[H][KWPN]Hengst gezocht voor 3jarige ferro x jazz x haarlem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karinna
Berichten: 1763
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: een klein plaatsje in de Betuwe

Re: [H][KWPN]Hengst gezocht voor 3jarige ferro x jazz x haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 10:34

Grappig, is het de cursus van het KWPN uitgaande?
Zo ja, deze heb ik deze winter in het zuiden gevolgd.
Vond het erg leuk en heb er toch wel het een en ander van opgestoken.

Misschien dacht je dat ze week was omdat het leek alsof de rug gezonken was (en was ze alleen nog maar aardig overbouwd.

Succes!

zeanine

Berichten: 854
Geregistreerd: 13-05-06
Woonplaats: provincie groningen

Re: [H][KWPN]Hengst gezocht voor 3jarige ferro x jazz x haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 14:07

Ja cursus vanuit het KWPN. Met 1 theorieavond, 1 praktijkavond springen en 1 dressuur. Voorselectie dresuur en voorselectie springen en de besten gaan dan door naar de finale. Vorig jaar heb ik ook al meegedaan aan zo'n cursus en het is toch heel leerzaam. Je moet nu eenmaal veel paarden zien om een beetje een idee te krijgen van wat goed is en wat minder goed.

Ik denk idd dat de rug wat weker leek door haar overbouwd zijn.

Feroza_W

Berichten: 291
Geregistreerd: 06-03-07

Re: [H][KWPN]Hengst gezocht voor 3jarige ferro x jazz x haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:02

3x farn hoeft niet verkeerd te zijn. in mijn merrie zit het ook en is goed uitgepakt. Knipoog

zeanine

Berichten: 854
Geregistreerd: 13-05-06
Woonplaats: provincie groningen

Re: [H][KWPN]Hengst gezocht voor 3jarige ferro x jazz x haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 09:08

Feroza_W schreef:
3x farn hoeft niet verkeerd te zijn. in mijn merrie zit het ook en is goed uitgepakt. Knipoog


Dat hoeft ook zeker niet verkeerd te zijn. Maar het is wel iets om over na te denken. Belangrijk is dan wel om te weten wat Farn voor hengst was en hoe hij fokte en dan moet je kijken of je dat nog een keer extra in de moederlijn wilt hebben.
Gezien het feit dat Oscar daarbij ook nog oud bloed is en we ook nog andere keuzes hebben hebben wij besloten om het niet te doen.

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Re: [H][KWPN]Hengst gezocht voor 3jarige ferro x jazz x haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 11:38

Citaat:
Ook de schouder vond hij niet extreem steil. Wel vond hij inderdaad dat ze in het voorbeengebruik wat vlak was, maar dit kwam niet door de schouder maar doordat ze het 'knietje' mist. Het achterbeengebruik was goed, af en toe bijna te extreem.


Wat een warhoofd en dat moet paarden keuren?

zeanine

Berichten: 854
Geregistreerd: 13-05-06
Woonplaats: provincie groningen

Re: [H][KWPN]Hengst gezocht voor 3jarige ferro x jazz x haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 11:50

arie53 schreef:
Wat een warhoofd en dat moet paarden keuren?


Dat is wel wat een regio-inspecteur doet op de keuringen in zijn provincie. Jij bent het duidelijk niet met hem eens. dat kan natuurlijk altijd en een regio-inspecteur is ook maar een mens Haha!

Ik ben het gedeeltelijk wel met hem eens. Mijn paard zou een schuinere schouder mogen hebben maar ze beweegt wel met voldoende ruimte uit de schouder en ook met voldoende tact. Echter ze heeft een vlak voorbeen gebruik en in hoeverre dat uit de schouder komt of niet zal een discussie punt blijven. Echter op de keuring heb ik te maken met de inspecteur en gelukkig niet met jou Arie, want dan werd er volgens mij geen enkel paard meer ster Haha!

Ik ben blij met mijn paardje en zeker gezien de beweging in het achterbeen zal het een goed sportpaard worden.

arie53

Berichten: 3058
Geregistreerd: 26-11-04

Re: [H][KWPN]Hengst gezocht voor 3jarige ferro x jazz x haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 13:35

Elk harmonisch gebouwd paard wordt bij mij ster. Een inspecteur die niet weet hoe en waarom een paard de benen wel of niet heft, doet meer schade dan goed aan de fokkerij.

zeanine

Berichten: 854
Geregistreerd: 13-05-06
Woonplaats: provincie groningen

Re: [H][KWPN]Hengst gezocht voor 3jarige ferro x jazz x haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 13:48

arie53 schreef:
Elk harmonisch gebouwd paard wordt bij mij ster. Een inspecteur die niet weet hoe en waarom een paard de benen wel of niet heft, doet meer schade dan goed aan de fokkerij.


