

* mooie draf

* kreeg al meer dan 1x de commentaar van de jury dat het een paard met potentieel is.

* mooie bouw



Wat ik van de nakomeling verwacht:

* DRESSUUR

* Hogere benen

* Goede gangen (draf meer strekken, goede galop!, veel schwung)

* Hogere hals!

* Alles behalve VOS, liefst zwart (dit is niet zo belangerijk)

* Groot paard, licht in de hand

* Fijn karakter


Ze is van afstamming :

Vaderlijn: Kings Bens (Admiraal Z x Almé Z)

Moederlijn: Tavanne van de Meyhoeve (Palestro van de Begijnakker x Quidam de Revel)

Er zit vrij veel springbloed in. Vaderkant is bijna allemaal springbloed (zangersheide). Moederkant is dressuurgericht.


Alvast bedankt!

Groetjes, Evi

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust!

Tatiane

Berichten: 3485
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Leopoldsburg

Re: [H][BWP]Hengst voor Dressuurmerrie (BWP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 16:47

En wil je binnen het BWP blijven? Daar zitten namelijk niet al te veel schitterende dressuurhengsten, als je in't belgische wil blijven zou ik ook SBS eens gaan kijken.
Verder, het is misschien handig dat je haar bloedlijnen ingeeft op paardenfokken.nl, krijg je (en ik) een veel beter beeld van de bloedlijnen en wat er eventueel zou bij kunnen passen...

petraaken

Berichten: 44214
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [H][BWP]Hengst voor Dressuurmerrie (BWP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 08:14

Ik zie dat je paard volledig springgefokt is. Ik zou er eerder een goede allroundhengst erop zetten. Maar dan eentje die bewezen heeft zowel springpaarden als dressuurpaarden te fokken en die vind je niet in België.

ulestro
Berichten: 1007
Geregistreerd: 10-10-06

Re: [H][BWP]Hengst voor Dressuurmerrie (BWP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 08:17

je kunt met een kwpn enz ook dekken en bwp inschrijven...
ik heb zelf een kwpn merrie heb met flemmingh gedekt(ook kwpn) en toch is m'n veulen bwp
als je echt voor bwp wilt gaan
withney van het waaihof of warkant, beide ferro zonen, beide bwp
fidderhit(fidermarkxsandro hit)
don renoir(donnerhall)

Tatiane

Berichten: 3485
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Leopoldsburg

Re: [H][BWP]Hengst voor Dressuurmerrie (BWP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 09:30

petraaken schreef:
Ik zie dat je paard volledig springgefokt is. Ik zou er eerder een goede allroundhengst erop zetten. Maar dan eentje die bewezen heeft zowel springpaarden als dressuurpaarden te fokken en die vind je niet in België.


Voor een goede galop moet je trouwens ook vooral bij de springers gaan zoeken denk ik. Eentje die zich ook bewezen heeft in het verderbrengen van dressuurpaarden is inderdaad in belgie misschien moeilijk te vinden, maar ligt dat aan de hengst of aan ons Belgenlandje? Als er in Belgie gefokt wordt met een springhengst is dat over het algemeen ook met de bedoeling er een deftig springpaard uit te krijgen, als men een "dressuurpaard" wil dan gaat men lopen dekken met de modegrilletjes die liefst heel erg zwart zijn.

Tatiane

Berichten: 3485
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Leopoldsburg

Re: [H][BWP]Hengst voor Dressuurmerrie (BWP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:23

Ik ben eens aan het rondsurfen geweest, en naar wat ik er persoonlijk zou opzetten. Let wel, ik ben geen prof dus lang niet alles wat ik zeg moet kloppen.. Knipoog
Ik zou gaan zoeken naar ofwel een deftige allround-hengst, die zowel kan lopen als een goede sprong kan nemen, ofwel een volledige springhengst. Eentje die in wel beweging de hals en het hoofd kan omhoog houden, die zichzelf kan dragen.

