[E][KWPN] 4 jarige ruin; Jet-Set D x Ulft

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

duodenum

[E][KWPN] 4 jarige ruin; Jet-Set D x Ulft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 17:12

Hallo Medebokkers!

Laatst las ik dat Jet-Set vaak paarden geeft met een bíjna perfecte bouw.
Nu ben ik nieuwschierig geworden of mijn Jet-Set daar óok aan voldoet.
Ik zou ik graag willen weten wat eventuele nadelen aan zijn bouw zijn.
Natuurlijk wil ik ook graag de pluspunten weten Tong uitsteken

Hier een standfoto:
Afbeelding
(ik weet niet of de foto helemaal goed is.. maar het is heel moeilijk om hem vierkant te laten staan... terwijl hij het met rijden wel zo doet Koe )

Hier nog eentje:
Afbeelding
(volgens mij is deze beter Sigaar )

voor de liefhebbers; zijn afstamming staat op:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=139858

Groetjes,
Simone

duodenum

Re: [E][KWPN] 4 jarige ruin; Jet-Set D x Ulft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 17:35

niemand?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 18:25

Klein beetje geduld zou geen kwaad kunnen Knipoog

Hij staat er niet helemaal recht op, dus dat is niet makkelijk beoordelen. Jet set en een perfecte bouw kan ik helaas niet beamen. Elk paard heeft wel iets wat beter of net iets anders zou kunnen. Om over het gemiddelde karakter maar te zwijgen Lips are sealed

Ik vind het hoofd van deze ruin groot, met een iets zware hoofd-halsverbinding. halslengte is voldoende maar niet mooi aangezet. Had in de bovenlijn wat meer bespiering mogen hebben.
Hij lijkt iets onderstandig te staan. Croupe lijkt hellend met waarschijnlijk een lage staart inplant. dit kan duiden op weinig (draag) kracht van achter. Rug (en lendenen) neigt naar week.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 18:48

qua karakter kan ik het idd met je eens zijn! het zijn echt niet de makkelijksten!

je moet wel bedenken dat dit paard nog maar een half jaar onder het zadel loopt en met zijn 4 jaar al 1.75 is dus de bespiering komt met de juiste training wel. Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met onderstandig.. maar toch bedankt voor je commentaar!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:26

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 17:37

paard heeft idd wel een groot hoofd, de hals vind ik niet mooi, maar is in principe correct. zijn schouder is mooi schuin, de hals/schouder-verbinding vind ik goed (in tegenstelling tot de hoofd-halsverbinding, maar ik vind de hals sowieso heel vreemd overkomen, het lijkt alsof hij sterk ingedeukt is). op mij komt het ook over of hij iets onderstandig is. zijn koten lijkt iets steil. zijn middenhand vind ik goed, niet te lang, niet te kort. zijn achterhand ben ik minder over te spreken. had de staart liever iets hoger ingeplant gezien en de croupe iets minder hellend, iets ronder... de achterbenen lijken me ook iets steil, maar niet heel storend...

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 18:30

dat de hals vreemd overkomt kan ik me echt wel voorstellen Tong uitsteken het is écht geen foto model Bloos had liever gehad dat hij gewoon recht vooruit keek maar hij had veel meer andere dingen aan zijn hoofd. Tong uitsteken

Wat me wel opvalt.. jullie hebben het over de achterhand enzo.. maar hij heeft een ontzettend goed achterbeen?? Bloos heeft dat ook met elkaar te maken? de croupe en de kwaliteit van de achterhand?? nouja.. hij doet het iig erg goed.. hier nog een foto (hij is wel heel onduidelijk maar het geeft een klein beetje een beeld van hoéveel hij kan lopen)

Afbeelding

maar zou graag even willen weten of die te hellende croupe ook te maken heeft met de kwaliteit.. Knipoog dus wie dat zou kunnen vertellen? graag!

groetjes Simone,

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 18:41

nee, in principe niet. een steil achterbeen is meestal juist een teken van verkorte bewegingen en weinig schwung... de hellende croupe en het achterbeengebruik weet ik niet hoe dat zich tot elkaar verhoudt...

kun je mss een filmpje plaatsen van zijn draf? dan kunnen we het achterbeengebruik beter inschatten...

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 18:56

sorry ik heb geen filmpjes van zijn draf.. wij hebben geen videocamera & onze digitale camera is kpoet (foto van een week geleden & hij is eergister gedondert en uit elkaar gevallen Boos!

edit; kan mijn instructrice wel eens even vragen of ik een dezer dagen haar cam. even mag lenen;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 11:28

Een hellende croupe houdt meestal in dat ze vaak wat minder sterk zijn van achteren. Ze missen vaak kracht. En dan gaat hier dus ook mee gepaard dat het achterbeen meestak sterker onder mag treden.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 11:39

Ik stem voor foto's waarbij hij vierkant staat op een harde ondergrond! Ja

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 18:10

@sammie: hij mist idd wat kracht nog ja.. maar volgens mij komt dat ook deels omdat hij zo ontzettend groot is. Met zijn 4 jaar al 1.75!!! verder heeft hij wel een heel snel achterbeen! heb nog wel een foto van zijn draf in de wei (gewoon los) dan kun je zijn achterbeen gebruik wel goed zien!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:15

Ik vind het voorbeen kort lijken maar kan liggen aan de foto. Kun je geen foto's maken op een harde ondergrond waarbij hij vierkant staat? Deze foto's zijn iets van voren genomen, werkt niet in zijn voordeel.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:53

.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:59

Waarom plaats je een punt?

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 15:01

ja dat vroeg ik me ook al af Tong uitsteken

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 15:02

maar even op iederen die andere foto wil Tong uitsteken sorry maar onze dc is kapoet Boos!

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 21:54

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 09:15

@amaze: ik weet het Knipoog
maar dat was een beetje een vooroordeel omdat ik te veel vervelende jet-set's had gezien Tong uitsteken
en ik moet ook toegeven dat het karakter gewoon niet het makkelijkste is! af en toe kunnen ze behoorlijk brutaal zijn.

Jokano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 20:01

Ik heb ook een Jet-Set keurmerrie. Heeft een heel fijn karakter. Is wel heel erg wakker. Met rijden doet ze eigenlijk nooit wat als je bezig bent, maar aan een lang teugeltje uitstappen is weer wat minder verstandig. Niet dat ze heel wild doet, maar ze wil nog wel eens opzij springen als ze de tijd heeft om rond te kijken. In de omgang is ze super lief.