En wat versta jij precies onder een harmonisch gebouwd paard? Aan elk paard mankeert wel iets en bovendien hoeft niet elke exterieurmatige tekortkoming in de beweging of het springen een tekortkoming zijn.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][KWPN]Hengst gezocht voor 3jarige ferro x jazz x haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 13:51

Oei Nagelbijten / Gniffelen Kijk even op fokt.nl of de website van het easp Clown

zeanine

Berichten: 854
Geregistreerd: 13-05-06
Woonplaats: provincie groningen

Re: [H][KWPN]Hengst gezocht voor 3jarige ferro x jazz x haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 14:17

Sammie schreef:
Oei Nagelbijten / Gniffelen Kijk even op fokt.nl of de website van het easp Clown


het easp gaat over arabieren, terwijl mijn merrie onder het KWPN valt. Hierbij wordt gekeken naar andere exterieurmatige kenmerken en worden deze ook anders gewaardeerd.

Feroza_W

Berichten: 291
Geregistreerd: 06-03-07

Re: [H][KWPN]Hengst gezocht voor 3jarige ferro x jazz x haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 14:26

easp is een allround sport paard met shagya bloed er in.
ik weet niet of je dit ook onder een arabier verstaat?

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Feroza_W op 02-05-07 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Feroza_W

Berichten: 291
Geregistreerd: 06-03-07

Re: [H][KWPN]Hengst gezocht voor 3jarige ferro x jazz x haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 14:28

zeanine schreef:
Ja cursus vanuit het KWPN. Met 1 theorieavond, 1 praktijkavond springen en 1 dressuur. Voorselectie dresuur en voorselectie springen en de besten gaan dan door naar de finale. Vorig jaar heb ik ook al meegedaan aan zo'n cursus en het is toch heel leerzaam. Je moet nu eenmaal veel paarden zien om een beetje een idee te krijgen van wat goed is en wat minder goed.

Ik denk idd dat de rug wat weker leek door haar overbouwd zijn.



Farn was een goed gebouwd dier. en t schijnt wat de meesten zeggen en niet te makkelijk karakter. alleen heb ik daar nooit wat van gemerkt bij meerdere farn afstammelingen.

Zelf ben ik wel fan van oud(hollands) bloed. krijg je een degelijk evenwichtig paard van

zeanine

Berichten: 854
Geregistreerd: 13-05-06
Woonplaats: provincie groningen

Re: [H][KWPN]Hengst gezocht voor 3jarige ferro x jazz x haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 14:36

Nee dat typeer ik niet direct als een arabier. Maar als ik Arie53 vraag naar wat hij bedoeld met harmonisch kan ik me ook niet helemaal vinden in de verwijzing naar de site van het easp.

Maar om maar weer gewoon on topic te gaan: zijn er nog mensen die een aanbeveling hebben voor een hengst?

Dit heb ik arie53 trouwens ook al eerder gevraagd zonder daarop een duidelijk antwoord te krijgen

shan

Berichten: 4591
Geregistreerd: 28-10-04

Re: [H][KWPN]Hengst gezocht voor 3jarige ferro x jazz x haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:01

Mensen die vinden dat paarden met een steile schouder geen knietje kunnen hebben, hebben nog nooit een tuigpaard bekeken. De ligging van de schouder heeft meer met het naar voren kunnen grijpen te maken, dan met de heffing van het voorbeen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Re: [H][KWPN]Hengst gezocht voor 3jarige ferro x jazz x haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 21:07

shan schreef:
Mensen die vinden dat paarden met een steile schouder geen knietje kunnen hebben, hebben nog nooit een tuigpaard bekeken. De ligging van de schouder heeft meer met het naar voren kunnen grijpen te maken, dan met de heffing van het voorbeen.


Ach de inspecteur zal vriendelijk proberen te zijn. Het is ook moeilijk om minder goed nieuws over te brengen. Ik vond Oscar (die hier zo vaak wordt aangeraden door mensen die hem zelf niet gebruiken) ook geen voor de hand liggende keuze, dat is in dit geval terugfokken inplaats van vooruit denken.
Ik zou een Krack zoon zoals Tolando of Tuschinski overwegen, grote kans op schoudervrijheid en een mooi front.

shan

Berichten: 4591
Geregistreerd: 28-10-04

Re: [H][KWPN]Hengst gezocht voor 3jarige ferro x jazz x haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 21:17

arie53 schreef:
Citaat:
Ook de schouder vond hij niet extreem steil. Wel vond hij inderdaad dat ze in het voorbeengebruik wat vlak was, maar dit kwam niet door de schouder maar doordat ze het 'knietje' mist. Het achterbeengebruik was goed, af en toe bijna te extreem.


Wat een warhoofd en dat moet paarden keuren?