Ik sla hier een slag, kijk eens naar springhengsten als:
-Cicero Z (van Paemel)
Afbeelding
-Der Senaat
Afbeelding
-Parco
Afbeelding

Allrounders zoals bv:
- First Junior
Afbeelding

Afbeelding

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re: [H][BWP]Hengst voor Dressuurmerrie (BWP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:00


Evikes

Berichten: 926
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: Nieuwerkerken

Re: [H][BWP]Hengst voor Dressuurmerrie (BWP)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 11:24

Hey bedankt voor de reacties al!

Ik wil niet bepaald binnen de BWP-lijn blijven.

Als ik het goed begrijp....zouden jullie mij aanraden een spring of veelzijdigheid hengst op mijn merrie te zetten om een leuk dressuurveulen te krijgen?
Voor mij geen probleem... wil enkel weten waarom een spring of veelzijdigheidhengst beter is zijn dan een dressuurhengst?

Evikes

Berichten: 926
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: Nieuwerkerken

Re: [H][BWP]Hengst voor Dressuurmerrie (BWP)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 11:27


Sandravm
Berichten: 862
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Aarsele, West-Vlaanderen, België

Re: [H][BWP]Hengst voor Dressuurmerrie (BWP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 11:34

Er zijn een aantal Belgische dressuurhengsten die het goed doen hoor. Saros en Warkant van het Gestelhof, Withney van't waaihof enzovoort.

Zelf heb ik ook een BWP merrie en heb ze juist laten dekken door Saros. Ben daar heel tevreden van. Mijn merrie is volledig springgefokt en Saros heeft beide, goede bewegingen, kan springen en super karakter. En bovenal nooit vos en veel zwart.

Anders moet je eens kijken op de website.

Tatiane

Berichten: 3485
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Leopoldsburg

Re: [H][BWP]Hengst voor Dressuurmerrie (BWP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:32

Sandravm schreef:
Er zijn een aantal Belgische dressuurhengsten die het goed doen hoor. Saros en Warkant van het Gestelhof, Withney van't waaihof enzovoort.

Zelf heb ik ook een BWP merrie en heb ze juist laten dekken door Saros. Ben daar heel tevreden van. Mijn merrie is volledig springgefokt en Saros heeft beide, goede bewegingen, kan springen en super karakter. En bovenal nooit vos en veel zwart.

Anders moet je eens kijken op de website.


Saros, warkant, whitney... Mooi, maar ook zo enorm gehyped. Iedereen die in Belgie de enige eisen heeft: zwart en dressuur, zet één van deze hengsten op zijn merrie. Ik ben voor die hengsten niet zo te vinden, maar het kan natuurlijk wel zijn dat er een passende combinatie inzit. Van saros vrees ik alleen dat hij iets te veel massa doorgeeft, en persoonlijk zou ik dat op deze merrie niet gebruiken, maar ook dat is weer persoonlijke smaak.

Waarom ik hier springhengsten/allrounders aangeef? Je paard is springgefokt, zou zonde zijn om daar een volledige dressuurlijn op te zetten (weer, mijn mening) en je wil een betere galop. Dus ik zou gaan voor een springhengst voor de galop, maar dan wel eentje die zijn hals weet te dragen en deftige gangen heeft. Een Z-springpaard zal altijd Z-dressuur aankunnen met een deftige training, omgekeerd is dat heel vaak niet het geval.

Maargoed, ik zeg het: helemaal mijn mening. Haha!

petraaken

Berichten: 44214
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [H][BWP]Hengst voor Dressuurmerrie (BWP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 12:34

ulestro schreef:
je kunt met een kwpn enz ook dekken en bwp inschrijven...
ik heb zelf een kwpn merrie heb met flemmingh gedekt(ook kwpn) en toch is m'n veulen bwp
als je echt voor bwp wilt gaan
withney van het waaihof of warkant, beide ferro zonen, beide bwp
fidderhit(fidermarkxsandro hit)
don renoir(donnerhall)

fiderhit is niet meer ter beschikking in België is nl. begin dit jaar naar Frankrijk verkocht. Ik kan zeggen dat ik de laatst nakomeling van hem heb lopen in België. Of ie Frankrijk dekdienst is niet bekend voor zover ik weet.

petraaken

Berichten: 44214
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [H][BWP]Hengst voor Dressuurmerrie (BWP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:08

