[H][wb]Verdi voor Flemmingh x Furioso?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coliena

[H][wb]Verdi voor Flemmingh x Furioso?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 19:56

Hallo,

graag had ik wat meer informatie gekregen over Verdi. Wij hebben een vierjarige merrie [BWP, Flemmingh X Furioso], die we dit jaar graag zouden laten dekken. Het is een zeer verstandig en intelligent dier. Ze is sterk in alle basisgangen, maar vooral de galop steekt er ver bovenuit. Ze is niet al te groot (1,63 m) en behoorlijk fijn gebouwd. Dit mag dus in een veulen verbeterd worden. ze is momenteel ook nog iets overbouwd, maar is nog niet volgroeid. Het doel van het veulen is eigen gebruik. We zouden graag springgericht fokken. Het is de bedoeling om niet te fel te fokken. We hebben een halfzus van haar (Indoctro X Furioso) die nu 2 jaar is, maar waarschijnlijk wat teveel bloed zal hebben om aan te houden. Vandaar onze zoektocht naar een hengst met een verstandig karakter. Uiteindelijk zijn we op Verdi gekomen. Volgens wat we gevonden hebben zou hij zeer goed passen met een merrie die voldoende pit heeft (geen probleem met de volbloed achtergrond), goed achterbeen gebruik heeft (aangezien Verdi zelf nogal op de voorhand gebouwd is) en nood heeft aan een wat zwaardere lichaamsbouw en meer massa (merrie zelf is zeer fijn gebouwd). Ons oog viel ook vooral op hem omwille van zijn rustig en gewillig karakter. Graag ervaringen met mensen die bekend zijn met Verdi of tips in verband met een hengst die ook aan ons doel zou voldoen.

Bedankt

PS: zou er iemand zo vriendelijk willen zijn om fotos van de merrie te plaatsen? Ik ben hier namelijk een volslagen ramp in...
Laatst bijgewerkt door gomir op 30-01-07 00:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag in titel

aniek1985
Fotograaf

Re: [H][wb]Verdi voor Flemmingh x Furioso?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:21

Hierbij de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 01:53

Deze merrie (fuego de prelet x nimmerdor) is wederom drachtig van Verdi. De combinatie is dus goed bevallen. Veulen had betere gangen dan de moeder, met name de galop zeer goed. De moeder is ook niet al te groot (1.64 ongeveer) maar het veulen leek dit toch ruim te gaan overtreffen. Veulen is verkocht dus ik zou niet kunnen vertellen hoe ze verder ontwikkeld.

http://img255.imageshack.us/img255/8505/img0045ty6.jpg
http://img402.imageshack.us/img402/7037/img0012fq5.jpg

foto's op 4,5 maand gemaakt ongeveer.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 09:45

Hartelijk bedankt! Is het veulen op de foto naast de merrie ook van Verdi? Ik was ook vooral geïnteresseerd naar het karakter van zijn nakomelingen. Belangrijkste voorwaarde voor de hengst is namelijk dat hij niet te veel bloed fokt en gewillige nakomelingen geeft.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:12

Dit veulen was ook een Verdi. Fijn karakter zat er wel in. Niet zo'n brutale aap maar ook niet heel bang. Ze liep gewoon braaf met haar moeder mee. Als er iets "vreemds" gebeurde op het erf bleef ze op een afstandje staan kijken in de wei. Ze ging er niet op af maar zette het ook niet op een lopen.

Ik ben ook bij de veulenbeoordeling van Verdi geweest en ik vond het allemaal wel knappe veulens. Ook bij mindere moeders had Verdi een boel goed gedaan. Modellen waren allen wel aardig vergelijkbaar met deze op de foto. Goed ontwikkeld en goed schakelen. En ze gallopeerde allemaal heel makkelijk.

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:20

Algemeen Verdi:
Geb. datum
9-mei-2002
Pijpomvang
Stamboeknr. 02.04912 Stb (ex Vanquidam-M vb KWPN) Naam fokker, woonplaats Veehandel Musterd B.V., Hooge Zwaluwe(N-Br)
Kleur bruin Fokfamilie stam 474 a
Stokmaat 169

Verrichtingsverslag:
Verrichting Ermelo 2005 (14-03 t/m 24-05)
Verdi is een eerlijke en betrouwbare hengst. De hengst heeft ruim voldoende bereidheid tot werken en laat zich ruim voldoende bewerken.
De stap is zuiver en ruim. De draf is voldoende tot ruim voldoende van ruimte en heeft voldoende souplesse. De galop is voldoende tot ruim voldoende van ruimte. In alle gangen beweegt Verdi op de voorhand en moet het achterbeen actiever en krachtiger ondertreden.
Als dressuurpaard heeft Verdi weinig aanleg en geeft zijn ruiter een matig gevoel.
Verdi springt met veel kracht van de grond en goed met de schoft omhoog. De hengst basculeert goed. Op de sprong heeft Verdi veel lichaamsgebruik. De achterhand wordt goed geopend. Verdi lijkt voorzichtig en toont veel tot zeer veel vermogen te hebben.
Als springpaard heeft Verdi ruim voldoende tot veel aanleg en geeft zijn ruiter een ruim voldoende gevoel.
Op stal gedraagt de hengst zich rustig en hij is makkelijk in de omgang.
Gedurende het gehele onderzoek moest aandacht besteed worden aan een chronische huidirritatie.