Ik doelde eigenlijk meer op Arie. Haha!

zeanine

Berichten: 854
Geregistreerd: 13-05-06
Woonplaats: provincie groningen

Re: [H][KWPN]Hengst gezocht voor 3jarige ferro x jazz x haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 11:58

shan schreef:
Ik doelde eigenlijk meer op Arie. Haha!


Ja want die zegt dus dat de heffing van het voorbeen wel met de ligging van de schouder heeft te maken. En deze merrie heeft wel ruimte vanuit de schouder.

@ sarabande: Tolando of welk Krack bloed dan ook lijkt mij minder geschikt gezien de maat. Mijn merrie heeft wel maat en formaat nodig.
En ik kan slecht nieuws echt wel aan hoor. Ik weet ook wel dat mijn merrie niet perfect is. Maar sommige mensen gaan ervan uit dat een steile schouder direct een slechte beweging betekent of dat een vlak voorbeen altijd door een steile schouder komt.

En bovendien gaat dit topic over de hengstenkeuze voor mijn merrie en is het geen discussie over de schouder.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][KWPN]Hengst gezocht voor 3jarige ferro x jazz x haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:36

Imo geeft Tolando wel formaat (massa). Wat maat betreft is het nog even afwachten.

zeanine

Berichten: 854
Geregistreerd: 13-05-06
Woonplaats: provincie groningen

Re: [H][KWPN]Hengst gezocht voor 3jarige ferro x jazz x haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 23:37

Zit nog steeds een beetje te twijfelen tussen bepaalde hengsten.

- San Remo, past in mijn ogen heel goed omdat hij zelf een heel mooi front heeft. Dat hij achter minder sterk is maakt voor mijn merrie minder uit. Maar nu hoorde ik van iemand dat Wolkentanz nakomelingen(en san remo ook) vaak een stekerig gebruik van het voorbeen hebben. En dat wil ik dus juist niet.

- Winningmood, lijkt me passend. Heb ik alleen nog nooit in het echt gezien. Is volgens mij nog niet heel populair dus is altijd maar afwachten wat er dan van zo hengst komt(uitgestelde rapportages) Verder heb ik gehoord(uit betrouwbare bron) dat zijn sperma van matige kwaliteit is

- Lord Leatherdale, vanwege zijn mooie front en de extra gallopade. Ik heb deze hengst ook nog niet zelf gezien en weet dus niet hoe slecht zijn achterbenen zijn(dat heb ik gehoord en gelezen hier op bokt)

- Westenwind. Ook nog niet gezien in het echt. Qua fokadvies past hij wel bij mijn merrie.

Wie heeft één of meerdere van deze hengsten al wel gezien en kan hier wat meer over vertellen??

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: [H][KWPN]Hengst gezocht voor 3jarige ferro x jazz x haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 14:24

Uitgestelde rapportages is pas als er minder dan 10 nakomelingen naar de keuring zijn geweest. Daar zou ik mij het minst druk om maken. Als een hengst past, dan bewijst de nakomeling zich van zelf wel. Bovendien in het tegenwoordige tijdperk loopt iedereen achter de popijopiehengst aan dus als zijn nakomelingenrapportage goed is heeft hij het jaar daarop veel meer dekkingen.

De spermakwaliteit is tegenwoordig gewoon op te zoeken op kwpnstallion, dus zo'n geheim is dat niet. Let wel dat het een momentopname is, dus de kwaliteit kan altijd beter of slechter worden.

Westenwind viel mij positief op de laatste keer dat ik 'm zag. Leuke hengst Lachen

zeanine

Berichten: 854
Geregistreerd: 13-05-06
Woonplaats: provincie groningen

Re: [H][KWPN]Hengst gezocht voor 3jarige ferro x jazz x haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 10:48

Ik heb vandaag de merrie weggebracht naar het hengstenstation. Vanavond wordt ze geinsemineerd met Lord Leatherdale.

Dus dan maar afwachten of het gelukt is.

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Re: [H][KWPN]Hengst gezocht voor 3jarige ferro x jazz x haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 11:58

Ik wou even inhaken op bouw en ligging van de schouder mbt het verplaatsen van het voorbeen. Ik heb zelf fokjuryopleiding gevolgd en daar werd benadrukt dat de ligging niet van belang echter wel de hoek die opperarmbeen maakt met het schouderblad. Voor het wegplaatsen van het voorbeen is tevens voldoende schouderbladrotatie nodig. In wat simpelere bewoording: een paard waarvan de hoek tussen beiden, groot is is in staat het voorbeen verder omhoog weg te plaatsen en die schouderligging kan zelfs steil zijn. Kijk maar eens naar bovengenoemde tuigpaard. Zelf neem ik die hoek als uitgangspunt.

Nu maar hopen op een mooi veulen. Knipoog