Saros vind ik niet zo goed als dat Gestelfhof wel roept. Don Renoir geeft wel goede paarden.

ulestro
Berichten: 1007
Geregistreerd: 10-10-06

Re: [H][BWP]Hengst voor Dressuurmerrie (BWP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:25

ik zou voor flemmingh gaan
ik heb deze op m'n dressuurmerrie geplaatst en het loont, was 3de provenciaal bij het bwp Haha!
en zowel dressuur als springen, zelf heeft hij nog parcour 1m50 gesprongen en dressuurnakomelingen kennen jullie wel ling, krack c
krack c staat nu ook als top van de dressuurverervers

petraaken

Berichten: 44214
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [H][BWP]Hengst voor Dressuurmerrie (BWP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:36

Flemmingh geeft wel eens een weke rug.

ulestro
Berichten: 1007
Geregistreerd: 10-10-06

Re: [H][BWP]Hengst voor Dressuurmerrie (BWP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:43

aan iedere hengst scheelt er wel iets Knipoog de perfecte bestaat niet Haha!
met mijn veulentje scheelt er niets aan de rug, krack en lingh volgens mij ook niet

Evikes

Berichten: 926
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: Nieuwerkerken

Re: [H][BWP]Hengst voor Dressuurmerrie (BWP)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 13:50

Ok, ik begrijp het wat je dus bedoelt om er een springhengst op te zetten. Ik denk wel dat je gelijk kan hebben. Zeker voor wat haar galop betreft.
Voor Saros en die bekende hengst van 't gestelhof ben ik zelf ook niet erg te vinden. Ik heb al veel nakommelingen van hen gezien en naar mijn mening vond ik ze niet echt zo aansprekelijk.

petraaken

Berichten: 44214
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [H][BWP]Hengst voor Dressuurmerrie (BWP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:22

wil je toch perse dressuurbloed en eentje die toch nog behoorlijk goed springt is Rubiquil dan misschien een optie of de hengst Sultano die is wel Allround. Heb van beide nakomelingen ervan. beiden vererven geweldig veel front, goede galop. Alleen mijn sultano heeft een wat weke rug en daardoor heeft ze wat moeite met sluiten.

Tatiane

Berichten: 3485
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Leopoldsburg

Re: [H][BWP]Hengst voor Dressuurmerrie (BWP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 15:29

Rubiquil is inderdaad een pracht van een hengst, halsaanzet en galop zien er zo op't eerste gezicht ook goed uit. Ik zou alleen, op deze merrie, niet zon langgelijnde hengst zetten. Merrie zelf is in orde van lengte zoals ze is, maar langer moet het niet worden (voor zover ik kan zien op de foto's..) En ik vrees dat Rubiquil dat wel doorgeeft? niet?

Van Sultano vind ik niets, waar staat hij ter dekking?

Don Renoir, ben ik zelf ook erg gecharmeerd van, zou hem op mijn merrie zelfs durven gebruiken.. Maar op de foto's gezien lijkt hij nogal "laag tegen de grond" te staan (of kijk ik mis?), en mits de TS aangeeft dat ze toch een veulen wil fokken met "hogere benen" zou ik toch twijfelen..
Afbeelding

Tatiane

Berichten: 3485
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Leopoldsburg

Re: [H][BWP]Hengst voor Dressuurmerrie (BWP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 19:10

Misschien eens naar Sydney kijken. Geeft naar horen zeggen een heel sterke galop door, fokt allround, heeft er een deftige hals op zitten,...
Afbeelding

"Sydney zelf legde een goede verrichtingsproef af en is een allrounder, hij kreeg goede cijfers voor zowel de basisgangen als de springonderdelen."
"Sydney geeft rassige veulens met front en veel beweging. Hij kreeg een lovend veulenrapport van het KWPN."
(vdlstud.nl)

"één van zijn zonen, Wamorkus heeft als 2-jarig springpaard in Amerika de hoogste punten gehaald voor "beweging aan de hand 2005" tussen alle dressuurpaarden." (www.dekasteeltoren.nl) (op de foto als 2.5 jarige hengst)
Afbeelding