Paringsadvies 2005
Verdi lijkt geschikt voor merries die vermogen en/of maat en formaat te kort komen. Merries moeten wel opwaarts gebouwd zijn, bloed vertonen en "rittig" zijn.

Verrichtingscijfers:
Stap 7
Draf 6.5
Galop 7
Aanleg dressuur 5.5
Subtotaal dressuur 26.0
Plaatsing dressuur 19e
Afdruk 7.5
Techniek 7.5
Vermogen 8.5
Aanleg springen 7.5
Subtotaal springen 31.0
Plaatsing springen 10e
Puntentotaal 57.00
Plaatsing 10e van 22+3 (19+3 GP)
Jaar verrichting 2005
Plaats verrichting Ermelo

Afstammelingenrapport:
Afstammelingen 2006 (veulens)
Verdi toonde een uniforme collectie ruim voldoende ontwikkelde, rijtypische veulens die ruim voldoende in het rechthoeksmodel staan.
Het hoofd is sprekend, een enkele keer lang. De nek is ruim voldoende van lengte. De hals is goed van vorm en lengte, maar enkele malen arm bespierd. De schoft is voldoende van lengte en ontwikkeling. De schouder is ruim voldoende van lengte en ligging. De rug is goed van lengte en bespiering. De lendenen zijn breed en goed bespierd. De croupe is goed van ligging, maar kort. De broekspier is goed van lengte. Het voorbeen is correct gesteld. Het achterbeen is lang met een goed bespierde schenkel. Het fundament is correct en heeft kwaliteit. De romprichting is op stand meermalen neerwaarts. In beweging wordt dit niet teruggezien.
De stap is goed van ruimte en heeft souplesse. De draf is voldoende van ruimte. Het gebruik van het voorbeen is enkele malen vlak. Het achterbeen wordt goed gebogen, maar zou meer moeten ondertreden. De veulens galopperen makkelijk aan. De galop is lichtvoetig en wordt met veel souplesse, balans en houding getoond.

Kort samengevat: Uniforme collectie ruim voldoende ontwikkelde, rijtypische veulens die ruim voldoende in het rechthoeksmodel staan. De veulens galopperen makkelijk aan. De galop is lichtvoetig en wordt met veel souplesse, goede balans en houding getoond.

De collectie bestond uit 20 door het KWPN aangewezen veulens.
De veulens werden gepresenteerd op een zandbodem.
De kwaliteit van de moeders was gemiddeld.
Getoond: 20 veulens uit 302 in 2005 gedekte merries.
De gebruikte terminologie bij benadering in cijfers:
matig: 5; voldoende: 6; ruim voldoende: 7; goed: 8.

Paringsadvies 2006
Verdi lijkt geschikt voor springmerries die in de galoppade te kort komen, die opwaarts gebouwd zijn en voldoende formaat hebben.

Overige Informatie:
HK KWPN Den Bosch 2005 (05-02)
Aangewezen voor verrichtingsonderzoek.
Verwachtingswaarde: springen 131 (btr 24%); dressuur 77 (btr 12%).

Afstammingsinformatie stand 2005
Quidam de Revel heeft jarenlang op het hoogste niveau in de springsport gelopen met als absoluut hoogtepunt een vierde plaats in de individuele klassering tijdens de Olympische spelen in Barcelona. Ook in de fokkerij heeft hij zich ontpopt als een topvererver, die zich de laatste jaren bovenaan de top tien van de WBFSH klasseerde.
De moeder van Verdi is de merrie Clarissa. Clarissa bracht 7 nakomelingen (2 hv en 5 mv) waarvan 1 keur. Zij is een dochter van de Holsteiner stempelhengst Landgraf I en de merrie Renaissance (Calypso I). De keurhengst Rigoletto (v Ramzes x) zorgt aan de basis voor input van springgenen. De hoogaangeschreven Holsteiner springvererver Calato 21.00381.87 Holst (v Capitol I) is gefokt uit de volle zus van Clarissa.

Exterieuromschrijving 2005
Royaal ontwikkelde, ruim voldoende rijtypische, iets op de voorhand gebouwde hengst. De hals komt diep uit de borst. De bovenlijn is sterk bespierd. Het achterbeen is correct gesteld. Het voorbeen is correct gesteld. Het fundament is voldoende ontwikkeld.

2006 (11-01) goedgekeurd voor het Holsteiner Verband

2006 (april) HK Hann Verden (Sattelkörung): ggk Hann (naam: Q-Verdi)

Bron: kwpnstallion.com

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 16:28

Bedankt voor de informatie! Ik vrees echter wel dat het paringsadvies niet echt overeen komt met onze merrie... Domino heeft van zichzelf al een zeer sterke galop, ze is momenteel iets overbouwd (is ook nog maar 3,5 jaar) en ze mist massa. Ze is zeer fijn gebouwd en zou iets groter mogen zijn. Zou dit een reden zijn om met deze merrie niet met Verdi te fokken?

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:09

Als je een sterke galop hebt hoef je toch niet te dekken met een hengst die de galop niet verbeterd? Dat leg je imo juist extra vast.

Het aanparingsadvies is volgens mij ook gebaseerd op het laatste veulen van de beoordeling. Die kwam uit een soortgelijke merrie als hij voor wordt aangeraden en dat was echt een bloedmooi veulen (wat in Borculo voor veel geld over de tafel ging)
Zal er vanavond het papiertje van de afstammelingenkeuring wel even bij pakken.