Spijkerbroek
Berichten: 665
Geregistreerd: 23-04-06

Re: [H][BWP]Hengst voor Dressuurmerrie (BWP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 20:04

Wat dacht je van Casantos (CANTOS x CASSINI I ), ook een allrounder, het is wel een schimmel.
Hier zijn verrichtingcijfers :
Stap 7
Draf 6.5
Galop 8
Aanleg dressuur 6
Subtotaal dressuur 27.5
Plaatsing dressuur 9e (ged)
Afdruk 7
Techniek 7
Vermogen 8
Aanleg springen 8
Subtotaal springen 30.0
Plaatsing springen 6e (ged)

Ik heb hem bij de hengstenshow van Van Olst gezien, en het is echt een prachthengst.

petraaken

Berichten: 44214
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [H][BWP]Hengst voor Dressuurmerrie (BWP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 11:59

Sultano staat ter dekking bij zijn eigenaresse Mevr. Van de Heuvel.

http://www.nrps.nl/hengsten/rijpaarden.pdf

Op de link vind je al wat info over Sultano. Ikzelf heb er ook eentje van. Foto's daarvan in mijn Profiel. En zijn Solied is indertijd gekeurd geweest voor dekdienst. Alleen veel te vroeg gestorven. Liep in de sport ZZ licht geloof ik. Sultano zelf is GP.

Tatiane

Berichten: 3485
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Leopoldsburg

Re: [H][BWP]Hengst voor Dressuurmerrie (BWP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 13:12

Sultano is inderdaad niet mis. De hengst die me in die lijst van't NRPS ook heel positief is opgevallen is Cantos. Wat een hengst zeg, internationaal springen en zo een gangen vertonen (draf: ZG, galop: ZG, vrijspringen: ZG, parcours springen: ZG).

Lidewijke

Berichten: 1533
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: Leuven / Brecht

Re: [H][BWP]Hengst voor Dressuurmerrie (BWP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 22:17

Tja, ik weet er niet zo veel van, maar als je zegt allround en BWP denk ik aan Pavarotti van de Helle. Heeft nakomelingen zowel in de GP dressuur als springen. Ik kan er verder absoluut niks zinnigs over zeggen - dit is gewoon het eerste wat in me opkomt. Knipoog

WimL
Berichten: 31
Geregistreerd: 16-04-07
Woonplaats: België

Re: [H][BWP]Hengst voor Dressuurmerrie (BWP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 23:35

Ik denk dat de kleur van Saros, Whitney en Warkant eerder toeval is. Het BWP keurt nu eenmaal alleen maar dressuurhengsten als ze ook voldoende springen, en met Ramiro (zwartbruin) en Ferro (zwart) zit die kans erin. Verder is de keus in BWP-dressuurhengsten beperkt.
Ik denk niet dat je met deze hengsten top-dressuurpaarden fokt, maar je kan wel een goed bewegend paard krijgen, zonder toe te geven op springen. Warkant werd trouwens enkele maanden geleden derde in een 'masters'-proef tot op 1.50, terwijl hij ondertussen leert passageren en piafferen.
Als je betere gangen wil, denk ik dat je die schimmels best niet gebruikt.
Alabastro is niet van de grootste, kan goed lopen, maar ik vind hem niet zo geweldig in de achterbenen, vooral in galop valt dat wat tegen, maar dat is natuurlijk wat ik ervan vind.
Pavarotti geeft wel eens goede veulens, heel rassig, maar nogal eens klein heb ik de indruk. En van Pavarotti een veulen met een fijn karakter fokken is niet zo vanzelfsprekend.
Furst Junior is interessant gefokt, maar is niet door de BWP-keuring geraakt, en nadat ik hem gezien heb, vind ik dat niet onterecht. Goed paard, maar als hengst?
Ik denk dat je in Nederland of in Duitsland wel goede, passende hengsten kan vinden, Flemmingh vind ik niet zo'n slecht idee! Maar je hebt zoveel goede Nederlandse hengsten die kunnen passen, ik weet er niet zoveel vanaf.
Als je binnen het BWP wil blijven zou ik toch voor een van die 'gehypete zwarte hengsten' gaan Lachen